Baby valt in slaap tijdens borstvoeding

Discussie in 'Voeding' gestart door Kathy, 18 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Als jij werkelijk achter je keuze staat, kun je geen schuldgevoel krijgen, lijkt me.

Het argument: het moet wel leuk blijven, kan ik een heel klein beetje in meegaan.
    Eindeloos spruw, kloven e.d. ja dan kan ik het me voorstellen.
    Maar soms hoor ik redenen waarvan ik denk: huh? Dat jij bang bent voor hangborsten, weegt groter dan de gezondheidsvoordelen voor jouw baby en jezelf?
    (om maar even een voorbeeld t geven).

Ik ben er dan ook een groot voorstander van om eens al die vreselijk irritante bakerpraatjes de wereld uit te helpen, de begeleiding goed te laten zijn en dat mensen goed (echt goed op de hoogte zijn van de voor en nadelen.
    Zeker de laatste 2 vind ik erg belangrijk.

2. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Nee voor mij zijn hangborsten geen reden om geen borstvoeding te geven nee.. begrijp me niet verkeerd, ik zal het ook zeker proberen, maar ik heb voor mezelf wel een grens!

Een nieuwe moeder, nog nooit een kindje gehad, je wil alles goed doen.. ook al maak je zelf de keus, je bent zo veel meer beinvloedbaar op zo'n moment... dus ik ben er niet mee eens dat je geen schuldgevoel zou moeten hebben. Zeker waar op zo'n moment iedereen het beter denkt te weten dan jij... zo werkt het wel, helaas!

groetjes

3. Jolanda

Jolanda Fanatiek lid

26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    plus dat ik nog steeds vind dat flesvoeding niet alleen nadelen geeft (integendeel).
    Allebei hebben het voor en nadelen.
    En ik denk niet dat angst voor hangborsten een reden voor veel vrouwen is om te stoppen.

Ieder zijn voor en tegens, en een ieders keuze moet gerespecteerd worden, zonder het te relativeren.
    Ook over zo'n onderwerp, mag iedereen zijn of haar mening geven, zonder dat het op een discussie hoeft uit te lopen.
    de een is voor, de ander is neutraal en de ander is tegen, zo werkt dat overal mee.

4. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik heb dit topic steeds gevolgt en jolanda.....

......dat hadden mijn woorden kunnen zijn.
    Ik vind het heel goed dat er veel tips gegeven worden over borstvoeding, maar laten we inderdaad flesvoeding niet als iets vreselijks gaan zien.

Zou me bijna schuldig gaan voelen dat ik na 5 maanden "bewust" gestopt ben met borstvoeding en overgestapt ben op de fles. En de keuze is niet gebaseerd vanwege eventuele kwaaltjes.

Kwebbel

5. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Ik zal nooit iemand veroordelen op haar keuze op dat gebied.
    Ik stond immers niet in haar schoenen, maar soms kan ik het echt niet begrijpen. Zoals ht voorbeeld van hangborsten wat ik al aanhaalde. En geloof me dat komt vaak voor. En zo zijn er wel meer redenen waarvan ik denk: hé???

Ik vraag me soms ook af waarom vrouwen niet eerder aan de bel trekken als het niet lekker loopt.
    Typ borstvoeding in op google en je komt een hoop goede links tegen waar gedegen info wordt gegeven.
    Let wel: dit is geen aanval. Ik vraag het me alleen af.
    Dat mensen een grens hebben, begrijp ik. Dat gaf ik ook al eerder aan. Voor iedereen ligt die anders. En dat is prima.

Maar wat ik wel heel jammer vind, is dat de meeste vrouwen niet goed geïnformeerd zijn over de voor en nadelen van kunstvoeding.
    De meesten komen nog wel op allergieën e.d.
    Maar wisten jullie dat het niet geven van borstvoeding ook van invloed is op het krijgen van baarmoederhalskanker, borstkanker e.d. ?
    Dat een kind dat kunstvoeding krijgt meer risico loopt op overgewicht?
    Er wordt vaak geroepen: van kunstvoeding gaan ze niet dood hoor. Maar bij een prematuur kindje, kan door het niet geven van borstvoeding een enge ziekte de kop opsteken die bijna altijd fataal is.
    Bij borstvoeding kan die ziekte ook komen, maar de kans erop is weer veel kleiner.
    Enzovoorts enzovoorts.

Dat zijn feiten die ik graag open en bloot op tafel zou willen zien. Zodat mensen werkelijk waar een goed geinformeerde keuze kunnen maken.
    Kies je dan voor kv? Prima, jouw keuze.

Net als dat ik graag zou willen zien dat de begeleiding stukken beter zou worden. Want daar loopt het vaak op stuk.

