Wil iemand even meekijken aub M'n dochtertje laat de laatste tijd best veel staan van d'r flessen dus ik gok dat we naar 3 flessen over kunnen gaan.. maar hoe?! Onze dag ziet er ongeveer zo uit: (Tijden zijn een indicatie om een beetje een beeld te schetsen, het wisselt wel eens) 08:00 Papfles 200/6 + fijne granen of haverpap 09:30 Fruit, verschilt hoeveel ze eet. Ene keer gaat er met gemak 120 gram in en de andere keer 80 gram. Stop gewoon als ze genoeg heeft. 10:00-11:00 slapen 12:00 Boterham, het is nog meer sabbelen op de korstjes en af en toe een stukje. Ik gok dat ze net aan 1/4 boterham eet.. misschien nog wel minder. Zonder beleg! Daarna fles 180/6, Laat ze tussen de 120-70ml van staan sinds kort, voorheen ging deze nog wel op! 13:00-15:00 slapen 15:30 Tussendoortje na het slapen, fruit wat nog over is van s'morgens of een babykoekje (van de kleine keuken) of een halve stoepstengel. 16:00 Fles 180/6, van deze fles laat ze al langere tijd wat staan, wisselt nogal hoeveel.. ene keer 120 ml en de andere keer drinkt ze het wel helemaal leeg.. maar vaak blijft er wel over! 17:00-18:00 slapen, soms niet meer 18:00 Groenten hap, ze ongeveer 100-120 gram groenten zonder vlees of aardappels-rijst. Daarnaast water of thee uit de rietjes beker. 19:30 Fles 200/6 vaak gaat die helemaal op! Enkele keer blijft er 30ml of minder van over. Slapen tot de volgende ochtend . ** Ochtend en avond fles die ik iets meer water ivm d'r moeilijke ontlasting. Omdat ze deze flessen eigenlijk altijd leeg drinkt heb ik deze 2 gekozen daarvoor. Tot voor kort kreeg ze om 19:30 uur nog rijstebloem maar nu sinds een paar dagen ook niet meer. En alsnog laat ze de zelfde hoeveelheden staan. Fruit en groenten mag ze eten zoveel ze zelf wil, niet volgens rapley maar wel vers gemaakt (daarna ingevroren) en ik stop vaak als ze d'r mond niet meer open doet, lepel weg duwt en d'r hoofd weg draait. Iemand dus een goede tip hoe we het beste op 3 flessen kunnen? En tussendoor dan meer water, sap of thee geven? Rietjes en tuit beker snapt ze nog niet zo heel goed..
Hoi hoi... je kunt misschien kiezen voor het broodkorstje smiddags om 4 uur... en water of thee erbij voor t vocht (ivm de ontlasting).. Verder dan misschien meer groente/fruit aanbieden... grotere porties dus.. succes!
Ik denk omdat ze al zoveel laat staan, ze best toe is aan 3 flessen. Ook geef je brood en dat wordt vanzelf meer. Je kan er ook voor kiezen flessen kleiner te maken en als je wilt nog wat water of thee daarbij te geven. Even 2 voorbeelden Ontbijt (07:00/08:00) 200+6+granen papfles Tussendoortje (1,5 uur na ontbijt) fruit met thee of water Lunch boterham met 120+4 of 150+5 Tussendoortje rond half 4/4 uur wat fruit, koekje, rijstewafel, soepstengel + water. Aansluitend fles 90+3 (de fles komt te vervallen zodra ze goed haar broodje eet en ook goed water en thee drinkt) Avondeten groente (sommige geven ook een toetje Voor het slapen gaan fles 200+6 Of: 07:30 papfles 09:00 fruit met water of thee 11:30 boterham 12:15/12:30 fles 180+6 (bewust later in de hoop dat ze honger heeft. Je kan die ook geven net voordat ze haar middagslaapje gaat doen) 15:30 tussendoortje met water of thee 17:30 groente Voor het slapen gaan fles 200+6 Hopen dat je er wat mee kan Wel zou ik de porties groente en fruit proberen uit te breiden.
Dat begon hier ook rond die leeftijd en we konden toen inderdaad over naar 3 flessen. Maar wat ik ook gedaan heb is de fles voor het brood geven, anders zat hij echt vol van het brood (hier at hij dan wel een hele boterham) en wilde hij amper z'n fles meer. Schema met 6 maanden was hier ongeveer zo: 8.00 fles 180+6 9.30 fruithap 12.00 fles 180+6 13.00 1 boterham 15.00 rijstwafeltje of iets dergelijks met wat thee/water 17.30 groente met aardappel 20.00 fles 180+6 Tijden konden hier ook flink wisselen, want het was de overgang van 3 naar 2 slaapjes. Maar het was dus altijd eerst fles en dan brood. Was hij na de fles moe, dan ging hij naar bed en kreeg hij z'n boterham na het slapen. Sliep hij om 12.00 nog dan schoof alles wat op zeg maar en sloeg ik soms het tussendoortje 's middags nog over. Echt net hoe het uit kwam. Maar hier werkte het echt om eerst de fles te geven en dan pas brood.
