Dag mama's die met succes de fopspeen hebben afgeleerd Hoe hebben jullie dat aangepakt? Onze dochter lijkt er wel aan toe te zijn om hem af te leren, maar ze weet het zelf nog niet Op de opvang slaapt ze al een tijdje zonder speen, maar thuis raakt ze er steeds meer aan gehecht. Het is duidelijk een gewoonte geworden en geen zuigbehoefte meer. Wat ik nu doe is m uit haar mondje trekken als ze slaapt. Soms gaat dat fout, wordt ze half wakker (en boos!), dan gaat ie er weer in en probeer ik het later nog een keer. Vaak gaat het goed en slaapt ze rustig verder zonder speen. Ik wil er eigenlijk wel helemaal van af (ook bij het in slaap vallen), want dat is toch beter voor haar mondontwikkeling. Nu heb ik gehoord over afknippen van de speen, zodat de lol er snel af is. Waar knip je dan? Alleen het topje er af, zodat hij plat wordt als ze er op gaat zuigen? Of echt bijna het hele zuiggedeelte er af, zodat de tong niets meer voelt. Of zelfs helemaal er af, zodat er alleen nog een schildje over is maar niets om in de mond te doen? Ze is nu bijna 13 maanden, dus uitleggen dat hij weggaat en samen in de prullenbak gooien ofzo dat werkt denk ik nog niet. Gewoon niet meer geven heb ik zo'n 6 weken geleden geprobeerd. Dat leek redelijk goed te gaan, maar hoe verder de dagen zonder speen vorderden, hoe bozer ze werd (het liep uiteindelijk op tot een uur huilen in bed), dus na vijf dagen heb ik m weer gegeven. Te vroeg toegegeven? Nog een keer zo proberen, of toch afknippen? HELP!
Ik denk dat cold turkey toch beste is. Mijn zoontje slaapt alleen maar met zijn speen (en gooit 'm vlak voordat hij echt in slaap valt uit z'n mond) en dat vind ik eigenlijk wel prima. Ik laat het nog zo. Knippen in een speen vind ik een beetje eng omdat je daarmee toch materiaal beschadigd en ik ben bang zou zijn dat er dan stukjes afscheuren.
Afknippen...nog nooit van gehoord maar kvind het niet eens raar klinken. Ik denk dat een afgeknipte speen dusdanig onaantrekkelijk is dat het kindje hem dan toch niet lang inheeft, dus verder kapotbijten of zo zie ik niet echt gebeuren. Kwestie van in de gaten houden hoe de kleine de afgeknipte speen neemt denk ik. kHeb overigens verder geen oplossing. Hier nog steeds aan de speen bij slapen, maar valt altjid al snel weer vanzelf eruit. kHeb niet zo'n haast met dat ding afpakken, omdat ie dus maar vrij kort in haar mondje zit (of hij blijft tijdens het slapen per ongeluk in haar mondje hangen, maar los zit ie wel).
Misschien toch uitleggen? Kindjes begrijpen al zoveel meer als wij vaak denken. En dan indd cold turkey? Denk dat ik er ook aan ga geloven ondanks dat deze kleine nog geen 11 maand is. Beter nu dan straks als ze kan praten LOL
Afknippen heb ik niet gehoord maar ik brak ze door als mijn zoontje ze kapot gebeten had en dan liet ik hem daar even mee lopen en daar kon hij niks mee. Ook vertelde ik hem er dan bij dat hij er nu geen meer kreeg want nu zijn de spenen. Zo ging het door tot hij nog 3 spenen had en die heb ik verstopt en gewoon gezegt dat die ook stuk waren. Laatst vond hij er toevallig 1 toen ik in de kast bezig was waar ik ze had ingelegt en toen deed hij hem in de mond en zei nee is voor baby's en moest lachen en heeft hem zelf weg gegooit. Hij is nu sinds 23 maart helemaal van de speen af. Ik denk dat bij zo'n kleintje idd cold turkey het beste is al is het soms zielg moet je consecuent vol blijven houden!
Een vriendin van mij heeft twee dochterjes en standaard als ze twee jaar worden gaat de speen eruit en wel met afknippen inderdaad. Ik had er nog nooit van gehoord maar ik heb het probleem ook nog nooit gehad, waarom weet ik eigenlijk niet... Misschien bij deze jongen van mij wel, die lust wel een speen moet ik zeggen Maar goed, ze knipt gewoon dagelijks een heel klein stukje speen af en zegt niks tegen haar kind, ze ziet haar wel kijken 's avonds naar haar speen van he... iets klopt hier niet... Maar mijn vriendin doet dan alsof haar neus bloedt en binnen een week hoeven ze geen speen meer... Ik was verbaasd dat het werkte moet ik zeggen...
Rianne, dat is denk ik precies wat ik bedoel met dat afknippen. Gewoon elke dag een stukje korter, haha! Elke keer een paar milimeter eraf ofzo? Pfff, ik moet wel even moed verzamelen om in die geliefde speen te knippen hoor! We hebben nog wel een tweede exemplaar achter de hand, maar ik ben erg bang dat onze pittige tante het op een brullen zet als ze niet precies krijgt wat ze wil... Toch ga ik het wel echt proberen. Nog meer mensen die ervaring hebben met het afknippen van een speen? Werkte het? Hoeveel knipte je er af? Hoe lang duurde het voordat je kind van de speen af was? Hoe oud was je kind toen?