baby vasthouden

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door c85, 1 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Bij ons mocht iedereen haar vasthouden.
    Ik vond het juist geweldig om te zien hoe blij iedereen met haar is.
    Lekker even vasthouden, kroelen soms mocht iemand een flesje geven.
    Helemaal prima! Ik heb daar totaal geen moeite mee.
    Al onze familie en vrienden zijn ons dierbaar en wij willen ons geluk met hun delen.
    Overigens zijn onze kids er nooit onrustig van geweest.
    Volgens mij krijgen ze dat de eerste week niet zo mee.

2. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Eerste dagen is ze hier ook van hand tot hand geweest. Na een paar dagen bleek ze totaal niet aan te komen en alleen maar af te vallen. Ben er direct mee gestopt. Als er kraamvisite komt en ze slaapt dan slaapt ze punt. En ik laat haar max door 1 iemand vasthouden, al komen ze met 10 man tegelijk.

3. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hier achteraf ook wel wat spijt van hoe het is gegaan in de kraamtijd: kwam vooral omdat mijn man en ik totaal op een andere lijn bleken te zitten over het vasthouden. Ik had het totaal niet van mezelf verwacht, maar ik was ineens heel erg bezitterig (moederinstinct ;) ), maar mijn man gaf mijn zoontje rustig aan best veel mensen om vast te houden (niet aan iedereen, maar wel aan mijn familie -zijn familie woont in Canada - onze naaste vrienden etc.)... Zie me nog zitten op dag 2, ik in bed, mijn zoontje een hele tijd bij mijn beste vriendin op schoot, en ik maar denken: "geef hier!!!!". Maar dat durfde ik dan ook weer niet te zeggen... Dus, mijn tip: zorg dat je ook heel goed met je partner op 1 lijn zit...
    Overigens was het bij ons na de kraamtijd ook nog wel een issue: toen mijn zoontje 7 weken was, besloot mijn smoeder ineens in te vliegen. Dat vertelde ze twee dagen van te voren. Wij wonen in een klein flatje en hebben dus helemaal geen plek, en het was fijn geweest als ze gewoon even overlegd had voordat ze gewoon maar een vlucht had geboekt, maar ze 'zou wel bij de baby op de kamer slapen want dan kon ze zo goed voor hem zorgen' zei ze :S; daar had ik toen al tegen mijn man van gezegd dat er geen haar op mijn hoofd was die daarover piekerde - ze zit in een rolstoel, en kan nauwelijks zelf bewegen, dus ik ga echt mijn 7 weken oude baby niet aan haar overlaten. Helaas werd mijn zoontje toen de dag voor ze aan zou komen ineens onwijs ziek, dus die is in het ziekenhuis beland, met een urineweginfectie. Mijn smoeder kon haar vlucht natuurlijk niet meer annuleren, dus toen ze was aangekomen, stormde ze de ziekenhuiskamer binnen in haar rolstoel, eiste ze dat ze NU een fles ging geven (ze heeft mijn zoontje letterlijk uit mijn man's armen getrokken), en begon daarna ook nog eens een hele fotosessie... En waarom ik het niet voor elkaar kreeg om ervoor te zorgen dat mijn zoontje zou lachen voor de foto?? :S Arme jongetje, aan allerlei monitoren, infuus etc. en zij maar gezellig de leuke oma uithangen. Ik heb er wel nog wat van gezegd, maar toen was ze alleen maar beledigd, want zij was toch de oma, en dit was haar recht. Ze heeft toen zelfs gepresteerd om de dag erna, toen ik duidelijk had gezegd dat mijn zoontje ziek was en dus alleen ik of mijn man de fles zouden geven, mijn man in een hoek klem te zetten, en de fles die hij aan het geven was uit zijn handen te trekken, want het was haar 'beurt'. Wat was ik KWAAD!
    Sorry, dat was nogal off topic... maar kan er nog boos om worden haha! We verhuizen nu in januari naar Canada, en krijgen hopelijk ook nog wel een tweede kindje, dus ik zie best wel op tegen de kraamtijd met haar dan...

