Baby valt in slaap na 10 minuten voeden

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Danabelle, 2 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hoi dames,
    Mijn dochtertje is op 22 juli geboren na een zwangerschap van 37 weken en 2 dagen. Ze was/is klein en vrij licht en slaapt héél veel (ja, meer dan de meeste baby's). Dit hangt samen met haar toch vrij vroege geboorte, is mij verteld. Ze is op gezond, ziet alleen nog vrij geel. Daarvoor is ze al gecontroleerd in het ziekenhuis maar de uitslag van de bloedtest was niet alarmerend. Ze kan zichzelf nog niet warm houden - ook hiervoor wordt door de diverse deskundigen haar vrij vroege geboorte en haar lichte gewicht aangewezen als oorzaak. Dat kan allemaal geen kwaad, maar..
    Ik geef borstvoeding. Mijn dochtertje en ik doen erg ons best daarvoor. Ze kan goed aanhappen en ze kan goed drinken. Ik heb ook voldoende melk. Maar na tien minuten (één borst) drinken, valt ze echt in slaap. Bovendien komt ze niet uit zichzelf voor de voeding, maar moeten we haar echt wakker maken. Op aanraden van de kinderarts doen we dit iedere drie uur. Ze drinkt dus iedere drie uur ongeveer tien minuten (met een beetje geluk iets langer) aan één borst. Ze drinkt de borst wel echt leeg, dat voel ik. En dan valt ze in slaap, om vervolgens door ons gewekt te worden voor de volgende voeding.
    Op zich ook niet zo'n punt, maar ze komt te weinig aan. Ze was van dinsdagochtend t/m donderdagnacht maar 10 gram aangekomen. Daarvóór wel ietsje meer, maar 10 gram in 2,5 dag is te weinig. Ze zat donderdagnacht nog 90 gram onder haar geboortegewicht en ik heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in dat ze haar geboortegewicht gaat bereiken als ze twee weken is.
    Donderdagnacht zijn we door de verloskundige doorgestuurd naar de kinderarts in het ziekenhuis. Zij heeft dus bloedgeprikt (was nog wel ok, wel hoge waarde maar niet alarmerend), ze heeft meegekeken naar de voeding (conclusie: voeden op zich gaat goed), ze heeft mijn dochter vóór en na de voeding gewogen (conclusie: ze krijgt wel weinig binnen, maarja dat komt doordat jij die ene borst geeft). En ze heeft ons dus het advies gegeven haar elke drie uur te voeden. Wat we dus braaf doen.
    Maar waar ze niets over gezegd heeft: hoe kan ik nou twee borsten geven als mijn dochter echt uitgeput in slaap valt na die ene? Heel sporadisch laat ze na 7 minuten de ene borst los en kan ik haar de andere geven, maar dat duurt dan ook hooguit 5 minuutjes.
    In het ziekenhuis begonnen ze ook direct over kunstvoeding als bijvoeding. Maar.. zou ons slaapkopje daar wakker voor blijven dan? Drinken kóst ook energie toch. En: ik vind het niet zo'n goed idee om kunstvoeding te geven en zou dus liever als 'bijvoeding' afgekolfde melk geven. Ik kolf op dit moment (nog) niet overigens. Maar dan nog: blijft ze daar wakker voor?
    Overigens zie ik de afgelopen twee dagen wel een lichte verbetering in haar slaappatroon. Werd ze eerst alleen uit zichzelf wakker als we haar in bad deden, nu ligt ze af en toe 's avonds in haar wiegje een beetje om zich heen te kijken zonder dat we haar wakker hebben gemaakt.
    Overigens heeft ze voldoende plasluiers; 7-11 per 24 uur.
    Hebben jullie ervaring met onze situatie, en wat hebben jullie gedaan?
    Ik heb overigens al van verschillende 'experts' advies gekregen (verloskundige, huisarts die op kraambezoek was, consultatiebureau dat voor de intake kwam, kinderarts in het ziekenhuis) en alle adviezen spreken elkaar tegen. De kraamverzorgster heeft haar best gedaan, maar wij hebben maar weinig kraamzorg gekregen in verband met de zomerdrukte dus zij zag iedere dag maar één of twee voedingen.
    Ik weet echt niet goed wat ik hiermee aan moet hoor :( Ik wil natuurlijk dat mijn lieve meisje voldoende groeit, en voldoende voeding binnen krijgt, maar ik zou nu even niet weten hoe ik dat moet bereiken als ze telkens uitgeput in slaap valt na één borst.

