Bijzonder lastig is het te begrijpen hoe je kindje in elkaar zit.. Wij hebben een onrustig zoontje van bijna 5weken. Het is een helepuzzel om hem rustig te laten drinken, slapen. Een vicieuze circkel ligt op de loer. We willen starten met de rust, regelmaatprincipes Stephanie Lampe. Boek is al gelezen, maar de eerste vraag komt al op. We leggen onze zoon netjes na de 1e vermoeidheidssignalen in bed. Doen een ritueeltje en laten hem heel voorzichtig alleen. Eerst was het moord en brand en vandaag hebben we kennis gemaakt met iets anders: hij blijft wakker, maar huilt niet. Af en toe een kirretje, mAr verder ligt ie met grote ogen om zich heen te kijken. We hebben het eerst zo gelaten (want heeeerlijk, hij huilt niet en ik kan eindelijk weer iets doen), maar toch lijkt het me niet goed. Een uur voor de volgende voeding ( hij was dus al ruim 2 uur wakker) heb ik hem eruit gehaald. In de draagzak gedaan. En ook nu viel hij niet in slaap. En begon na een tijdje te krijsen. Oververmoeid dus. Net weer gevoed, toch redelijk goed gedronken en met een pink in zijn mond viel hij in slaap op mijn borst. Ook niet de bedoeling natuurlijk, maar wat moet ik dan? Ik ken inmiddels de gevolgen van het niet-slapen. Dat is echt drama. Maar hoe zouden jullie dit aanpakken? Hoe help ik mijn zoon op een gezonde manier in slaap?
Als ie in slaap valt op jouw borst na een voeding,kan je hem dan wegleggen,zodat ie kan verder slapen? Als dat het geval is zou ik het zeker zo doen. Hij is ook nog wel heel klein, dus als het op die manier wel werkt...ik vind het boek van S.Lampe ook super,maar wellicht heeft jouw kindje er behoefte aan om bii jou in slaap te vallen. Na mamamelk mamaslaap of lekker in de draagdoek. En hoe gaathet s'nachts?
Is hij onrustig? Maait hij veel met zijn armen? Dan zou je m in kunnen bakeren. Wij hebben hier een pacco gebruikt en het was een verademing! We hadden de eerste 2 weken non-stop huilend kindje... Je moet echt wel even doorzetten. We hebben hierbij ook hulp gehad van het cb en de verpleegkundige want zonder haar hadden we het helemaal 3x niks gevonden... Maar het was zeker een verademing! Heeft hij misschien krampjes? Verborgen reflux? Iets anders wat je opvalt aan hem?
Heel eerlijk, ik ben niet van de rust en regelmaat De eerste was een huil baby, met 6 weken rust en regelmaat volgens de boekjes gekozen om mijn eigen gevoel te volgen Een draagdoek gekocht en onze zoon de hele dag gedragen, hij lag overdag dus vooral in de wandelwagen of in de draagdoek Soms viel hij bij mij op de buik in slaap en dan legde ik hem op de bank, tafel naast de buik geschoven als ik even wat moest doen ( bijv drinken pakken of plassen) zodat hij iig niet van de bank kon vallen Alleen in de nacht lag hij dus in zijn eigen bed, en als hij na de nachtvoeding niet meer wou slapen nam ik hem ook gewoon bij ons in bed Bij onze dochter idem, zij bleek alleen koemelk te hebben en hebben haar niet zolang hoeven dragen en zij sliep wel in haar eigen bed, met 9 weken sliep zij van 22.00 tot 06.00 Maar ook zij sliep in de fietskar maxi cosi wandelwagen etc etc Onze tweede dochter van nu 9 weken slaapt overal, box bed maxicosi wandelwagen maar geen draagdoek dit hebben we bij haar niet nodig ! Ik heb het idee dat ik de derde het makkelijkste vind omdat ik echt het idee heb dat ik de signalen eerder herkende dan bij de eerste Ook zij heeft koemelk en daar zijn wij eerder achtergekomen door herkenning van ons tweede kindje Mijn advies is een draagdoek, neem je kindje lekker bij je ! Hij is nog zo klein, het word echt beter !
