Ja, hij is erg van de oude stempel. En ik denk ook dat hij nog in de mythe "niet genoeg voeding hebben" gelooft en sowieso weinig weet van bv. Ik ga me ook zeker niets aan laten praten. Bij de volgende afspraak neem ik de curve mee. Ik zal hem ook duidelijk vragen waar hij zijn aanname op baseert. Ik vind het wel vervelend hem zo te moeten "aanvallen", want met vaccinaties geven ging het echt heel goed en zie je dat hij echt gewend is aan kleine baby'tjes, maar op dit punt weet ik gewoon meer dan hem.
als je wilt mag je mijn curve ook mee nemen..kan die zien dat jouw dochter helemaal niet weinig weegt! En dat ze bij ons helemaal niets erover zeggen....HA en CB niet (en KA waar ik pas was voor dochter zei, dat het een fijn jochie was maar niets te mager!)
Hier met 4,5 maand 67,7 cm en 6190 gram. Dus qua lengte-gewicht verhouding hetzelfde. Alleen een maandje jonger. Maar het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel ze bij de geboorte wegen (hier 3070 gram) bij voldragen zwangerschap. Heb geen bv gegeven trouwens. Hier toen met lengte op de +2 lijn en gewicht op de -1 lijn. Bij het cb en de kinderarts nooit 'commentaar' op gekregen. Als ze er gezond uitziet, fit is en een kleurtje heeft zou ik me nog niet zo'n zorgen maken eigenlijk. Zou wel die 'test' doen al was het alleen maar om te zien hoeveel ze nou binnenkrijgt. En daarna misschien inderdaad naar het cb om hun mening te vragen. Wat is eigenlijk de rede van de arts om dit onderzoek te doen als ze op de grafiek goed zit?
oh hij heeft tot 10 weken fulltime bv gekolft gekregen met af en toe bij voeding...en dan tot 14 weken aan de borst met af en toe bijvoeding, daarna fulltime borst!! (met soms even mama ontlasten en kv erbij) Dat kan je ook in zijn curve zien, hij groeit harder in het begin....daarna groeit hij helemaal niet goed (dip!) en na bijvoeden starten bij 6 maanden zoekt hij zijn eigen lijntje op, precies tussen de 2 eerste uitersten in......
Wat een koekwaus is die ka van jou!! Misschien een beetje mosterd, heb niet alles gelezen... Maar: Ff voor de vergelijking: Geboorte:,3140 bij 49 cm 1 maand: 4245 bij 53 cm 2maand: 5540 bij 57 cm 3.5 maand: 6350 bij 61 cm 5 maand: 6790 bij 64 cm 6 maand: 7065 bij 67 cm Scheelt wel wat, maar niet extreem, toch?? Poep en plas zegt meer dan een ouwe knar met een schriftje plus potloodje Enneh, gezannik over bijvoeden: kindjes halen eerst veeeeeeeeel meer voedingstoffen uit melk van mama dan uit een roosje bloemkool. Zeg nou zelf: als jij op dieet moet ga je aan de bloemkool en niet een extra glas vette melk drinken, ofwel dan?? Die artsraat zochzelf dus een beetje tegen met zn bijvoeding en kunstoeding geklets. En: die test is hilarisch uit de prehistorie!!! Je zou bijna denken dat hij het lekker vindt om voedende vrouwtjes live te gaan bewonderen. Want die test zegt alleen hoeveel kindje in cc uit je lichaam heeft gehaalt. En dat zegt geen hol. Mijn kindje dronk weinig cc per keer, zoon van vriendin dronk serieus als znnmoeder gekolft had soms wel 200 cc in 1 keer toen hij zes maanden was!!! Nou, die van mij 50 a 60 cc met mazzel dus mijn melk zou bij jouw arts niet door de test zijn gekomen?? Zoontje van vriendin dronk al snel een beperkt aantal keren per dag. Mijn dochter heeft heel lang op heel vaak gezeten (ik telde niet, maar naw dronk mijn kindje in die tijd net zoveel cc, alleen verdeeld over meerdere drinkmomenten) Ik zeg: lekker doorgaan op jouw manier en met de bv curve hem maar eens om de oren slaan
Haha koekwaus... En ja, die test is echt onzin. Als ze dan ook direct een dikke plasluier produceert en op de weegschaal moet, zou haar gewicht opeens 'goed' zijn? Ik zie inderdaad ook in vergelijking met de curves van andere kindjes dat mijn dochter echt op het gemiddelde zit. Goed om te zien dat er ook een 'dipje' kan voorkomen maar dat dat ook geen reden is voor ongerustheid. Bedankt allemaal voor de reacties en de geruststelling! Als ik geweest ben, zal ik wel posten hoe het is gegaan...
Oh, je curves zien er prima uit!!! Ze volgt gewoon haar lijntje, zowel met de lengte als met het gewicht... Neem ze inderdaad volgende keer mee naar je KA en leg ze voor. Die test zou ik ook écht niet doen, slaat nergens op! Als hij het niet van jou wil aannemen, dan zou ik gewoon aardig ja knikken en gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt!!
