Sinterklaas, wat vertel je wel en wat niet aan je kleintje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door KleineFee, 2 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KleineFee

KleineFee Niet meer actief

Hallo dames,
    Het is wat aan de vroege kant maar aangezien het nu toch al wat begint te spelen kwam er bij mij ook een vraag op. Onze dochter zal rond de sinterklaastijd 1,5 jaar oud zijn. Vorig jaar heeft ze er helemaal niks van meegekregen dus dit wordt de eerste keer dat we het ook met familie echt gaan vieren.

Alleen nu is de grote vraag, hoe doe je dat zo een eerste echte pakjesavond? Wat vertel je wel en wat niet? Wel of niet naar de intocht kijken? Wel of niet schoentje zetten?

Oftewel wat deden jullie met kindjes van die leeftijd? Ik vind het zo lastig want aan de ene kant denk ik niet dat ze er veel van snapt, maar aan de andere kant denk ik dat ze wel al oud genoeg is om het hele feest mee te maken. Op het kinderdagverblijf doen ze er volgens mij wel iets mee in haar groep dus het leeft al wel wat op die leeftijd. Of zeg ik nou iets heel vreemds en zal ze echt nog niet begrijpen wat er allemaal gebeurd?

2. sydneys

sydneys Niet meer actief

Bij ons komen sinterklaas en de zwarte pieten s'nachts door de schoorsteen. Dus s'ochtends als hij wakker word staat de woonkamer vol.
    We pakken ook niks in maar alles is al uitgepakt. Misschien wat doekjes eroverheen zodat hij niet alles tegelijk ziet?

Mijn moeder zal facetimen om te zeggen wanneer sinterklaas bij haar is gekomen om te gaan kijken

Verder laat ik hem kijken naar de oude fimlpjes die ik vroeger heb gezien met bart peeters. Dat is lekker rustig en niet zo adhd achtig als vaak op tv is.

Ik denk dat we dit jaar ook naar een optocht gaan of sinterklaas in een winkelcentrum ofzo gaan bezoeken.
    Hij is dan 23 maanden

3. ButterflyNova

ButterflyNova VIP lid

31 mrt 2014
    5.326
    104
    63
    Hier een ervaring van iemand die de sint regelmatig helpt ;)
    Let ook vooral goed op hoe je kindje reageert en wat deze zelf verteld. Als je graag cadeaus wilt doen dan zou ik deze 's ochtends al ergens hebben staan met het verhaal dat sinterklaas deze gebracht heeft. Schoentje zou ik nog even mee wachten tot dat ze dat op school gaan doen.

Intocht zou ik alleen afhankelijk van waar, welke weersomstandigheden en alleen doen als je hier zelf ook zin in hebt of als vrienden ook gaan. Ik vind 1,5 jaar nog wel wat jong en zo'n intocht kan nogal druk en koud zijn. Maar zie ook vaak genoeg van die kleine schatjes die bij papa of mama op de nek zitten of in de buggy.

4. KleineFee

Bedankt voor de tips! De kou had ik inderdaad nog geen rekening mee gehouden en de drukte. Filmpjes kijken is ook een leuk idee om haar wat kennis te laten maken met het hele sinterklaas gebeuren. Het zal er ook aan liggen wanneer ik beval van de 2e hoe en wat we allemaal gaan doen. Vind het nu al spannend :)

5. cc93

cc93 Bekend lid

10 okt 2010
    996
    2
    18
    Ik zou gewoon doen wat jij leuk vindt.
    Hier op die leeftijd de schoen gezet, liedje gezongen. Niet dat ze het snapte maar ik vond het zelf zo leuk:D.
    In de ochtend moest ik haar echt wijzen op het pakje onder de schoen.
    Maar ze pakte het wel zelf uit.

