Wekenlang bezig, maar dochterlief heeft geen interesse in vast voedsel

Discussie in 'Voeding' gestart door Suzannes, 4 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suzannes

Suzannes Fanatiek lid

20 nov 2009
    1.130
    3
    36
    Onze dochter is nu bijna 5,5 maand.
    Sinds een paar weken zijn we begonnen met wat hapjes, maar nu, een paar weken verder, lijkt ze het nog steeds niets te vinden.
    Groente en fruit geprobeerd, verschillende soorten, aantal dagen hetzelfde, potjes en vers, glad en met stukjes, het maakt niet uit, ze blijft vies gezicht trekken en alles loopt er net zo hard ( na een beetje ''proeven'') weer uit met een lading spuug.
    je zou toch denken dat ze na een paar weken er al wat vordering moet maken? Weet dat ze het nu nog niet ''nodig'' heeft, maar goed, over 2 weken is ze 6 maanden en dan moet ze het toch ook binnen gaan krijgen als voedingswaarde. En dan moet ze minder melk ( ze krijgt nu 4x 210 cc, dat is teveel als het om opvolgmelk gaat). Oja, ook geprobeerd als ze honger heeft, maar dan hetzelfde verhaal.

Is dit voor iemand herkenbaar? En iemand tips?

2. babyproject

babyproject Niet meer actief

Gewoon rustig blijven proberen, niet elk kindje is even snel. Het komt vanzelf.

Probeer te onthouden dat ze vanaf 6 maanden ook nog steeds niet heel veel meer nodig hebben dan melk. Wij zijn zelf ook begonnen met vast voedsel aanbieden vanaf 5 maanden, omdat ik graag wilde dat ze met 6 maanden al een goede hoeveelheid zou binnenkrijgen, maar echt noodzakelijk is het nog niet.
    Ik denk zelfs dat er meer baby's zijn die bijna niks aan vast voedsel eten met die leeftijd dan baby's die hele potjes leegeten.

Wat je misschien nog wel kunt proberen, is de Rapley methode. Geef eens een banaan uit dr handje of een roos broccoli. Misschien dat ze daar beter op reageert?

Maak je overigens niet druk om de hoeveelheid melk. Als je echt structureel boven de 800ml komt, wordt aangeraden om nog even zuigelingenvoeding te blijven geven. Je hoeft namelijk niet perse met 6 maanden over naar opvolgmelk.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Je kan het ook andersom zien hoor, je kindje mag opvolg melk en een fles minder als ze voldoende eet. Hier hebben we ook een maand langer nr 1 voeding gegeven want ik kon de 5e fles nog niet weglaten tot 7 maanden.

Ik zou het echt nog wat tijd gunnen! Mijn dochter heeft vanavond ook geen hapje op denk ik, terwijl ze ook al 2 maanden eet. Soms willen ze niet, soms moeten ze heeeeel lang ergens aan wennen. Elk kindje op zijn eigen tempo. En je weet het he, jij bepaalt wat je kindje eet, je kindje bepaalt hoeveel.

4. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Maak je niet druk! Je bent hardstikke vroeg begonnen, misschien is je kindje nog niet klaar voor bijvoeding.
    Wij zijn met 6 maanden begonnen maar in het begin was het ook niets. Ik denk dat ze met 7 maanden pas écht ging eten. Voor mij was dat achteraf gezien echt een teken dat ze er nog niet klaar voor was.

5. fafje

fafje Niet meer actief

het is ehct niet zo dat vanaf de dag dat ze 6 mnd is ineens hele borden moet weg eten hoor...gewoon aan de max melk houden...tis ehct niet erg als ze maar een paar hapjes per dag eet..

algemeen advie sis met 6 mnd te beginnen met bijvoeden..en dat heeft tijd nodig..

hie rmet 6 mn begonnen met stukken aanbieden...gign wel gelijk goed...maar had ook tijd nodig voor mn zoontje alles door had ...pas vanaf 8 mnd eet ie met de pot mee...

nu nog (11mnd) eet ie wel es heel wiengi fruit of groente...geeft niks...krigjt ie een flesje extra ( mocht ie dat wel willen)

eventueel kan je straks wel de fles wat meer water geven..niet emer schepjes...hou je aan de max opvolgmelk...dus bijv 180/6 (maar dan 20 cc meer water)

6. babs38

babs38 Actief lid

17 jun 2010
    486
    0
    0
    instructrice creatieve en culinaire workshops
    Utrecht
    Hier hetzelfde probleem Ik was ook redelijk vroeg begonnen omdat we zo'n hongerlapje hebben. Hij krijgt nu 4 x 180 ml/6 en 1 x 210/7 + 2 scheppen rijstebloem. En nog heeft hij niet genoeg....hij zou dus gebaat zijn bij wat extra voeding, maar niks lukt. Vooral fruit en gepureerd moet hij niet. Een stuk banaan waar ik dan aan de onderkant de schil op laat zitten om goed vast te houden vindt hij ineens wel leuk, maar echt eten...hij sabbelt meer.

