BV lukt niet goed,hebben jullie tips?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door trotsemams, 8 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. trotsemams

trotsemams VIP lid

20 aug 2009
    5.653
    0
    0
    NULL
    Zuid-Oost Brabant
    Heb dit berichtje ook staan bij vragen voor de lactatiekundige,maar post het hier ook maar even ;)

Hoi hoi,
    Ik ben pas bevallen en de borstvoeding gaat niet zoals ik het graag zou willen.Hoop dat jullie advies kunnen geven.

Onze flinke zoon (11,5 pond) is met een KS ter wereld gekomen.In het ziekenhuis heeft hij naast mijn borstvoeding (die hij de eerste 2 dagen goed dronk) ook bijvoeding gehad.
    De laatste 2 dagen dronk hij erg onrustig.Eenmaal thuis gekomen dronk hij nog nauwelijks aan de borst.Hij had de rust er niet voor,was erg onrustig tijdens het drinken en werd er vooral erg gefrustreerd van.
    Toen ben ik gaan kolven en heeft hij 4 dagen mijn borstvoeding via een flesje gekregen (dit ook omdat hij erg aan het afvallen was).
    Uit het flesje dronk hij goed,al ging het de eerste dagen ook moeizaam omdat hij zo moe was.Hij is daarmee goed aangekomen iig.

Sinds 3 dagen probeer ik hem live te laten drinken.Dit lukt echt niet.Hij wil mijn tepel niet,lijkt hem naar buiten te duwen.
    Toch dronk hij eergister ineens 1 hele voeding uit mijn borst,hij kan het dus wel.Daarna heeft hij dat niet meer gedaan.

Gisteren geprobeerd om hem te laten drinken met het speentje van de fles op mijn tepel.Dat ging goed,hij dronk goed 1 borst leeg.
    Nu is het weer rommelig.Hij drinkt wel aan mijn borst (met speentje),maar valt daarbij erg snel in slaap.Ik krijg hem dan maar moeilijk wakker.
    Als ik hem dan wakker heb dan drinkt hij erg geirriteerd en onrustig waardoor ik weer pijnlijke tepels krijg.

Ik weet niet zo goed meer wat ik nog kan proberen.Ik heb melk genoeg,m`n zoon heeft laten zien dat hij het wel kan en toch lukt het niet om rustig te voeden en hem in 1x 1 voeding te laten drinken.

Hebben jullie tips of ideeen? Ik wil zo graag dat de bv gaat lukken!
    Bedankt alvast!

2. Babel44

Babel44 Niet meer actief

He meid, gefeliciteerd nog met zijn geboorte!! Jammer dat het zo lastig gaat, terwijl je nog midden in je eigen herstel zit ook. Wel super dat je er zo je best voor doet :)

Ik zou zsm een lactatiekundige vragen langs te komen, om te zien of zijn techniek goed is en voor advies in het algemeen.

Als hij vroeg in aanraking komt met speentjes en flesjes, kan er tepel-speenverwarring zijn ontstaan. Ik weet niet zo goed hoe je dat op moet lossen, maar een lactatiekundige wel neem ik aan. Ik denk wel dat je van die speentjes af moet.

Hij kan ook spruw hebben natuurlijk, dat drinken pijnlijk voor hem is.

Je wacht wel met aanleggen tot hij zelf aangeeft trek te hebben toch? (zoeken met hoofdje, smakken, en natuurlijk huilen, maar liever er eerder bij zijn)

Er zijn ook van die sets die lijken op een borst, met een slangetje, zodat je hem evt op die manier gekolfde melk kunt geven, maar dat lijkt me een laatste redmiddel.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoon!
    Het voeden van zo'n flinke baby is niet niks; ze hebben meer nodig dan kleinere kindjes. (man, de kraamverzorgster noemde mijn zoon al een 'grote baby' bij wie we moesten opletten dat hij vaak genoeg dronk - en hij was nog net geen 8 pond!)

Ik heb zelf eigenlijk geen tips, behalve dat ik je echt aanraad er deskundige hulp bij te halen. Een lactatiekundige, of een vrijwilliger van LLL of de vereniging BV natuurlijk. Laat haar meekijken hoe jullie het doen, en dan heeft ze vast heel goede tips. Ik heb er zelf enorm veel baat bij gehad toen het met mijn oudste niet goed liep (viel te veel af en ik kreeg enorme kloven). Ik had een lactatiekundige via het kraambureau, werd nog volledig vergoed ook.

