En meteen spreek ik mezelf weer tegen. Vandaag heeft hij van de 3 slaapjes, maar 1 goed geslapen in de draagzak. De andere slaapjes werd hij steeds huilend wakker. Waarna het weer een hoop gedoe was om hem rustig te krijgen. (ik heb geen pink meer over) Om het kwartier of half uur. Hazenslaapjes dus. Lijkt erop dat dit ook niet gaat werken voor onze man. Ik twijfel, maar neig toch naar de heftige methode. Ik zie aan ons zoontje dat hij oververmoeid is. Hij voelt zich niet prettig. Zelfs niet altijd meer bij mij (dit wordt steeds minder). Ik voel de behoefte om de vicieuze cirkel te doorbreken. Dan toch de Ria Blom methode voor 2/3 dagen proberen? Laten huilen voor 15 minuten gaat tegen mijn gevoel in, maar bijna de hele dag een boos en huilend babytje op mijn borst is ook geen oplossing. Redelijk ten einde raad nu..
Wat lastig. Hier hetzelfde: slechte slaper overdag, alhoewel hij nu al 2 uur slaapt. Dat is hem de afgelopen week niet gelukt. Heb helaas geen tips voor je. Maar als je gevoel zegt niet laten huilen, moet je het niet doen. Ik heb het ook geprobeerd, maar ik kan het echt niet aan horen en daarbij werkt het naar mijn idee ook niet bij mijn zoon. Na een paar huiltjes sta ik dus weer bij hem om te troosten, terug te leggen en dat herhaalt zich zo een tijdje totdat ik het opgeef (na 1,5 uur ongeveer) en dan laat ik hem maar bij mij op de arm of borst slapen of we geen een stukje wandelen... Succes!
Het is zo moeilijk. Ik zit er helemaal doorheen en er moet iets gebeuren voordat mijn zoon straks niks meer aan mij heeft. Wat vervelend dat jij ook in zo'n situatie zit.. Kun je het nog aan? Want ik neem aan dat jij ook niet aan jezelf toe komt op deze manier. Mijn gevoel zegt inderdaad niet laten huilen, maar zo langzamerhand huilt hij bijna overal om en wordt hij al wakker van de kleinste dingetjes. En zet het meteen op een krijsen. Hij is zo moe en komt zo ook niet aan zijn slaap toe. Misschien is dit wel nog zieliger dan even de tanden op elkaar zetten en de situatie doorbreken.
Hier ook een slechte slaper. Sliep soms hele dagen niet. Tegenwoordig slaapt hij beneden in de kinderwagen. Heel hard heen en weer wiegen dan valt hij op den duur in slaap. Wat hier ook helpt is 'witte ruis'. Het geluid van een fohn, ventilator, afzuigkap bijvoorbeeld. Baby's houden van die geluiden omdat het in de baarmoeder ook een ontzettende herrie is.
Een paar tips, hopelijk heb je er iets aan: Als hij lekker slaapt bij jullie, gewoon doen. In zijn eigen bedje hoeft niet, en vaak gaat het goed na een paar maanden Je kan gaan wandelen op het moment dat hij moe wordt. Meeste kinderen vallen in de wandelwagen in slaap. De wieg van de wandelwagen als bedje gebruiken, eventueel in het ledika tje zetten. Uitsluiten dat het iets medisch is. Je zou het bedje iets schuin kunnen zetten als hij veel mondjes teruggeeft Eventueel op de buik laten slapen. Het wordt echt beter! Wij hebben met alle kinderen tot 3 maanden moeten zoeken naar een ritme. En opeens is het er!
Er zijn idd dagen dat ik er door heen zit. Maar vanmiddag heeft hij ineens 4uur geslapen, en daar krijg ik dan weer even energie van. Alhoewel ik het wel moeilijk vind om dan te ontspannen, ik ben dan bang dat ie toch ineens wakker wordt en durf ook nauwelijks iets te doen op dat moment dus ben dan zo stil mogelijk... wat mij verder helpt is de gedachte dat hij een paar weken geleden bijv. 's nachts ook niet zo goed wilde slapen en dat doet ie nu ook wel. Dus misschien is het overdag niet willen slapen over een paar weken (hopelijk dagen) ook wel ineens voorbij en af en toe tel ik gewoon de dagen af dat hij naar de opvang gaat Ik heb het nu voor mijzelf anders gedaan: waar ik hem eerst wel even (1 minuut maar denk ik) liet jengelen, ga ik nu juist direct naar hem toe bij de eerste jengel, even bij me nemen, rustig worden en weer weg leggen en zo een hele tijd door. Soms werkt het een beetje, soms ben ik 1,5 uur bezig en werkt het nog steeds niet. Laten huilen werkt bij mij alleen als ik babyfoon uit doe en oordoppen in, want ik kan het echt niet aan horen dat gehuil.
