hallo allemaal ik heb een vraag me kleine man is geboren met 36 weken en 4 dagen ik koos ervoor om bv te geven nu bleek dus dat ie daar niet genoeg van aankwam dus zei de kraamhulp dat ik per voeding 1 borst moet geven zodat ie ook goed de achtermelk drinkt en dan eventueel 1voeding vervangen door de fles dit gaat goed is in 1 dag 40 gram aangekomen maar mijn vraag is neemt de bv dan af als je 1 voeding vervangt door de fles? kwil namenlijk wel gewoon bv willen blijven geven. bedankt alvast joyce
Borstvoeding is een zaak van vraag en aanbod. Hoe meer erom 'gevraagd' wordt, hoe meer melk er aangemaakt wordt. Je moet je kindje dus in de eerste weken echt heel vaak aanleggen, zodat de productie goed op gang komt. Als je een borstvoeding vervangt door een flesje, 'vraag' je dus minder, dus zal je lichaam minder melk aanmaken. Als je gewoon borstvoeding wilt blijven geven is het dus belangrijk dat je je kindje vaak aan de borst neemt. Ik combineer zelf ook borstvoeding en kunstvoeding, dit gaat goed. Nu ben ik daar wel veel later mee begonnen als jij, dus bij mij was de productie al wel goed op gang. Succes met je kleintje en al die voedingen (veel he, in het begin!) Groetjes, Anakin.
hoihoi nou de borstvoeding is goed op gang het is zelfs zo dat als de kleine drinkt het naast zn mondje loopt hihihi dus dat gaat goed ik wil de nachtvoeding vervangen voor een fles voeding. groetjes joyce
Als je die flesvoeding geeft ipv BV moet je inprincipe die voeding wel afkolven! Dan blijft je productie gewoon hetzelfde!
is misschien toch een idee om 2 borsten per x aan te bieden? Ook ivm de productie. kijk ook eens op het borstvoedingsforum en borstvoedingssites.
Je schrijft eerst dat je bv wilt blijven geven en daarna schrijf je dat je 's nachts de fles wilt geven. Wil je dan nu al de fles bijgeven ? En mag ik vragen waarom ? Als het niet hoeft zou ik 's nachts geen flesje geven. Zie hier waarom ik dat zeg. Als je het al echt wilt zou ik het nu nog niet doen, je productie is nu nog niet stabiel. Ik zou het pas na 6 weken proberen.
Ik zou nu ook nog niet beginnen met een fles hoor. je kindje is pas net op de wereld Als je bv wilt geven zou ik dat voorlopig gewoon blijven doen. Voor alles een beetje op gang en geregeld is en loopt, duurt vaak wel 1,5 maand. Waarom zou je dan een fles willen bijgeven als ik vragen mag?
hoihoi het is niet dat ik het zo graag wil doen fv geven maar de kraamhulp zei dat ik bij moest gaan voeden omdat hij eerst weer afgevallen was en naderhand 20 gram bijgekomen was toen zei de kraamhulp dat ik 1 borst per keer aan moest aanbieden zodat ie goed de achtermelk zou drinken ook moest ik een flesje daarna maken van 30 cc om tekijken hoeveel die zou drinken dit heb ik toen gedaan maar toen ie de fles erna kreeg na de bv dus (omdat ie bleef zoeken) heeft ie niet veel gedronken en spuugde zelfs maar was wel 40 gram aangekomen, vervolgens zei de kraamhulp dat ik beter de nachtvoeding ipv de borst de fles moest doen want met flesvoeding zou die harder groeien. vandaar dus ook mijn vraag het liefst geef ik gewoon de borst. maar als ie niet genoeg aankomt daarvan zal ik toch bij moeten voeden en klinkt misschien raar maar heb liever jullie adviezen dan de raad van de kraamverzorgster ( heeft zelf nog geen kids) hoop dat ik het zo een beetje duidenlijker heb uitgelegd het hoe en waarom, groetjes joyce
Hoi Joyce, Eerlijk gezegd snap ik niet veel van de adviezen van je kraamhulp. Ik zou als ik jou was je verhaal bij een vrijwilligster van een van de borstvoedingsorganisaties VBN of LLL doen. Of een lactatiekundige bellen. Daar je hele situatie uitleggen dan kunnen zij je waarschijnlijk wel op weg helpen. Je kunt de adressen en telefoonnummers op www.borstvoedingsforum.nl vinden. Wat was zijn geboortegewicht? Hoeveel is hij afgevallen? Hoe vaak komt hij voor een voeding? Biedt je de tweede borst nog extra aan?