Verder niet bij de intocht geweest tot nog toe omdat die altijd precies rond haar slaaptijd was.
    Dit jaar wordt dat voor het eerst (nu 3,5jr) ze beseft het nu ook echt. Dat begon vorig jaar toen de Sint net weer weg was. Met als gevolg dat ik al het hele jaar Sint liedjes aan het zingen ben:D

6. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    We hebben vorige jaar ook intocht gezien vond ze leuk muziek etc! En schoentje gezet alleen wortels heeft hondje opgegeten :)
    Cadeaus deden we ook ook ochtend.
    Op kdv was siterklaas ze moest huilen :)

We gaab deze jaar ze is dan iets van 1.8 jaar ook intocht doen op scheveningen (wonen dichtbij), schoenen zetten ook die van mama papa en hondje;) ook cadeautjes elke dag wat kleins en op dag zelf ochtend grote. Ze snapt nu al heel veel dus dat sinterklaas gedoe zal ze ook snappen.

7. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Vorig jaar was dochter bijna 9 maand, en we zijn wel naar de intocht geweest, ze vond de sfeer erg leuk, en heeft ook een aai over de bol gehad van sint en een aantal pieten. Nu is zij echt een allemansvriend, als ze wat banger was geweest waren we denk ik niet gegaan, of juist wat meer achteraan.

Cadeautjes deden we of 's morgens dan lag er iets bij de voordeur onder haar schoentjes, of 's avonds dan pakten we het gewoon na het eten. Op 5 december toen ze's middags uit bed kwam was de hele familie er en stonden er zakken met cadeautjes klaar.

Ook zij. We een ochtend naar de andere opa en oma geweest, daar stond ook een zak met cadeautjes klaar die piet 's nachts had gebracht.

Moet wel zegge. Dochter snapte er allemaal natuurlijk miet veel van, maar we deden het omdat wij het zo leuk vonden, en wij vierden sinterklaas altijd al met mijn familie, incl lootjes trekken.

Ben heel benieuwd of ze het dit meer meekrijgt, dat lijkt me zo leuk.

8. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.828
    3.624
    113
    Ik deed gelijk alles. Intocht kijken, schoentje zetten, enthousiast maken voor pakjesavond. Hoeveel hij er van begreep? Waarschijnlijk niet al te veel. Maar hij wist wel wie Sint en Piet waren, dat er een wortel in je schoen moet, en dat kruidnootjes lekker zijn. :D Ik heb er van genoten in ieder geval.

9. Janna

Janna Fanatiek lid

Mijn dochter was vorig jaar net geen 2 (9 december jarig), dus al wel een stukje ouder dan jouw dochter. Ik heb in de week voor de intocht een paar keer een boekje met haar gelezen waarin zwarte piet langs komt en iets in de schoen doet. Boekjes lezen vond (vindt) ze leuk, dus ik had het idee dat ze dat een beetje snapte. We hebben toen de schoen een paar keer gezet en er een liedje bij gezongen. Na een paar keer had ze goed door hoe dat werkte en dat ze er dan een klein cadeautje of iets lekkers in kreeg.

Een paar dagen voor pakjesavond was het schoencadeautje zo'n zelfde boekje, maar dan over sinterklaas die de zak brengt. Dat hebben we toen een paar dagen steeds voorgelezen. Pakjesavond hebben we gevierd bij mijn ouders. Mijn zus en haar dochter (toen 6) waren daar ook bij. Zij vond het heel spannend hoe de zak kwam en mijn dochter hobbelde daar een beetje in mee. Tijdens het uitpakken mocht mijn dochter vaak een cadeautje pakken en degene voor wie het was helpen met uitpakken, want dat pakpapier blijft toch het leukste van de avond!

We zijn wel naar een intocht geweest, maar dat vond ze toch wel spannend: ze heeft de hele tijd bij mijn man of mij op de arm gezeten en als sinterklaas of een piet te dicht in de buurt kwam, klampte ze zich helemaal aan ons vast. En dan hadden we nota bene expres een kleine intocht opgezocht.