4. Verschrikkelijk mcm, sterkte met je tweede straks!

5. ecl

ecl Niet meer actief

Mijn tip aan de gezinnen waar ik kraam is om de baby lekker zelf vast te houden en niet van hand tot hand te laten gaan.

Er zijn babies die van hand tot hand gaan en die er geen moeite mee hebben, maar er zijn er genoeg die er zeker wel last van hebben.
    Heel onrustig en huilerig als de rust in huis teruggekeerd, veel huilen snachts, slecht drinken(en dus niet aankomen of afvallen), lage temp na zo'n hand tot hand ronde, juist heel veel slaapen en moeilijk wakker te krijgen zijn.
    Dit zijn een aantal dingen die ik zie in gezinnen die hun kind wel van hand tot hand laten gaan.
    Babies hebben al hun energie nodig om te eten, op temperatuur te blijven en te groeien en ontwikkelen. Vast gehouden worden door verschillende mensen vertoord hun rust en daardoor gaat er energie verloren aan bijv. meer moeite doen om warm te blijven.

Dan zie ik te vaak dat mensen binnen komen en hun handen niet wassen! Dus zitten er verschillende hele vieze handen aan de baby. Van mij moeten ze hun handen wassen, maar de ouders durven dat zelf vaak niet te zeggen.
    Weet je hoe vies het stuur van de auto bijv. is. Denk eens na wat je allemaal doet voor en tijdens het aanraken van je stuur en hoevaak je je handen wast.

Mensen met een koortslip moet je niet eens binnen laten, het kan hersenvliesontsteking veroorzaken bij de baby waar de baby aan kan overlijden.

Nogmaals mijn advies NIET VAN HAND TOT HAND LATEN GAAN EN IEDEREEN DIE BINNEN KOMT WAST METEEN ZIJN/HAAR HANDEN EN DOEN DIT NOG EENS VOOR ZE DE BABIE VASTHOUDEN(ALS ZE IN DE TUSSENTIJD AL ANDERE DINGEN HEBBEN GEDAAN)!!!!

Vindt je het zelf moelijk om aan te geven, laat je kraamverzorgster dat dan doen, dit kan je ze gewoon vragen.

6. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

7 feb 2011
    2.484
    0
    0
    Ik ben halverwege met lezen, maar wil toch ook even reageren: ik had van tevoren al zoiets van "mmmm...ik weet niet of ik het wel zie zitten dat iedereen hem vast gaat houden".

De eerst middag met alleen ouders, zusje, smoeder en schoonzusje viel het nog mee, maar die avond kwam iedereen weer, en weer ging mijn zoontje van hand tot hand... (de 92-jarige oma van mijn man: ok)
    Hij kon zichzelf nog niet goed op temperatuur houden, en we hadden al zitten kangoeroeën, en ik zie mijn zoontje ongemakkelijk liggen, en zelfs klappertanden op een gegeven moment.... Ik heb moeten roepen dat ik hem NU terug wilde, en een warme deken graag!!
    Nou, je had die verontwaardigde gezichten moeten zien!! (ik had ook nog eens al 36 uur niet geslapen, dus je kunt je enigszins indenken hoe het met me gesteld was, haha!)

7. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    niet iedereen meteen bellen als de kleine er is. dat kan al veel schelen. je stuurt jah ook kaartje dan heb je in ieder geval nog iets rust.

naaste fam is op zich logisch maar ik zou dan zeggen dat ze de dag erna mogen komen. bij onze eerste zijn mijn ouders meteen savonds in het ziekenhui gekomen . smoeder paar dagen later omdat e wat verder weg komt.

verder hebben we kraamfeest gegeven dus de rest kwam later en heb toen de kleine in box achter het raam gelegd.

bij de tweede vond ik het nodig om eerst de oudste te laten wennen. dus jammer voor de grootouders. savonds is er niemand geweest (ook omdat ik zzelf last had en we moesten blijven) de volgende dag kwamen man en dochter ons halen uit het ziekenhuis dus ook nog ff rust. savonds ff mijn ouders meer niet. lekker rusttig dus. en aantal dagen later pas mijn smoeder. ook alleen. maar zelfs dat vond ik al druk en teveel haha.

mijn advies is dus houd het vooral rustig en laat je man het regelen met zijn eigen fam. dus hij zegt wanneer ze komen en met hoeveel. en ga op gezette tijden gewoon naar bed met de kleine laat die neit liggen bij visite.

je moet echt voor jezelf en je kindje gaan.

8. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Wij hebben besloten om de baby niet aan een ander te geven gedurende de eerste 2 weken. Dit om er voor te zorgen dat haar wereldje zo klein mogelijk blijft. Mama, papa en de kraamhulp is al ingewikkeld genoeg. Daarna gaan we langzaam uitbreiden naar opa en oma en anderen. Ik ga mensen in het begin wel vragen eerst hun handen te wassen voordat ze haar aanraken. Vooral mannen zijn gewoon minder hygienisch dan vrouwen. Zo;n koortslip!!! No way... zodra je daar mee besmet bent raak je het nooit meer kwijt en blijft het terug komen.
    Ik heb ook schoonouders waar ik niet zo'n goede band mee heb dus ik kan me je gevoel goed indenken. Ik wil ook niet dat ze aan mijn kind komen maar ja daar ontkom je niet aan. Flesjes geven vind ik iets wat ik niet iedereen wil laten doen en ik denk dat ik dat nog lang voor mezelf blijf houden.

Een aantal weken voor de bevalling heb ik trouwens een beeld geschetst van hoe wij de eerste 2 weken willen doorbrengen. Geen tot weinig bezoek, lekker met z'n drietjes aan elkaar wennen. Deur op slot, telefoonstekker er uit.... beetje zo. Mijn schoonmoeder walst altijd dwars over mijn grenzen heen maar deze respecteert ze om de een of andere reden. Ze zijn alleen de dag van de bevalling geweest (zaterdag) en komen nu pas morgen weer. Misschien moet je dat ook proberen zodat je niet de hele dag met je schoonouders zit opgescheept. Sterkte!!

9. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Vind dat er wel een verschil is tussen 'van hand op hand' gaan of door 'naasten vastgehouden' worden. Toen onze dochter geboren was (eindelijk na 42 weken en een bevalling van 2 dagen) wilde ik dat zooooo graag delen met mijn ouders en zus dat ze zo snel mogelijk moesten komen van mij en zij mochten haar ook vasthouden. Eventjes en dan weer bij mij. Ook in de weken daarna mocht ze van ons vastgehouden worden, eventjes, door de naaste familie, verder heb ik haar ook niet afgegeven. Men vroeg er ook niet om trouwens. En over voeding geven, dat zou ik echt altijd zelf doen. Ik gaf BV dus dat kon dan alleen door mij maar ook als ik fles zou geven alleen door mij of mijn man. Dat was altijd wel de afspraak. Maar verder, naaste familie mochten haar dus wel even vast houden maar van hand op hand vind ik ook niet juist..

10. Foxter

Foxter Niet meer actief

Zooooo die had ik dus echt een half jaar niet in mn buurt moeten hebben...

11. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Wat een verhaal...wij hebben nog geen kinderen, dus heb hier geen ervaring mee, maar kan me best indenken dat dit heel erg vervelend is! Mezelf kennende moeten ze bij mij ook niet aankomen met dit soort gedrag.
    Jij bent de moeder en jij alleen bepaald wie jouw kindje vast mag houden en evt. een flesje mag geven. Zou ook duidelijke afspraken maken met bezoek en het is toch ook logisch dat iemand met een koortslip geen kinderen kust, en al helemaal geen kwetsbare baby's! Een koortslipvirus is altijd aanwezig, ook als het (nog) niet zichtbaar is. Sowieso moet bezoek handen wassen voor ze de baby aanraken én mensen die verkouden zijn kunnen zelfs beter wegblijven. Moet je toch niet aan denken dat je pasgeboren baby zonder enige weerstand snotverkouden wordt(met jou erbij...gezellig, snotteren in je kraambed :-S)

Heel veel succes!

