Alles is ontregeld

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Vosje7, 29 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vosje7

Vosje7 Actief lid

3 apr 2013
    119
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo!

Graag wil ik even vragen wat er aan de hand zou kunnen zijn. Mijn zoontje is nu 16 dagen oud en de eerste week liep het als een trein met BV, hij dronk goed, viel daarna meteen in slaap en ook 's nachts bleef hij lekker lang doorslapen (4 en soms zelf 5 uur tussen de voedingen).

Maar na ongeveer 10 dagen ging hij opeens na bijna iedere voeding huilen, niet meer slapen, je zag duidelijk dat hij last had van zijn darmpjes (gerommel, krampjes). Hij heeft een keertje zelfs 40 minuten lang zitten huilen! (Uiteraard hielden we hem toen vast, maar hij bleef maar last hebben van krampjes). Ik vermoedde dat hij spruw had omdat hij een hele witte tong had en ook opeens zo'n rode uitslag op zijn kontje, we hebben een kuur van de huisarts gekregen en nu gaat het inmiddels beter (hij heeft duidelijk minder last van krampjes, niet meer zo lang huilen, ik geef hem ook Infacol erbij).

We zitten alleen niet meer op onze ritme van BV betreft! Hij heeft volgens mij al een regeldag gehad rond dag 10, vannacht kwam hij om 3 uur en bleef iedere keer echt superlang aan mijn borsten hangen, ik dacht zelfs dat ik misschien te weinig melk had! Terwijl ik er eigenlijk best veel van had de eerste week... En vanochtend/middag wil hij steeds om de 1,5 uur drinken, en weer blijft hij heel er lang vast aan mijn bosten hangen (hij drinkt natuurlijk niet heel de tijd door, maar na een tijdje met steeds langer wordende pauzes). Het is gewoon heel raar, vroeger liet hij mijn tepel na ongeveer 10 minuten vallen, en nu lijkt het wel of hij aan 20 minuten nog niet genoeg heeft! Ook laat hij hem soms los, en dan maakt hij weer van die zoekbewegingen, maar hapt op een op een andere manier weer slecht aan, en toch maar blijven zoeken en zoeken... En ook al huilt hij niet meer, hij valt vanmiddag ook niet echt meer in slaap (of hij wordt weer veel te snel wakker en zoekt duidelijk weer naar de borst).

Ik snap niet wat er opeens aan de hand kan zijn! Ik hoor hem doorslikken, en soms als hij mijn tepel eventjes loslaat komt er gewoon melk uit zijn mondje, dus ik heb wel gewoon melk, maar ik snap echt niet waarom dit opeens zo moeilijk loopt. :(

P.S. Oh ja en ik vermoed dat ik gewoon genoeg melk heb ook omdat hij iedere keer een zware plasluier heeft en ook zo goed als iedere keer een poepluier!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Klinkt inderdaad of je wel voldoende hebt. Hoe snel is je kindje 'klaar' met drinken, los van dat hij nog wel aan je borst wil liggen? Mogelijk komt de voeding heel snel? Of is het veel? Kindjes die veel melk te verwerken krijgen komen vaak snel weer voor een voeding omdat ze qua voeding wel, maar qua zuigebehoefte niet voldaan zijn. Je zou kunnen proberen of een speentje helpt om rustig in slaap te vallen.

spruw: doorbehandelen tot zeker een week na het verdwijnen van de klachten.

Daarnaast zou het ook kunnen zijn dat je kindje gewoon heel graag bij je wil zijn. Dat het jullie nog heel erg nodig heeft. Om zich zeker, veilig en prettig te voelen. De eerste week is dat minder omdat sommige kindjes na een week, anderhalve week soort van 'ontwaken'. Geef er aan toe, neem een draagdoek en je kunt weer verder!

Hoe zijn de poep luiers? Geel, groen, schuimend, vast, nat....soms kun je hier ook iets aan aflezen.

Is je kindje tussen voedingen door tevreden? Of lijkt het niet lekker in zijn vel? Dan kun je nog overleggen met een osteopaat of haptonoom. Bel even en vraag of ze ervaring hebben met jonge baby's

Tot slot: heeft je kindje nog na iedere voeding kramp? overleg dan met CB om allergie uit te sluiten. Je kunt dan zelf wat voedingsmiddelen weg laten. Als je daar vragen over hebt, kom dan vooral terug: ik heb er zelf persoonlijk ervaring mee.

3. Vosje7

Vosje7 Actief lid

3 apr 2013
    119
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Heidi,

Heel erg bedankt voor je reactie!

Zijn poep is vooral geel en een heleboel vlokjes in waterige substantie, niet schuimend in ieder geval. Soms is het een beetje groen, maar ik ben er nog niet uit waardoor het komt (iets wat ik eet?).