Ik kan er niet bij waarom speciale kv wel wordt vergoedt bij een koemelkallergie, maar een dietist zodat je daar kunt gaan met voeden niet?
    Ik kan dr met mijn kop niet bij, waarom het is toegestaan dat kunstvoeding fabrikanten artsen snoepreisjes mogen aanbieden?

6. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Niet dat ik mensen een schulgevoel wil aanpraten hoor. Echt niet.

Ik vind ook dat iedereen zijn eigen keuzes moet maken.
    Maar zoals ik al zei; wel goed geïnformeerd.

Veel van deze info werd mij nooit aangereikt toen ik zwanger was.
    Ik schrok me dood toen ik een aantal van deze dingen las.

En gedane zaken nemen geen keer.
    ben je gestopt en ben je daar tevreden mee, dan is dat toch goed!

7. carry

carry Fanatiek lid

30 jul 2005
    1.397
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
    Bij mijn zoon id de borstvoeding nooit goed op gang gekomen omdat hij de eerste dagen bijna niet wilde drinken, toen kon hij de tepel niet pakken vanwege een ingetrokken tepel, toen bleek na 3 dagen oud te zijn dat hij spruw had. De tepelhoedjes dat ging niet lekker. Toen ben ik gaan kolven, maar ondertussen kwam er alleen maar minder borstvoeding en moest ik al bijvoeden. En na 2 en halve week te hebben geklungeld heb ik definitief gezegd: Ik ga helemaal over op kunstvoeding!
    Nu in mijn afgelopen zwangerschap heb ik echt zitten dubben: Wil ik wel weer aan dat geklungel met borstvoeding geven beginnen?? Pas aan het eind van d3e zwangerschap dacht ik: Ik probeer het gewoon en zie hoe het gaat, als het lukt ben ik er heel erg blij mee, maar als het niet gaat zien we dan wel weer verder. Aangezien ik zelf coeliakie heb (een glutenintolerantie) en mijn zoon astma hoopte ik ook heel erg dat het wel zou lukken, maar ik wilde mezelf niet demotiveren voor ik begon, dus heb het heel oppervlakkig gehouden, zo van: Ik zie wel!!
    Lynn was goed en wel een half uur op de wereld en begon gelijk te zoeken en even later al echt aan mijn borst te sabbelen, en dat is sindsdien nog niet anders geweest, ze drinkt zo goed (uit beide borsten zonder tepelhoedje) dat ik zelfs geen stuwing of iets heb gehad. Dus ik ben heeeeel erg blij dat ik borstvoeding kan geven en heb er veel voor over, vandaar dat ik blij ben met alle advies die ik krijgen kan! Helaas heb ik nu een borstontsteking, maar na een kuur antibiotica gaat dit ook alweer een stuk beter en zet ik zo lang mogelijk nog door! Dus ik zal nooit zeggen dat kv niet goed is, want mijn zoon is er ook groot mee geworden, ik hoop alleen met de borstvoeding mijn dochter alle kwaaltjes in de familie te besparen en ik hoop heel erg dat dit lukt want mijn zoon is heeeeeeeeeeel vaak ziek helaas! Gr Carry

8. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude

nee? dat praten andere je wel aan dan
    met opmerkingen van te pielen met afgewerkte koemelk

wat een onzin laat iedereen toch in zijn waarde en zelf hun keuzes maken

advies ok maar toch lees ik minachting tussenje regels door over flesvoeding

wat ik niet terecht vind iedereen is vrij in zijn keuze's welke dat ook mogen zijn

en elke ouder wil het beste voor zijn kind en dat kan ook met flesvoeding

9. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hummel dat bedoel ik nou ook...laat iedereen in zijn eigen waarde en zijn eigen keus maken. Ik lees ook die minachting over flesvoeding tussen de regels door.
    Niet iedereen wil borstvoeding geven of stopt op een gegeven moment omdat het mooi is geweest. Wat de reden dan ook moge zijn respecteer die.

Aan zowel borstvoeding als kunstvoeding zitten vele voor en nadelen. Om dan te zeggen zonder borstvoeding heb je meer kans op dit en met kv op dat, om hoeveel procent gaat dit dan. Roken en alcohol en vele dingen meer zijn ook niet goed.

Natuurlijk is het voor de prematuurtjes beter om borstvoeding te krijgen, maar om dan te zeggen dat ze van kv een enge ziekte met meestal fatale afloop krijgen gaat me echt te ver. Wel eens aan gedacht dat het bij de meeste moeders een paar dagen duurt voordat de borstvoeding goed op gang gaat komen (bij keizersnede vaak nog wat langer). Dan krijgen de prematuurtjes ook kv meestal via de sonde...dit doen ze toch niet als ze er een ziekte aan over houden???
    Dit zijn geen tips meer over borstvoeding maar woorden die angstaanjagend kunnen overkomen bij mensen die geen weet hebben.

