https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5011841/verloskundigen-koepelorganisatie-gevaarlijke-situaties-zwangere Is het momenteel echt zo erg met onze geboorte zorg?
Volgens mij heeft het vooral met de drukte in ziekenhuizen te maken. Ik heb er zelf geen last van gehad, maar wel al om me heen gehoord dat er soms meerdere ziekenhuizen gebeld moeten worden om te kijken of er plek is voor een (inleiding en) bevalling. Ik weet niet of dit misschien ook te maken heeft met een stukje personeelstekort. Bij sommige kraamzorgbureaus kunnen ze ook niet alle uren garanderen in bepaalde regio’s tijdens bepaalde periodes. En bij het consultatiebureau hier liepen ze ook al achter omdat ze een tekort hebben aan artsen.
Het verbaast me niets. Ik zou nooit doelbewust aan een thuisbevalling beginnen als ik te ver van een ziekenhuis woonde. Kun je je voorstellen dat je dan juist gedwongen thuis bevalt omdat er geen plek is in het ziekenhuis! En al helemaal als je een medische indicatie hebt. Dat is toch niet veilig zo!
Toevallig laatst gebeurd bij vriendin van mij. Ze had een medische indicatie ivm verwacht laag geboortegewicht. Maar op het moment van bevallen zat het ziekenhuis in de buurt vol. Ze kon uitwijken naar ziekenhuis in andere plaats maar dat durfde verloskundige niet aan want vriendin had al eerdere mega snelle bevallingen gehad. Uiteindelijk thuis geboren en godzijdank was het kindje verder gezond en doet het prima maar het had zo maar anders kunnen lopen. Ik vind het spelen met levens eerlijk gezegd.
Hier worden de laatste tijd afspraken op het laatste moment afgezegd. Ook vanwegen tekort maar dan op echoscopiste. Dus niet bevallings gerelateerd. Maar schik wel van dit bericht.
Mijn vk vertelde dat ze laatst 7 ziekenhuizen heeft moeten bellen voor een poliklinische bevallingen. medische noodzakelijke bevallingen waren echter nooit problemen mee.
Toen ik moest bevallen was er ook nergens plek. Quin had in het vruchtwater gepoept dus ik moest naar een ziekenhuis. Toen de vk het vierde en laatste ziekenhuis hier in de omgeving belde en deze aangaven dat ik ook daar niet terecht kon heeft ze gezegd dat ze pech hadden.. Wij die kant op kwamen en ze maar zorgde voor een kamer. Uiteindelijk is die kamer goed gekomen. Maar ik heb bijv. een uur mijn persweeën weg moeten puffen, er was niemand die kon komen.
Toen ik beviel van mijn jongste had ik geluk dat ik medische indicatie had. Anders had ik moeten uitwijken. Het was die dag zo een gekkenhuis dat er zelfs dames in de. Kamers van de gynaecologen aan het bevallen waren. Heel veel. Kindjes geboren die dag. Er waren ook veel mensen die alsnog moesten uitwijken. En dit is 11 jaar geleden.
Ik was ook medisch vanwege mijn overgewicht en suiker. Nu liep ik tegen de 41 weken en wilde ingeleid worden. 4 ziekenhuizen hier in se buurt weigerde mij of kon ik pas na een kleine week terecht voor een intake en dan moesten ze nog maar kijken wanner ze daarna plek hadden. Ziekenhuis nr 5 had gelukkig direct plek maar moesten we wel 25 minuten voor rijden. Mijn verloskundige zei gezien ik snel beval als jij nu weeën had en er was iets had jij eerder je kind gehad dan dat wij een plek in het ziekenhuis hadden.
Ik moest met volle weeën in het ziekenhuis nog met een ambulance naar een ander ziekenhuis. Het was te vroeg en er was geen plaats voor d baby (uiteindelihj zijn de weeën gestopt)