Ik vraag me af hoe andere mama's dit oplossen wanneer de baby opeens ook overal bij kan en dus ook bij het speelgoed van de oudste, wat die dan weer minder leuk vind. Ik heb vanmorgen met mijn zoon afgesproken dat het speelgoed wat te klein is of waar zijn broertje niet aan mag komen, dat dit op de tafel gaat of op zijn slaapkamer. Daar komt broertjelief toch niet zonder toezicht. Het speelgoed wat van de oudste is en waar zijn broertje wel aan mag komen, blijft gewoon op de grond. Over een tijdje gaat de jongste natuurlijk zelf op ontdekkingsreis door onze flat... De oudste mocht overal zijn gang gaan, maar wat doe ik straks met de jongste? Heeft mijn oudste zoon van 3,5 jaar recht op zijn slaapkamer van hemzelf en zijn speelgoed van hem, of moet ik hem er maar aan wennen dat zijn broertje voortaan ook gewoon met zijn speelgoed mag en op zijn kamer mag komen?? Hoe pakken andere mama's dit aan??
Ik ga ook zo iets doen. De leeftijds verschil is hier te groot. De oudtste krijgt een plek voor zich zelf alleen waar de jongste voorlopig niet mag komen. Kan moeilijk een jongen van bijna tien verbieden met kikkers in zijn kamer te spelen of wat dan ook. Er gaat dus een haakje op zijn deur komen. Zijn kamer zijn plek. En hij gaat eigen tv krijgen op zijn kamer heeft hij al maar hij kijkt tekenfilms waar ze zusje de eerste zes jaar nog niet aan toe zou zijn. Lijkt me lastig delen. En ja denk dat je oudste idd een plekje voorzich zelf moet houden voorlopig. Zijn kamer en zijn speelgoed. Maar lastig blijft het idd. Succes er mee.
bij ons hebben we afgesproken dat voorlopig de kamers van de pubers verboden gebied zijn er komt een traphekje voor. voor de rest ontkom je er niet aan dat er gedeeld gaat moeten worden daar had je hem ook bij voorbaat al aan moeten laten wennen en op voor moeten bereiden. je kan wel afspraken maken dat bepaalde dingetjes in een bepaalde plek in zijn kamer voor hem alleen zijn maar voor de rest is het ondoenlijk in de praktijk om de hele dag alles in de gaten te houden wat van wie is,dat is nu eenmaal als je 2 kleine kinderen hebt.
Bedankt voor de reacties Dan weet ik dat mijn idee goed in de juiste richting zit Yinte, mijn oudste weet het ook al heel aardig, hoor... Het komt nu alleen dichterbij voor hem, omdat het nú ook daadwerkelijk het punt is dat broertjelief overal zelf op afgaat
wat ik op een gegeven moment deed was dingen voor samen kopen. niet meer specifiek voor het ene ofhet andere kind. dat is nu nog wat lastig maar als je jongste nog iets ouder wordt dan wordt dat makkelijker. kun je niet een plank boven zijn bed maken of een kastje wat echt bedoeld is voor hem alleen. voor speciale spulletjes en dingen die hij krijgt op verjaardagen en nog eventjesniet wil delen? dan maak je het voor hem wat specialer zeg maar.
Ik woon ook op een flat. Mijn oudste heeft zijn speelgoed nu ook in de woonkamer en in zijn slaapkamer staan. Straks gaat het speelgoed waar Dean niet mee mag spelen naar zijn eigen kamer. In de woonkamer komt speelgoed te staan waar ze samen mee kunnen spelen. Darren krijgt dan ook een haakje op de deur, maar wel zo gemaakt dat ik de deur zelf nog kan open maken.
Slimme tips van allebei Ik zat toch al te denken aan een extra kastje op zijn slaapkamer en een haakje is ook heel handig. Top!
Hier hetzelfde probleem. Wij wonen niet op een flat, het is nog geen optie om Emiel alleen boven te laten spelen. Heb nu een stukje woonkamer voor Emiel en met een paar bakken een afscheiding gemaakt zodat Ymke haar eigen stukje heeft. Voorlopig een goede oplossing, maar voor hoelang weet ik niet.