Sparen voor later

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tese, 11 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tese

Tese Niet meer actief

Ik ben wel eens benieuwd:

-of jullie sparen voor jullie kindje
    -hoeveel jullie sparen
    -waarvoor jullie sparen

Wij sparen 50 euro per maand en vullen aan het eind van het jaar aan tot het 1000 euro is. (tussendoor krijgt hij ook het een en ander van opa's en oma's) Wij zijn aan het sparen voor zn studie.

2. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    ik ga de kinderbijslag op de spaar zetten elk kwartaal, en verder als er donaties zijn, of wij hebben een mazzeltje, dan stort ik wat extra op de spaar rekening voor haar.

3. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Wij sparen de kinderbijslag voor Puck en daar kan ze/kunnen wij in de toekomst grote aanschaffen mee doen. Bijv. buitenlandse studiereis, fiets voor de middelbare school ed.

4. firegirl

firegirl Niet meer actief

Wij sparen ook de kinderbijslag en elke maand zo'n 50 euro. Vind het leuk om voor haar te doen en in principe mag ze later zelf weten waar ze het voor gebruikt. Het is haar geld. Zou haar natuurlijk wel advies geven het wijs te gebruiken haha. Maar of het voor school is, een reis of een eigen huisje. Mag ze zelf weten...

5. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Wij sparen per kind 25 euro per maand en mijn ouders doen dat ook opo diezelfde rekening. dus elke maand krijgen ze er 50 euro bij.

Dat is voor later als ze naar school gaan ed.

6. Tese

Tese Niet meer actief

Wat zijn we toch goed bezig met zn allen he! ;)

7. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

haha heel verstandig!
    Wij doen het ook voor later, voor als dochter wil studeren, voor een rijbewijs etc. Het blijft wel ons geld als ze mocht besluiten om een niets zinnigs te doen dan krijgt ze niets..

8. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Wij sparen ook 25 euro per maand op haar eigen regenboogrekening. Wij kijken wel als ze 18 is of ze er aan toe is om over een groot geldbedrag te beschikken. Zo niet, dan boeken we alles voor haar 18e over naar een rekening op onze naam en krijgt ze het pas als ze er iets verstandigs mee doet. Zou zonde zijn als ze het met haar 18e zou verbrassen. Ik weet hoe ik zelf was dus ik ben gewaarschuwd ;)

9. Linda86

Linda86 VIP lid

Wij sparen ook voor Milan de kinderbijslag en dan elke maand nog wat extra's. Verder sparen mijn ouders en schoonouders ook voor Milan (op dezelfde rekening) en hij krijgt elke maand van de oma van mijn vriend 20 euro.

Wat we er mee gaan doen? Wij geven 't op een moment dat wij denken dat hij daar klaar voor is (misschien op z'n 18e, maar misschien ook op z'n 21e of nog later). Dan mag hij er mee doen wat 'ie zelf wil (ik hoop wel iets verstandigs, voor een huisje ofzo). Rijbewijs krijgt 'ie gewoon van ons voor z'n verjaardag (dat hebben wij ook gekregen van onze ouders) en studie willen wij ook gewoon voor hem betalen, dus daar hoeft 'ie 't iig niet aan uit te geven.

10. Tese

Tese Niet meer actief

Wauw! Jullie zijn rijk! ;) Ik geloof niet dat wij zomaar 4000/ 4500 per jaar kunnen ophoesten voor een studie! Lekker hoor dat jullie dat wel kunnen! :)

11. Linda86

Linda86 VIP lid

Mwah rijk valt best mee hoor ;). Maar een studie kost gewoon geen 4000 tot 4500 euro per jaar (nu niet iig). Ik studeer zelf aan de universiteit en dat kost mij aan collegegeld 1620 euro per jaar. Daar komen dan nog boeken bij (maar die kan je ook lenen of tweedehands kopen) en dat was 't wel, studiereis heb ik tot nu toe maar 2 keer gehad, en dat kost ook niet de wereld. Er wordt vaak gedacht dat studeren echt kei duur is, maar in de praktijk vind ik het reuze meevallen. Bovendien krijg je ook nog studiefinanciering en een ov-jaarkaart.