Vannacht heeft hij vreemd genoeg goed doorgeslapen en had genoeg aan slechts 1 borst per keer! Hij viel meteen in slaap en hoefde echt geen tweede. Maar vanochtend is het weer begonnen, na de voeding bleef hij zeer onrustig en is pas in slaap gevallen toen we met hem zijn gaan wandelen. Zijn gedrag is dus heel wisselend en ik weet niet waarom hij soms wel, en soms niet rustig is! Hoe snel hij klaar is met drinken is ook iedere keer weer anders, vannacht was hij klaar binnen 20 minuten, vanmiddag ben ik met hem meer dan 1 uur bezig geweest (natuurlijk tussendoor nog zijn luier verschoond en meerdere keren de borst aangeboden omdat hij onrustig bleef en het wel leek alsof hij meer wou, maar uiteindelijk dronk hij niet echt goed door).

Ik weet niet of mijn melk te snel komt, ik voed hem in ieder geval heel vaak liggend, en dan moet het volgens mij sowieso minder snel komen... Denk je dat hij geen speen/tepel verwarring krijgt als ik hem een fopspeen geef? Daar ben ik een beetje bang voor, daarom heb ik het nog niet gegeven...

Ik heb een draagdoek en draag hem bij me als hij zo onrustig is, maar het probleem is dat hij dan mijn melk ruikt en gaat steeds naar mijn borst zoeken, terwijl hij net nog had gedronken. Als ik hem dan weer mijn borst aan ga bieden, werkt het ook niet: hij drinkt heel eventjes en laat het weer, en dan weer aanhappen en gelijk weer loslaten, dus heel onrustig. Soms lukt het wel, hij valt in slaap in mijn armen, maar zodra ik hem weer in zijn bedje leg (na een tijdje), wordt hij weer wakker...

Kan het zijn dat hij niet goed tegen de vitamines K en D kan? Zijn onrustige gedrag komt volgens mij vaak voor nadat ik hem deze heb gegeven, en dat doe ik iedere keer in de ochtend/vroege middag.

4. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Ik denk dat jullie voeding gewoon nog niet helemaal op elkaar is afgestemd. In de nacht drinkt je kindje rustig en ook wat langer. Overdag is hij onrustiger, komt niet tot slapen en drinkt ook minder relaxed.
    De ontlasting klinkt als dat er nog onverteerde melk in zit (witte vlokken) Dit wil zeggen dat hij deze melk niet meer kan gebruiken: het is meer dan hij kan opnemen en het komt er weer uit in de luier. Op zich geen probleem. Groen zegt niet zo heel veel, eigenlijk is alles prima zolang het maar niet zwart wordt haha.

Heb je geprobeerd om 1 keer in de ochtend voor het voeden je borsten zo veel mogelijk leeg te kolven? Daarna kan je kindje in alle rust aanhappen en komt tot de wat rijkere melk toe. Net zo als in de nacht kan hij het daar misschien beter op doen. (in de nacht is je voeding soms wat vetter, waardoor hij beter en langer verzadigd is) Wanneer je kindje steeds kort drinkt en vervolgens snel weer kan het zijn dat hij minder aan de vette melk toekomt. 1 keer in de ochtend 're-setten' kan helpen.

Wanneer je het idee hebt dat je melk snel stroomt kun je het eerste toeschieten weg laten lopen. Ook dan kan hij rustiger aanhappen. Kijk het eens een paar dagen aan.

gevoelig reageren op vit K en D heb ik nog niet eerder van gehoord in de 20 jaar dat ik in geboortezorg werkzaam ben. Dat kunnen we eigenlijk uitsluiten. Veel kindjes zijn in de ochtend en daarna weer aan het eind van de dag onrustig. Dat is ook een ritme...;-S

Graag hoor ik van je terug of het helpt om eens helemaal leeg te kolven en vervolgens te re-setten.

5. Vosje7

Vosje7 Actief lid

3 apr 2013
    119
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Heidi,

Heel erg bedankt voor je hulp! Het lijkt alsof het nu inderdaad beter gaat, mijn zoontje drinkt rustiger en lijkt meer tevreden te zijn, ook al heeft hij nog steeds vaak last van krampjes (een boer laten helpt wel, maar het lukt helaas niet altijd). Volgens mij had ik gewoon teveel melk en hij had er last van! Op een gegeven moment liep mijn melk uit zijn neusje, en toen hij mijn tepel liet vallen bleef de melk eruit spuiten! Maar nu lijkt het gelukkig minder geworden te zijn. :) Hij had trouwens geen witte vlokjes in zijn ontlasting, het zijn allemaal gele, en soms groenige vlokjes.

6. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    FIjn dat je nu verder kunt. Zoek ook eens uit of bij jou in de buurt iets van moedercafe of koffieochtend wordt aangeboden vanuit borstvoedings organisaties. Heel handig om even te horen hoe andere moeders het ervaren!

je vindt meer informatie op Samenwerkende Borstvoeding Organisaties - Wereld Borstvoeding Week 2013 Ga naar de vrijwillige borstvoedingsorganisaties.

Succes verder!

7. Vosje7

Vosje7 Actief lid

3 apr 2013
    119
    1
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de tip! :)

Deel Deze Pagina