Hallo! Sinds woensdag heeft onze dochter van 5 maanden een spreidbroek. Was even schrikken, want bij een eerder bezoek aan de orthopeed was het allemaal in orde. Nu moet ze in eerste instantie 3 maanden 23 uur per dag dat ding om. Het is flink wennen, maar vooral voor ons, want ze schijnt er zelf amper last van te hebben. Ik vind het vooral zielig omdat ze zo lekker aan het rollen was en altijd haar voetjes in dr mond stopte. En wat we echt heel naar vinden is dat we haar niet meer lekker kunnen knuffelen. Altijd zo'n metalen en hardplastic ding er tussen. Ze past gelukkig nog in de kinderwagenbak en de maxicosi. En met verschonen en badderen maken we er echt even een momentje van. Ik zou graag willen weten of er nog anderen mama's of papa's zijn die hier ervaring mee hebben. Hoe lang duurde het bij jullie en hoe ging de ontwikkeling van je kindje? Overigens heeft onze dame een vrij lichte vorm van heupdysplasie, en we verwachten dat we er geen jaar mee zoet zijn.
Zo veel mogelijk vermaken, en vooral veel in de wipper met veel speelgoed. Ik had het echt 24/7 om, hoe meer ze hem om hebben hoe sneller ze er vanaf zijn. Met 10 maand mocht hij 12 uur per dag af, met 2 dagen kroop ze, met 11,5 maand helemaal af, na 2 weken liep ze langs de tafel en toen ze 1 was liep ze los Succes, ik had trouwens ook een babybjorn draagzak waar ze goed inpaste en als ze bij me zat zat ze op 1 been, voeden deed ik altijd in de hoek van de bank met veel kussen er onder dan liggen ze toch nog even lekker tegen je aan.
Mijn zoontje had ook een milde vorm van dysplasie. Ook wij hadden de spreidbroek zo veel mogelijk om. Uiteindelijk heeft hij hem maar iets van 3 maanden 'fulltime' om moeten hebben. Wel stagneerde zijn motorische ontwikkeling wat, alhoewel hij na 2 weken weer prima kon draaien met dat ding aan. De arts had ons al verteld dat hij waarschijnlijk op andere gebieden extra hard zou ontwikkelen. Dat klopte want met 7.5 maanden zei hij al 15 woorden... Zodra de spreidbroek alleen nog 's nachts om moest begon hij al snel te kruipen, met 11 maanden liep hij langs de tafel of aan een pink van ons, maar pas met 15.5 maanden durfde hij los te lopen. Nu is hij 3 en merk je niets meer aan hem, behalve dat hij cognitief nog steeds wat voorloopt op leeftijdsgenoten. Sorry dat ik het moet zeggen, maar een babybjorn draagzak is juist erg af te raden! Dit is een niet-ergonomische draagzak waar de kop juist net niet goed in de kom komt bij de heup. Een draagdoek of een ergonomische draagzak zoals bijvoorbeeld de bondolino mag je vaak wel gebruiken, omdat de beentjes dan in precies de zelfde houding zitten als bij een spreidbroek, maar bespreek dit altijd met de arts! Voeden deed ik inderdaad ook met wat extra kussens. Toen mijn zoontje over ging op vast voedsel deed ik trouwens met warm eten wel de spreidbroek een uit, anders was ik langer bezig met schoonmaken dan dat hij zat te eten. Mocht je nog vragen hebben dan kan je ze altijd stellen!
Mijn oudste heeft n 3 maanden 24/7 gehad. Van 3 tot 6mnd. Eigenlijk zou ze m 9 mnd om moeten, maar ik had t gevoel dat t niet.goed zat. En de fysio beaamde dat. Dus met 5 mnd terug, nee broekje was wel goed. Toch n iets grotere gekregen, maar nog steeds zei mn gevoel dat ze er echt last van had. Met 6mnd zijn we naar n ander zh gegaan, en daar bleek dat t broekje echt veel te klein was. Ik was woest. Maar daardoor mocht hij wel voorgoed in de kast.
En kwa ontwikkeling.... Ze kon met t broekje tijgeren, optrekken aan de tafel ed, langs de tafel stappen, gaan zitten, echt alles wat ze zou moeten kunnen. Wel wat moeizamer dan normaal, maar ze kon t wel.