Sinds afgelopen maandag krijgt mijn zoontje flesvoeding ipv borstvoeding. Hij heeft tot en met vandaag in het ziekenhuis gelegen, vanwege een heftige koemelk/eiwit allergie en verborgen reflux. Ik gaf dus de borst....maar in overleg met de kinderarts zijn we dus over gegaan op de fles. Nu krijgt Lucas iets minder dan voor zijn gewicht goed is, omdat hij zoveel aankwam per dag, dat de kinderarts dat echt te veel vond! Hij krijgt nu 5x 120/4 Pepti 1 (ik maak dan 135 ml voeding maar moet dan 15ml eruit doen). Maar, hoe krijg ik hier nu een beetje een ritme in? Gaat dit zoals bij borstvoeding ook vanzelf? Of kan ik dit sturen? In het ziekenhuis kreeg hij de fles ook op verzoek, omdat hij de borstvoeding eerst ook op verzoek kreeg.
Hoi! Wat naar dat je zoontje in het ziekenhuis heeft gelegen. Gaat het nu wat beter met hem? Je kunt flesvoeding ook op verzoek geven, veel kindjes hebben op bepaalde momenten meer trek dan op andere momenten. Alleen als je merkt dat hij over zijn maximum per dag heen gaat kan je het een beetje gaan sturen. Het is voor de verzadiging belangrijk om een drinktempo van 15-20 minuten aan te houden. Groetjes Linda
Hij drinkt inderdaad ruim 15-20 minuten. Nu is het zo dat hij met zijn gewicht eigenlijk wel meer zou mogen hebben dan 5x120 maar dit is geadviseerd door de kinderarts omdat hij zo snel aankwam in het ziekenhuis vanaf dat we met de fles zijn begonnen (75-100 gram per dag!). Hij weegt nu ruim 4500 gram, precies weet ik het nu niet. Ik maak nu 120/4 klaar en gooi die 15 cc er niet meer uit. Hij drinkt de fles tot op de druppel leeg. Maar nu zijn er hier diverse mensen die het echt raar vinden dat mij geadviseerd is 120/4 te laten drinken omdat hij dus meer zou mogen met zijn gewicht. Is dit zo'n raar advies van de kinderarts? En gisterenavond had mijn zoontje de laatste fles om 19.45 u. Ik had zelf verwacht dat hij rond 00.00 weer zou komen, echter sliep hij om 4.00 uur nog!!! Dit heeft hij nog nooit gedaan, dus heb ik hem om 4 uur meteen wakker gemaakt en een fles gegeven. Hoe lang mag een kleintje van 5,5 week doorslapen? Want nu had hij 8 uur geslapen en als ik hem had laten liggen was het nog langer geweest. Toen ik borstvoeding gaf, kwam hij altijd binnen 3-4 uur, ook 's nachts....
We zijn overgestapt op 5x150/5 omdat hij niet genoeg had aan de flessen van 120 ml. Maar, 5 flessen is nét te weinig voor hem, hij heeft er eigenlijk 6 nodig. Hoe kunnen we dat dan het beste aanpakken?? Moeten we dan toch terug naar 6x120/4 of kunnen we het beste 5x150/5 optellen en verdelen over 6 flessen?? (dan zou hij 137,5 per fles moeten krijgen, maar dat is bijna hetzelfde als 6x120/4 want dan kom je uit op 135 per fles.... alvast bedankt voor je reactie!
Hoi! Goed dat je hebt verhoogd qua hoeveelheid, prima voor het gewicht van je zoontje. Soms hebben kindjes na een periode van ziekte een soort 'inhaalslagje' en groeien ze wat harder. Dat wordt vanzelf minder. Hoe snel gaat het flesje van je zoontje leeg? Als dat sneller gaat dan 15 minuten, dan kan je het beste een speentje met een kleiner gaatje kiezen. Dat kan uitmaken voor de verzadiging. Als het dan toch beter gaat met 6 flessen, kan je beter 6x120/4 geven dan flessen van 150/5 (want dan wordt het totaal iets te veel). Evt. met in de laatste fles toch 150/5, als dat beter gaat. Groetjes Linda