He meis, heb met je te doen.... Is hij wel al nagekeken door een arts? Zo niet, ga dat eerst doen voordat je op bv Ria Blom overstapt. Je gaat jezelf het heel erg kwalijk nemen als het blijkt dat hij bv reflux heeft. Krijgt hij bv of kv? Onlasting goed? Veel krampjes? Uitslag? Als hij niets mankeert en 'alleen' oververmoeid is kun je Stephanie Lampe haar methode weer proberen, dat ging beter toch? In draagdoek slapen geeft ook prikkels, als je kindje daar gevoelig voor is dan is dat gewoon niet de oplossing. Ik zeg je eerlijk, ik heb ons meisje ook wel eens laten huilen hoor. Ik sprak dan met mijzelf bv 15 minuten af en mijn man moest streng zijn want anders rende ik zo weer naar haar toe. Maar als ze dan sliep (en dat was altijd binnen die 15 minuten) dan werd ze na een paar uur heerlijk uitgerust wakker. Toen besefte ik mij dat ze het even nodig had en dat even laten huilen echt niet slecht is. Hier op ZP worden je heel vaak andere dingen aangepraat en ben je een ontaarde moeder als je dit doet. Maar heus, je bent het echt niet. Ik vind juist een oververmoeid kindje ook erg zielig; voor de moeder en voor het kindje. Meiden die in hetzelfde schuitje gezeten hebben durven hier niet meer te reageren, maar heus, ze zijn er genoeg. Ook al komen hier weer reacties op, onthou dat jij de moeder bent en het beste wil voor je kindje. Wat dat is beslis je zelf maar laat je aub geen schuldgevoel aanpraten. Sterkte meid, hopelijk heb je snel je blije mannetje terug.
Herkenning o herkenning! Ons zoontje is inmiddels 3,5 maand en wij maken dit ook mee. Na week 2 sliep hij zo'n 4 tot 6 uur per dag en huilde hij ongeveer 10uur. Het is zo sneu voor je kleintje en zo uitputtend voor jou. Ik begon bij de geboorte vol enthousiasme aan de boeken van Ria Blom en Gina Ford, regelmaat all the way! Nou, vergeet het maar. We hebben voldoende geprobeerd: osteopaten, orthomanueel artsen, een week ziekenhuis ter observatie (zelfs daar kon een multidisciplinair team hem niet in slaap krijgen) beren met baarmoedergeluiden, gevoelloze pinken, pacco's etc. Hij heeft ook verborgen reflux, sinds hij medicatie krijgt lijkt de pijn weg te zijn, maar het huilen is er nog wel. We hebben die boeken in eenhoek gegooid, voor ons is het nu het belangrijkste dat hij zoveel mogelijk slaap pakt. Overdag betekent dat ik nonstop met hem in de weer ben en geen moment voor mezelf heb. Het gaat met 2 stapjes vooruit en 1 weer terug en we voelen ons het meest relaxed door niet verder te kijken dan vandaag. Ik draag ons kleintje heel veel in de slaapzak en uiteindelijk lukt het bijna altijd om hem onder de afzuigkap in slaap te krijgen. Niet ideaal, maar goed - elk slaapje telt. 's Avonds leg ik hem in z'n Pacco ingebakerd aan de borst, laat hem drinken waarna hij uit zichzelf in slaap vallen en leggen we hem in z'n wiegje. Geluidsapparaatje met ruis erbij en rolletjes voor een zijligging. Pff, we kunnen inmiddels een winkel beginnen. De ene keer lopen we uren 's nachts met hem door de kamer, de andere keer slaapt hij uren door. Ook draag ik hem overal buiten in de draagzak, beetje jammer van die mooie Bugaboo, maar hij slaapt iig. Misschien nog een andere tip: ons kleintje nam alleen de pink en weigerde speentjes. Heb toen een speen van Wubbanub aangeschaft. Dit pakt hij ook af en toe. Iedereen heeft adviezen en tips, maar er is geen goed of fout en elk kind is anders. Ik volg m'n intuïtie en heb besloten dat ik m'n kind niet die schema's probeer aan te leren zolang hij zoveel huilt en weinig slaapt. Dit geeft ons het meeste rust en ons kleintje momenteel het meeste slaap. Succes!