Mijn oudste viel trouwens ook steeds in slaap tijdens de voedingen. Maar in de 5 minuten dat hij wél wakker was en dronk, kreeg hij best aardig wat naar binnen. Mijn fout was dat ik hem liet doorsabbelen terwijl hij in slaap viel. En het aanleggen ging niet meteen goed (moest een 'hamburger' maken van mijn borst, oftewel beetje platknijpen zodat hij een hap van de hamburger kon nemen; die tip werkte bij mij heel goed).
    Maar bij jou kan het wel heel anders zitten. Daarom: laat iemand meekijken die er verstand van heeft, zelfs in één consult kun je al geweldig geholpen zijn.

4. Steluta

Steluta Actief lid

25 jun 2011
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb je al verschillende houdingen geprobeerd? Onze zoon dronk in het begin alleen in de rugbyhouding. Hij had ook kunstvoeding uit een flesje gekregen de eerste 3 dagen en ik legde hem ook steeds aan maar hij deed niet meer dan wat sabbelen. Tot ik dacht ik probeer een andere houding (leek op houding waarin hij het flesje kreeg dus ik dacht misschien snapt hij het dan wel), toen ineens viel het kwartje wel. Liggend voeden lukte daarna ook maar de madonnahouding pas een week of wat later. De 'hamburger' maken wat hiervoor beschreven werd hielp ook goed.
    Misschien is dit voor jou echt helemaal niet van toepassing maar 't valt te proberen als je dat nog niet gedaan hebt ;)

5. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Gefeliciteerd met je zoon!

Al veel goede tips gelezen. Waar je zoon waarschijnlijk last van heeft is dat de fles voor hem gemakkelijker drinkt. Hij hoeft dan niet te wachten op de toeschietreflex, maar de melk komt meteen. Bij jouw borst moet hij even doorzuigen voordat de melkstroom begint, en daar is hij nu erg ongeduldig voor. Oefen inderdaad met goed aanleggen (liefst niet met een flesspeen, dan nog liever met een tepelhoedje maar het beste natuurlijk zonder). Kijk eens op borstvoeding.com daar staan veel tips over hoe je kindje moet aanhappen. Als hij goed aanligt, zouden je tepels niet écht pijn moeten doen (een beetje schraal kan wel eens zijn). Ten tweede, leg hem op tijd aan voordat hij heel boos/hongerig is en NU eten wil. Je merkt vast wel aan hem dat hij een beetje honger begint te krijgen (zuchten, happen, zwaaien met z'n armpjes) en dan kun je hem gerust al aanleggen. Dan heeft hij hopelijk iets meer geduld om te zuigen tot je een toeschietreflex krijgt.

Succes ermee!!!

6. mamamoon86

17 apr 2011
    73
    0
    6
    Hier ook erg veel aan de lactatiekundige gehad! Wat een schat! Ze heeft me ook erg vaak gebeld om te vragen hoe het nu ging en om nog extra tips te geven! Dit heeft me er echt doorheen gesleept, je voelt je soms zo alleen als je in je eentje (je moet het toch zelf doen..) zo met je kleintje zit te worstelen! Ik zou dus ook zeker hulp inschakelen (ik wou dat ik het eerder had gedaan) Dat is toch ook eigenlijk wel de beste tip die ik dus kan geven. Mijn zoontje bleek ook spruw te hebben, en ik heb ook in het ziekenhuis zijn tongriempje in laten knippen, omdat deze vrij strak was. Daarna dronk hij een stuk beter!

Heb je ook al Syntocinon (neusspray) geprobeerd? Zorgt voor een sneller toeschietreflex, zodat je kleintje sneller melk krijgt en het hem dus minder frustreert.

Heel veel succes!

7. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Gefeliciteerd.

In jouw specifieke situatie kan ik niet eenvoudig zeggen dat je dit of dat zou moeten proberen, maar jezelf trakteren op een consult van een lactatiedeskundige zou je eigenlijk vandaag (ehh morgenochtend) nog moeten proberen te regelen. Je kindje heeft in zn jonge leventje nu al speentjes, de tepel en een speen over je tepel heen moeten proberen. Dit kan voor verwarring van drinktechniek opleveren. Een goede lactatiekundige kan je concrete tips geven door mee te kijken.

Gezien je verhaal lijkt me dat heeeeeeeel verstandig!! :)

Veel succes!!

