Nauwelijks poepen; uitdrogen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nephthys, 31 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Hey meiden

Ons meisje van 10 weken poept ineens nauwelijks meer. Ze krijgt borstvoeding en bijvoeding omdat ik niet genoeg borstvoeding heb (alles al geprobeerd). Ze krijgt niet meer kunstvoeding dan anders (wisselt per dag tussen de 60 en 180 cc; verder borstvoeding) en ik ben niet anders gaan eten/drinken/leven.

Van 1 tot 3 poepen per dag naar 2 per week. Vreselijke krampen heeft ze :(.
    Ook drinkt ze minder wanneer er wat dagen poeploos zijn verlopen, heeft ze minder plasluiers en is ze rustiger dan anders.
    Ze is niet sloom maar ze is altijd heel erg druk dus als ze nu "normaal" bewegelijk is voor een baby, is het voor haar doen echt sloom.

HA ziet er niks vreemds in maar ik maak me zorgen om de vreselijke pijn (echt heel lang krijsen) en uitdroging omdat ze steeds minder drinkt naamate ze voller met poep zit. Koorts heeft ze niet.

Wat zouden jullie doen?

2. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou het voorleggen aan het cb tot ze er serieus mee omgaan,dat ze zoveel pijn heeft is niet goed.Wat ik zelf doe is meer water in de fles zodat deze wat dunner word,zo krijgt ze wat meer vocht binnen, bij mij heeft het geholpen net als een paar slokjes lauwwarm water geven,gewoon uit de fles.
    Verder je gevoel volgen ,als je denkt dat er iets aan de hand is klopt het meestal.

3. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Dank je!
    Probleem is wel dat de huisarts me serieuzer neemt dan het cb; als ze groeit, is het goed, zeggen ze daar. Verder doen ze niks met zorgen want ze groeit wel gewoon.

Extra water voeg ik de laatste tijd idd toe aan de flesvoeding die ze krijgt maar veel extra vocht krijgt ze dan niet binnen want ze neemt dan minder van de fles. Ze weigert voeding, ookal is het water/waterigere voeding.

4. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Logisch dat ze minder drinkt als ze niet heeft gepoept. Ze zit dan letterlijk vol.
    En als je minder drinkt, plas je ook minder.

Mijn kinderen hadden dit ook. Ik hielp ze dmv een zetpil te 'geven'. Deze liet ik halverwege zitten en ging wat heen en weer zodat de poepbeweging van de anus op gang komt. Hier kwam het er dan meestal wel uit. Sommige doen het ook met een thermometer maar de kinderarts raadt dat af omdat je het dan kunt beschadigen.
    Dit deed ik om de dag. Ik wou dat ze minimaal eens per 48 uur poepten. Of als het drinken af nam.
    Daarnaast verdunde ik de fles. Ongeveer 10 cc meer water dan voorgeschreven. De buik masseren helpt overigens ook wel. Je begint rechtsonder en trekt een boog naar boven en dan naar linksonder. Je volgt de darm als het ware.
    Vraag je huisarts eventueel of hij Lactulose voorschrijft.

5. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Pb me anders als je nog vragen hebt ;)

6. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Bedankt frummelk!
    Masseren doe ik maar ik deed altijd rondjes. Zal de andere manier proberen. Zetpil paracetamol kan ik idd proberen.

Ik snap dat ze te vol zit op een gegeven moment en dan dus niet wil drinken maar vocht heeft ze wel nodig. Daar mijn extra zorgen :)

7. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Dat snap ik. Maar de reden van het niet drinken is duidelijk dus als je dat verhelpt gaat het beter.
    Mijn kinderen dronken volgens alle artsen ook te weinig. Maar ze groeien goed en zijn verre van uitgedroogd. De een kan ook met iets minder toe. En je kunt ook altijd laten sabbelen op een nat washandje. Of slokjes water geven. Maar ik zou persoonlijk de huisarts vragen om iets van laxeermiddel ;) klismas hebben ze ook. Die hielpen hier als de zetpillen niet werkten.
    Overigens hebben mijn kinderen nog keiharde keutels. Is iets genetisch want papa en opa hebben het ook

8. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik had als baby ook ontzettend last van constipatie. En nog steeds als volwassene is het geen feest (ahum, sorry voor de tmi).

Ik zou inderdaad aan de huisarts vragen om lactulose en kijken of dat helpt. En ik heb laatst goede dingen gelezen over Orthiflor Start. Dit is een probioticum wat ook voor baby's geschikt is. Op deze pagina staan een paar recencies: Orthiflor Start bestellen | Vitaminstore.nl

Ik las erover in verband met darmkrampjes (uit interesse, na een topic over een kindje met reflux), maar misschien helpt het ook wel om de stoelgang te verbeteren?

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hoe lang geef je al kunstvoeding? Want dat kan de darmen ook ontregelen en het is bekend dat kindjes met kunstvoeding regelmatiger last kunnen hebben van obstipatie.

Bij drinken: geef haar eens alleen borstvoeding, dit doet de boel lekker doorlopen. Dus even niet meer bijvoeden, alleen aanleggen.

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoe lang krijgt ze die KV al? Ik hoor vaker dat de combi erge krampen geeft. Erger dan alleen BV of alleen KV.
    Dat ze minder drinkt als ze niet poept en verstopt zit, is logisch: wat er onder niet uit gaat, kan er boven niet in. Maar dat betekent dus wel dat je er iets mee moet.
    Wat ik in ieder geval af zou raden, is lactulose: het maakt de darmen lui, geeft regelmatig veel krampen en is dus niet zo'n fijne. ALS er echt medicatie nodig is, zou ik zelf voor forlax junior gaan. Hebben we hier vanaf 2 maanden oud gebruikt en was hier echt een enorme oplossing.

Zit er gevoeligheid voor allergieen in de familie? Aandoeningen als astma, hooikoorts? Zoja: dan zou het ook een koemelkallergie kunnen zijn. Wanneer zijn de klachten begonnen? Nadat je gestart was met KV? Welke variant geef je?

11. nora25

nora25 Actief lid

18 okt 2013
    347
    94
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik heb dit ook gehad toen ik ging overstappen van borst naar fles en mijn zoontje één fles kv. per dag kreeg. Alleen hij was toen al 6 maanden. Ik denk dat de overgang van borst naar fles + de combi met kunstvoeding voor verstopping kan zorgen bij kindjes die hier gevoelig voor zijn. Wat hier werkte was:
    - 10 % meer water bij de fles kv doen. Hij dronk dan inderdaad minder, maar doordat het wateriger is, verteert het gemakkelijker en loopt het makkelijker door.
    - Na de voeding kindje op schoot met de rug tegen jouw buik en dan fietsen met de beentjes. Werkte hier prima; mijn zoontje poepte normaal altijd tijdens of direct na de voeding.
    - Druppeltje olijfolie door de fles heen.
    - GEEN THERMOMETER OID GEBRUIKEN. Hier zal ik misschien wel commentaar op krijgen, maar het kan het kind echt beschadigen en is daarom vaak een tijdelijke oplossing van het probleem. Als het beschadigd is, zal ze daarom ook haar ontlasting weer op gaan houden.

Om te zien of ze te weinig vocht heeft, kun je ook op andere dingen letten:
    - Als ze huilt, huilt ze dan met traantjes?
    - Is de fontanel ingezakt?
    - Is haar mondje van binnen nog vochtig?

Deel Deze Pagina