Wat is jullie slaapritueel voor de nacht voor een baby van 5/6/7 maanden? En hoe verschilt dit ritueeltje van het ritueel die jullie overdag hanteren? Alvast bedankt
Hier hetzelfde als overdag. Slaapzak aan, gordijnen dicht. Nijntje liedje aan, kusje van ons en dan krijgt ze sofie de giraffe. Dan licht uit. Vaak zing ik bij het verschonen van tevoren nog slaap kindje slaap. Maar verder geen poespas.
Wij doen in de avond meestal een laatste schone luier, evt iets aanpassen aan slaapkleding als het nodig is, tandjes poetsen, een heel kort verhaaltje en dan nog kort rustig worden en hup naar bed. Overdag is het eigenlijk alleen even rustig worden en met kort slaapliedje naar bed. En een badje of douche wisselt per dag wanneer dat plaatsvindt afhankelijk van waar hij bijvoorbeeld heen gaat (kdv, opa en oma e.d ) En hoe doe jij het?
Overdag: schone luier indien nodig, slaapzak aan, in bed en z'n knuffel geven. 's Avonds: nog even met papa en mama spelen en knuffelen op het grote bed, douchen, insmeren, slaapzak aan, flesje geven, in bed leggen en knuffel geven. Dit doen we al vanaf dat ie een maand of 3 is.
Hier sinds kort: laatste bv op haar eigen kamertje, baby in bedje, spookje (slaaplichtje) aan en een kusje van het spook, even knuffelen en mama zingt een liedje, en expliciet slaapwel zeggen en hups mama verdwijnt. Moet wel zeggen dat ze dan steevast nog wat nakrijst en ik meestal nog een tweede keer naar d'r toe moet om haar wat te troosten..daarna valt ze meestal makkelijk in slaap... Ik besteed ook makkelijk een half uur, 45 min. aan het hele gedoe, de bedoeling is dus dat we binnenkort het slaapritueeltje nog wat verkorten.. Maar goed, ze ligt nu nog maar een week of wat op haar eigen kamer, en wil de dingen geleidelijk aan doen...
Overdag hebben we nog geen echt ritueel... Wanneer ze moe is vraagt ze de borst en dan leg ik haar op de sofa en doet ze daar haar dutje...
Vanaf een maand of 3 hebben we de volgende rituelen. Overdag: eventueel schone luier, slaapzak aan, in bed leggen, vertellen wat zij gaat doen en wat ik ga doen, welterusten zeggen + kus, muziekaapje aan en wegwezen 'S avonds: beneden schone luier, pyama + slaapzak aan. Als papa al thuis is nog even knuffelen met hem. In de wieg flesje drinken, tanden poetsen, verhaaltje lezen van jip en janneke, vertellen wat ze gaat doen en wat mama gaat doen, weltrusten zeggen + kus, muziekaapje aan en wegwezen
Overdag gordijntjes dicht, slaapzakje aan, knuffeltje geven, zachtjes praten, aai over de bol en kusje. 's Avonds tot op heden als volgt: - schone luier / slaapkleding aan - flesje - tandjes poetsen - verhaaltje voorlezen - voor het raam staan, de buren 'welterusten' zeggen en zwaaien - gordijntjes dicht doen - slaapzakje aan, knuffeltje geven, zachtjes praten, aai over de bol, slaapliedje zingen en kusje.
Hier eigenlijk al vrij lang hetzelfde: Naar boven brengen, nog even lachen op het aankleedkussen en wat heb je vandaag allemaal gedaan, schone luier, rolgordijn dicht (als het dan donker wordt, worden zijn ogen heel groot ), nog even naar de vogel kijken die aan zijn lamp hangt, in bedje slaapzak aan, speentje en knuffel, kusje, muziekje aan en welterusten zeggen, deur op n kiertje. Overdag eigenlijk niet heel anders. Alleen zeggen we dan "welterusten, tot straks liefie"
onze dochter is ruim 6,5 maand nu (om de dag badje),schone luier, pyama aan, laatste fles op ons bed. boertje laten, kort knuffelen/ tutten/ spelen. (max 10 min). lopen we naar haar kamer, praten we tegen haar knuffel ( 'juffrouw Ooievaar, L. komt eraan)... Rolluik dicht, deken instoppen, speeldoosje aan. Kusje op haar voorhoofd, 'slaap lekker lieverd, papa en mama houden van jou, tot morgen,' en weg. Op haar kamertje duurt max 1,5 minuut. Tot op is het 1 maal voorgekomen dat ze niet wilde slapen, afgelopen zondag ... Meestal is ze direct stil, soms jengelt ze kort en soms brabbelt ze even. voor ons dus een effectief slaapritueel... Maar L is ontzettend makkelijk kind en een slaapkopje!
Overdag zo nodig schuine luier, slaapzak aan, gordijnen dicht, babyfoon liedje aan en ik zeg "doeidoei tot strakjes" en weg. 's Avonds uitkleden, wassen, schone luier, ondertussen zingen, handjes in smeren/masseren even kroelen, gordijnen dicht, muziekje aan kus en weg.