Ik geef vanaf dag 1 borstvoeding maar het is niet altijd zo makkelijk. Ik vind het best pittig: vooral de nachtvoedingen. Mijn mannetje heeft besloten om er de laatste nachten een strijd van te maken. Als hij zich meldt (eerder pak ik hem niet) dan leg ik hem aan maar vervolgens 'hapt' hij niet goed toe. Hij zet het daarna op een krijzen en is vervolgens zo overstuur dat het al helemaal niet meer wil. Vervolgens moeten we hem echt kalmeren en met moeite gaat hij weer drinken. Tussendoor laat hij dan nog heel vaak los en komt er nog een huiltje. Ik weet niet wat hij heeft. Misschien is hij niet goed wakker maar heeft toch honger? Overdag doet hij dit NOOIT! Dan is het gewoon hup, aanleggen en drinken. De nachtvoedingen duren zo erg lang. Ook omdat hij niet goed doordrinkt wil hij na 2 uur wéér en dan begint hetzelfde riedeltje weer. Na een paar nachten ben ik gewoon bekaf. Het nachtvoeden opzich vind ik al een hele opgave maar op deze manier nog meer. Hier word ik erg onzeker over: drinkt hij wel voldoende, waar heeft hij last van. Op dat moment kan ik hem niet helpen. Alleen maar troosten. Dan heb ik nog een paar vraagjes: 1. Leggen jullie je kindje altijd weer in bed/wandelwagen/box na het voeden? Die van mij leg ik in de ochtend altijd in zijn wiegje en soms ook nog in de middag. Daarna neem ik hem vaak mee naar beneden om te laten slapen in de wandelwagen maar soms is hij in de middag ook echt wakker. Ik heb hem net ook in het wiegje gelegd: weinig geslapen vandaag, erg moe door de warmte dus maar lekker boven slapen waar het rustig is. 2. Hoe leggen jullie je kindje aan? De mijne drinkt vaak 10 a 15 min per borst. Bij de laatste borst valt hij vaak in slaap maar hij drinkt soms nog fanatiek door. Daardoor weet ik niet goed wanneer ik moet stoppen. Stopt hij zelf of moet ik hem van de borst afhalen? 3. Met borstvoeding kun je natuurlijk niet zien hoeveel hij binnekrijgt. Hoe 'controleren' jullie dat? Of jullie laten het gewoon van hem/haar afhangen: stop je met drinken, dan weet je genoeg? Soms prikkel ik mijn zoontje om door te drinken maar vervolgens spuugt hij het weer uit. Dan heeft hij denk ik wel genoeg gehad... 4. Hoeveel spuug is normaal na een voeding? Het zijn heel wat vragen/onzekerheden maar ik hoop dat we hier wat ervaringen kunnen uitwisselen. Ook al is borstvoeding zo mooi, soms ben ik er best onzeker over.
Heey, het is heel normaal dat vrouwen die voor het eerst bv geven zich in het begin onzeker voelen hoor, dat zullen de meesten wel hebben. Lastig van die nachtvoedingen! Het is inderdaad al vermoeiend genoeg, zonder dat er ook nog vanalles mis gaat. Zou het niet helpen als je zijn luiertje verwisselt voordat je gaat voeden? dan is hij misschien wat meer wakker. Ik deed zelf altijd aan 1 kant voeden, dan het luiertje, en dan de andere kant. maarja dat is in jouw geval lastiger, omdat hij van begin af aan niet goed aanhapt... Je moet in ieder geval maar in je achterhoofd houden dat de eerste maand het ergste is, daarna gaat het steeds beter. Hij komt minder vaak snachts en gaat steeds sneller en makkelijker dirnken. Over het stoppen met drinken, in principe kan de baby zelf bepalen wanneer hij stopt met drinken. Je moet gewoon in de gaten houden of hij nog echt drinkt. Zo lang hij dit doet, is het goed. Maar als hij niet meer echt drinkt maar alleen maar een beetje zuigt, kun je hem beter los halen. De hoeveelheid kun je ook door je baby laten bepalen. Hij drinkt tot zijn honger weg is, en stopt dan. Normaal gesproken gaat dit altijd vanzelf goed. Als je het idee hebt dat hij niet goed drinkt, of hij komt te weinig aan, kun je altijd nog maatregelen nemen. Maar nu is dat nog niet nodig. Je kunt hem denk ik beter niet prikkelen om door te drinken nadat hij gestopt is, want dat hij dan gaat overgeven is een teken dat hij eigenlijk teveel heeft gehad. Een mondje terug geven na het drinken is normaal. Alleen als er echt een golf terug komt is er iets aan de hand. Succes ermee!
