Trage schildklier

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Beitsche, 9 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

12 nov 2007
    1.068
    1
    38
    Hallo,

Ik heb nog even een vraagje.

Ik ben naar een natuurgenezer/ masseur geweest het die vertelde dat de schildklier aan het klieren is. Ik heb dit al eens eerder gehad en dit heb ik toen opgelost door kelpasan( jodium) tabletten te slikken. Hierdoor verdwenen alle klachten als sneeuw voor de zon. Ook nu had ik dezelfde klachten weer en zat ik hier al aan te denken. En deze man bevestigde mijn gevoel.

Maar nu lees ik op internet dat een trage schildklier ervoor kan zorgen dat je te weinig melk hebt. Is dat zou?

En zou ik dus nadat de schildklier weer goed is ingesteld ( dan ga ik even naar de huisarts, in plaats van het even af te wachten) wel genoeg melk hebben? Of is dat nu al te laat ( te weinig melkreceptoren geactiveerd? Of eventuele andere oorzaken) omdat mijn zoontje al 8 weken is?

Kunnen jullie me hier meer informatie over kunnen geven?

Veel groetjes
    Yvonne

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Ik weet niet of een trage schieldklier consequenties heeft op de productie. Je schildklier maakt hormaonen aan, maar voor zover ik weet hebben deze geen samenhang met borstvoeding.

Als je productie nu goed is en je blijft je kindje BV blijft geven of regelmatig blijft kolven en dus je borsten goed blijft stimuleren, zou ik denk ik geen problemen verwachten als je schildklier weer goed werkt. Mocht dit toch gebeuren, dan zijn er nog genoeg mogelijkheden om je productie weer op peil te krijgen. Je eigen gezondheid is ook erg belangrijk!

Ik zou met je huisarts overleggen of er iets aan gedaan moet worden. Zo ja, overleg dan welke medicijnen samen kunnen gaan met de borstvoeding. Vele schildkliermedicijnen kunnen samen met borstvoeding gebruikt worden.

Succes.

Groetjes Saskia

3. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

12 nov 2007
    1.068
    1
    38
    Hallo bedankt voor de reactie,

Ik denk dat je mijn berichtje niet helemaal begrepen hebt.was ook niet helemaal duidelijk nu ik het terug lees

Ik heb nu te weinig melk( 400 cc op een dag, rest krijgt hij kunstvoeding) en ik lees op internet dat dit door een trage schildklier kan komen. Nu was ik dus benieuwd of mijn productie weer hoger wordt als mijn schildklier weer beter gaat werken.

Of is het daar nu te laat voor omdat er bijvoorbeeld te weinig melkreceptoren geactiveerd zijn.

Groetjes Yvonne

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Aha, nu begrijp ik je beter :) We komen er wel.

Het zou kunnen dat je productie weer beter wordt, omdat jou lichaam zich beter gaat voelen. Een "ziekte" kan zeker een negatieve invloed hebben op de productie. Dat zal de praktijk uit moeten gaan wijzen.
    Zorg eerst samen met je huisarts ervoor dat je schildklier weer normaal gaat werken.

Je kan op meerdere manieren je productie proberen te verhogen, zoals frequenter kolven of 1x per dag een intensieve kolf sessie te doen. Warmte gebruiken op je borsten of masseren. Daar kan ik je tegen die tijd meer info over geven als je dat wilt.
    Je zou zelf evt. Domperidon kunnen gebruiken iom je huisarts.

Ik hoop dat dit een antwoord is wat je bedoelde :)

Groetjes Saskia

5. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

12 nov 2007
    1.068
    1
    38
    #5 Beitsche, 12 mei 2012
    Laatst bewerkt: 12 mei 2012
    Hallo,

Bedankt voor je antwoord.Ik had eigenlijk gehoopt dat je zou zeggen dat de kans heel erg groot is dat de productie nog omhoog gaat als de schildklier weer beter is. Ik snap ook wel dat je dat niet echt kunt voorspellen, maar het zou me zo motiveren. Ik zou zo graag fulltime borstvoeding willen geven, maar blijkbaar mag ik dat niet doen. En dan is het soms moeilijk om nog door te gaan. Ik wil dit wel heel graag, maar soms is de motivatie heel er ver te zoeken :(

Ik heb al van alles geprobeerd, maar het helpt niet echt. De lactatiekundige is geweest, ik heb domperidon gebruikt ( werkte wel, ging van 200 cc naar 400cc) en ben daar weer mee gestopt in overleg met een homeopate. Zij heeft me geholpen met natuurlijke middelen en die helpen bij mij net zo goed als de domperidon( kan je dus wel aanraden als iemand geen medicijnen wil gebruiken. En het wordt ook wel vaak (deels) vergoed door de zorgverzekering. Maar dat terzijde ;)

Ik leg 3 à 5 keer per dag aan. Vaker lukt niet, dan wordt mijn zoontje ontzettend onrustig. Hij drinkt maar 5 keer op een dag en is met vaker een fles waar minder inzit niet tevreden. Hij blijft dan wakker en is op een gegeven ogenblik overprikkeld. Daarnaast kolf ik zodat ik minimaal 8 momenten( kolf en live drinken) heb gehad. Sommige dagen zit ik op 8 keer, andere dagen op 10 keer. Op de meeste dagen( of ik moet oververmoeid zijn, dan niet) kolf ik ook 1 keer snachts. mijn zoontje slaapt meestal door.

Voordat ik het zoals bovenstaande deed, voedde ik vaker live en gaf ik vaak 3 à 4 borsten per keer. Ook kolfde ik dan nog tussendoor. Ook dit hielp niet.

De lactatiekundige wist niet meer wat ik nog kon proberen en dacht dat ik helaas bij de 2 procent van de vrouwen zou horen die echt te weinig melk heeft.

Heb jij nog wel tips?

Ik heb nog wel een vraagje. Hoe vaak moet ik kolven op een dag om de productie op peil te houden en Hoe vaak zou ik moeten kolven( incl aanleggen) om de productie te verhogen? Is hier een richtlijn voor?

En zit er net zoveel antistoffen in de hoeveelheid melk die ik geef of zit er meer in naarmate je meer melk hebt?

Veel groetjes
    Yvonne

Ps. Ik heb ook borstcompressie toegepast( doe ik nog wel) en ik clusterkolf ook wel eens. Dit helpt alleen niets :(

6. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Het duurde ven voor een antwoord kwam.

Hoevaak kolven:
    Om je productie te behouden is het belangrijk om op minimaal 8x per dag te zitten. Om de productie te verhogen zou dit 10-12 keer het beste zijn.

Schildklier:
    Het kan zijn dat je productie omhoog gaat als je beter in je vel zit. (ik zeg er nadrukkelijk bij kan, het is geen gegeven of het zo is) Ik zou met je huisarts in gesprek gaan.

Productie:
    Je vertelde over een homeopathisch middel, misschien kan je dat weer gebruiken?
    Minder conventionele ideeën: Salie thee wilt ook nog eens helpen en asperges eten.

Antistoffen:
    Het gaat niet om de hoeveelheid melk, je lichaam past de "dagdosis" aan, aan de hoevelheid melk die je hebt.

Ik ben nu ook aan het einde van mijn ideeënlijstje.

Ik hoop dat je productie alsnog wilt oplopen en anders geef je de melk die hebt. (alle moedermelk die je geeft is mooi meegenomen)

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina