Hoi, Ik heb twee vraagjes Over 1 tot 1,5 maand moet ik weer beginnen met werken (4 dagen per week) en ik geef borstvoeding aan mijn zoontje van nu 9 weken. Nu heb ik geen idee hoe ik dat straks moet doen. Hij zal de dagen dat ik werk naar een oppas moeder gaan. Ik heb vrij weinig tijd en energie om te kolven momenteel dus heb nog helemaal geen voorraad oid. Dit omdat m'n zoontje nog ongeveer iedere 3 uur drinkt overdag. Ik vraag me af of ik wanneer ik niet bij m ben het beste m'n eigen voeding kan laten geen in een flesje of poedermelk? Als ik aan t werk ben kan ik wel kolven maar ik vraag me dan af of dat voldoende zal zijn. Kortom: hoe kan ik dit allemaal aanpakken?? Tweede vraag: m'n zoontje drinkt dus nog vrij regelmatig. Ik vind t moeilijk te zien soms of hij echt honger heeft maar ik voed m eigenlijk altijd zodra hij wakker wordt en begint te sputteren/huilerig is. Daarna verschonen en even spelen/knuffelen en weer naar bed. Af en toe heeft ie dan een hazenslaapje en voed ik m meestal maar weer een keer. Vanaf wanneer wordt het voeden minder of hoe weet ik precies wat hij Nog nodig heeft of ik het goed doe zo. Snachts zit er soms ietsje langer tussen, bijv 4 uur.
Hoi, Je kunt met kleine beetjes starten om een voorraadje op te bouwen. Kolf in de ochtend, wanneer je vaak wat ruimer in je melk zit. Leg je kindje aan 1 kant aan en kolf bijvoorbeeld de andere kant. Wanneer je 30-40 cc hebt, kun je dit opsparen tot een flesje. Om te oefenen met flesjes geven is 30 cc overigens al voldoende. Drinkt je kindje al uit een flesje? Anders starten met oefenen en dit iedere dag of in ieder geval om de dag geven. Als het goed gaat kun je eens een voller flesje geven, waarbij je dan weer je borsten afkolft. Als je gaat werken is het handig om voor de eerste 2 dagen voorraad te hebben: dan kun je in ieder geval vooruit op je werk. Op je werk zul je wel op vaste tijden moeten gaan kolven als dat mogelijk is, om je productie in stand te houden. Kijk eens op borstvoeding.nl en klik naar de vrijwillige borstvoedingsorganisaties. VBN is in NL, LLL is internationaal en ook in Spanje actief. Je kunt hier ook folders downloaden over afkolven en terug naar het werk. Dan kun je alles rustig nalezen. Veel succes!