Lastige overdag-slaper

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Oscar, 24 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Oscar

Oscar Lid

12 dec 2013
    69
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden!

Mijn kleine moppie is nu 7 weken oud, en 's nachts gaat ze netjes meteen na de fles weer slapen. Ik hoef dan totaal geen moeite te doen. Maar overdag.......
    Na de voeding wil ze meestal niet slapen, soms lukt het me 3 uur lang niet om haar in slaap te krijgen en wil ze daarna eten. Dan begint het hele cirkeltje weer opnieuw.... Soms valt ze ook in slaap na de fles, en kan ik haar in bed leggen. Maar 8 van de 10 keer wordt ze na een uurtje weer wakker.
    Ik heb geprobeerd om haar te laten huilen, maar naar 10 minuten, een knalrood kind en het zweet op der ruggetje van het druk maken heb ik haar toch weer eruit gehaald.
    Ik kijk naar haar slaap signalen, en zodra ze gaat gapen probeer ik haar in bed te leggen. Maar het lukt me gewoon niet om haar zelf in slaap te laten vallen. Ik ben nu de hele dag rondjes aan het lopen, entertainment aan het verzorgen of loop met een half slapend kind op mijn arm...

Wie heeft er tips?

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Als je met haar gaat liggen op de bank of op bed, lukt dat dan? Of wandelend in de wagen?

Ik ben zelf gewend aan kinderen die niet zelf alleen in bed gaan slapen, dat voelt namelijk niet veilig voor een kind, moeder is niet in de buurt dus kind is in angst en gaat huilen. Laten huilen snap ik dan zelf ook nooit zo goed, maar jij merkte zelf ook al dat dat niet natuurlijk aanvoelde.

In plaats van op de arm kan je ook een lekkere draagdoek kopen, bijvoorbeeld een van little frog of hoppendiz die zijn goed betaalbaar. Mijn zoontje van ruim 1,5 slaapt bv overdag ook nog lekker in de wagen beneden of buiten, als hij maar niet helemaal alleen beneden ligt. We gaan dan gewoon door met ons ding, behalve dat ik dus niet als hij al een uur slaapt ga stofzuigen maar dat kan ik wel doen als hij net in de wagen ligt en dan in slaap valt tijdens het stofzuigen. En in plaats van overprikkelde kinderen krijg ik juist kinderen die heel vertrouwd zijn met alles wat dagelijks beneden gebeurt en er dus gewoon doorheen kunnen slapen, omdat ze erbij horen. Er zullen ook ongetwijfeld mensen zijn die vinden dat je kind overprikkeld raakt beneden en dat ze maar 'moeten leren' om boven in hun eentje te slapen, ieder zijn ding, maar voor ons voelt dat niet vertrouwd en werkt het niet.

3. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Ik lees even mee!

4. Esjes

Esjes Lid

30 aug 2012
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lekker bij je houden. Koop inderdaad een draagdoek als je echt even wat wil doen. Ze is nog zo ontzettend klein. Heel haar natuurlijk instinct zegt dat ze bij mama moet zijn. Het is even pittig en dat zal ook nog best even duren, maar als je er nu tijd en liefde in steekt kan je jezelf in ieder geval niks kwalijk nemen.

5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    mijn oudste wou ook nooit overdag slapen in z'n wieg en ik vanalles geprobeerd om het voorelkaar te krijgen zonder resultaat. Nu bij nummer 2 heb ik het gewoon losgelaten, ik kan niet uren naast de wieg gaan zitten want dat kan ik mijn oudste niet aan doen! de baby slaapt of beneden in de kinderwagen of in de draagdoek bij mij.. of gewoon helemaal niet. Hij kan wel een paar uur lang vrolijk in de box liggen te spelen, nou dat is ook prima!

6. Renaat83

Renaat83 Actief lid

28 sep 2012
    393
    0
    16
    Vrouw
    Heb ik hier ook gehad, mijn zoontje sliep vanaf 4,5 maand pas overdag af en toe in zijn bedje. De eerste periode veel bovenop mij geslapen. Daarna in de kinderwagen beneden, en af en toe probeerde ik hem is boven neer te leggen, en soms lukte het, als het niet lukte ging hij weer mee. Alleen op een gegeven moment wilde hij niet meer in de kinderwagen. Ik ben toen naast zijn bedje gaan zitten tot hij sliep, vaak pink in zijn mondje. Duurde soms wel een uur. Maar hij raakte er wel vertrouwd mee. Hij viel trouwens ook alleen in de kinderwagen in slaap met pink in zijn mondje. Uiteindelijk slaapt hij nu ook overdag in zijn bedje, het lukt niet altijd, voorheen wiegde ik hem ook regelmatig in slaap, maar nu gaat hij er gewoon uit, en probeer ik het later nog een keer.