Bedankt voor je reactie. Fijn om het 'er eens over te hebben' . Over het spugen: vanmiddag had ik hem gevoed en toen kwam mijn schoonmoeder langs. Ze was erg enthousiast hem weer te zien want ze waren weggeweest voor vakantie. Ze ging hem toen schudden en wiegen (goed bedoelt natuurlijk) en vervolgens moest hij veel spugen. Om dit na het eten te doen lijkt mij niet echt verstandig maar het was al gebeurd voor ik er erg in had. Ik neem aan dat dit gewoon door het wiegen/schudden komt. Daarna moest hij nog een keer spugen en toen was het klaar...
En om je even een hart onder de riem te steken, je doet het prima, hoor! Vooral je eigen gevoel volgen dan gaat het vaak wel goed!
Hoi, Ik vind dat je het allemaal al prima doet hoor. Het is in het begin idd zwaar omdat jij alleen diegene bent die de voedingen kan doen. Je zal zien dat na een paar maanden het allemaal makkelijker gaat lopen. Ze leren dan ook effectiever te drinken. Ik weet niet of je het al doet maar wat mijn voorgangster al zei dat je eerst evt. 1 borst geeft en daarna de luier verschoond (worden ze weer lekker wakker van) en dan de andere. Evt. niet te warm bij jou leggen. Dus niet in de omslagdoek of zo, evt. broekje uit. Warmte bevorderd het in slaap vallen ook en jij bent ook al warm dus geef je die warmte ook aan hem. Is het trouwens echt honger? Soms kunnen ze ook nog erg zuigbehoefte hebben. Krampjes spelen vaak 1 a 1,5 uur na een voeding op. Nu even je vragen. 1: voor je kindje is het beste om te slapen in een zo rustig mogelijke omgeving. Hij moet bijv. op den duur leren dat een box in principe niet is om in te slapen steeds maar om in te spelen straks. Maar je kan het idd afwisselen. Ik denk dat je het zo al goed doet. Ook als hij slaapt in de wandelwagen laat hem dan maar lekker slapen. Van het eruit halen worden ze vaak weer wakker en sommige kids slapen dan niet meer in. 2: 10 a 15 minuten per borst drinken is in principe voldoende. Je hebt snelle drinkers en wat langzamere. In principe is ongeveer een half uur tot 45 minuten voor een hele voeding normaal. Wanneer je kan zien dat je kleine klaar is met drinken is dat hij of in slaap is gevallen en niet meer drinkt (vaak laten ze dan ook de tepel los, soms niet en dan moet je hem er zelf even afhalen) of dat hij dus niet meer effectief door drinkt. En dat effectief door drinken wil zeggen heel af en toe nog maar een slokje dus niet het fanatieke drinken wat ze in het begin doen. Dan kan je hem ook het beste eraf halen. Verder zie je aan de plasluiers (minimaal 4 tot 6 redelijk zware plasluiers) of hij voldoende binnen krijgt. Ook aan of je kindje tevreden is, 2 a 2 1/2 uur tussen 2 voedingen met bv is harstikke normaal in het begin (al hoewel we natuurlijk altijd liever hebben dat er wat langere tijd tussen zit), de groei verder prima is (90 gram minimaal in de week tot max kan ooit wel 300 gram of meer zijn) en voldoende poepluiers (in het begin vaak, maar na 4 tot 6 weken zie je het patroon vaak veranderen, kan zelfs ooit 10 dagen tussen zitten). Als je twijfelt over de groei enzo kan je 1x per week in het begin naar het weeguurtje gaan. Op www.borstvoeding.com kan je dan je eigen groeigrafiek speciaal voor borstgevoede kindjes invullen. Die klopt beter dan die van het cb meestal. 3: bij vraag 2 al een heel gedeelte van mijn antwoord. Verder nog ter aanvulling: in principe spuugt een kleintje idd terug als hij genoeg heeft gehad, alles wat er dan nog extra binnen komt is eigenlijk teveel en gooit hij eruit. 4: een mondje terug geven is normaal. Ik denk ook dat het spugen wat hij deed toen je schoonmoeder er was idd kwam door het schudden enzo. Als wij net gegeten hebben vinden we bijv. op en neer springen ook niet fijn. Probeer hem na de voeding gewoon zo rustig mogelijk te houden. Hopelijk heb je hier nog iets aan.