Baby vast leggen in bed. Ja of nee?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Loes1980, 1 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Ik leg mijn baby vast in bed

1. Ja

2. Nee

3. Anders

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Niet doen. Je kunt een warme slaapzak nemen zonder deken en dan is er niets gevaarlijks aan in een zelfgekozen houding slapen.
    De Stichting Wiegendood raadt vastleggen ook ten stelligste af.
    En met zelfgeknutselde linten? Nee, toch. Als je het TOCH doet, koop dan iets dat er voor gemaakt is.

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ook hier een hele dikke NEE.

Vrienden van ons hebben op een dergelijke manier hun zoontje verloren, doordat hij zichzelf helemaal heeft vastgedraaid en als gevolg daarvan is gestikt :$ :(
    Dus heb toen al gezegd, mochten er ooit kinderen komen, dan worden ze niet vastgelegd in bed!

3. zustertje

zustertje Niet meer actief

Hopmarjanneke Zo dat is erg... Maar waar lag dat kindje dan in vast? Wij gebruiken de safe t sleep maar daar kan ze echt niet in stikken.

4. mammie1982

mammie1982 Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee niet vastbinden. ze is sterk genoeg om haar hoofd op te tillen met 3 maanden. anders neem je een aerosleep. kan ze met haar neus in t matras liggen. heb ik ook. ruimte tussen spijlen is veilig. kunnen ze niet in vastkomen. laat je kindje lekker draaien als het daar behoefte aan heeft. belemmer de ontwikkeling niet op deze manier. vind t echt bizar. sorry

5. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Jeetje, wat vreselijk. Dat vergeef je jezelf toch nooit!! Ik zou mijn kindje ook echt nooit vastbinden. Heb daar echt nog nooit van gehoord en vind het bizar dat mensen dit echt doen.... (en werk in de kinderopvang, dus heb ervaring met heel veel verschillende kinderen en heel veel verschillend slaapgedrag. Echt nog nooit bij me opgekomen dat ze vastbinden een goede optie zou zijn...)

6. mammie1982

mammie1982 Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.459
    0
    0
    NULL
    NULL
    :$bizar! Heftig

7. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb het min of meer geprobeerd bij mijn dochter (heel strak instoppen), maar ze vond het gewoon veel fijner om op haar buik te slapen. Toen ik haar lekker liet gaan, sliep ze heel goed en rustig op haar buik!

8. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Wat afschuwelijk, daar zijn geen woorden voor. Wat erg... :( :( :(

9. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Ik leg onze dochter niet vast in bed.
    Ik ben als de dood dat ze zich op een bepaalde manier zo zou manoeuvreren dat ze in ademnood komt of iets dergelijks.
    Het wordt ook afgeraden door stichting wiegendood en dat is denk ik niet voor niets zo.

10. rooskoks

rooskoks Lid

28 apr 2011
    19
    0
    0
    Volgens de stichting Consument en Veiligheid is het vastbinden levensgevaarlijk. Per jaar overlijden zeker zes kinderen doordat ze in bed verstrikt raken. Ouders van peuters binden hun kinderen vast omdat ze niet willen dat ze uit hun ledikant vallen en verkeerd terecht komen. Ook zijn ouders bang dat kinderen 's nachts rond gaan dwalen en ongelukken veroorzaken. "Het is echt gevaarlijk. Er zijn vastgebonden kinderen geweest die zich met matras en al omdraaiden, klem kwamen te zitten en stikten", aldus Kees Meijer van Consument en Veiligheid in de krant

11. rooskoks

rooskoks Lid

28 apr 2011
    19
    0
    0
    Leg uw kindje nooit vast in bed! Er gebeuren - dodelijke - ongelukken met het fixeren van kinderen in bed, zowel met zelfbedachte methodes (riem door armsgaten van slaapzak) als met speciaal daarvoor bestemde producten (slaapzakriem en stabilisatierol).

Veel ouders willen hun kindje vastleggen om te voorkomen dat hij zich blootwoelt, uit bed valt, een afgeplat hoofdje krijgt, of op zijn buik gaat liggen (angst voor wiegendood). Helaas gebeuren er veel ongevallen doordat de producten hiervoor verkeerd gebruikt worden, waardoor kinderen zich vastdraaien of zelfs stikken.
    Gelukkig zijn er een heleboel alternatieven om uw kindje rustig en veilig te laten slapen zonder het vast te leggen. Daarbij kunt u denken aan het gebruik van een babyslaapzak, een vast patroon introduceren voor het slapen gaan en het aanbrengen van rust en regelmaat.

Het vastleggen van een baby wordt in principe afgeraden en slechts bij hoge uitzondering onder bijzondere omstandigheden geadviseerd. Overweegt u uw baby toch vast te leggen, doe dit dan in overleg en met een goede instructie van de consultatiebureau-arts en gebruik deugdelijk materiaal. Bovendien wordt met klem ontraden om het dan nog boven de leeftijd van 9 maanden doen.

12. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Het is jullie kindje dus aan jullie om te doen wat jullie prettig vinden of lijken voor jullie kind.
    Persoonlijk zou ik het nooit doen, ik wil mijn kind niet beperken in haar vrijheid.
    Ik vind het niet veilig en geen prettig idee.
    Het idee zou ook niet bij me opkomen.

13. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Pff wat erg!
    Wij gebruiken een safe t sleep, en daarmee kan dit echt niet gebeuren.
    Ik zou ook idd ook nooit zelf iets gaan maken, dat vergeef je jezelf nooit.
    Gelukkig kun je in de safe t sleep nog goed bewegen.

En wij gebruiken dit niet omdat ons zoontje alle kanten opgaat, want dat zal mij een zorg zijn, hoe hij wil liggen moet ie gaan liggen.
    Maar zonder de band om zijn buik slaapt hij gewoon niet, hij is dan hysterisch.
    Met de band om zijn buik keert de rust in hem. Hij voelt zich daar echt heel fijn bij.
    We hebben dit geprobeerd omdat hij gewoon nooit sliep. Overdag niet, snachts niet. Het was altijd krijsen, en nu ga ik er graag voor hem uit. Al moet ik nog een keer 11 maanden niet slapen, ik doe het graag.
    Maar dit werkt voor hem gewoon. (Wat ik dus idd nooit zou doen is zelf iets maken om hem echt vast te leggen zodat hij zn gang niet meer kan gaan, dat lijkt me dus ook een eng idee)

14. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    voor diegene die met respect hierop reageren, mijn dank.
    Ook aan diegene die het voor me opgenomen hebben, die beseffen dat ik mijn kinderen niet mishandelen, dat ik het beste met hun voor hebben, veel van ze houden enz..... Bedankt voor jullie berichtjes.

Na het lezen van de vele reacties moet ik zeggen dat ik idd ga proberen enkel een slaapzak te gebruiken zonder linten en zonder deken dan. Dan zijn ze idd ook warm en hebben geen deken nodig waar ze onder kunnen stikken.
    Maar ik ben wel tot deze conclusie gekomen door de reacties die wel redelijk en respectvol waren.
    Voor diegene die zo overdreven, heftig, beschuldigend enz waren, die hebben niet veel geholpen. Daar krijg ik eerder een afkeer van.

Voor diegene die vinden dat ik lui ben of te beroerd ben om mijn bed uit te komen, dat is niet zo. Wie ben jij om dat te zeggen over mij. Ik heb het daar nooit over gehad. Als mijn kinderen roepen 's nachts (meestal als ze ziek zijn of eng dromen) dan ga ik met liefde eruit. Gelukkig komt het dan niet te vaak voor. Het is voor hun erger dat ze geen volledige nachtrust kunnen pakken.
    En voor diegene die er zowat een wedstrijd van maken van wie het meest en het langst (gesproken in jaren) eruit moeten 's nachts, je doen alsof je er trots op zijn :( Wees eerder trots als jullie kinderen wel lekker kunnen slapen, daar zijn ze meer gebaat bij toch.

Ik geloof dat we allemaal evenveel van onze kinderen houden en ieder het beste voor heeft met zijn/haar kind. Laten we dat nooit vergeten en niet doen alsof we een betere ouder zijn voor onze kinderen.

15. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Super! En over de heftige reacties heb je wel gelijk, er kan soms heel fel gereageerd worden op dit forum. Maar goed om te horen dat je het nu anders gaat proberen dankzij de "normale" reacties!

16. Roosenzo

Roosenzo Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.722
    1
    0
    Mijn jongste zoontje sliep erg slecht en ik moest er inderdaad (niet om op te scheppen;)) een jaar lang elke nacht een paar keer uit. Hij sliep altijd al wel in een slaapzak, maar sinds ik een puckababy slaapzak voor hem heb gekocht is hij ineens heel goed gaan slapen. De slaapzak heet 'the bag'. Super zak is het!

17. SupernovA

SupernovA Fanatiek lid

27 nov 2010
    1.419
    0
    0
    Zuid Holland
    Respect voor jou en hoe je omgaat met alle reacties! Ook goed om te lezen dat je adviezen ook zeker aanneemt! Ik hoop dat het werkt!

18. Marlijn83

Marlijn83 Bekend lid

24 nov 2010
    711
    0
    16
    Vrouw
    Limburg
    Voorstander!! Onze Jesse ligt in de Snoozzz gewoon in zijn slaapzak.. Zo kan hij wel op zijn zij liggen maar niet draaien en door het hele bed crossen.. Merk ook dat hij daar zijn rust in vind.. Hij heeft tot 6 maanden ingebakerd gelegen en na het afwennen van het inbakeren merkte we onrust bij hem; hij miste de geborgenheid.. Nu slaapt hij heerlijk met de Snoozzz...

19. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Voor de meiden die de snoozzz of de safe t sleep gebruiken, hoe zorgt die ervoor dat een kindje niet naar de rug kan rollen?

20. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Er zit een band om de buik en een lap tussen de benen, soort van broekje dus.
    Alleen wij gebruiken alleen het deel om de buik, en dus niet tussen de benen zodat ons zoontje wel nog alle kanten op kan draaien.

Deel Deze Pagina