8. trotsemams

trotsemams VIP lid

20 aug 2009
    5.653
    0
    0
    NULL
    Zuid-Oost Brabant
    Dankjewel voor de reacties.Inmiddels is er een hoop veranderd.
    Ons mannetje heeft het ineens onder de knie! Hij heeft de rust gevonden om te drinken (zonder speentje oid) en om goed door te drinken.Het aanleggen gaat soms een beetje moeizaam maar lukt toch iedere keer weer.

Nu heb ik alleen links erg veel pijn aan mijn tepel.Mss door het aanleggen wat niet in 1x goed gaat?
    Hij hapt daarna wel goed en heeft mijn tepel goed in zijn mond.Drinken doet hij dan prima.
    Wel is hij heel erg sterk,zo ook in zijn kaken.Die klemt hij vrij strak op elkaar tijdens het drinken.Als ik hem los wil maken van mijn borst krijg ik er met moeite mijn pink tussen.
    Mijn tepel doet nu continue pijn en daar baal ik van.Ik heb straks de voeding links gekolfd en rechts heeft m`n zoontje live gedronken.Dat gaat op zich even prima.Ik hoop dat links m`n tepel zo kan herstellen.

Ons mannetje heeft een goed tongriempje.Geen spruw en melk is er genoeg :D
    Maar goed,nu blijven we maar van het ene naar het andere gaan.Ik ga het nr zoeken van de lactatiekundige.
    Wordt vervolgd!

9. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Goed om te horen!

Die tepel kan vanalles zijn: kloven, spruw (is echt niet altijd zichtbaar, bij mama EN bij baby), irritatie. Belangrijk is je tepels na het drinken nog even met een druppeltje melk in te smeren, en dan aan de lucht te laten drogen. Zoveel mogelijk katoen dragen. Bij kloven of irritatie is vette zalf wel goed volgens mij, maar heb dat zelf nooit gehad.

Als het spruw is, moet je waarschijnlijk wel behandelen, (daktarinzalf) en super hygienisch met kleding en spullen die met melk in aanraking komen omgaan (dagelijks wisselen, heet wassen, 10 min uitkoken). Heb je ook steken in je borst?

10. missgwen

missgwen Bekend lid

23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
  11. Dribbel32

Dribbel32 Bekend lid

27 mei 2011
    758
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb hetzelfde met Mika, hier komt het juist omdat er meer dan genoeg melk is, als mijn toeschietreflex komt, komt er zoveel melk, dat Mika een beetje van de tepel afglijdt en daardoor niet even goed hapt.

12. trotsemams

trotsemams VIP lid

20 aug 2009
    5.653
    0
    0
    NULL
    Zuid-Oost Brabant
    Hm,mss toch spruw.Zichtbaar is het iig niet,ik herken het zo ook niet.De pijn zit vooral in m`n tepel.Is nu wel iets minder al door het kolven.

Heb straks een lactatiekundige gesproken.Tot maandag kolf ik links af om m`n tepel te ontzien.Maandag komt ze langs om mee te kijken bij het voeden.
    Hoop dat ze iets voor ons kan betekenen.Wil zo graag dat het goed gaat en het voeden ontspannen gaat!

13. Bri

Bri Niet meer actief

Kijk eens goed naar je tepel direct na de voeding (dus na het 'loskoppelen' van je baby). Is die mooi rond, of enigszins afgeplat? Een afgeplatte tepel is een teken van niet helemaal goed aanleggen. Als je tepel wit is, idem.

En wat langer na de voeding kun je een beginnende kloof herkennen aan een donkerrode / paarse plek. Het is dan nog helemaal heel, maar die verkleuring is wel een waarschuwing.

Hartstikke goed dat je morgen een lk op bezoek krijgt. Hopelijk kan ze je goed helpen! Succes in elk geval.

