baby van hand naar hand?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Jomy, 22 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rian89

Rian89 Fanatiek lid

13 jul 2013
    3.106
    2.347
    113
    NULL
    NULL
    Hoihoi,

Ik ben kraamverzorgende, wat ik veel zie in gezinnen is inderdaad dat de baby van arm nastaren gaat.. Nu kan een baby wel heel rustig zijn en lekker door slapen, maar een baby pakt zoveel prikkels op, die hij later moet verwerken, en dan juist heel onrustig is. Ik zou het dus zo veel mogelijk beperken, want dan zit jij met een onrustige baby. Sowieso een slapende baby gewoon lekker laten slapen in z'n bedje.

2. Samvs86

Samvs86 Actief lid

19 sep 2011
    430
    0
    0
    Wij hebben het niet gedaan. Vonden dat hij al indrukken genoeg moest verwerken. Daarbij was hij een heel onrustig kindje (verborgen reflux en kma) en we wilden hem niet nog meer prikkels geven. Dus we zijn echt op ons eigen gevoel afgegaan. Dus ga op jullie eigen gevoel af, dan is het altijd goed. En mocht je achteraf merken dat je kindje toch onrustig is geworden van het van hand naar hand gaan (mocht je daarvoor kiezen) dan weet je dat ook voor een volgende keer en kan je dat ook gewoon aangeven mocht je bezoek uitleg willen geven (wat je ze overigens totaal niet verschuldigd bent hoor). Wij lieten de kleine ook lekker slapen als hij in zijn wiegje lag. Bezoek lieten we dan even in de wieg kijken en dan weer naar beneden. Misschien heel jammer voor het bezoek, maar ik vond het belangrijker hoe de kleine zich voelde.
    Nu is hij al een stukje ouder en vind ik het prima als hij bij verschillende mensen op schoot zit, maar vooral omdat hij dat zelf ook prima vindt!

3. Samvs86

Samvs86 Actief lid

19 sep 2011
    430
    0
    0
    Hier precies zo! Helemaal niet om krampachtig te zijn of te doen.
    Maar gewoon... Precies wat je schrijft!

4. AardbeitjeEL

AardbeitjeEL Actief lid

24 feb 2013
    295
    0
    0
    Amsterdam
    Dit vond ik ook zo moeilijk die eerste weken (..maanden ..nog steeds eigenlijk). Iedereen die maar aan m'n kind wil zitten.

In het begin sowieso weinig kraambezoek, wij zaten rond de geboorte middenin een verhuizing en verbouwing en ik wilde de drukte er gewoon niet bij hebben: ik wilde eerst dat wij als gezinnetje aan elkaar zouden wennen. Later hebben we ons beperkt tot max 2 mensen per bezoek en met mijn partner afgesproken dat hij de regie neemt wanneer het zijn vrienden/familieleden zijn, en ik wanneer het de mijne waren. Tegen mijn eigen bekenden durfde ik nu eenmaal makkelijker te zeggen dat ik iets niet wilde.

Ik heb me ontzettend gestoord aan een enkeling die zei 'oh kijk, ze wordt stil bij mij, ze voelt dat het goed zit'. Dat was gewoon poppetje die zich aan het afsluiten was. 's Avonds merkten we dit dan echt. Daar heb ik op een gegeven moment wel van geleerd.

5. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Tja hier is ons zoontje van arm naar arm gegaan, was vreselijk trots, en vond dat zelf ook prima!
    Zoon heeft er totaal geen last van gehad, en sliep lekker door!

6. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Hier niet hoor, alleen mijn ouders en mijn broer en schoonzusje kregen hem heel even vast.

Voor derest niemand!

Doe het bij een volgende weer zo!

Had m lekker in de bondolino hangen tijdens het kraambezoek, velen waren wel beledigd, prima, mijn kind, mijn keuze!

en ik geef hem nu nog niet aan iedereen. Pas als hij erzelf heen kruipt vind ik het goed. Niet dat ik er wat van zeg als hij opgepakt wordt nu, maar ik voel dan wel een soort steek door me heen gaan, 'blijf er af'..gevoel...:)

7. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik vind het absoluut niet erg. Integendeel, vond het leuk dat mensen hem gingen vasthouden, werd ik lekker fier van!!! Het gezicht van vrienden en familie als ze ons kleine wondertje mochten vasthouden vond ik geweldig. Dan zie je ineens de grootste machos veranderen naar volle bewondering voor dat kleine wezentje in hun handen. En mooie fotos genomen natuurlijk. Ik denk niet dat babies hierdoor overstuur raken, denk eerder dat ze overstuur raken door honger, plasluier, etc. En volgens mij (maar don't shoot me) kan je je baby er ook aan gewend maken om niet altijd bij mama te zijn. Mijn moeder woont bij ons in, mijn vriend zijn ouders passen ook op hem, dagelijks gaan we met hem gaan wandelen vanaf dag 1, iedereen nam hem in de armen en hij maakte daar nooit problemen van...