Tsja, dilemmas zijn dat. Een paar uurtjes dragen worden al gauw de hele dag. Dat heb ik al geprobeerd. Dit vind ik geen oplossing hij zal toch ook een slaapje overdag in zijn bedje meten leren denk ik dan? Ook merk ik dat hij daar ook onrustig wordt. Soms werkt het en soms loop ik 1,5 uur door de kamer met een huilend kind in de draagzak.. Snachts gaat het meestal goed. Wel zitten we de hele avond met hem op onze borst. Meestal na de laatste voeding rond 22:00/23:00 valt hij eindelijk in slaap en dan leggen we hem voorzichtig in zijn warme bedje. Bakenen hem in ( met hydrofiel die al in het bedje ligt, want ik heb een mooie pacco maar dan is hij weer klaarwakker als ik dat doe). En dan gaat het goed. Dit ritueel werkt overdag niet. Na 5 minuten wordt hij dan huilend wakker. Na de nachtvoedingen kan ik hem meestal ook terugleggen. Maar dan is hij slaperig he en heeft geen prikkels gehad van verschonen/praten/licht. Hij heeft dachten wij idd reflux klachten, maar daar hebben we medicijnen en maatregelen voor. Het hartverscheurende huilen is nu voorbij. Ik denk niet dat hij pijn heeft. Wel dat hij een heel gevoelig ventje is.. Heeft ie niet van een vreemde
Maar stel dat ik hem meer zou dragen, hoe moet dat straks dan met zelf in slaap vallen? Ik ga over 2 mnd weer werken en ook zal ik nog onder het mes moeten helaas (galsteenaanvallen). Vandaar dat ik hoopte een ritme te vinden die de oppas ook kan overnemen. Ik zie mijn moeder niet de hele dag met mijn zoon rondlopen..
Ons kleintje viel eerst ook niet zelf in slaap. Wat wij hebben gedaan is haar 10 min na de voeding in bed leggen. Ze laat dan nog geen vermoeidssignalen zien. de eerste week heeft ze 5 min gehuild en viel daarna in slaap. Nu valt ze ongeveer meteen in slaap, zonder te huilen. Heb je ook eens een andere slaaphouding geprobeerd?
Jouw kindje is nog heel "piepvers" als ik het goed las. Misschien heeft hij gewoon enorme "mamahonger". Ik zou er (maar goed, dat ben ik) lekker aan toegeven. Het ritme komt vanzelf. DL heeft ook reflux en heeft de eerste vier maanden bijna permanent in de draagdoek gewoond. Nog steeds valt ze moeilijk zelfstandig in slaap, maar er begint voorzichtig een omslag te komen. Ik ben meer van "go with the flow". Haar wegleggen levert hier alleen drama's op, en daar raken kindje en mama gestrest van, voor ons werkt dat dus niet. Het is vaak even zoeken naar een modus die goed werkt voor baby en ouder, maar 't komt vaak mettertijd wel. Ik hoor ook wel eens dat het vanzelf goed gaat komen, als mama niet in de buurt is (foei die stoute kinderen). En dat hij 's avonds veel aan de borst is, is heel herkenbaar en niet ongebruikelijk, denk ik. Sommige baby's clusteren heel veel, anderen wat minder. De eerste tien weken heeft DL hier geclusterd van ongeveer vijf uur 's middags tot een uur of half twaalf 's avonds, maarrrrrrrrr dat is nu voorbij. Succes met je mannetje en ook alvast good luck met de operatie!
Hmm ja verschillende meningen dat verwachtte ik al haha. 10 min na de voeding. Kan wel ja, maar dan verschoon je en is de wakker tijd voor het voeden begrijp ik? Hmm dat zal hier niet werken vrees ik. Wakker worden is hier 'honger en wel NU!' Tsja die operatie komt fantastisch uit nu. Maar ja, liever dan de aanvallen. Brrr.. Mede daardoor de keuze gemaakt over te stappen op flesvoeding. Benieuwd hoe dat gaat. We beginnen vandaag.
Het is inderdaad heel lastig je ritme te vinden met een onrustig kindje. Mijn zoontje is nu ruim 9 weken en vanaf week 1 onrustig. Ook ik houd een ritme aan en baker hem in. De ene dag gaat dit ook beter als de andere dag. Je zou langs een osteopaat kunnen gaan als je dit ziet zitten dan. Bij mijn zoontje heeft het wel iets geholpen. Hij huilt nu nog wel 4a5uur op een dag maar dat waren er eerst 10 dus we gaan vooruit. Je zoontje is inderdaad nog jong,dus zou hem lekker bij je nemen als hij overstuur/oververmoeid is. Veel succes ermee en hopelijk neemt de onrust snel af
Heel eerlijk gezegd denk ik dat jullie zoontje gewoon geleerd heeft om niet te huilen, nu ligt hij stil in bed, maar voelt nog dezelfde stress en kan dus niet slapen. Mijn zoontje kon ook niet alleen slapen, bijna iedereen in mijn omgeving zei dat ik hem gewoon in bed moest leggen, totdat hij het zou leren. Slapen leer je echter niet, iedereen kan het. Een voorwaarde is wel dat je je veilig voelt. Ik heb dus nooit geluisterd naar die mensen en hem lekker bij me gehouden; overdag en 's nachts en zo sliep hij prima. Hij is nu 3 maand en kan het nu ineens wel. Zonder dat ik het hem heb 'geleerd', hij is er nu gewoon aan toe.