Vandaag overlegd op het CB maar het was geen probleem. Voorlopig zit ik dus nog wel aan die 5e fles om 23.00 uur, wat eerder afbouwen dan dat hij echt wat vast voedsel binnenkrijgt zit er niet in. Vooral niet druk maken raadde de arts me aan, maar wel elke dag aan blijven bieden. Als is het maar drie hapjes proberen, vooral niet forceren.

En wat die opvolgmelk betreft, die mag je ook gewoon in dezelfde hoeveelheid door blijven geven volgens onze arts, zo nauw komt het niet met die 500-800 ml, tenzij je al een mollig kindje hebt, zei ze. Ik maakte me hier ook druk over, maar dat is dus niet nodig. Zolang hij dus nog niet echt iets eet krijgt hij gewoon 5 x 180 ml opvolgmelk.

7. Suzannes

Suzannes Fanatiek lid

20 nov 2009
    1.130
    3
    36
    thanks dames!! ik ben weer wat gerustgesteld ;)

8. babyproject

babyproject Niet meer actief

Dat verbaast me, want in de folder van de CB geven ze aan dat het niet gaat om de voedingsstoffen, maar om een teveel aan vitamines en mineralen die ze dan binnenkrijgen.

9. babs38

babs38 Actief lid

17 jun 2010
    486
    0
    0
    instructrice creatieve en culinaire workshops
    Utrecht
    Dat was ook precies mijn idee, maar bij mijn beste vriendin hebben ze het hetzelfde gezegd op een ander CB en zij heeft dus idd zonder problemen de eerste maand dezelfde hoeveelheid gegeven als met de eerste melk.

Ik denk dat zolang je het een beetje binnen de perken houdt, het allemaal niet zo nauw komt, blijkbaar...

10. Bri

Bri Niet meer actief

Bij mijn zoon begonnen met bijvoeding met 6 mnd. Hij wilde er de eerste maand niet veel van weten. Hij pakte het even aan, en soms nam hij een minihapje (of likje) en dan gooide hij het weg. Lepeltjes vond hij ook niks, meer dan 1 of 2 happen wilde hij niet. Een heel dun plakje komkommer, dat vond hij wel aardig, of een halve ontvelde druif. Maar ook dat waren mini beetjes.
    Na een maand ongeveer, ging hij wat beter eten (ongeveer 50 gram per keer, dus zeg maar een half 4-mnd potje!). En in no time werd hij een supergoede eter, die echt alles wil proberen en bijna alles lust. Don't worry, komt goed.

11. babyke

babyke Bekend lid

30 aug 2009
    901
    0
    0
    thuis blijf mama
    Brabant
    Ik ben met bijvoeding begonnen toen mijn dochter 6 maanden was.Vanaf die dag heb ik echt elke dag iets aangeboden zonder enig resultaat.Tot ze 1 jaar was heeft ze dus (op een mini hapje na) alleen maar borstvoeding gehad.
    Ik weet niet wat er veranderd is maar nu sind 3 weken is ze ineens een hele goede eter geworden.Echt van de een op de andere dag van geen bijvoeding naar 3 maaltijden per dag :).

Wat ik wel de afgelopen maanden steeds heb gedaan is haar zelf lekker d'r gang laten gaan.Dus toch een lekker bordje eten klaar maken en het haar geven en zelf laten toe doen met een lepeltje.Het belande wel allemaal op de grond maar ze is nu wel helemaal vertrouwd met haar eetgerei :p

12. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    Hier heeft het ook een jaar geduurd hoor... Meneer wilde geen lepel, geen prutjes, Rapley (stukjes) lag gelijk op de grond. Ook 1 jaar op bv geleefd. Ik was zo geirriteerd dat ik alles wat ik maakte en de potjes altijd kon weggooien. Ben daarmee gestopt en heb toen steeds maar van onze eigen maaltijd aangeboden. Opeens met 1 jaar van heel weinig naar 3 maaltijden op een dag en gelijk met de pot mee en lust alles. Super dus! Hij wil alleen zelf met de lepel doen en dat gaan supergoed. Nog steeds wil hij niet gevoerd worden en geen apart prutje maar ons eten ;)
    Geduld hebben en gewoon blijven aanbieden, ieder kindje heeft z'n eigen tempo.

13. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    o, dit geeft hoop! Hier wil zoon ook niks: lepel vindt hij niks, stukjes in zn hand niet.... moeten bijna forceren om een hap te nemen (nou ja, erin te gieten) dat we er maar even een paar dagen mee stoppen en nu eens kijken hoe we verder gaan. Heb geen zin om te gaan forceren. Heeft meerdere soorten groenten en fruit ook meerdere dagen geproefd, maar zijn weerstand werd eigenlijk alleen maar erger.

14. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    @juudje: Hoe meer jij wilt dat hij eet, hoe meer hij in de weerstand gaat... ze hebben het goed door hoor. Slapen, eten en zindelijkheid zijn dé drie zaken waar zij wel macht over kunnen uitoefenen. Geen machtstrijd ervan maken, zij winnen toch wel ;)

Deel Deze Pagina