Ikzelf ben ook echt een voorstander van borstvoeding (laat dat duidelijk wezen ;) ), maar als het om wat voor een reden dan ook kunstvoeding is of wordt------>prima toch.

Het allerbelangrijkste vind ik:
    Als de moeder maar met plezier de voedingen geeft want voor je het weet is de kleine al uit een beker aan het drinken.

Kwebbel

10. CVB

CVB Actief lid

11 nov 2005
    261
    0
    0
    moeder en huisvrouw
    Kraggenburg
    Ik ben zelf een verfente borstvoeding-moeder en behoorlijk ervaren en gelukkig dat ik het altijd zo heb kunnen doen ( 1 x 10 mnd en 2 x 16 mnd) en ga er nu ook weer voor, maar ik moet er ook wel bij zeggen dat mijn kinderen ook altijd slechte doorslapers waren.
    Ik ben altijd erg gauw geneigd om de huilende baby aan de borst te leggen en dan vallen ze snel weer in slaap. Toen mijn jongste van de borstvoeding af moest omdat ik weer zwanger was, sliep hij daarna dan ook erg snel door.
    Er zo lang 's nachts uitmoeten valt beslist niet mee, vooral als je ook niet overdag eens even je bed in kan om bij te slapen.
    Soms had ik dus ook wel eens de gedachte ( en mijn man zeker!) dat ik er mee moest stoppen maar ik deed het nooit. Maar wat beter is weet ik niet........
    Ik ga er zeker weer voor maar er zijn ook dagen ( of liever nachten) dat ik er ook mee wil stoppen. Maar ik heb dat nooit echt doorgezet.

11. djara

djara Fanatiek lid

12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    daar ben ik het dus mee eens.
    ik heb borstvoeding geprobeerd en het wilde absoluut niet.
    iris wilde niet drinken (de tepel pakken) en ik voelde me er al helemaal niet lekker bij... toen heb ik de knoop doorgehakt en ben overgestapt op kunstvoeding....

bij een evt een volgend kindje zal ik eerst weer de borst proberen, lukt het niet, dan ga ik rustig weer naar kunstvoeding......

12. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    jullie hebben helemaal gelijk hoor doen wat JOU het beste lijkt en niet wat een ANDER zegt ;)

ps . caitlin is een gezond vrolijk goed slapend kindje op FLES voeding :)

13. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Ho ho, ik ben er helemaal voor dat mensen een keuze zelf maken.
    En als jij besluit dat jij na 3 weken geklungel wilt overstappen, dan moet je dat doen.
    Ik heb al eerder gezegd dat iedereen een andere grens heeft.

Als jij besluit dat je sowieso niet wilt beginnen, is dat je goed recht.
    Het is een keuze die ik persoonlijk niet kan begrijpen, maar ik heb ook geen zicht op iemands redenen.
    Niemand is verplicht om zichzelf te verdedigen.

Wat betreft die percentages: die kun je niet geven. Omdat het afhankelijk is van meer factoren.
    Net als allergieën. Als je borstvoeding geeft, kun je ze toch niet uitsluitend dat ze zich uiten.
    Maar het speelt wel mee.
    Voor mij is dit info waarvan ik graag zie dat men dat weet.

Wat betreft die ziekte: het is nou eenmaal een feit dat die ziekte zich vaker voor doet bij premature kinderen die kv krijgen.
    Ik moet zeggen dat ik daar echt zo van schrok toen ik dat las. Iets wat mij dus weer over de streep zou trekken als het gaat om het kiezen van het soort voeding. En misschien anderen ook wel.

Kunstvoeding is voor mij een product dat niet aan borstvoeding kan tippen en dus een alternatief is als het werkelijk niet mocht lukken.
    Voor mij is het dus een minderwaardig product. (ik zeg niet dat het zo voor iedereen is, voor MIJ is het zo)

Maar dat houdt niet in dat iemand die kunstvoeding geeft, dat ik die niet respecteer. borstvoeding is voor mij iets wat ik heel belangrijk vind en kan ik iemand goede info geven hierover, ben ik daar blij mee. Kiest iemand er voor om er niks mee te doen, snap ik het niet, maar respecteer ik het wel. Want het is niet mijn plaats om te oordelen.
    Zoals ik al zei: ik kan niet in iemands hoofd kijken. Soms worden er redenen opgegeven die niet de echte redenen zijn, omdat de echte reden een buitenstaander niks aangaat.

14. Jolanda

Jolanda Fanatiek lid

26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Bij deze doe ik dit topic op slot.
    De reden is dat de stemming steeds grimmiger word, en dat kan niet de bedoeling zijn.

Poester ik hoop dat je eruit komt, en doe wat jij goed acht.

Groetjes

Deel Deze Pagina