Wat kan ik lichamelijk verwachten na bevalling

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Juliave, 22 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juliave

Juliave Bekend lid

8 feb 2012
    603
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hoi,

Inmiddels heb ik me al redelijk goed voorbereid op de bevalling. Wat ik in veel boeken mis is hetgeen je kunt verwachten na de bevalling. En dan heb ik het over lichamelijke dingen. Ik weet dat je aangeraden wordt om een paar dagen plat te blijven liggen of in ieder geval niet trap te lopen en dat je bekken oefeningen kunt doen. Maar is er ergens op internet informatie te vinden over de lichamelijk dingen die je kunt verwachten na je bevalling?

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Wat je kunt verwachten is afhankelijk van de bevalling. Je blijft inderdaad de eerste dagen in bed, en gaat dan van lieverlee meer op zijn. Je kunt emotioneel zijn, door de hormonen en door de verandering. Het is best heel wat om moeder te worden. Je kunt hechtingen hebben door een knip die gezet moet worden, of doordat het inscheurt. Daar kun je last van hebben zodat je niet zo makkelijk loopt. Ook kun je flinke spierpijn hebben door het persen. Op dag vijf kun je stuwing krijgen, dan komt de borstvoeding op gang. Ook daar kun je behoorlijk last van hebben. Na de zesde dag wordt dat ook weer minder.

Verder bem je moe door de bevalling en door de gebroken nachten. Dus goed rust nemen is belangrijk.

Verder is het afwachten. Je kunt van te voren alles nog zo bedenken, maar iedere bevalling is anders.

Groetjes Adrienne

Deel Deze Pagina