Maar weet hoe je je voelt meid, was bij mij ook 1 gedoe. Uitputtend. Moet wel zeggen, mijn baby had reflux en zat maanden helemaal verstopt, wat natuurlijk ook veel van het huilen en niet willen slapen verklaarde. Draagdoek wil ook helpen, was hier alleen geen succes helaas. Dit vind hij sinds kort pas fijn.

Weet niet of je hier wat aan hebt, maar in ieder geval heel veel succes hoor

7. Oscar

Oscar Lid

12 dec 2013
    69
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!
    Wij wonen op een appartement, dus ze hoort wel altijd iets. Met haar op de bank gaan liggen helpt soms, en wandelen vind ze veeeeel te leuk om in slaap te vallen.
    We rommelen maar even zo door dan ;) ben wel erg benieuwd hoe dit straks gaat op het kinderdagverblijf... Aangezien ze daar de kindjes meteen in bed leggen bij slaap signalen.

Ik heb trouwens een schommelstoeltje gekocht met trilfunctie, daar kan ze goed een half uur in liggen. Dus dat geeft mij weer een beetje lucht!

8. Miss M

Miss M Fanatiek lid

19 mrt 2012
    2.389
    597
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Mijn jongste is 3 maanden en slaapt overdag ook heel moeilijk ergens anders dan bij mamma.
    Sinds een week lijkt het iets beter te gaan en heeft hij een paar keer even in de box of in bed geslapen.
    Verder slaapt hij heerlijk in de draagdoek.

Toevallig vandaag bij het cb geweest en dit benoemd. Advies was ook om lekker bij je te houden omdat hij zich bij jou veilig voelt en alleen niet. Het is even investeren maar als je hem geforceerd in bed gaat leggen kan dat effect hebben op de band met je kind.
    Was aangenaam verrast door het advies :D

9. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hier idem dito!
    Dragen mag ik niet vanwege mijn diastase, dus dat is geen optie.

Hier strak ritme met rust en regelmaat. Met 7 weken was dat na 1 uur weer in bed. (nu is het hier 1-1,5 uur) Ik heb haar in een puckababy, vanwege onrustige armen. Eenmaal in bed zet ik ook een vast slaapliedje aan.
    Ik ga ernaast zitten en geef haar speentje, uiteindelijk wordt ze rustig en kan ik gaan. Maar moet wel meerdere malen het speentje terug geven. Ik zit er zo 30-50 min naast, met onze oudste dus niet altijd te doen! Maar als ik haar rustig in kan aten slapen, slaapt ze ook langer dan een uur. Zo ik dat niet dan is ze na een uur weer present.

Dus ik zou zeggen... neem er de tijd voor. Je kan als je wil evt ook bij een osteopaat langs gaan die met baby's werkt. Dat werkte bij onze eerste super. Wil met dit kind ook weer gaan als het over een week niet beter gaat. Ze heeft gewoon een onrust in zich...

Slaapsignalen kunnen naast gapen ook zijn: wegkijken/je niet meer aankijken, jengelen/huilen, op handjes sabbelen, hangerig of druk worden, door gezicht/ogen wrijven.

Ik kan je van harte het boek 'baby in dromenland' aanbevelen. Staat veel nuttigs in.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zou persoonlijk altijd zorgen dat een kind wakker is na de fles en niet aanleert om etend in slaap te vallen.

Eten
    Circa 1 uur wakker / spelen
    Slaapsignalen, wakker in bed
    Slapen
    Etc

11. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Kan het niet zijn dat ze zichzelf wakker houdt door rond maaiende armpjes? Bij ons heeft inbakeren met een Pacco inbakerdoek geholpen. Deze hoefden we overigens alleen overdag te gebruiken want s nachts slapen was geen enkel probleem.

Deel Deze Pagina