Ja dat vind ik ook beter. Het cb zei juist andersom. Eerst ria blom en als dat niet werkt kijken we verder. Vreemd als je het mij vraagt. Hij heeft verborgen reflux klachten en daar geven we hem nexium voor. Nu zien we geen symptomen meer en zijn huiltjes zijn niet meer ontroostbaar. Hoewel we wel de hele dag troosten, vinger in zn mondje, uiteindelijk slapen bovenop ons. Enne Tuttie, als jij je dochter wel eens liet huilen, legde je haar dan al wakker en huilend weg? Dat vind ik zo lastig. Ik kan hem toch niet in bed doen als hij al huilt... Feye, in hetzelfde schuitje dus. Kun jij het ook zo moeilijk loslaten? Ik heb heel wat mensen om mij heen die aanbieden het even van me over te nemen, maar dat wil ik dan niet. Bang dat ze hem nog onrustiger maken ("och, hij kijkt zo wakker uit zn oogjes!") en dan constant tegen hem kletsen, aaien. Dan zitten wij een paar uur later weer met een overstuur kndje. Aan de andere kant.. Soms beter om er even een uurtje opuit te gaan. Dat weet ik..
ik heb niet alles gelezen maar wil toch even graag reageren, mijn zoontje is inmiddels al 14 maanden maar wij hebben hem van het begin af aan wel laten huilen, max 15 minuten en dan ging ik kijken tenzij hij bijna stil was natuurlijk. sommige kindjes hebben het nodig om even te huilen voordat ze rustig gaan slapen ( emoties, indrukken uiten...) ik zat zelf ook met tranen in mn ogen op de bank hoor, en vriendlief met de klok erlangs wij konden het ook heel slecht maar het heeft voor ons wel enorm geholpen. als we steeds naar hem toe gingen begon zijn slaap ritueeltje weer opnieuw zeg maar, raakte hij over vermoeid, wou niet meer drinken en was t circultje rond.... maar ik moet er wel bij zeggen dat hij verder geen medische klachten had, behalve spugen. wij gebruikte hydrofiele doeken ipv spuugdoekjes, die waren te klein succes en sterkte ermee! kreeg je er soms maar een gebruiks aanwijzing bij!
Loslaten lukt me idd nauwelijks. Hier ook genoeg mensen die wel willen oppassen, maar vind ik zelf niet zo heel fijn. Enerzijds omdat ik ze niet wil belasten met een baby die veel getroost moet worden, maar idd ook omdat ze hem dan bezig gaan houden en vervolgens ik met een baby zit die helemaal niet meer wil slapen. Ik zie hier regelmatig hele blije gezichten van visite als er gejengel door de babyfoon komt en daar kan ik zo pissig op worden. Ik begrijp wel dat ze het leuk vinden als hij beneden bij ons is, maar als hij moe is wordt hij er niet vrolijker van en ik ook niet Het lijkt hier de afgelopen dagen trouwens een stuk beter te gaan: hij slaapt 's avonds van 23.00 tot 's morgens 11.00/12.00 (met 2 voedingen tussendoor). Het slaapje 's middags wil nog niet, maar eind van de middag tot begin van de avond slaapt hij wel weer paar uurtjes. De rest van de avond wil hij ook niet in zijn bed liggen en ligt dan dus ook bij ons. Als ik dit zo lees doet hij het eigenlijk wel heel goed nu. Heb hem de afgelopen dagen trouwens overdag in een puck a baby gelegd met slapen, maar of het daar aan ligt....? Hoop voor jou ook dat hij snel wat slaapjes gaat meepikken overdag. Blijf je gevoel volgen en wat Charlie ook zegt: bekijk het per dag, dat helpt mij ook erg. Vandaag een goede dag, fijn! Maar na een slechte dag begin ik de volgende dag gewoon weer positief (het scheelt dat hier de nachten gewoon goed gaan, dus ik de volgende dag ook weer uitgerust ben).
Ohhh ik ken dat! En maar zeggen: wat is hij lekker wakker! Dat is niet lekker! Ik kook dan ook van binnen hoor. En inderdaad maar bezig houden dan. Ja dan valt hij nooit in slaap....
Yes Veerr, we brengen er een groot deel van de dag door. Ben benieuwd naar de stroomrekening! Samarinde, ik denk dat sommige babies het top doen bij Ria Blom, sommigen niet of nog niet. Als wij ons kleintje wakker in bed leggen, gaat hij binnen 5 minuten huilen en wordt hij uiteindelijk hysterisch, waardoor hij extra reflux krijgt. Hij krijst dan zo hard, dat je geen contact meer kan maken. Dus dat werkt nu niet voor hem. Hij heeft volgende week z'n wendag op het kinderdagverblijf, ik begin in januari weer. Pff, ze hebben nu al gezegd dat ze gaan bellen wanneer hij ontroostbaar is. En met zoveel kindjes kunnen ze moeilijk hem in de draagdoek dragen en onder de afzuigkap met pink in de mond hem in slaap wiegen. Maar goed, tegelijkertijd kan het ook een goede omslag betekenen. Hoe lief ook bedoeld, wij laten ook nog niemand oppassen (behalve m'n moeder, woont momenteel bijna bij ons in om te helpen en te voorkomen dat wij er straks doorheen zitten).
