nu pas heupdysplasie ontdenkt (17mnd)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door joan81, 12 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joan81

joan81 Bekend lid

28 dec 2008
    822
    0
    0
    Hoeksche waard
    hey meiden,

sinds vorige week zaterdag loopt mijn meisje dan echt de hele kamer rond, nu viel eigenlijk direct al wel op dat ze haar ene beentje heel krom houdt en de andere heel stijf. Maar ze leek er geen last van te hebben. Dinsdag moest ik toch naar het cb toe en heb ik gevraagd of ze er toch naar wilde kijken.

De arts keek haar heupjes na en ja hoor ze zag knielengte verschil en een dikkere plooi in haar lies.. ze vermoede dus heupdysplasie, ik moest naar het ziekenhuis om een foto te laten maken.
    Vanmorgen was ik in het ziekenhuis voor een foto en de radioloog zei na het maken van de foto wacht u maar even op de gang de arts kijkt er direct even naar. Binnen 5 minuten kwam hij terug en zei vanmiddag ligt de uitslag bij uw huisarts. Toen dacht ik direct het zit niet goed!

Loop ik met mijn meiden weg bij de radiologie hoor ik een vrouw zeggen ach dat meisje heeft ook al last van haar heupje :( zo duidelijk zichtbaar is het dus.....

's middags belde ik de huisarts, ik zei alleen nog maar dat ik 's ochtends met mijn dochtertje foto's had laten maken. Ze wist gelijk waar ik het over had en vertelde me dat er al een afspraak bij de kinder orthopeet in het Sophia kinderziekenhuis was gemaakt. Daar schrok ik toch wel van. (Wat bleek de arts had me al geprobeerd te bellen, was niet thuis maar wel mijn voicemail ingesproken) De assistent verbond me door met de huisarts en die vertelde dat de foto's inderdaad niet goed waren en dat ze direct een afspraak voor me gepland had bij de kinderorthopeet zodat ze zo snel mogelijk behandeld kan worden.

Ik verbaas me er over dat het nu pas is ontdekt, ze is 17 maanden, had de cb arts dit niet al veel eerder moeten zien???

Wie heeft dit ook mee gemaakt? En hoe is toen de behandeling gegaan.

2. vegeta

vegeta Lid

22 jun 2012
    17
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat naar voor jullie dat haar heupdysplasie nu pas aan het licht is gekomen. kan mij voorstellen dat het vragen oproept.

mijn dochter heeft ook dysplasie aan beide heupen en heeft hiervoor een campspreider (ze is wel jonger dan jouw dochter). De kinderorthopeed beoordeeld de ernst van de dysplasie en verwijst je waarschijnlijk door naar een instrumentenmaker.

wij gaan maandelijks naar de instrumentenmaker en hij bekijkt de spreidstand van mijn dochter. ze word steeds iets verder opgespreid. verder worden er na enkele weken weer foto's gemaakt en kan de orthopeed beoordelen hoe de vorderingen zijn mbt de heupjes.

Ook volgt er een fysiotherapeute ons vanwege de motorische ontwikkeling.

Hier vergde het best wat aanpassingen mbt vervoer, slapen en kleding.

3. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    #3 mama van ruben, 13 okt 2012
    Laatst bewerkt: 13 okt 2012
    Balen dat ze het nu pas zien zeg. Bij ons meisje werd het met 6 maanden gezien, we hebben er bijna een jaar van pavlikbandages/campspreider en gipsbroek op zitten. Bij Mirte stond de heupkop uit de kom en ging er met spreidbroekjes niet in. Daarom zat ze van eind mei tot eind augustus 13 weken in een gipsbroek, gevolgd door een campspreider. Afgelopen maandag is ze weer in Nijmegen op controle geweest. De campspreider mocht er overdag af en als je ziet wat ze een paar dagen later allemaal met dat been uitspookt. Wij hebben nog wel het vooruitzicht van een operatie volgend jaar. De orthopeed wilde eerst dat ze ging lopen en zien hoe de heupkop en -kom zich verder ontwikkelen. Maar als de kom niet normaler wordt dan maken ze met een operatie een wigje in de kom en plaatsen daar een stukje bot uit het bekken in. Daarna mag ze 3 weken alleen plat op de rug, en daarna langzaam weer wat meer.

Dat het CB het nu pas ziet komt doordat niet elke CB-arts er even allert op is.

De othopeed zal de foto's beoordelen en zelf ook nog onderzoek doen. Schrik niet als hij/zij met een gipsbroek of tractiebehandeling wil beginnen als blijkt dat de heup uit de kom staat (is namelijk wel grote kans op als er werkelijk zo'n verschil in de beentjes is). Wees in ieder geval blij dat je gelijk bij het Sophia recht komt, veel 'gewone' orthopeden in een kleiner ziekenhuis hebben er minder ervaring mee en klooien naar onze ervaring te veel aan.
    Kijk eens voor meer informatie op de site van de Vereniging van Aangeboren Heupafwijkingen (www.heupafwijkingen.nl ) en overweeg lid te worden. Zij verhuren namelijk ook speciale autostoeltjes als je kindje door een spreidbroek of gipsbroek niet meer in een gewone stoel past.

Deel Deze Pagina