Lastig he? Altijd maar dat fronsje op zn hoofdje. Zo sneu ook. Gisteren had ik het idee dat ie iets meer rust uitstraalde. We hebben dan ook een soort wisseldiensten gedraaid en hem heel weinig prikkels laten ervaren. Veel boven dus. Maar als ik hem mee naar beneden neem en hem even in de box leg, is ie ook al na 5 minuten aan het gapen..
Ik wil hier even op reageren. Onze dochter kon ik het begin ook niet zelf in slaap vallen. Zodra we haar neerlegde ging ze al huilen, zelfs als we haar even neerlegde voor een schone luier. Laat staan als we haar in bed legde en dan wegliepen. Dus we hebben haar altijd bij ons gedragen. Toen ze 5 weken was moest ze voor het eerst heel even bij de oppas blijven en die heeft haar toen gedragen in onze draagdoek. Toen ze 3 maanden was moest ze 4 dagen per week met de oppas blijven en toen viel ze in slaap in de armen van de oppas en die kon haar slapend in haar bedje leggen. Met 5 maanden kon ze ineens zelfstandig in slaap vallen. En nu even 's avonds niet meer maar dat komt door tandjes die doorkomen en een enorme spurt in de ontwikkeling die ze nu doormaakt. Ik denk dat ze het wel weer kan als dat voorbij is. Overdag kan ze wel goed zelf in slaap vallen maar dan wel in ons bed. In haar eigen bed wilde ze niet. Mijn ervaring is dus dat het wel goed komt met het slapen. Ze zijn nog zo klein in het begin en alleen zijn is beangstigend omdat ze zo lang in een klein holletje bij jou hebben gezeten. Dat komt wel goed als ze gewend zijn aan deze wereld.
Je kunt er ook met draagdoek prima een ritme in maken, waarmee een ander weer verder kan Gewoon een slaapritueeltje en daarna in de doek en dan komt vanzelf een moment dat ie ipv doek in eigen bedje gaat en dat lukt. Dat ritme dat je dan al hebt, gaat alleen maar helpen dan, want als hij gewend is te slapen op vaste tijden/volgordes, zal hij dat gemakkelijker blijven doen, ook als de plek waar hij slaapt verandert. Hij is nu gewoon nog erg klein en veel baby's hebben het dan nodig om nog bij mama in slaap te vallen, of iig op weg geholpen te worden. Je kunt ook als je hem wel in bed legt, hem ook gewoon even op je pink laten sabbelen. Dat kan ook helpen
Dat zijn fijne geruststellende berichtjes! Vanochtend weer een heel geharrefrats maar meneer ging mooi niet slapen. Rode oogjes en gapen om de minuut. Dat dan wel. Vanmiddag gevoed, hij was al ruim3 uur wakker dus, verschoond, hup de draagzak in en hij sliep in 5 minuten. Ik blij, baby blij, hond blij want die moest er ook nog uit. Nú ligt hij nog steeds op me en ik heb geen zin om het gedoe aan te gaan om hem nu wel in bed te leggen. Ik weet dat ie dan binnen 15min. Wakker wordt. Zouden jullie dit wel steeds weer proberen? Of gewoon laten tukken? Pink zuigen doet hij ook graag. Savonds wordt hij alleen daar rustig van (meestal). En ik maak me meteen weer zorgen of ik hem niet het verkeerde aanleer daarmee... :-/
Poeh, wat vond ik het tot voor kort ook moeilijk allemaal! Ik wilde het zo graag goed doen, hield me precies aan de regeltjes om maar zeker geen verkeerde dingen aan te leren. Eten, verschonen, knuffelen spelen. En bij het tweede gaapje legde ik haar netjes in bed. Ritueeltje wat altijd hetzelfde was en madam zou heerlijk in slaap moeten vallen. Niet dus.. Ik was altijd een half uur over haar hoofdje aan het aaien voor ze eindelijk rustig was en in slaap viel. Het inbakeren hielp wel wat, daar sliep ze een stuk rustiger door. Maar mama was altijd gestresst, want elke dag kwam er ergens wel een moment dat het programma niet klopte. En wat dan!! Dus ik ben na 3,5 maand de regeltjes een beetje los gaan laten en wat een opluchting is dat! Want bij het tweede gaapje was ze nog helemaal niet moe. Nu gaat ze naar bed als ze echt moe is, tegen het jengelen aan (vond ik de eerste keren erg spannend) Maar overdag slaapt ze nu erg goed! En mama is een stuk minder gestresst, waardoor de 'rust' een heel stuk verbeterd is. Achteraf had ik me niet zo druk moeten maken om haar verkeerde gewoontes aan te leren, dat komt vanzelf allemaal goed, ze zijn nog zo klein! Druk maken doe ik nog steeds wel hoor, om allerlei dingen, maar als ik die eerste maanden over mocht doen zou ik dat anders aanpakken..
