Hoi, onze dochter van 9 weken slaapt slecht overdag. Ze is wel moe, maar het lukt haar niet goed om zelf in slaap te vallen. We proberen al een tijdje flink wat regelmaat in te bouwen (we bakeren haar in en ze krijgt flesvoeding, dus dan lukt dat iets beter) en nu gaat het wel iets beter, maar nog steeds niet super. 's Nachts slaapt ze goed, dus daar zijn we uiteraard erg blij mee. Maar ik heb een vraag. Het ritme is eten - spelen (bij mij en in box) - slapen - eten, enzovoorts. Ze krijgt 5 voedingen in 24 uur, omdat ze niet meer midden in de nacht komt. Er zit overdag zo'n 4 uur tussen de voedingen. Na een voeding speelt ze nog even, maar daarna is ze echt moe. Dan leg ik haar dus in bed. Maar ze slaapt dan altijd maar een half uur. Heel soms 3 kwartier, maar vaker maar een kwartier en soms maar enkele minuten. We laten haar wel huilen (maximaal een kwartier), maar vanaf ieder stil momentje beginnen we weer opnieuw met 'tellen'. Het lastige vind ik dat we haar dan dus bijna 3 uur in bed laten liggen, omdat ze niet eerder een voeding krijgt. Dat is wel heel lang voor mijn gevoel. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe gaat dat bij jullie? Zou het beter zijn als ik haar na 5 kwartier er uit haal, weer even laat spelen, en dan weer in bed leg? Dat zou niet in het ritme passen, zoals je overal hoort dat het moet zijn. Maar 3 uur lang in bed (waarbij ze dus veel huilt, maar wel met tussenpauzes) is wel erg lang voor mijn gevoel. Zal ze dat ooit leren op deze jonge leeftijd?
Oh joh, haal haar er toch gewoon uit wanneer ze huilt. Je meisje heeft gewoon echt moeite om in slaap te vallen en daar zul je haar bij moeten helpen, maar er zijn zo veel andere manieren om haar daaraan te laten wennen. En een beetje huilend jengelen is prima, maar 3 uur lang is echt veeeeeel te lang. Na haar slaapje, gewoon eruit halen en weer spelen en knuffelen, maar dan even geen fles. Misschien proberen om haarna een uurtje er weer in te leggen. Een beetje in slaap wiegen en dan wegleggen wanneer ze een beetje suf wordt. Of een klein flesje geven. Mijn zoon is 14 weken, maar laat echt nog geen 4 uur tussen de voedingen hoor. Probeer dat schema een beetje los te laten en kijk naar je meisje, zij geeft precies aan wat ze nodig heeft. Nu moet jij alleen nog leren om haar signalen goed te interpreteren.
Dat doe ik ook niet hoor. Er zijn dagen dat hij zowat de hele dag slaapt en dagen dat ik hem niet in slaap krijg. Dan leg ik hem echt niet de hele dag op bed. Je moet gewoon doen wat je fijn vind. Voor mij geldt: als de baby er zelf regelmaat in gaat gooien en er komen dus vaste slaap tijden in dan ga ik hem op die tijden naar bed brengen. Slaapt hij een keer niet dan laat ik hem niet huilen omdat het toevallig dan slaaptijd is. De ene dag heeft hij miss meer slaap dan de andere dag.... Ik heb laatst ookmeen topic geopend over wanneer die regelmaat er in komt maar bij de meeste babies is dat pas na een half jaar. Ik ga er dus gewoon soepel mee om. Mocht hij in slaap vallen in de box, mij ook prima!
was hier ook.. ik daar haar in de draagzak, dan sliep ze ook heerlijk maar een lekker warm kruikje bij voorverwarmen helpt ook! doe je dat? en dan lekker nog bij het voeteneinde leggen die kruik boven en deken en nog iets op de kruik zodat het niet snel afkoelt..
Sinds de puckababy slaapt ze hier wel beter, maar als ze niet wil slapen hou ik haar lekker bij me. Doe haar dan in de draagzak en ga met haar wandelen, dan is ze binnen 5 minuten meestal weg en houd ik haar gewoon bij me tot de volgende voeding. Of ik ga gewoon met haar in de bank liggen. Soms is ze zo huilerig van vermoeidheid dan houd ik haar stevig vast en laat haar uithuilen. Daarna slaapt ze ook lekker verder bij mij. Moest hier wel even aan toegeven hoor en leren om 'de boel de boel' te laten. Maar hier heb ik ook het verlof voor, denk ik maar dan Ze zijn ook nog klein en het ritme komt vanzelf wel!
Je kan ook proberen overdag wat vaker kleinere flesjes aan te bieden. Ik weet niet of je kindje dat pikt hoor. Zou die van mij niet doen namelijk haha Je kan tussendoor best even je kindje er weer uithalen, knuffelen of spelen en dan opnieuw in bedje leggen (of in een draagdoek als je dit hebt/dat fijn vindt). Ook dát kan een ritme zijn. Jullie ritme hoeft niet perse die uit de boekjes te zijn. Als iets anders voor jullie werkt dan is dat toch alleen maar prima! Het kost tijd om dat uit te vinden, maar uiteindelijk komen jullie vast tot iets wat voor jullie en jullie kleintje goed werkt. Wat ik vaak deed als mijn zoontje niet wilde slapen was met hem in ons bed gaan liggen en dan samen een beetje dutten en kroelen.
