Buikpijn na fruit

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Snowtje, 27 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 Snowtje, 27 jan 2011
    Laatst bewerkt: 27 jan 2011
    Beste voedingsdeskundige,

Ons dochtertje is nu 4 maanden en 1 week oud. We zijn sinds een aantal dagen begonnen met een fruithapje. Eerst hebben we 4 dagen peer geprobeerd, toen een dagje niks en vandaag een potje mango. Maar telkens als we haar fruit hebben gegeven, krijgt ze met name 's avonds echt enorme huilbuien en horen we haar buikje ook tekeer gaan. Ze heeft dus gewoon pijn aan haar buik. Op de dag dat we niks gaven, had ze geen huilbui.
    Nu weten we dat ze snel last heeft van haar darmen (daarom krijgt ze ook omneo voeding), dus nu is de vraag: moeten we nu wel doorgaan met een fruithapje geven? Ze heeft er echt maar heeeeel weinig van binnen gekregen, want ze snapt niks van het eten met een lepel en trekt hele vieze gezichten en spuugt bijna alles weer uit. En verder doet ze het prima op haar flessen.
    De rede dat we juist wel begonnen zijn met een fruithap, is dat ik dacht dat het handig was als ze daar al gewend aan was voordat ze 6 maanden was. Want dan moet ze opeens: over op opvolgmelk, moet ze echt fruit én groente eten, pap eten en dan ook nog brood. Die overgang lijkt me helemaal enorm en ik ben bang dat haar darmen dat al helemaal niet aankunnen! vandaar dat we hoopte dat ze misschien al gewend zou raken aan groente en fuit. Maar nu met zo veel pijn weet ik het niet meer..
    Wat is beter: doorgaan en kijken of ze eraan went? Of stoppen en met 6mnd proberen? Of een paar dagen stoppen en dan nog eens proberen tot het goed gaat?
    Sorry voor het lange verhaal, maar we weten het even niet meer :)

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo!
    Hoe langer het verhaal hoe meer informatie voor ons om een goed advies te kunnen geven, helemaal niet erg!
    Het is beter om even te stoppen met de bijvoeding. Darmpjes rijpen rond de 4 maanden, het kan zijn dat ze over een maandje er veel minder last van heeft.
    Misschien een geruststelling; vanaf 6 maanden mag je over naar de opvolgmelk maar dan hoeft de rest nog niet geintroduceerd te zijn. Pap is zowiezo niet nodig maar mag. Brood hoeft pas tussen de 7 en 8 maanden geintroduceerd te worden. Alleen fruit en groente is van belang om dit te gaan opbouwen. (ook de kindjes die aanleg hebben voor een allergie starten pas met 6 maanden met bijvoeding). Succes,

groetjes Femke

3. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Femke,

Ontzettend bedankt voor je antwoord! We stoppen voorlopig dus gewoon met bijvoeding. Krijgen we gelukkig onze vrolijke meid weer terug ;)
    Zeker een geruststelling dat we rustig aan kunnen doen en dan langzaam met 6 mnd aan fruit en groente kunnen laten wennen. Pas tussen 7 en 8 mnd wat brood. Dat is fijn, dan mag het dus nog even wachten.
    Fijn weekend! :)

Deel Deze Pagina