14. Inggrid

Inggrid Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.793
    0
    0
    verpleegkundige
    Twentheland
    Ik vind het heel erg herkenbaar. Mijn zoon was 10 pond ook dus loodzwaar. mijn advies is zorg dat je goed zit en dat je arm goed ondersteund wordt. Anders gaat je kunt hangen aan je borst met drinken zodat die uit de mond glijd. Ik heb ook tepelhoedjes gebruikt bij mijn dochter dat is ook ideaal ze drinkt dat het eerste beetje met het tepelhoedje zodat de eerste druk eraf is. tenminstte dat deed ik in de eerste 3 wkn. ze glibberde steeds van de overvolle borst af omdat die rond gespannen stond ze kreeg er geen grip op. als de druk eraf was dan dronk ze verder zonder tepelhoedje.
    Vond het zelf erg zwaar om zo'n groot kind aan de borst te leggen vooral omdat je het zelf eerst moet leren en je kindje moet aan de borst leren drinken. ze worden natuurlijk zwaarder maar dan happen ze beter je weet zelf hoe het gaat en je tepel is gewent en gehard hihi dat scheelt.
    Succes hoor. mijn zoon was ook zo gefrustreerd als die van jou echt stuiteren aan de borst en erg boos en gefrustreerd. ben bij hem gaan kolven en uit flesje geven en hebt dat maar 6 wkn volgehouden. nu met onze kleine meid gaat de bv super.

succes morgen!

15. maud24

maud24 Actief lid

9 feb 2011
    118
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ten eerste gefeliciteerd met je zoon.

Misschien eerst een paar weken de fles geven en 1 keer per dag de borst oefenen. Met een paar weken heeft hij meer zuigkracht en komt het vaak vanzelf dat uit de borst drinken beter gaat.

Hier ook een lactatiekundige op bezoek gehad en als zeer prettig ervaren. Zelf na een aantal weken gedaan gezien jezelf dan een aangeleerd patroon hebt en bij mij dus niet geheel juist. Tip: rustig blijven bij het aanleggen (vond ik zelf er moeilijk) en zoveel mogelijk je zoon zelf de tepel laten opzoeken. Automatisch happen ze dan juist aan (meestal!). En zorg ervoor dat jezelf ontspannen zit,dus ondersteun goed met kussens

Succes

16. trotsemams

trotsemams VIP lid

20 aug 2009
    5.653
    0
    0
    NULL
    Zuid-Oost Brabant
    Vanmorgen is de lactatiekundige geweest en ben er een stuk wijzer door geworden!
    Ons mannetje heeft heel veel ruimte in zijn mondje/gehemelte.Daardoor lukt het niet goed om mijn tepel vacuuum te zuigen en goed achter in zijn mondje te krijgen.
    Daardoor laat hij sneller los en pakt de tepel niet helemaal goed in zijn mond.

Nu heb ik tips gekregen hoe ik hem het beste kan aanleggen.Ik voed zelf nu nog het liefste liggend of in de rugby houding (heb erg grote borsten).Het is belangrijk dat ons mannetje dan iets lager ligt onder mijn borst.Dus niet de tepel recht voor zijn mondje zeg maar maar meer bij zijn neus zodat hij iets omhoog moet om mijn tepel te pakken.Op die manier krijgt hij meer borst/tepel in zijn mond en lukt het veel beter om te drinken.

En daarnaast de melk meesturen door borstcompressie.Omdat ons mannetje het zo makkelijk heeft gehad in mijn buik (voeding genoeg) vind hij het nu ook wel snel prima.Door even een beetje mee te helpen zal hij het wss beter onder de knie krijgen.

Ik heb er weer alle vertrouwen in,het zal wat tijd en geduld kosten.Maar gelukkig heb ik dat in overvloed :D

17. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Mooi!! Fijn zo'n deskundige die meekijkt he.

Hoop dat je vertrouwen groeit en jullie nog lang mogen genieten :)

18. Inggrid

Inggrid Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.793
    0
    0
    verpleegkundige
    Twentheland
    fijn dat je wat met de tips kunt! succes!

19. f0rever

f0rever Fanatiek lid

22 mei 2011
    1.284
    0
    36
    zorg
    n brabant
    trotsemams: nog even een tip voor je pijnlijke tepels... purelan... dat kun je halen bij de thuiszorgwinkel... dit vormt een bescherm laagje op je tepel en moet je direct naar de voeding op je tepels smeren en dan zijn je tepels zo genezen... moet wel zeggen dat een klein tubetje 7 euro kost ! dus is wel duur maar werkt echt !

liefs

en fijn dat de voeding nu wel goed loopt :)

20. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Trotse mams: heb je toevallig Mia gehad als lactatiekundige? Fijn dat het nu beter gaat.

Purelan helpt idd goed bij kloven/gevoelige tepels. En als je in de buurt van Asten of Bakel woont kan je daar in de apotheek ook hele fijne zalf krijgen (is echt wonderzalf en geheim recept). Alleen moet je voor de voeding dan wel even een washandje over je borst/tepel halen.

Deel Deze Pagina