Dit is ook zo herkenbaar, maar ik moest het op een gegeven moment los laten want ik ging er aan onderdoor. En inmiddels zien mensen die vaker op mijn 10 weken oud zoontje passen dat ze inderdaad hem beter in slaap kunnen wiegen dan hem overprikkelen. Een onrustig kindje is moeilijk en slopend. Plan echt tijd voor jezelf in. Ik weet dat het moeilijk is maar het zorgt ervoor dat je door kan blijven gaan. Veel succes met alles en ik leef met je mee.
Wasemkap is hier net mislukt. Alhoewel, het lukt als ik er wiegend onder gaat staan. Maar in de kinderwagen leggen lukt dan weer niet. Ik heb vandaag de hele dag met hem gewiegd, geslapen, getroost. Het zou zo fijn zijn als hij tenminste 1 of 2 slaapjes in zijn bedje doet. Vanochtend een kwartiertje en net 5 minuten en dan is het weer raak. Ik zelf moet woensdag geopereerd worden, maar we denken er aan om toch naar de kinderarts te gaan. Je moet toch haast denken dat er wat aan de hand is. Alles trekken we uit de kast. Gisteren moest ik naar het ziekenhuis en heb hem dus ruim 2,5 uur aan de oppas over gelaten. Die hebben hem uiteindelijk in slaap gekregen (in de armen, in de donkere slaapkamer). Toen ik er weer was, heb ik hem gevoed en daarna slapend in bed gelegd in zn synthetische omslagdoek. Lekker tegen de regels in. Ik durfde hem er niet meer uit te wikkelen omdat hij dan vast wakker geworden was. Maar toen sliep hij ruim 2,5 uur in zn bedje! Na totaal 4 uur en 15 minuten moest ik hem wakker maken voor de voeding. Maar ik merkte dat hij al een beetje aan het wakker worden was gelukkig. Daarna was het nog wel even een paar uur onrust, maar in de nacht heeft hij ook een hele lange ruk gemaakt van 5,5 uur met het begin op mijn borst. Dit was weer een beetje houvast. Jammer dat het vandaag totaal weer niet ging. Net met 1 hand gegeten en op de andere arm een huilend kindje. En nu zit mijn man met hem in bed. Fijn ook voor de romantiek. We hebben echt wisseldiensten hier. Pfff.. Het is ook zo gek. Ik heb hem net een fles gedaan. Daarna gezellig met hem geknuffeld en een paar prachtige brede lachjes van hem gekregen. 2 keer gapen en naar boven. Ik kreeg hem wiegend in slaap, maar hij werd al wiegend 2 keer weer klaarwakker. Uiteindelijk diepe slaap op mijn arm en ik leg hem in bed (in de hoop dat het hetzelfde verliep als gisteravond deze tijd) en het is weer mis. Ik heb steeds meer moeite me die mooie momentjes voor te houden. Maar wel lief dat jullie zo meeleven en fijn te merken dat er meer mensen zijn die in dit schuitje zit, hoewel ik dit niemand gun natuurlijk. Iedereen wil graag een lief tevreden babytje. Oh en als iemand de tip heeft voor een speen die werkt: graag! Avent, difrax en bibi pakt hij niet. Mijn pink begint inmiddels eelt te vormen
Samarinde, ik leg hem in de kinderwagen en wieg hem zo in slaap bij de afzuigkap! Je kun overigens ook bijvoorbeeld een fohn gebruiken. Moeilijk he als ze niet slapen. Het schijnt op den duur wel beter te worden dus laten we ons daar maar aan vasthouden. Ik heb mezelf vandaag gekweld doorgeven hem weer eens in zijn ledikant te leggen. Wat een ramp! Uur geprobeerd maar echt niet gelukt! Ik hou het maar even op de manieren die werken! Alleen de kinderwagen wordt op den duur helaas wel te klein.
ik vind bij mama in slaap vallen (of papa) heel erg gezond. Een kindje heeft zolang bij je gezeten en heeft die geborgenheid vaak nog nodig. Mijn dochter kon dat absoluut niet, heel jammer vond ik dat. Die wilde heel graag gewoon in haar bedje gelegd worden. Mijn zoontje heeft dat ook heel erg nodig. Nu is hij bijna 11 maanden en komt het nog geregeld voor, ik maak daar geen enkel probleem van.
Weet niet meer of je het al geprobeerd had, maar vindt hij op zijn buik slapen niet fijn? Dat heeft hier ook een hoop verbeterd. Weet dat ze het afraden, maar niet slapen lijkt me een stuk ongezonder!