2. 4days

4days Niet meer actief

Om te beginnen denk ik dat kunstvoeding bijgeven in dit geval echt een belachelijk slecht advies is. Het probleem is dat je dochtertje in slaap valt en niet verder wil drinken, niet dat ze te weinig drinkt of teveel voormelk met weinig voedingsstoffen ofzo. Mijn zoontje dronk ook altijd maar 10 minuten en dronk dan ook echt de borst leeg. Hem moest ik ook om de 3 uur wakker maken in het begin. Dus dat is op zich niet zo vreemd. Misschien kun je het nog even aanzien of ze ECHT te weinig bijkomt? Want als ze tevreden is, goed drinkt en voldoende plasluiers heeft, lijkt me niet dat er iets ernstigs aan de hand is. Misschien heeft ze gewoon wat opstartprobleempjes, juist omdat ze nog zo klein is?

Mocht ze echt te weinig bijkomen, kun je misschien het beste eens een lactatiekundige bellen. Die weet veel meer over borstvoeding en kan vaak veel nuttigere tips geven dan 'gewone' dokters en kraamverzorgsters.

3. Arti13

Arti13 Niet meer actief

#3 Arti13, 2 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 aug 2009
    Allereerst gefeliciteerd met je dochter!

Hoeveel is je dochter afgevallen na de geboorte? En hoeveel voeding krijgt ze binnen (dat hebben ze gewogen toch?)

Ik ben helemaal geen expert, dus ik wil je geen verkeerde adviezen geven, maar ik vind het wel goed gaan. En 10 minuten drinken is voor zo'n kleintje niet heel lang, maar het is idd vermoeiend!. Probeer je haar een beetje wakker te houden tijdens de voedingen? Een keer een luier tussendoor verschonen, beetje over haar oortje wrijven. Dat werkte bij Evy ook goed, want zij viel ook snel in slaap tijdens het drinken. Evy drinkt trouwens nog steeds maar 10 minuten en ook dan zijn mijn borsten leeg! ;)

Succes!

4. pixie

pixie VIP lid

30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    hi.. gefeliciteerd !!Toen Eva geboren werd had ik precies hetzefde probleem..
    ook zij woog weinig en kwam moeilijk terug op haar geboortegewicht. ook wij zijn pas na 2 weken de deur uit gegaan met haar omdat ze nog niet op haar gewicht zat.
    Daarbij viel ze ook in slaap na de eerste borst en was moeilijk wakker te krijgen.

ik zou ten eerste een lactatiedeskundige bellen aangezien je tijdens kraamweek niet echt aandacht krijg daarvoor ..

ik heb het gered zonder maar goed dat komt door mijn eigen eigenwijsheid ;)

ik moet zeggen dat wij hebben ook bijgevoed in het begin maar dat kwam omdat ze niet meer mocht afvallen anders zou ze in het zkh belanden. dus we hadden geen keuze omdat mijn bv nog niet op gang was gekomen.

hier werkte de tip om tussen de borsten te verschonen.
    ik begrijp ook dat je elk 3 uur haar wakker maak..maar aangezien ze niet goed aankomt zou het dan niet verstandig zijn om dan elk 2 á 2.5 uur haar wakker te maken.? Eva drink nog ook vaak met 2 á 2.5 uur tussen..