12. misa

misa Niet meer actief

Herkenbaar. Ik voel me altijd wel een soort van verplicht, maar ik ga het wel anders doen dit keer. Misschien de eerste of tweede keer dat mensen komen, eventjes vasthouden, maar daarna niet elke keer meer.
    En daarbij gaan wij nu een kraamfeestje geven. Ik twijfel nog of ik de baby in de box leg en lekker laat liggen, of in een draagdoek doe en lekker ga zitten. Of dat ik het die ene middag laat gebeuren en dan zijn we er vanaf..! ;)

Ook hebben we de vorige keer soms heel duidelijk aangegeven als mensen belden om langs te komen, dat ik het nog niet lang vol houdt, dus dat het kort moet zijn.
    Koortslip: jammer dan! Alleen had mijn zusje dat ook. Ze mocht wel even, maar ze moest van te voren haar handen wassen. Verkouden.. konden we niet helemaal om heen, het was 1 december en velen waren dat wel een beetje. Maar ik had ook desinfectant/alcohol naast mijn bed en gaf dat wel eens aan mensen. ;)
    En verder bepaalt helemaal niemand voor ons of er wel of geen flesje ofzo gegeven wordt. echt niet!

13. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Volkomen natuurlijk en normaal gevoel. Herkenbaar gedrag van je so ook. Iets ander verhaal, maar so is vaker gewoon lastig.

Ik zou er niet te veel strijd over aan gaan, dan moet je ook veel uit leggen. Ik merk dat negeren soms nog het beste werkt. Niet op een vraag in gaan, kindje gewoon bij je houden. Stevig/duidelijk terug pakken of afwenden als ze willen aannemen/overpakken. Als het erg nodig is dan zeg ik wel gewoon 'nee, ik wil het niet', als ze vragen waarom niet dan zeg ik 'omdat het ons kind is en wij de baas zijn, daarom, later wordt alles vanzelf anders, heb geduld' *met een vriendelijke lach*. Niet aardig maar wel effectief.

Heb ik ook behoorlijk voor moeten strijden. Maar laat je de kaas niet van het brood eten, dat voelt gewoon niet goed.

14. Linana

Linana Niet meer actief

Super irritant zeg. Ik heb zelf nog geen kindje, maar ik zie hetzelfde al gebeuren met mijn schoonfamilie.

Ik denk dat je het beste met je vriend kan bespreken wat je wel en niet wilt en dit aan hun laat overbrengen door hem. Wat al eerder gezegd is, het is waarschijnlijk fijner voor hun als ze het van hem horen dan van jou (minder wrok)

Verder over die koortslip...daar krijg ik gewoon de rillingen van. Zelf vind ik dat altijd zo ontzettend smerig. Ook als die niet meer besmettelijk is. Bij zo'n klein kindje weet je het maar nooit of het echt niet meer besmettelijk is....

Direct duidelijk zijn is denk ik het beste, nog voor het kind nog wordt geboren. Zo voorkom je een hoop gedoe na de bevalling denk ik

15. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.059
    1.291
    113
    Nederland
    Ik was er in het begin ook erg bang voor, maar wij geven onze zoon gewoon niet af... Jammer dan voor de gene die hem vast willen houden!

Ons mannetje is al erg prikkelbaar, dus dan geef ik hem helemaal al niet aan te veel mensen, anders zitten wij s avonds met een overstuur mannetje.

Je moet doen wat jou gevoel zegt en laat je niet leiden door wat andere mensen zeggen.