We hebben ook nog zo'n bouwplaat van een schoen gemaakt. Veel supermarkten hebben die: die kun je zelf kleuren en in elkaar knutselen. Daarna mag je de schoen komen zetten. Dat hebben we dus gedaan.

Die twee boekjes kwamen van de Action. Wie weet hebben ze dit jaar wel weer zoiets.

10. nathalie2012

nathalie2012 Fanatiek lid

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    Wij zijn vorig jaar met onze dochter naar de intocht geweest maar ik geloof niet dat ze er heel erg veel van mee gekregen heeft. Ze was toen 8 maanden. Pakjesavond vraag ik me ook af, ze vond cadeaus uitpakken wel leuk. De cadeaus werden daarna gefaseerd gegeven, is te veel in 1x.

Dit jaar is ze ruim 1,5. We gaan naar de intocht kijken (als het weer goed is en ze niet slaapt), zullen de schoen af en toe zetten denk ik en we hebben pakjesavond met de hele familie: opa, oma, hun 3 kinderen met partner en de 4 kleinkinderen (7, 5, 2 en 1,5 jaar), in totaal dus 12 personen. Wij kopen allemaal wat voor elkaar voor een bedrag van 10 euro dus het worden aardig wat pakjes! Dit doen we al jaren (ik doe zelf als schoondochter nu voor de 6e keer mee) en het is hartstikke gezellig, er zijn meestal 7-8 juten zakken vol :). Wel doen we de pakjes voor de kids in de eerste zakken anders worden ze ongeduldig/te moe. Ook doen we steeds minder/juist wat duurdere pakjes omdat de groep steeds groter wordt: vorig jaar 2 baby's erbij. Eerder was het hoe meer pakjes, des te beter ;), denk aan i.p.v. 5 strengen borduurgaren in 1 pakje, juist 5 losse pakjes of een 3-pack sokken, elk paar apart. Je zou denken: hoe kom ik aan zo'n bedrag met cadeaus (12*10 euro=120 euro). Nou dat gaat hard met speelgoed hoor :D en zelf weet ik ook voldoende te bedenken ;)

Vieren jullie het met anderen samen of alleen als gezin?

11. tuc

tuc Niet meer actief

Ow hier ook gelijk de hele mikmak;) voor de oudste is het natuurlijk een magische tijd dus ook de jongste zal er een hoop van mee krijgen. Geweldig vind ik het zelf. Echt iets vertellen erover heb ik denk bij de oudste ook nooit gedaan, meer laten ervaren. Bij de intocht in de stad bv wel: kijk daar komt zwarte piet. En met de oudste van begin af aan haar schoen laten zetten en op een gegeven moment snappen ze precies hoe het werkt;)

Pakjesavond is bij ons altijd op 5-12 zelf. 6-12 is de school altijd dicht.

12. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Wij vertellen de waarheid, dat papa en mama de cadeautjes kopen, doen we al van kleins af aan en toch 'geloven' ze in Sinterklaas!
    We gaan ook al van kleins af aan naar de intocht, gewoon voor de gezelligheid, vinden die kleintjes ook al leuk hoor!

13. KleineFee

Heel fijn om de ervaringen te lezen, zo krijg ik een beetje een idee hoe we het aan gaan pakken. Die boekjes om voor te lezen vind ik wel een heel slim idee, zal er eens naar opzoek gaan. Dacht er al aan om misschien iets van een kleurplaat of knutseldingetje uit te printten maar dochter heeft daar iets te weinig geduld voor en interesse in. We vieren het op 4 december met mijn kant van de familie waar 3 kleintjes zijn, mijn dochter, dochter van mijn zus van dan net een jaar oud en ons nieuwe kindje van misschien 2/3 weken oud. En de dag erna gaan we naar mijn schoonouders waar ook de kinderen en 2 andere kleinkinderen zijn van 2 en 3. Waarschijnlijk gaan de kleintjes daar dan slapen en zullen wij dan met de volwassenen nog iets van cadeaus doen.

Deel Deze Pagina