5. pixie

pixie VIP lid

30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    Leusden
    ik heb ook afgekolfde melk gegeven..en dan via een spuitje. drinken aan de borst kost idd energie ..maar met de spuitje niet.. dit heet vingervoeden en je heb een speciale spuitje voor met een kromme puntje

6. minipi

minipi Fanatiek lid

17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    Vervelend he, al die tegenstrijdige adviezen?
    Mijn dochters hebben ook nooit lang gedronken en dronken/drinken ook altijd maar 1 borst. Ze groeien prima. Mijn 2e was ook pas na 3 weken op geboortegewicht en daar hebben we ook heel wat zorgen om gehad. Uiteindelijk kwamen we (samen met lactatiekundige) tot de conclusie dat ze in een cirkeltje zat: ze had te weinig energie om te drinken - daardoor had ze weer minder energie - etc. We hebben het cirkeltje doorbroken door haar elke 2,5 uur te wekken voor een voeding (iets vaker dus) en - misschien nog wel belangrijker - dan een maximumtijd vast te stellen voor de voeding. Ik probeerde nl steeds om haar langer wakker te houden, maar dat lukte gewoon niet goed genoeg. Maar ze kon dan ook niet doorslapen, en slapen is ook belangrijk voor die kleintjes. Dus ik voedde elke 2,5 uur en was dan maximaal een half uur bezig (incl tussendoor verschonen). Na 2 dagen begon ze te groeien en toen ging ze als een speer.
    Volg bovenal je eigen gevoel. Dit soort 'problemen' zijn op verschillende manieren op te lossen (vandaar ook de verschillende adviezen) maar het gaat het beste als die manier ook goed bij jullie past.
    Hopelijk heb je hier iets aan. Succes ermee!

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Je zou eventueel je andere borst kunnen kolven en de afgekolfde melk met een spuitje aanbieden. Vaak kunnen ze dit wel halfslapend doen. Hoe meer de kleine groeit, hoe sterker ze ook wordt.
    Het is opzich geen ramp als ze er iets langer over doet om op gerboortegewicht te komen als er maar wel een stijgende lijn in zit.

8. pixie

pixie VIP lid

30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    Leusden
    maar wil je wel dit meegeven.. niet te snel overgaanop kunstvoeding!! het komt wel goed! ze hapt blijkbaar goed en je kan het ook hebben.. dus zet even door met borstvoeding.. komt helemaal goed!!

9. 4days

4days Niet meer actief

Ja hier ben ik het mee eens. Elke baby is toch anders dus je zult zelf (al dan neit met de hulp van een lk) moeten ontdekken wat voor jouw baby geldt.

10. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik zou er ook voor kiezen om haar om de 2/2,5 uur wakker te maken. Jitte was ook klein bij de geboorte (2680gr en 48cm, 1 week te vroeg geboren) en ik merkte ook dat het drinken haar heel veel energie koste. Ik kreeg ook het advies van de lactatiekundige om om de 2.5 uur (max) te voeden en er 's nachts niet langer dan 5 uur tussen te laten. Eigenlijk om dezelfde reden als Minipi zegt. Jitte werd alleen wel uit zichzelf wakker voor een voeding, dus daarin zit dan wel verschil.

Maar volgens mij is het op zich vrij normaal dat pasgeboren baby's aan de borst in slaap vallen. (ik hoor in mijn omgeving niet anders en dat zijn allemaal baby's die op tijd waren en een gemiddeld gewicht hadden)

11. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ilana viel in het begin ook altijd na zo´n 10 minuten in slaap en kwam ook niet genoeg aan. Ik moest haar van de huisarts tijdens het drinken een paar keer wakker maken, zodat ze toch elke voeding wat meer binnen kreeg.
    Ik zou ook niet al te snel overgaan op flesvoeding.

12. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hoi,
    Bedankt voor jullie reacties allemaal! Zo te lezen komt het eigenlijk altijd wel goed. Dat is een hele geruststelling.
    Ik had hier gisteren nog een heel verhaal getypt, maar daar blijkbaar zó lang over gedaan dat ik automatisch was uitgelogd, en toen ik weer inlogde was het verhaal natuurlijk weg. Heel vervelend.
    In het kort:
    - We hebben een weegschaal gehuurd. Nadine zit, wonder oh wonder, toch al iets boven haar geboortegewicht! We hebben haar ook vóór en ná een voeding gewogen, ze dronk ca. 50 cc. In het ziekenhuis was het ook ongeveer 50 cc. Ze zeiden daar dat dat weinig was, maar als ze dat acht keer per dag zou binnenkrijgen zou het wel voldoende moeten zijn.
    - Ik heb ook een kolf gehuurd. Heb twee keer geprobeerd te kolven, maar krijg er maar een paar druppels uit. Vreemd, want als Nadine drinkt zie ik de melk gewoon in haar mondhoekje zitten.
    - De tip om tussen de beide borsten door te verschonen, werkt hier niet. Nadine moet echt verschoond worden om wakker gemaakt te worden, en soms moeten we ook nog met een nat washandje over haar gezichtje gaan voordat ze wakker genoeg is om te drinken. Tijdens het voeden houd ik haar wakker door over haar ruggetje en wangetje te wrijven. Als ik haar tussen de beide borsten door zou verschonen, zou ze aan de eerste borst alleen maar slapend sabbelen.
    - We hebben het advies van het ziekenhuis deels aan onze laars gelapt; 's avonds geeft Nadine WEL aan dat ze honger heeft en dan is dat om de twee uur. Dus er zijn een paar voedingen waar maar twee uur tussen zit. Ik ga mijn dochtertje toch ook niet ruim een uur laten krijsen om een voeding? We hebben ook het idee dat ze last heeft van darmkrampjes 's avonds, en als ze drinkt wordt ze echt een stuk rustiger.
    - Ze is zo'n 8% afgevallen na de geboorte. Zit er nu blijkbaar weer aan, dus we zijn echt op de goede weg!
    - Vorige week groeide ze maar 10 gram in 2,5 dag, ik denk nu dat dat kwam doordat ze haar energie stak in het zichzelf op temperatuur houden. De verloskundige zei ook al zoiets. Ze slaapt nog steeds met kruikje en mutsje trouwens anders zakt haar temperatuur naar 36,4 graden celcius. Overdag laten we soms het mutsje eventjes af.
    - Vorige week zag ze ook extreem geel, dat wordt nu minder. Van het geel zien kunnen baby's ook suf worden, ik denk dat ze daarom zo slaperig was. Nu is ze iets vaker wakker!
    - We moeten straks met haar naar de kinderarts, ik ben benieuwd.. Hou jullie hier wel even op de hoogte!

13. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wat goed dat ze al boven haar geboortegewicht zit!

Over het kolven: Kolven is iets wat je moet leren, en je borsten zijn ook nog niet afgestemd op je kindje. Wanneer kolf je? dat je er na een voeding bijna niks uitkrijgt is op zich wel logisch, je borsten zijn dan "leeg". Niet letterlijk leeg, want je maakt altijd melk aan, maar met een kolf krijg je dat er vaak niet zo makkelijk uit. Als je elke dag op hetzelfde tijdstip kolft, krijg je binnen een paar dagen op dat moment meer productie en kolf je ook meer.

En wat je 's avonds doet is ook goed, dat noemen ze clusteren. Jitte heeft het ook gehad en dronk dan zowat de hele middag kleine slokjes. Je moet het eigenlijk zien als voltanken voor de nacht. (ik heb het geluk dat de nacht van Jitte al vanaf een week of 2 oud om 19.00 begint). En ik las van de week ergens dat juist de wat vettere achtermelk heel goed is tegen krampjes, dus lekker laten clusteren! ;)

Als ze meer bv binnen gaat krijgen trekt ook het gele sneller weg, ze hebben vocht nodig om de bilirubine uit het lichaam te spoelen, zeg maar.

14. pixie

pixie VIP lid

30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    Leusden
    klinkt alsof je al een beetje je draai kan vinden.