12. Tese

Tese Niet meer actief

Dan heb ik toch de verkeerde studie gekozen. Mijn hbo opleiding was 3200 per jaar en dan kwamen er echt nog dure boeken bij die ik niet 2ehands kon krijgen!!!

13. pixie

pixie VIP lid

30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    we hebben een regenboogrekening voor Eva geopend en ik stort automatisch per maand 10 euro.

haar papa doet dat ook, maar niet automatisch maar als hij geld binnen krijgt (freelancer)

14. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.031
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Wij sparen voor Valerie elke maand 30 euro.
    Daarnaast doen we regelmatig een keer 1 of 2 euro in haar spaarpot.
    Daar zit nu na een jaar tijd alweer 120 euro in. Dit storten we ook op haar spaarrekening.

15. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

hier ook een regenboogrekening maar ik spaar niet op een vast moment. als ik wat klein geld in mn portemenee heb doe ik het in dr spaarpot en eens in de zoveel tijd stort ik wat op dr rekening. ligt er maar aan wanneer het uitkomt. opa en oma sparen ook wat. mijn man zegt sparen niet zoveel. die zegt ik geef er gewoon later wat ze nodig heeft. en dan bedoelt hier dus mee een rijbewijs, studie etc dus geen onzinzaken. zijn ouders hebben voor hem nooit gespaard dus hij is het niet gewend en heeft overal zelf altijd keihard voor moeten werken.

16. Linda86

Linda86 VIP lid

Hmm, ik had er geen idee van dat een hbo-studie zoveel duurder was. Best raar dan eigenlijk (misschien omdat je op de uni veel meer zelf moet studeren?).

@ Plurkie: mijn ouders hebben ook niet voor mij gespaard (wij kregen ook gewoon wat we nodig hadden, rijbewijs, studie, ed.), maar daarom wil ik nu juist wel voor Milan sparen. Maar ik snap je man ook wel hoor ;).

17. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ja we hebben het er weleens over gehad maar hij is wat dat betreft erg eigenwijs en daar valt verder dan ook niet over te praten:p hij heeft dan verder ook niks gehad van zijn ouders zeg maar zoals rijbewijs enzo maar dat wil hij dan gelukkig wel zijn dochter geven. dus ik laat het maar zo en doe gewoon mijn eigen ding door zelf wel leker te sparen voor mn plurkie;)

18. miba

miba Lid

26 sep 2009
    25
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij sparen ook voor ons ventje. We hebben een aparte spaarrekening en daar storten we elk kwartaal de kinderbijslag op. Dit is voor studie en andere dure (school)kosten voor later.
    Deze spaarrekening is van ons en wij bepalen dus wat er van betaald gaat worden.

Ook heeft ons ventje een eigen kinderspaarrekening met spaarpotje waar nu wij en familie af en toe kleingeld in doneren maar dit is meer voor hem zelf zodat hij leert sparen (later rapportgeld / verjaardagsgeld). Hij zou dan kunnen sparen voor rijbewijs of iets anders..

19. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Waarschijnlijk heb je dan een particuliere HBO opleiding gedaan. Voor 2009/2010 is het collegeld voor alle voltijd bacheloropleidingen namelijk (wettelijk!) vastgelegd op € 1620 per jaar (net als wat Linda betaald dus) ;)

Om dus mee aan te geven dat studeren idd niet heel erg duur is.

Wij sparen dus ook niet voor de studie, maar wat we sparen mag ze tegen die tijd kijken waar ze het aan wil uitgeven (rijbewijs, huisje, dat soort dingen).

20. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Wij sparen elke maand een fors bedrag, maar nu kunnen we het goed missen en misschien in de toekomst minder, dan zijn we al een eind op weg denk ik maar. Ik vind het belangrijk dat er straks geld reserve staat voor haar, het leven is al duur genoeg en zal alleen maar erger worden. Mijn man en ik hebben altijd gespaard en moeten er hard voor werken, ik vind het dus wel belangrijk dat Charlotte pas over het geld kan beschikken als ze er de waarde van weet, dus niet op haar 18e royaal vakantie van gaat vieren met magnumflessen Bacardi. Maar zover is het nog lang niet, gelukkig ;)

Deel Deze Pagina