Een beetje een raar advies van je kraamhulp. Natuurlijk is je kindje afgevallen; dat doen ze altijd in het begin! Een baby valt na de geboorte af, en is pas na een week of twee weer terug op zijn geboortegewicht. Dit is heel normaal. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom een kraamhulp nu al over bijvoeden begint, juist een kraamhulp zou toch moeten weten hoe dat werkt met borstvoeding, en het vraag- en aanbod-principe lijkt mij. Ik zou in ieder geval nu niet al beginnen met bijvoeden, in principe kun je dan net zo goed meteen helemaal stoppen met de borstvoeding. Je productie is nog maar net op gang en is pas na een week of zes goed afgesteld op je kindje. Mijn kraamhulp gaf mij bij mijn oudste ook een zelfde advies als jij. Na een dag of twee zei ze: "je kan beter gaan bijvoeden, want hij heeft niet genoeg". En het was mijn eerste kind, dus ik deed dat. En na twee weken zat hij volledig op de fles omdat het voor geen meter meer liep. Totaal onnodig. Maar goed, dit was bijna zes jaar geleden.. ik zou zeggen dat een kraamhulp nu wel beter zou moeten weten. Wat al gezegd is, ik zou mijn licht eens opsteken bij een borstvoedingsvereniging zoals LLL of Borstvoeding Natuurlijk. Volgens mij kunnen die je beter helpen.
@stranger thanks voor de link en zal zeker contact op gaan nemen en het geboortegewicht van de kleine was 3100 hij is toen afgevallen tot 2905 om daarna weer bij te komen tot 3000 en eenmaal thuis was ie volgens haar weer afgevallen naar 2940 er is wel gewogen met 3 verschillende weegschalen. hij woog gisteren weer 3000 gram. de eerste was op de kinderafdeling 2de was op de kraamafdeling en de derde was met de weegschaal van de kraamhulp. hij komt netjes om de 3 uur soms nog wat later en drinkt dan 1 borst volledig leeg en soms wil ie dan van de 2de borst ook nog wel wat maar niet veel als ie tussendoor in slaap valt dan ga ik hem verschonen zodat ie weer goed wakker is. groetjes joyce
hoi, mijn kraamhulp zei dat ze een percentage van 10% aanhouden, wat een kindje af mag vallen. Dat is dus in jouw geval 310 gram. Dan nog zit je kindje niet onder de normale waarden, dus geen paniek zou ik denken. Inderdaad LLL eens bellen, ik heb daar veel aan gehad toen ik borstontseking had.