-je hoeft natuurlijk tussen door niet helemaal eCHT te verschonen maar doen alsof.. bijv broek eruit. romper.. luier loshalen en gewoon weer dicht doen..heeft hier gewerkt

-misschien kan je een neusspray van de HA vragen. je dochter krijgt idd meer melk dan wat een kolf uithaalt. en je moet erg rusig onder zijn bij het kolven. misschien kan je eerst proberen met een handkolf. zo heb je zelf de controle over. hoe lang kolf je dan? hier duurde het ook weleens 15 minuten voor ik en toeschietreflex kreeg. met neusspray heb ik een binnen enkele minuten!
    proberen waard?
    -50cc is prima joh!! zo'n klein maaagie kan toch alleen dat aan wat die aankan. moet ook niet vergeten dat de ene keer drinkt ze krachtiger dan de ander.
    -van geel worden ze inderdaad suf. was eva ook.. eva kon ook pas haar temp vasthouden na 2 weken.
    -ben benieuwd wat de kinderarts zeg.

15. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hoi dames,
    Bedankt weer voor jullie reacties.
    De kinderarts was tevreden! Hij gaf aan dat Nadine niet voor niets is doorgestuurd vorige week natuurlijk, want geel zien, lage temperatuur (zonder kruikje), veel slapen en weinig aankomen of zelfs afvallen kunnen bij zo'n kleintje wijzen op een infectie. Maar de kinderarts kon nu duidelijk zien dat het best goed gaat met Nadine, en denkt niet aan een infectie op dit moment.
    Kolven is niet nodig volgens de kinderarts. Ik heb het, dure, huurapparaat dan ook direct terug laten brengen naar de thuiszorg. Kan het altijd weer huren als het wèl echt nodig is.
    Wegen moeten we vooral niet voor en na de voedingen blijven doen. Dan maak je jezelf gek, zegt de kinderarts. Het kan echter geen kwaad om Nadine eens per dag of eens in de twee dagen te wegen, puur om te zien óf ze aankomen.
    Over het voeden iedere drie uur: we moesten maar eens bekijken wanneer Nadine zelf om een voeding komt. Vanmorgen was dat na drie uur en drie kwartier (de drie uur precies vielen toevallig in het ziekenhuis, toen we thuiskwamen gaf ze hongersignalen). Vanmiddag zat er twee keer twee uur tussen. Dat mag, zolang er maar niet meer dan vier uur tussen zit want dan moeten we haar wèl nog steeds echt wakker gaan maken.
    Ze heeft nu vandaag al twee voedingen uit beide borsten gedronken.
    Kortom, het lijkt er inderdaad op dat wij onze draai al een beetje gevonden hebben!
    Groetjes Danabelle

16. pixie

pixie VIP lid

30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    Leusden
    wat goed van nadine.. van jullie trouwens ook.
    je doet het goed!!
    probeer ook bij alles dat op je pad komt rustig te blijven. snap dat je het beste wil voor je kleine meid maar ze komt en vraagt vanzelf wel en als dat niet gebeurt weet jij zelf ook altijd het beste voor haar ;)

17. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Bedankt voor je reactie Pixie!
    Volgens mij heeft Nadine nu een zogeheten 'regeldag'. Ze wordt ineens zelf ieder uur à anderhalf uur wakker, gaat dan huilen en geeft hongersignalen. Ik voed haar dan (want heb begrepen dat dat de bedoeling is), maar soms wil ze maar vijf minuten drinken (soms ook 'gewoon' tien minuten hoor). Ik vind het moeilijk om in te schatten of dat 'goed is'.
    Ze was trouwens weer flink aangekomen: 90 gram in twee dagen tijd. Het lijkt wel alsof ze een inhaalslag aan het maken is!

18. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dat is prima zelfs! Rond de 10 dagen, rond 6 weken en met 3 maanden heb je regeldagen. Dat zijn ongeveertijden dan hè.. Je kunt er vanuit gaan dat als ze vanzelf loslaat ze op dat moment genoeg heeft gehad.

Juist dat steeds 5 minuutjes drinken is geweldig voor je productie! En als je er gewoon lekker aan toe geeft, ben je er des te sneller weer vanaf... Het is even vervelend omdat je verder echt nergens aan toe komt, maar dat is maar even... Installeer je lekker op de bank of in bed, drinken bij de hand, boekje erbij of stapeltje dvd's en je komt de dag wel door... :D

Deel Deze Pagina