hallo ik heb een heel lief dochtertje van 10 maand oud alleen ik weet soms gewoon niet wat ik haar de hele dag mee moet vermaken ze heeft genoeg speelgoed, maar dat is maar eventjes leuk 10 minuutjes ofzo.. daarna zet ik haar maar even in de loopauto wat ze natuurlijk geweldig vind en overal kan komen en stiekem dingetjes pakken... heeft iemand misschien leuke tips? ga ook elke dag met haar even wandelen natuurlijk voor wat frisse lucht en even langs de eendjes wat ze geweldig vind misschien iets waar ze zichzelf wat langer mee kan vermaken? want haar eigen speelgoed vind ze maar eventjes leuk
Dat doet ze niet omdat baby's van die leeftijd dat nou eenmaal niet kunnen. 10 minuten is al prima voor die leeftijd. Wissel dus veel af met samen en alleen spelen. Mijn dreumes van 15 maanden kan zichzelf ook geen uren vermaken. Dat is een heel leerproces waar jaren overheen gaat. Wij hebben pas geleden de woonkamer veranderd en daardoor werd het speelgoed verplaatst. Ineens kon hij zich lang vermaken, omdat alle speelgoed wel nieuw leek voor hem. Inmiddels, na een paar weken, is weer als vanouds.
Vigo is ook bijna 10 maanden en hij kan vrij lang zelf spelen (30 tot 45 minuten), zowel in de box als op een speelkleed op de grond in de woonkamer. Wij wisselen heel veel af, soms in de box, in de eetsteol, aan de grote tafel, in de loopstoel op het kleed etc....... Wel vindt hij zijn eigen speelgoed minder interresant dan "grote mensen" dingen, hij speelt graag met enveloppen met venster want die kraken zo mooi , boekjes vindt hij erg leuk, luiers, plastice pollepels en een doos tissues die hij leeg mag trekken vindt hij het aller leukst natuurlijk In de ochtend ga ik altijd lekker een stukje met hem wandelen en in de middag gaan we tegenwoordig ook een stukje fietsen.
Ik heb een deel van het speelgoed weg gezet omdat het veel te veel was. Af en toe kan ik nu dus wat ' nieuws' pakken. Het is al snel niet meer overzichtelijk voor zo'n kleintje. Maar grote echte mensen dingen zijn een hit! IK heb een kartonnen doos in de keuken staan met allerlei spul waar hij mee kan spelen (potjes, vergieten etc.) HIj vindt het heerlijk om de hele doos leeg te halen. Maar ik moet regelmatig de inhoud vernieuwen! Nog een favoriet... oude telefoon van mama, oude afstandbediening, kabels!!! ALles wat iets met elektronica te maken heeft vindt hij fantastisch. Wat hier helpt is om eerst even samen te spelen. IK bouw wat moois van de duplo en hij speelt naast mij en pakt het van mij af. Dan gaat hij daarna mij soms imiteren en kan hij makkelijker zelf spelen.
Ik wissel ook af. Dus eerstin de box, daarna gewoon laten tijgeren. Ze gaat zelf op zoek natuurlijk naar wat niet mag Het leukste speelgoed vindt ze nu: tupperware bakjes en dekseltjes, heb in een oud spaflesje wat rijst gedaan en dan gaat ze daarmee schudden. Voor de rest is ze weg van tijdschriften, afstandbedieningen dus eigenlijk alles wat van ons is. Als ze het zat raakt ga ik op de grond zitten en dan komt ze even op me klimmen en kroelen en kruipt dan vaak weer verder. Ik leg ook telkens verschillend speelgoed op de vloer. Als ze het niet meer zo leuk vindt, ga ik met haar spelen of een boekje voorlezen.
Zorgen dat je niet altijd al het speelgoed voor haar voorhanden hebt, maar afwisselen. Als je meerdere bakken met speelgoed hebt, kun je per week eens afwisselen en dan is dat speelgoed weer als nieuw en spelen ze er veel langer mee. Bovendien is het -hoe tegenstrijdig het ook klinkt- vaak ook zo dat ze met minder speelgoed meer en beter spelen. Teveel speelgoed, dan zien ze door de bomen het bos niet meer en dan lukt spelen niet meer. Minder is echt meer in dit geval Ik was bij de oudste lid van een speel-o-theek en dat was ook een uitkomst: elke keer nieuw speelgoed kunnen halen waar dan weer heerlijk mee gespeeld werd
O, en verder vooral lekker laten kijken en evt meedoen met huishouden. Als jij was opvouwt haar wat in handen geven waar ze rustig even mee kan prutsen en dat speelt dan ook weer eindeloos weg Keukengerei is ook vaak geweldig speelgoed, dus ook dat lekker in handen geven, (wel letten op veiligheid uiteraard ), terwijl jij in de keuken bezig bent.