8. AardbeitjeEL

AardbeitjeEL Actief lid

24 feb 2013
    295
    0
    0
    Amsterdam
    Ik denk dat je daar geen algemene uitspraak over kunt doen, dat zal per kindje verschillen. Onze dochter was wel degelijk onrustiger als het overdag druk was geweest, ook nadat ik d'r luier had verschoond en had gevoed. Ook denk ik niet dat het per se invloed hoeft te hebben op hoe eenkennig ze worden. Als ik onze dochter vergelijk met andere kindjes van haar leeftijd (we hebben toevallig een babyboom gehad hier in de omgeving), vind ik haar de meest sociale van allemaal. Uitbundig lachen en brabbelen naar iedereen. Ik kan haar nu makkelijk aan iemand anders geven.

Ben het wel met je eens dat het mooi was om macho's te zien smelten van een klein babytje.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Fijn dat jouw zoon wel doorsliep als hij van hand tot hand ging. Maar dat geldt niet voor alle baby's en ik vind er niks 'spastisch' aan als mensen daar rekening mee houden. Zoals jij kijkt naar jouw kind (kan wel) kijken andere ouders naar hùn kind (kan niet). Ik snap dat veroordelende toontje erbij niet.

Wij hebben onze zoon die eerste periode alleen aan naaste familie gegeven. Dus onze eigen ouders, broers en schoonzussen. En ook wel aan mijn grootouders (zijn overgrootouders dus) en hele naaste vrienden. (Niet allemaal achter elkaar natuurlijk. ;) Per bezoekje leverde dat meestal 2 of 3 'vreemde schoten' op). Maar dat zijn ook mensen die vaak bij de baby zullen zijn en waar wij ook graag van willen dat hij er een band mee opbouwt. Als hij echt onrustig werd, kwam hij gewoon weer lekker terug bij mij of bij papa.
    En na een dag met veel bezoek, merkten we inderdaad die eerste weken wel dat hij nòg slechter sliep 's nachts.

Maar ik ga een pasgeboren baby niet om de haverklap uit handen geven aan buren, collega's en onze ooms en tantes. (De ooms en tantes van mij en mijn man dus, niet de 'eigen' ooms en tantes van de baby). In ons geval had ons kindje (en dus wij) daar toch last van. Dus voor wie doe je het dan? Ik ben geen people-pleaser ten koste van mijn kind. En het is ook niet nodig om een band om te bouwen tussen die mensen en het kindje. De meeste daarvan hebben onze zoon na het kraambezoek zelden meer gezien. ;)

En hoe je dat dan doet? Gewoon: je kindje niet geven aan mensen waarvan jij het niet wilt. En als je ziet dat mensen je kind gaan doorgeven een jij wilt dat niet, dan zeg je "Zo, nu is het wel weer even mooi geweest voor vandaag." en pak je het kindje lekker weer zelf bij je.
    Toen bijvoorbeeld mijn ouders kwamen met mijn grootouders, heb ik ook gewoon gezegd: "We hebben een drukke nacht gehad. Dus vandaag mogen alleen de grootouders even, morgen zijn jullie weer aan de beurt." Nu kwamen ze de eerste week bijna elke dag of hooguit één dag niet, dus ze hadden al regelmatig lekker even met hun kleinkind kunnen zitten en zouden heus nog veel meer gelegenheid krijgen. Dus als ze dan samen komen met mensen die niet vaak komen (al mijn grootouders wonen jammer genoeg ver weg) dan zijn die mensen gewoon eerst even aan de beurt.

Nu hebben wij niet zo dwingende familie, dus dat heeft nooit scheve gezichten opgeleverd.

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Natuurlijk kan je je kind ook laten wennen aan andere vertrouwde verzorgers, maar in het begin heeft hij echt alleen mama en papa nodig. Als hij net op deze wereld is kunnen verschillende stemmen en geurtjes hem zelfs van slag brengen. Een baby heeft daar dan nog niets aan.

Er zijn baby's die dat gemakkelijk kunnen handelen, maar er zijn er ook die er gewoon niet tegen kunnen en van teveel prikkels overstuur raken. Dan is het logisch dat de ouders het kind beschermen.

11. Koeka90

Koeka90 Lid

15 sep 2012
    90
    0
    0
    Noord Brabant
    Pff... Je maakt zelf die keuze.... Je kan ook wachten met kraam visite als je kleintje 2 weken oud is..... En zet dit dan ook op de geboortekaartje!!!! Want bewonderen is ook knuffelen in mijn ogen!!!...

Dus wil je dit niet, duidelijker aangeven!
    En kijk vooral naar je kleintje, proberen is het niks dan niet van hand tot hand......

En over het sociale.... Ligt er ook wel aan hoe jullie zelf om gaan met het kind! Zijn jullie zelf al sociaal aangelegd? Dan neemt je kleintje dat over...

12. Brechtje

Brechtje Actief lid

22 sep 2008
    493
    0
    0
    Ik geef mijn baby zomaar zelden uit handen. Ze heeft er merkbaar een hekel aan. Dan gaat ze huilen en als ik haar dan in de wagen leg is het goed. Ze wil niet aldoor wisselen van houding. En omdat ze zo rustig is wil ik haar ook niet uit haar ritme halen. Alleen als mensen van ver komen of als ik erna ga voeden doe ik het. Bij de oudste deed ik het wel.

13. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Zit midden in mijn kraamweek nu. Alleen familie heeft tot nu toe de kleine vast gehouden. Dat zijn opa's, oma's, twee tantes en een oom geweest tot nu toe. Verder heb ik de kleine niet uit handen gegeven. Niet nodig in mijn ogen.

Deel Deze Pagina