Volgens mij weet je kind beter wat goed voor hem is dan je kraamverzorgster. Je moet in het begin inderdaad uitkijken dat ze niet te gek veel afvallen, maar als je dan ingrijpt, dan hoort het eerste advies dat je aan een moeder geeft ALTIJD te zijn om vaker aan te leggen, vette achtermelk te geven door wat voormelk weg te kolven en borstcompressie toe te passen en als dat niet genoeg helpt om bij te voeden met afgekolfde melk. In de eerste plaats niet met een flesje maar met een cupje, lepeltje of vingervoeding. Dat staat in het protocol van elke gecertificeerde kraamzorginstelling. Het advies dat je kv je nu gegeven heeft is in feite een afbouwadvies. Het is heel moeilijk op deze manier de bv voor je kind in stand te houden. Het afvallen lijkt me nou niet bepaald dramatisch en ook nog eens niet te meten vanwege al de verschillende weegschalen. Ik zou inderdaad eens bellen met iemand van VBN of LLL, of met een lactatiekundige. Betere kraamzorgbureaus hebben er gewoon eentje in dienst. De beste aanpak is waarschijnlijk: -2 borsten per voeding aanbieden, pas wisselen als de eerste borst helemaal is uitgedronken (dat merk je vanzelf, je kind gaat dan van zuig-zuig-slik naar sabbelen) -als je een sterke melkstroom bij de toeschietreflx hebt even losmaken als je die voelt, de melkstralen opvangen en weer aanleggen als het druppelt -borstcompressie, een diepe borstmassage tijdens het voeden, waardoor de vette melk snel loskomt (voor een filmpje hoe dit moet: googel op jack newman compression) -als je kind zou gaan afvallen, bijvoeden met afgekolfde melk, niet met kunstvoeding en deze aanbieden in een cup of voedingsspuitje. GEEN fles i.v.m. zuigverwarring. Succes, laat je even weten hoe het gaat?
Ik heb mijn zoon ook bv gegeven, een half jaar. Bij mij ging de bv in het begin niet goed en heb een lactatiekundige op bezoek gehad, die heeft veel kennis over bv en kan je heel goed helpen. Maar ik denk dat jij dat niet nodig hebt. Wat ik deed is 1 borst inderdaad helemaal leeg te laten drinken en daarna de andere nog even te geven, en de keer erna andersom. Kamiel was een snelle drinker (binnen 6 minuten klaar!) en het was moeilijk om te weten of hij wel genoeg had, maar uiteindelijk geven al die kleintjes het zelf wel aan. Ik heb tussendoor helemaal geen fv gegeven, want dat heeft ie in principe niet nodig. Ik zou die fles dus lekker niet doen hoor! En zeker ook niet om je productie op gang te houden. Groetjes, Daphne
hoi allemaal, bedankt voor de reakties mn zoontje die slaapt ook gewoon na een voeding en als ie niet genoeg binnen zou krijgen dan zou die wel gaan huilen toch en niet gewoon lekker gaan slapen om vervolgens ongeveer 3 uur later weer wakker te worden. enige waar ik dan nog een beetje mee zit is dat als ie lekker drinkt ie op een gegeven moment in slaap valt onder het drinken en hem dan weer wakker moet maken zodat ie verder drinkt ben dan ongeveer 3 kwartier met een voeding bezig kan dit komen doordat ie 3 en halve week te vroeg geboren is? als het goed is komt vrijdag iemand van het cb langs en dan ga ik het er ook over hebben wil gewoon zo lang mogenlijk doorgaan met de bv. nogmaals bedankt voor alle adviezen en ik laat zeker weten hoe het verloopt. groetjes joyce
Ja, dat kan heel goed! En dan is om de drie uur wakker worden en drinken echt heel keurig hoor, voor een kindje dat zo vroeg geboren wordt! Een vriendin van me kreeg haar kindje precies 3 weken te vroeg, en die kwam om de anderhalf uur! Zij heeft 13 maanden bv gegeven overigens
Even een schone luier geven als hij in slaap valt aan de borst en dan weer aanleggen! Als je je zorgen blijft maken over zijn gewicht probeer dan om de 2 uur aan te leggen (als hij wil).
hoihoi denk dat ik me niet druk hoef te maken want het mannetje slaapt echt van voeding tot voeding en vanacht werd ie pas om half 6 wakker en had om 12 uur nog gedronken eerder aanleggen wil ie niet krijg hem dan wel wakker maar hij drinkt dan niet dus neem dan aan dat ie nog vol genoeg zit. kwa gewicht weet ik het maandag het cb had gebeld of het goed was dat ze maandag zouden komen om te wegen maar denk niet dat ik me er druk om hoef te maken als ie niet genoeg krijgt/heeft dan is ie ook niet zo tevreden denk ik. groetjes joyce