Langer zwangerschapsverlof ?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Tweenie87, 16 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tweenie87

Tweenie87 Actief lid

26 apr 2007
    176
    0
    16
    Somewhere :)
    AMSTERDAM - De Europarlementscommissie voor vrouwenzaken heeft donderdag voorgesteld het zwangerschapsverlof te verlengen van veertien naar twintig weken.

Vaders

De Europarlementariërs stelden ook dat zes weken van het verlof na de bevalling moeten worden opgenomen. De vrouwen krijgen dan zes weken volledig uitbetaald, terwijl ze de andere weken 85 procent van het salaris ontvangen. In Nederland krijgen vrouwen nu hun loon volledig doorbetaald. Ook introduceert de parlementscommissie het vaderschapsverlof. Vaders zouden na de geboorte twee weken verlof kunnen opnemen.

Kansen

Als het Europees Parlement in mei voor deze plannen stemt, moeten ook de nationale regeringen van de lidstaten nog over de voorstellen oordelen. Niet alle landen zijn even enthousiast, omdat de regeling duur zou zijn. Critici vrezen ook dat een langer moederschapsverlof de kansen van vrouwen op de arbeidsmarkt eerder beperkt dan versterkt

2. sunnyday

sunnyday Fanatiek lid

10 apr 2009
    1.449
    0
    0
    nou ja van mij mogen ze het instellen hoor hahahaha

3. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Maar dat is voor ons toch alleen een verschraling van de regeling. We krijgen nu 16 weken volledig uitbetaald, dat zou dan maximaal 12 weken worden en 8 weken op 85%. Waarom zou ik in die laatste weken 15% salaris in moeten gaan leveren?? :evil:

Ik was 2 weken overtijd, dus ik kreeg 18 weken volledig betaald. Met de nieuwe regeling krijg ik dat ook en daarna zit ik nog 2 weken zonder geld thuis, daar komt het namelijk wel op neer. 8 weken op 85% ... dan ga ik liever na 12 weken weer aan de slag.

4. sunnyday

sunnyday Fanatiek lid

10 apr 2009
    1.449
    0
    0
    Ow nou niet goed gelezen, zag staan langer zwangerschapsverlof hahahaha

Als ik inderdaad salaris in moet leveren niet natuurlijk

5. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Ze zijn ook lekker op de hoogte :rolleyes:

6. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Het mag wel es tijd worden dat ze het willen verlengen maar waarom zouden wij salaris in moeten leveren?? Erg triest hoor. Zijn zeker weer mannen die daarover gaan En onze mannen verdienen het ook eindelijk weleens langer bij hun kindje en vrouw te kunnen zijn om te genieten.
    In Noorwegen ofzo hebben ze 52 weken verlof nou daar teken ik ook voor hoor. Kan ik tenminste normaal van mn kindje genieten ipv zo snel weer te moeten gaan werken.... :evil:

7. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    We moeten onze regelingen niet vergelijken met die van Scandinavische landen. Geloof me die zijn echt niet zo mooi als ze lijken. 52 weken, idd, te verdelen over 2 partners, grotendeels onbetaald. Dus niets anders dan ons ouderschapsverlof. 2x26 weken onbetaald verlof, dat hebben we in Nederland toch ook. Eigenlijk hebben we het hier prima, zie niet in waarom het nu weer anders en vooral onbetaald moet. Oké wordt dan wel weer recht getrokken in allerlei CAO's maar dan heb je dus weer van die absurde situaties met rechtsongelijkheid en zo.

8. Deb26

Deb26 Bekend lid

3 okt 2006
    626
    0
    16
    Nou van mij mag het verlof wel langer. Vond het verschrikkelijk om na mijn verlof weer aan de slag te gaan.( zelfs al had ik nog een maand extra vrij erachter gepland )
    Ik hoop dat ik bij de volgende weer extra vrij erachter kan nemen want ik vind het echt niet een fijn idee om mijn kind al met 12 weken aan een ander over te laten..

Groetjes Debby

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.811
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

Ja, maar is dat bij 20 weken anders? Dat vraag ik me af... Die eerste stap blijft moeilijk. Natuurlijk wil ik net als veel mensen langer verlof, maar ik vind het eigenlijk belangrijker dat het verlof voor de vaders langer wordt. Zodat je er die eerste periode niet alleen voor staat als kersverse moeder.

10. Deb26

Deb26 Bekend lid

3 okt 2006
    626
    0
    16

Nee, dat zal zeker net zo erg zijn. Maar dan is je kind wel ouder als je het elders moet onderbrengen als je weer moet werken. Vond ik zelf wel fijner, ze ging ook naar mijn ouders wat ook erg fijn was.

Groetjes Debby

11. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    land maximum weken betaald verlof
    1 Zweden 96 weken
    2 Noorwegen 52 weken
    3 Denemarken 50 weken
    4 Italië 47 weken
    5 Groot Brittannië 26 weken
    6 Hongarije 24 weken
    7 Tsjechië 28 weken
    8 Ierland 22 weken
    9 Frankrijk 16 weken
    9 Nederland 16 weken
    9 Polen 16 weken
    9 Spanje 16 weken
    10 Duitsland 14 weken

Hier staat toch echt betaald verlof...

12. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ja ik het ook BETAALD verlof, 25% van mijn salaris, is idd BETAALD. Het is niet zo mooi als het lijkt, er staat niet welke voorwaarden er zijn. Ik heb familie in Denemarken en die zeggen ook dat het allemaal wel mooi lijkt, maar echt niet zo mooi is. Voorwaarde in Denemarken is bijv, ook dat je na je verlof weer fulltime gaat werken als moeder.

13. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Nee, dat klopt. Hier in Zweden krijg je een aantal dagen (ben even kwijt hoeveel) met hoogniveau en laagniveau dagen. Die kunnen de ouders idd beide opnemen (dat vind ik wel goed, zowel de vader als de moeder kan thuisblijven) maar als je 7 dagen per week hoogniveau (fulltime) opneemt dan krijg je uiteindelijk nog maar 70% van je gemiddelde inkomen (en daar zit een dak aan). Als je 7 dagen per week hoogniveau opneemt dan red je het uiteindelijk niet met je dagen voordat je kindje 1 jaar is en heb je een probleem want ze kunnen hier pas met een jaar naar het kdv.

Ik heb altijd 1 avond per week erbij gewerkt en 5 dagen per week opgenomen met hoogniveau. Dus van die 70% ging er ook nog af dat ik niet fulltime opnam, dus werd het nog minder. Gelukkig was mijn loon van 1 avond werken ongeveer zoveel als 2 dagen thuisblijven. Nu heb ik bijna alle dagen (hoog en laag) opgenomen maar mijn vriend heeft ook nog staan, je kunt namenlijk niet alles aan elkaar afstaan. Hij zal ze waarschijnlijk niet opnemen dus een aantal dagen gaan daar ook verloren. Maar ze kunnen opgenomen worden tot onze zoon 8 jaar is dus misschien weten we er hier en daar nog wat op te nemen.

Dus lang verhaal kort: hier dus geen 52 weken fulltime betaald hoor, helaas niet! Vanaf het begin gelijk terug op 70% van je inkomen of minder ;)

Maar van de andere kant: okay, we zijn er financieel een jaar lang behoorlijk op achteruit gegaan maar ik ben wel meer dan een jaar thuis geweest bij mijn ventje. En dat is onbetaalbaar.

Mag voor de rest ook eigenlijk helemaal niet klagen hoor, de kdv's zijn goedkoper hier, de kinderbijslag hoger, als je thuis blijft met een ziek kind krijg je ook 70% van je loon (vanaf dag 2) en als je helemaal thuis zou blijven met je kind, dus niet meer gaat werken en een thuisblijfpapa/mama bent met je kindje, kun je nog een extra 'zorguitkering' krijgen van 300 euro per maand als ik me niet vergis.

14. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Jammer dat ze dat niet al hadden :) heb nu verlof namelijk

15. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    In Duitsland heb je 14 weken volledig betaald verlof en nog eens 10 maanden verlof met 70% doorbetaling.
    Best netjes ;)

16. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Wij kennen het hier niet anders... wij krijgen 15 weken verlof waarvan de eerste maand betaald aan 82% en de overige weken aan 75%, het is normaal toch dat je je volledige loon niet krijgt, je moet immers ook niet werken en kan lekker genieten van je kindje.

Van mij mogen ze het gerust met vijf weken verlengen, als die ook aan 75% zijn dan neem ik er dat graag bij. De tijd die je kan spenderen bij je kindje is inderdaad onbetaalbaar zoals iemand als zei.

17. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    vab mijn mag het verlof langer en als dat betekend dat ik op den duur 15% van me salaris in moet leveren nou ja dan moet dat maar. ik ben op mijn werk min of meer verplicht om 6 weken van te voren verlof te pakken omdat het onmogelijk is om langer te werken. het is gewoon te zwaar om tot 36 weken te werken en als je in de ziektewet raakt dan gaat ie zowiezo 6 weken van te voren in dus hier zat er niks anders op. dit betekend mocht de klein optijd komen dat ikmaar 10 weken verlof heb naderhand :( waar ik heel erg van baal. nu heb ik in overleg met mijn baas kunnen regelen dat ik al mijn vakantie uren kan opnemen naderhand mocht ik dit willen en misschien dat ik dan zelf regel dat ze minder vakantie uren per week doen zodat ik iets langer verlof kan houden maar ook dit gaat me inkomen de kop kosten.

ik vind die 15% loon inwisselen dus wel de moeite als ik daarvoor langer thuis mag zitten. leuk is anders maar in veel landen is dit zo dat je minder loon krijgt in je verlof en in nederland krijg je gewoon 100% dus eigenlijk zijn we al best verwent. met 10 weken me kleine al ergens onderbrengen gaat me nooit lukken :( en dat weet ik uit ervaring. mijn dochter is met bijna 5 maanden pas naar de oppas gegaan

18. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik zou het prettig vinden als er gewoon iets meer keus was.
    Nu heb je zwangerschapsverlof van 16 weken en 13 weken ouderschapsverlof ( onbetaald) /26 weken ouderschapsverlof ( langer dan 2 jaar in dienst, onbetaald).
    Ik zou graag de mogelijkheid willen hebben langer zw. verlof willen hebben tegen bijv. 70 % van mijn loon.

19. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    nou ja, je hebt natuurlijk levensloop. Ik heb ongeveer 2 maanden levensloop gespaard (Ik heb gedurende anderhalf jaar elke maand een bedrag en mijn 13e maand en een gedeelte winstuitekering gestort). Ik kan dus als ik wil nog 2 maanden er achter aan plakken. Maar ik ga een half jaar 67% werken en krijg dan gewoon doorbetaald, heerlijk!

20. Jannes

Jannes VIP lid

6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    Ik vond mijn zwangerschapsverlof lang genoeg.... ik ben voorstander van verlof voor vaders. Zou top zijn als zij ook een maand of 2 thuis zouden mogen blijven. Niet zozeer voor ondersteuning, maar voor binding met kind. Mijn vriend had geluk veel vakantiedagen te hebben, maar het is natuurlijk vreemd dat je die daar voor op moet offeren.

Deel Deze Pagina