16. 3112

3112 Actief lid

15 feb 2010
    217
    20
    18
    Hallo dames,

Ik snap dat je liever niet hebt dat mensen met een besmettelijke koortslip aan je baby komen, maar sommige reacties hier vindt ik heel overdreven. Je wilt toch wel dat mensen bij je op kraamvisite komen of niet soms? Sommige mensen schrijven hier "jij bent de baas want het is jouw kind", alsof het erom gaat wie de "baas" is! Het zijn toch allemaal mensen die van jullie en jullie kind houden die op kraamvisite komen? Ze komen toch niet om jou te pesten. De opa's en oma's hebben er toch ook recht op om hun kleinkind te zien, vast te houden en een flesje te geven? Of gun je ze dat niet? Ik wil juist dat mijn kind een goede band heeft met zijn famillie, dat hij ze vaak ziet en voelt dat het fijn is om bij ze te zijn. Als de moeder zenuwachtig/krampachtig wordt over het overdragen van de baby voor fles/knuffelen zal de baby dat voelen.

Gr.

17. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0

Het zijn niet alleen maar opa's en oma's die bij ons op kraamvisite komen hoor, bij jou wel dan?
    En voor wat betreft die fles, mijn jongen heeft een hele tijd niet goed aan de borst gedronken en moest mijn met veel moeite gekolfd melk uit de fles drinken en ik vond dat verschrikkelijk. Ik wilde hem zelf voeden! Daarom heeft niemand anders hem de fles mogen geven (behalve mijn man), ze hadden hem ook niet mijn borst kunnen geven hè?

18. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.059
    1.291
    113
    Nederland
    Hier willen familie leden ook op kraamvisite komen, terwijl we ze normaal gesproken nooit zien..... en ook dan willen ze de baby vast houden, dat hoeft voor mij niet!
    Zodra er een kindje geboren wordt, dan staan er altijd mensen voor de deur die je normaal gesproken maar 1 keer per jaar ziet en hun zouden dan mijn kindje vast moeten houden? Nee bedankt!

Opa's/oma's en andere naaste waar goed contact mee is, dat is een ander verhaal!

19. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Laten we het erop houden dat jij een hele andere visie hebt. Natuurlijk gezien is het volkomen normaal dat je je kind bij je wil houden. Medisch gezien wordt het zelfs afgeraden om je kindje van hand op hand te laten gaan. Natuurlijk gezien kan helemaal niemand anders voeden dan de moeder zelf, zie niet in waarom dat dan met een flesje wel zou mogen/moeten. Ik vind het geven van de fles een enorme privilege die ik aan niemand af sta, tenzij ik het zelf wil (buiten mijn man om).

Het heeft niets met krampachtig te maken. Een goede hechting tussen moeder en kind wordt juist bevorderd als je het bij je houd, het liefste zelfs op je, vooral die eerste dagen. Dat je misschien niets aan je baby ziet als het van hand op hand gaat, wil niet zeggen dat er niets gebeurd.

Ieder vrij het op zijn/haar manier te doen, het heeft er niets mee te maken of mensen zouden willen pesten. Maar deze mama geeft duidelijk aan dat onplezierig te vinden wat er gebeurd en daar heeft ze dan in mijn ogen alle recht toe en het is dus ook gewoon natuurlijk ingebouwd gedrag. Het is hun kindje en van niemand anders! Zij zijn dus inderdaad de baas.

20. MichMar

MichMar Niet meer actief

Ik ben het toch wel met 3112 eens. God behoede mij ervoor dat ik me niet zo extreem beschermend ga opstellen tegen over mijn kindje straks. Ik hoop dat mijn familie zsm bij mij aan het kraambed staat, en ik hoop dat mijn ouders vakantie hebben zodat ze iedere dag even langs kunnen komen.
    Wat mijn smoeder betreft hoeft het voor mij ook niet hoor. Die ben ik normaal al na een half uur zat, dus dat zal nu wel na 3 minuten zijn :D. Ieder zal er haar eigen gegronde reden voor hebben om de familie en vrienden zo op afstand te houden.
    Ik geloof ook niet dat wij kaarten naar nietszeggende mensen zullen sturen, maar alleen naar mensen die we op kraamvisite willen hebben. Plus onze werkgevers uiteraard, maar die komen vaak pas na weken hebben ik begrepen van andere collega's.

Deel Deze Pagina