Dit zijn Daniëlle's groeicurves, je ziet dat het eerst heel snel gaat en daarna flink afzakt kwa gewicht. zo gaat het bijna altijd bij bv kindjes,dat ze dan hun eigen lijn gaan volgen. Ze vinden Daniëlle ook veel te licht en heeft volgens cb en ka ondergewicht :s. want ze hoort op 1 lijn te liggen,gewicht/lengte komen niet overheen bij haar waardoor ze dus met 9,5 maand oud met 9,2 kilo te licht is. Daniëlle heeft 4 mnd bv gekregen.(als het kon had ik het nog steeds gedan,stomme medicatie grrrr)
Echt niet nodig meisje, laat je niet van je stuk brengen!! Neem desnoods de curve mee van de WHO en laat het aan hem zien. Mijn oudste meisje was op die leeftijd nog lichter, bij 6 maanden was ze 6200 gram en 66,5 cm. En ze is nu gewoon een klein, licht, gezond meisje! BV is het beste, er is niets mis met jouw melk!!!
de lijntjes zien er hartstikke mooi uit. Mijn dochter heeft ook 2 verschillende de lengtelijn ligt hoger als de gewichtslijn. Mijn KA doet er helemaal niks mee want ze volgt haar eigen lijntje vanaf het begin netjes. Overigens hier een kv kindje die weinig maar vaak drinkt en met bijvoeding vanaf 5,5 maand.
Je arts moet naar haar curve kijken en pas als die begint af te buigen zich zorgen maken. Die test waar hij het over heeft is ook achterhaald, het blijkt niet nauwkeurig te laten zien of je kindje aan komt. Als ze tot deze tijd prima aankomt dan is je bv goed hoor. Laat je niet onzeker maken, hij begrijpt overduidelijk niet dat bv ok is. Bijvoeden met kv is echt niet nodig. Wellicht dat hij kv kindje curves gebruikt? Neem dan zeker de WHO curves mee, die zijn correct gericht op bv kindjes. Verder tja, bij mij heeft een cb arts ook gezegd dat ik bij 4 maanden bv wel moest nadenken over bijvoeden met kv want ik zou zeker niet meer genoeg melk hebben? Tot 7 maanden nog bv gegeven dus trek je conclusies maar. Ik heb dan ook niet geluisterd want met de curves van mijn zoontje is er niks mis. Heerlijk gemiddeld op gewicht en lengte.
De curves vindt ik er prima uitzien, dus daar zou ik me idd ook niet druk over maken. Alleen is borstvoeding helemaal niet altijd het beste. Dat ze nog minstens 6-7 keer bv wil geeft ook al aan dat ze met 5 keer dus nog steeds honger heeft en dus waarschijnlijk niet genoeg binnen krijgt in 5 voedingen. En voor een kindje van 5,5 mnd vind ik 7 voedingen wel veel. Maar goed, je moet een goede balans zien te vinden tussen wat jij prettig vindt en wat goed is voor je kindje.
Ik denk dat mijn zoon nog minstens 7 voedingen kreeg toen hij zo jong was. Volgens mij was hij ruim een jaar toen hij aan een voeding of 5 zat. Zeker met borstvoeding zit er gewoon heel veel verschil op het aantal voedingen. Wil dus niet perse iets zeggen over de hoeveelheid voeding die je produceert, of hoe voedzaam deze is. Het kan gewoon zijn dat je kind graag vaak drinkt (was bij mijn zoon zo). TS, ik zie ook niets raar aan de curves, ik zou me dus inderdaad niet druk maken. Persoonlijk vind ik je kinderarts ook een beetje "raar" overkomen, al kan je daar zo natuurlijk niets van zeggen, ik ken hem niet persoonlijk. Maar ik weet wel dat kinderartsen niet perse veel over (borst) voeding weten. Bij zo'n curve als die van Bianca kan ik me voorstellen dat er verder onderzocht wordt hoe het komt dat er en zo'n daling inzit (maar bij jou dochter kwam het door ziek zijn, niet?) en is het verschil tussen gewicht en lengte inderdaad best groot.
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Even hier op ingaan: veel drinken wil niet altijd zeggen veel honger hebben dus te weinig binnen krijgen. Hier verschilt bv heel duidelijk van kv. Mijn dochter drinkt kleine beetjes, ze is maar 5 minuutjes aan de borst, als het niet korter is, en zo verspreid over de dag. Bv is wel altijd het beste, behalve als het echt grote problemen geeft bij moeder en/of kind. En 7 keer drinken vind ik niet zo'n groot probleem.
klopt Daniëlle is flink ziek geweest en in het zh gelegen met een neussonde ze was toen dik 2 kilo afgevallen. Vandaar die grote dip. Ze heeft vanaf die tijd haar eigen lijntje kwa gewicht. Ze loopt los en is erg bewegelijk vandaar dat ze haast niet meer aankomt maar wel in lengte enorm doorschiet.
wij hebben hier ook een lichtgewicht die in lengte veel is gegroeid. hij zit wel onder de gemiddelde gewichtslijn, maar hij ziet er verder prima uit. hij is heel actief en heeft de slanke bouw van zijn vader. Zolang hij geen ander gedrag vertoont (slap, hangerig en minder alert) maak ik me verder geen zorgen.
pff, nou dat gezeur had ik ook constant bij het CB. Ik heb mijn dochter 13 maanden BV gegeven en die boog iedere keer een stukje af waarna ze weer een groeispurt maakte. Super onzeker werd ik er van, maar mijn dochter is nu 12 kg bij 20 maanden en nu vinden ze haar opeens mooi slank. Ze is altijd al een garnaal geweest, maar in mijn ervaring is de kennis van BV gevoede kindjes echt nihil.