Hmm ja, het is ook nog zon kleintje. We moeten ons ook minder zorgen maken, maar dat is lastig. Hier krijgen we hem met alle moed en middeltjes soms niet in slaap. Ook niet na een half uur aaien.. Heb om 18:30 gevoed. (En om 19:15 en om 20:30) Daarna heeft hij nog niet weer geslapen. Net als vanmiddag hup de bondolino in. Toen deed hij oogjes even dicht maar ook zo weer open. Huilen en onrust weer. Nu ligt mijn man met hem in bed, ligt op zn borst, pink in de mond. En hij valt soms 2/3 minuutjes in slaap om dan weer zn oogjes wagenwijd open te doen. De kamer is bijna donker, geen muziek oid. Het houdt hier wel op denk ik. We kunnen hem moeilijk in slaap dwingen. Of is het toch clusteren vraag ik me af. Nu begint hij alweer handjes te zuigen en te happen :S
Onze dochter valt soms alleen in slaap als je haar inbakert, anders blijft ze ook wakker om zich heen staren en pruttelen e.d. Misschien een idee?
Dit is iets flauws aanpraten. Ze heeft haar kind toch niet uren/dagen/weken alleen laten krijsen? Ik lees dat ze elke keer erbij was om te troosten en zelfs van 10 minuten huilen krijgt een baby echt niets, dat je moederhart het niet kan aanhoren is wat anders. Echt onzin dus en iemand onnodig onzeker maken. Als je kindje tevreden ligt rond te kijken in een prikkelarme omgeving is er toch niets aan de hand? Zou hem echt lekker in zijn bedje laten als hij tevreden is. Hij moet ook wennen en voor je het weet ligt hij lekker te slapen. Ik zou gewoon de tips uit het boek volgen en je gevoel. Elk slaapje in bed of desnoods 1 in de draagdoek/wandelwagen en blijven oefenen. Gaat het niet kun je hem altijd een extra slaapje in de draagzak laten doen. Succes!
Idd, als mijn zoontje geleerd had om niet te huilen, waarom doet hij dat de rest van de dag dan wel regelmatig? Ik had die opmerking van missprincesa ook een beetje genegeerd eigenlijk. Ik heb hem juist nooit laten huilen in zn bedje. (1 keer om te proberen, maar dat vond ik niks en het hielp ook niet) Ja af en toe een kraaitje van 2 seconden. Maar ik ben er altijd als hij verdrietig is. Uren zitten we met hem als hij onrustig is. Ook zijn er momenten dat zelfs dat niet helpt en de draagzak ook niet. Inbakeren doen we al, maar dat heeft ook niet het gewenste effect. Hij raakt er juist zo overstuur van dat ik hem niet eens niet-huilend in bed krijg. Ook niet als ik hem dan ingebakerd en al troost en bij me hou. Tenminste met de pacco doek dan. Wel baken ik hem s nachts in met een hydrofiele luier die dan al in zijn bedje ligt. Zo min mogelijk gedoe dus, anders is meneer alweer klaarwakker. Gisteren heb ik met mijn man besproken dat we nu de weg van de minste weerstand kiezen. Als hij gelukkig word van de hele dag bij mij of mijn man zijn, dan doen we dat. Draagzak ahoi. Ik vond het een erg goeie opmerking dat dit ook gewoon een regelmaat is. Voeden-verschonen-spelen en bij eerste vermoeidheidssignaal een slaapritueeltje en dan in de draagzak. Als hij dan slaapt heb ik al heel wat gewonnen vind ik. De volgende stap wordt een slaapje in de wandelwagen. Dat is tot nu toe nog niet gelukt en zou ons ook meer vrijheid geven, zonder dat we ver van hem af zijn. Osteopaat is hier ook al 2 keer geweest lizzza. Niet voor niks hoor, maar het nam de onrust niet weg.