Hallo Eveline, Mijn zoontje is nu 6 weken oud. Hij is geboren op 3 dec 2009 en was 3,5e week te vroeg. Hij woog bij de geboorte 2550, op 7 januari jl woog hij op het CB 3860. Inmiddels zal hij nu de 4kg wel gepasseerd zijn. Omdat mijn zoontje te vroeg was moest ik vorige week langs de kinderarts. Die was tevreden, echter, hij vond dat mijn zoontje wel teveel aan voeding (flesvoeding) kreeg, de 800ml haalde hij makkelijk, zo niet meer! Deze 800ml is verdeeld over 6 flessen, soms 7 en soms ook 5. Ik hou 130ml voeding per fles aan. (120cc water + 2 schepjes friso comfort + 2 schepjes friso extra) Sinds een week krijgt hij 10/20cc extra water erbij in zn fles. Hij lijkt namelijk onverzadigbaar, drinkt alle flessen goed op. Ik moest de 'bekende' rekenregel: kg * 150 = aantal ml per etmaal, aanhouden. Dat zou voor mijn zoontje inhouden: 4kg * 150 = 600ml voeding p/dag. Tevens mocht ik hem geen fles meer geven 'snachts, hij mag er namelijk niet aan wennen 's nachst te 'eten'. Op het CB zeiden ze niets over het voeden, alleen dat ik er voor moest waken niet boven de 1 liter aan voeding per dag uit te komen. Ik ben nu behoorlijk onzeker aan het worden. De nachtvoeding weglaten lijkt onmogelijk, mn zoontje heeft een ingebouwde klok, hij komt om de 4 uur, dus ook in de nacht. Van de kinderarts mocht ik hem dan 10cc voeding geven, dat werkt dus, hij brult om meer, veel meer. De speen spuugt ie uit, daar trapt ie niet in. Ik probeer hem met de voeding van 22.00 - 23.00 uur (als ik dara uberhaupt op uit kom) al 'moe' te maken met een kleinere speen zodat hij harder moet werken om de melk eruit te krijgen. Helpt niet zo heel veel want hij komt gewoon toch weer na die 4 uur. Ook loop ik te worstelen met de hoeveelheid, wat moet ik nu geven? Moet ik nu 5 flessen a 150cc water + 5 scheppen OF 6 flessen a 120cc water + 4 scheppen, aanhouden??? Ik gebruik dus al de voeding voor hongerige babies icm de comfort, dit omdat hij last heeft van krampjes. Best 'zware' voedingen, toch? Die 5 flessen, dat lukt gewoon niet, dat zou betekenen dan dat ik hem gewoon een voedingsmoment over moet laten slaan, dat is geen doen. Maar als ik 6 flessen doe, dan hou ik de nachtvoedingen in stand. En dat mocht weer niet van de kinderarts. Zucht! Ik weet het niet, ik sta er ook nog eens alleen voor dus het is best zwaar de nachten en ook overdag, als ik tijdens de nacht niet redelijk heb kunnen slapen. Kan jij mij een advies geven?
Hallo, Ik weet dat het erg vaak voorkomt dat er in deze leeftijd nog een nachtvoeding gegeven wordt hoor. Overleg anders nog een keer met je consultatiebureau, zij zien zoveel kindjes. Ik denk dat 6 voedingen van 120 ml prima moet kunnen. Groeten eveline
Hoi Eveline, bedankt voor je reactie. Ik zal mn CB ook nog even benaderen tijdens het inloopspreekuur. Ik kan dus 6 voedingen van 102ml aanhouden, ook ondanks dat jullie (friso) op de vepakkingen anders adviseren, nl 5 voedingen van 120ml?