Ik probeer sinds vandaag mn dochtertje in haar bedje te laten slapen. De eerste 3 maanden heb ik haar veel bij me gedragen en sliep ze soms even in de kinderwagen. Ze is hier een uur wakker en dan moe. Ik probeer haar nu tot de volgende voeding in bed te houden, ze drinkt ongeveer om de 3 uur. Maar ik laat haar niet huilen en ben dus tig keer bij haar geweest en ik laat haar alleen in bed als ik haar gelijk weer stil krijg met speentje, aai over haar bol etc. Uiteindelijk valt ze het laatste stukje net dieper in slaap en heeft ze er 3,5u tussen gelaten. Ze is hier na 3 kwartier-uur wakker en ik laat haar tot ze begint te piepen en probeer haar dan weer in slaap te helpen. Kost nu veel tijd en geduld maar zal vast wel zn vruchten af gaan werpen.
Herken t wel! Mijn meisje vsn bijna 11 weekjes slaapt ook heel moeilijk in. Na een voeding nog ff spelen en kroelen en bij moe worden gelijk naar bed.. Als het lukt, slaapt ze na 15-30 min en dan max n uur. Dan is ze ook echt niet meer te troosten om nog een ronde te gaan slapen. Soms dan nog even in de draagdoek en soms gelijk n voeding (is dan namelijk weer 3 uur verder). Soms lastig want als ze elke keer om de 3 uur voeding krijgt dan komt ze weer op trveel flessen uit.. Wandelen met de wagen helpt hier ook vaak niet om in slaap te komen Probeer dr steeds wel in dr eigen bedje te laten slapen, maar weet niet of k t belangrijker vind dat ze slaapt als waar ze slaapt (en dat dat vanzelf wel goed komt) Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik vind het het belangrijkst dat ze slaapt en merk dat ze nu iets makkelijker weer in slaap komt en wat lastiger in de draagzak. Nu aant proberen in bedje overdag en weer in slaap helpen tot de volgende voeding. Ik moet straks ook weer aan het werk en tot nu toe was het geen succes om haar bij iemand achter te laten.
Ik zou het ook belangrijker vinden dát ze slaapt. Daar groeien baby's van en door weinig slaap komen ze in een neerwaartse spiraal (niet slapen overdag, te vermoeid om 's nachts nog te kunnen slapen) En in hun eigen bedje slapen gaat vanzelf een keer gebeuren. Als je dat wel steeds blijft proberen, zal er vast een dag komen dat het wel lukt.
Hier een zoon die vanaf geboorte totaal geen regelmaat overdag heeft wb zijn slaapjes. De ene dag slaapt hij bijna de hele dag tussen zijn voedingen door, en de andere dag ben ik blij als meneertje ergens 15 minuten heeft geslapen. Sommige baby,s hebben minder slaap nodig dan andere baby's. Dat merk je vanzelf, haal haar gewoon uit bed als ze wakker word, of dit nu na 15 min of na 45 min is. Als ze dan vrolijk en allert is heeft ze kennelijk niet meer nodig op dat moment, dan laat je haar gewoon weer lekker spelen met jou of in de box.
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Natuurlijk is het ons doel om haar te laten slapen. Echt niet voor ons, maar alleen maar voor haar. Ze is namelijk wel steeds heel moe en wordt dan heel huilerig. Het is heel sneu om te zien dat ze niet in slaap kan komen terwijl ze dat duidelijk wel wil. Het probleem is dat ze nergens slaapt, ook niet in de box of in de kinderwagen. In de kinderwagen soms wel even als je wandelt, maar ze kijkt ook veel om zich heen en zodra je stopt met wandelen is ze wakker. In de draagzak slaapt ze wel, maar wel heel onrustig. Het gaat ons er niet om dat ze een bepaald ritme krijgt, maar op aanraden van het consultatiebureau en de verloskundige worden baby's vaak rustiger als je ze een bepaald ritme aanbiedt. Uiteraard bepaalt mijn dochtertje zelf hoe dit er precies uitziet, maar wij kunnen haar wel helpen. Ook dat even laten huilen hebben wij 'ingevoerd' op aanraden van het consultatiebureau, voor een bepaalde periode, totdat ze er aan gewend is om zelf in slaap te vallen. Overigens lijkt het nu iets beter te gaan. Gisteren heb ik de tip gekregen om haar kamertje donker te maken, ook overdag. Dit wilden wij eerst niet, omdat we haar dag-nachtritme niet wilden verstoren, maar ze slaapt 's nachts vrij goed, waardoor we het toch zijn gaan proberen. Ze lijkt nu beter te slapen, maar ik ben nog wat terughoudend, omdat ik eerst wil kijken hoe het de komende dagen gaat.
Laten huilen wordt vaak 'aangeraden', maar ik vind het eigenlijk erg vroeg voor zo'n jonge baby. Echt, na een aantal maanden komt dat ritme vanzelf en laten huilen hoeft er helemaal niet bij te horen om in slaap te vallen. Even jengelen is iets anders, maar haar gewoon in bed houden terwijl ze er duidelijk uit wil omdat ze zou 'moeten' slapen... mijn aanpak zou het niet zijn. En ik denk ook niet dat het veel effect heeft, eerlijk gezegd. Kijk naar wat ze nodig heeft en spring daar op in. Bij de eerste tekenen van vermoeidheid in bed leggen en als ze huilt en niet slaapt, nou dan maar niet. Ik zou haar zeker niet laten liggen en ook niet met schema's gaan werken. Daar raken baby's gestresst van. Rust en regelmaat bieden is iets anders, maar dan wel op haar eigen schema. Mijn dochter sliep met 4 tot 6 weken ook bijna niet overdag, en nog altijd is ze een heel wakker meisje dat ook heel geinteresseerd is in haar omgeving, maar ze heeft nu een vaste slaaptijd in de avond, ze gaat er rond 19.30 in en slaapt soms door, en soms wordt ze rond 3 uur wakker voor een voeding om dan weer door te slapen. Ik kan er de klok op gelijk zetten wanneer ze moe wordt. Maar dit was pas na 4 maanden en ik heb haar nooit hoeven laten huilen.