Wij zijn hier sinds een weekje overgegaan naar 3 flessen. Eigenlijk heeft zij dit zelf aangegeven: ze weigerde ineens een fles, waardoor ik besloot om er gewoon in mee te gaan. Mijn dochtertje eet al wel vrij veel bijvoeding (altijd al een grote eter geweest en een flinke meid), dus ik vond het niet vreemd dat ze een fles liet vallen (vooral omdat ze ook veel liet staan). Haar schema ziet er nu als volgt uit: 08:00: fles (180 + 6) 10:00: fruithapje (200 gr) 11:00 - 12:00: slaapje 12:00: 1 snee brood + margarine + wat water uit tuitbeker 15:00: fles (180 + 6) 15:00 - 16:00: slaapje 18:00: groentehapje (200 gr) + Griekse yoghurt als toetje 20:00: fles (180 + 6) Tussendoor krijgt ze nog een babykoekje of maisvingertje aangeboden. Voorheen kreeg ze om 12:00 ook de fles met een paar hapjes brood, deze heeft ze dus laten vallen en in plaats daarvan eet ze een heel sneetje brood en krijgt ze wat water. Mijn plan was om de fles van 15:00 te laten vervallen en in plaats daarvan een tussendoortje, maar ze wilde zelf dus de fles van 12:00 laten vallen en daar ben ik dus gewoon in meegegaan. Wat je kunt doen, als ik zo naar je schema kijk, is dus de fles van 12:00 of die van 16:00 laten vervallen. Als je die van 12:00 vervangt, kan je dus alleen brood geven. Nu eet ze er nog niet zoveel van, maar dat gaat steeds meer worden. Eventueel met wat ander vocht erbij om het vochtgehalte aan te vullen. Je kunt ook de fles van 16:00 laten vervallen. Dan geef je rond dat tijdstip een iets "groter" tussendoortje en wat te drinken. In principe maakt het niet uit welke fles je laat vervallen. Het is meer wat jouw dochtertje aangeeft te willen en als ze dat niet doet, kun je kijken wat voor jou het prettigst/handigst werkt. Maar dat ze wat achterlaat in haar flessen, was hier in ieder geval de indicatie dat ze toe was aan een fles minder. Door het vervallen van een fles, kreeg ze meer trek in bijvoeding (meer groente, meer fruit, meer brood) en dat is denk ik de kant die we op moeten gaan!
Wij zijn ook met 6 maanden overgegaan op 3 flessen. Fles werd vervangen door de groentehap + yoghurt. 9:00 fles 11:00 fruit 13:00 brood en fles 15:00 tussendoortje 17:00 groentehap + yoghurt 19:30 fles. Zo was het toen ong.
Goede tips!! Avonden eten uit bereiden vind ik lastig want zodra er iets toegevoegd wordt krijgt ze last van verstopping D'r groentenhapje ging net goed, ze poepte weer normaal en genoeg. Nu heeft ze laatst hamblokjes gehad en gelijk verstopt de volgende dag.. kleine harde keutels ter grote van een knikker! En persen wat ze doet! Aardappel en rijst het zelfde... Het liefst heb ik zelf die fles van 16 uur eraf. Scheelt weer als we weg moeten ofzo. Dan zou ik idd de fles voor de boterham kunnen geven en de boterham opbouwen zodat ze dan voller zit in de middag. Wat zijn goede tussendoortjes? Die een fles kunnen vervangen zeg maar! Ik heb van de kleine keuken van die babykoekjes en ze smult er echt van! Verder soepstengels (maar vind ik niet echt een verantwoord tussendoortje.. liever geef ik iets anders en een soepstengel alleen voor de fun af en toe) en rijstenwafel?
Wij zijn al een tijdje over op 3 flessen, ons schema is nu 08.00 150ml pap Tussendoor soms fruit, vaker niet dan wel 12.00 150ml melk, daarna een broodkorstje 15.00 200gr. Fruit, beetje water 17.30 200gr. Groente 19.00 200ml pap Tussendoortjes krijgt ze alleen nog fruit en een broodkorstje. Je zou eventueel ook babyrijstewafeltjes kunnen geven, of wat Griekse yoghurt met fruit.
Maisvingertje/-boogje, babykoekjes, babyrijstewafel, broodkorstje, wat fruit (evt. met yoghurt).. Dat zijn de verantwoorde tussendoortjes die mij nu te binnen schieten.
Vandaag 3 flesjes gegeven. De ochtend liet ze weer wat staan, middag heeft ze leeg gedronken (had geen boterham nu, vergeten mee te geven aan oma) en daarna tussendoor wat fruit wat over was van de ochtend, klein stukje soepstengel en wat koude thee. Het drinken van de thee snapt ze nog niet zo. Avond met gemak 120gram groentenhap op gegeten! Ik ben alleen echt huiverig om aardappel of rijst toe te gaan voegen. Omdat d'r darmen zo gevoelig zijn!! Maar ze heeft het nu wel echt nodig als ze naar 3 flessen gaat.
Hmm.. nu ik dit lees lijkt t wel alsof ik m'n baby zelf aan de vier flessen houd. Ze krijgt namelijk niet zo veel bijvoeding als hierboven staat. Ga ermee aan de slag haha.
Hier ook nog 4 flessen hoor, maar dat komt omdat zoon nog geen brood krijgt. Vandaag starten wij pas met brood en dan gaat er hier een fles af.
Maak je daar geen zorgen om! Ieder kindje is anders ik lees soms dat kindjes van 6 maanden wel eens 200 gram fruit, 200 gram groenten en dan nog yoghurt en tussendoortjes krijgen! Dat krijg ik er dus echt niet in haha!
Hier 7,5 mnd Ochtend fles 180/6 daarna boterham Tussendoor cracker of soepstengel met water 11:30 fles 180/6 12:30 boterham 1500 fruit met water 1700 groente hap met toet na 1900 180/6