vragen over bijvoeding

Discussie in 'Voeding' gestart door schoentje24, 2 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Hallo,
    We zijn sinds enkele weken gestart met bijvoeding. Heel rustig aan proberen we onze dochter hieraan te laten wennen. Ze is momenteel 5mnd. Allereerst zijn we gestart met rijstebloem toevoegen aan de fles. Ik heb twee weken geleden 3 dagen achter elkaar peer gegeven (paar kleine hapjes op een plastic lepeltje, zodat ze aan de smaak kan wennen). Daarna aantal dagen even geen bijvoeding. Toen 3 dagen beetje banaan. De fruithapjes heb ik in de ochtend aangeboden (tussen twee voedingen in). Gisteren gestart met wortelhapje, beetje lauw warm en aangeboden in de namiddag rond etenstijd (weer tussen twee voedingen).
    Ze reageert tot nu toe prima op de hapjes, haar ontlasting wordt vaster maar ik heb niet het idee dat ze er last van heeft.
    Wat me wel opvalt is dat ze steeds meer wilt. Bij het wortelhapje heb ik dan ook iets meer lepeltjes gegeven. Vind het lastig, wil niet teveel geven.

Zijn er richtlijnen voor het aantal lepeltjes voor de eerste bijvoeding? (Of aantal gram)
    En hoe bouw je dit nu verder op? Aantal weken zo doorgaan? Of fruit en groente strx beide op 1 dag aanbieden? En zou ik vanaf nu al elke dag iets kunnen aanbieden of is het beter om er even telkens wat dagen tussen te laten?

Ze krijgt buiten de bijvoeding, 5 voedingen (kv) en daarbij merk ik dat de late fles rond 23u steeds minder wordt. Ik gaf haar altijd in de late fles rijstebloem maar vanaf gisteren zijm we dat in de fles van 19u gaan doen.

Graag hoor ik jullie mening/advies

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik ben hier inderdaad ook begonnen op de manier waarop jij het doet.
    Toen hij naar mijn idee goed de smaak te pakken had ben ik hem gewoon net zoveel gaan geven als hij zelf wilde.
    Volgens mij at mijn zoontje rond de 5 maanden een half potje ongeveer (begonnen met 4 maanden) of de hoeveelheid van een half potje als ik het vers maakte.
    Dus ik zou zeggen, als je kindje er goed op reageert, geef gewoon zoveel als dat ze lekker vind.
    En je kan opzich ook groente en fruit op 1 dag geven, maar geef dan per dag maar 1x iets nieuws, mocht ze dan ergens op reageren, dan weet je waar ze op reageert.
    Hier kreeg mijn zoontje met 5 maanden nog 4 flessen en met 6 maanden nog 3 flessen. Dit heeft hij zelf geregeld hoor, is eigenlijk een beetje weinig, maar sinds hij bijvoeding krijgt is hij een beetje uitgekeken op de melk :p

3. LindsayS

LindsayS Bekend lid

26 jan 2014
    798
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook vanaf 4 maanden zo begonnen. Eerst rijstebloem, daarna groente en dat maar 2x per week. Daarna fruit ook maar 2x per week zodat er altijd een dag tussen zit om de darmen te ontlasten. Hier zag ik ook de poep dikker worden maar geen last. Vanaf 5 maanden krijgt ze allebei. Dit is ons schema:
    8:00 fles 180/6
    9:30 1 stuk fruit (ze eet 3/4, dat staat gelijk aan een half potje)
    12:00 fles 180/6
    16:00 fles 180/6
    17:30 groente 50 gram (staat ook gelijk aan een half potje)
    20:00 fles 180/6
    De laatste 2 weken laat ze bij elke fles wat staan dus volgens het cb is ze toe aan meer vaste voeding en minder fles, dus ik ga wat brood proberen binnenkort :) Als ze graag hapjes eet dan zou ik haar zeker beide aanbieden uiteraard wel met mate. Je zou dan de laatste fles stapje voor stapje kunnen afbouwen ;) Die zal ze uiteindelijk ook niet meer nodig hebben...

4. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Handig schema! Hier redt ze het echter nog niet vanaf de laatste fles (23u) tot 8u ofzo. Meestal komt ze tussen 6 en 7. Ik vind dat geen probleem hoor, meestal komt het juist beter uit met werken en opstaan. Dus die laatste voeding laten we er voorlopig nog wel even in. Ik geef nu wel de rijstbloem in de fles van 7u.. en dan laten we haar soms zelf bepalen wanneer ze weer voor de volgende voeding komt..

Deel Deze Pagina