Ik heb dringend geruststelling nodig Ik maak mij zorgen over het slaapgedrag van mijn dochter van 8,5 maand. Ze is een huilbaby geweest en slaapt haar hele leven al erg slecht. Met een maand of 6 kwamen we erachter dat ze oorontsteking had en daarna werd dit nog een keer geconstateerd. Na 2 kuren leek dit over. Wel moeten we 30 juni terug naar de KNO arts voor controle. Er zijn momenten geweest dat het even wat beter ging, maar doorgaans is het slapen overdag moeilijk. Ze gaat nu meestal wel zonder huilen slapen, maar slaapt maar kort..meestal 3 kwartier, soms nog korter. Ze wordt ook erg snel wakker van haar zus, erg vermoeiend. Meestal pakte ze 's middags dan nog wel een aardig slaapje van zo'n anderhalf uur, soms zelfs 2 uur, maar dat is nu ook verleden tijd. En 's middags is ze dan echt niet meer gezellig of tevreden. 's Avonds is het standaard huilen met het naar bed gaan, we zijn meestal tot 21u bezig met haar. Om vervolgens geen nacht langer dan zo'n 5 uur achter elkaar te slapen. Ze slaapt dus nooit door. Het komt er dus op neer dat ze zowel overdag, 's avonds als 's nachts erg weinig slaapt. het is overduidelijk geen slaapkop en op het cb werd mij verteld dat ze goed groeit en het dus te accepteren. Heel fijn, maar die verpleegkundige slaapt overduidelijk elke nacht goed, want ik zie het af en toe niet meer zitten. Ben zo moe. Zijn er echt baby's die zo weinig slapen? is mijn dochter abnormaal? Herkent iemand dit? Word dit minder?
Er zijn baby's die echt zo weinig slapen. Ik heb er namelijk ook een. Mijn zoontje is bijna een jaar en slaapt echt heel slecht. Hij heeft nooit doorgeslapen, maar het laatste half jaar is het wel echt dramatisch te noemen. Overdag bijna altijd korte slaapjes, 30 - 60 minuten. Wordt overal wakker van. Is vaak heel moeilijk in slaap te krijgen en komt 's nachts echt heel erg vaak. Soms elk uur, soms elke 2 uur, soms zit er nog iets meer tijd tussen (of minder). Het lijkt de laatste weken langzaam iets beter te worden, maar momenteel heeft hij dan wel weer dat hij pas tussen 21.30 uur en 23.00 uur een keer echt slaapt. Tot die tijd is het huilen.. Dus het wisselt een beetje. Wij zijn dan ook al maanden voor hem op zoek naar een oorzaak en oplossing en zijn al bij huisarts, chiropractor, osteopaat en nu zelfs een mesoloog geweest. Er is veel veranderd, maar we zijn er nog niet. Ik blijf iig hoop houden dat hij ooit een keer lekker kan slapen en dat hoop ik voor jullie ook!
Bedankt voor je reactie. Wat rot zeg. Wat is een mesoloog? Ik maak me er echt zorgen over..vandaag was een rampendag..ze werd vanmorgen om 7:00 wakker en sliep over de hele dag maar 1 uur, verdeel over 2 slaapjes. Ze werd 's middags huilend wakker en dat werd krijsen..kreeg d'r niet getroost. Uiteindelijk kalmeerde ze nadat ik d'r had gevoed. (bv) Ze wilde de rest van de dag niet meer slapen, maar oogde ook niet moe. bleef ook gezellig, ook tijdens het eten. Was na het eten wel moe, maar werd helemaal hyper..ik denk oververmoeid? Bij de laatste voeding maaide ze met haar armen, sloeg me in mijn gezicht, schopte druk met haar benen. En eenmaal in bed weer huilen..
Er is hoop! Hier een dame die mega weinig sliep en altijd korte slaapjes, tot.... Ze ineens zelf ging kruipen en alles ging doen, toen werd het langer. Sochtends 5 kwartier en smiddags half uurtje.
Mijn zoontje was ook een slechte slaper, korte slaapjes van een minuut of 45 zijn heel herkenbaar. Is ze al te groot voor de reiswieg? Mijn zoontje sliep altijd enorm goed in de wagen. En hij ging al heel snel over naar 2 slaapjes op een dag en zelfs met 11mnd al naar 1 slaapje op een dag. En dat was echt de sleutel tot succes bij ons, want toen sliep hij wel langere tijd!! Zou haar 's ochtends na 7 uur uur wakker proberen te houden tot een uur of half 9 a 9 uur en dan lekker in badje doen, zodat ze goed rozig en moe is en dan in bed leggen. Wie weet helpt het?
Onze twee meiden sliepen ook zo slecht. Oudste pakte rond die leeftijd gelukkig overdag wel 2 keer zo'n 2 uur, maar de jongste sliep rond die tijd vergelijkbaar met jouw dochtertje. Beiden oorproblemen. Bij de jongste begon dat na een oorontsteking met 5 maanden. Huisarts zag niets, maar toen ze met 7,5 maand nog steeds zo dramatisch sliep, ben ik naar de kinderarts gegaan, (liepen we al vanwege haar hartritmestoornis) en die zag 'wel wat vocht, maar dat kon echt het probleem niet zijn'. Verwijzing KNO gevraagd op basis van de ervaringen met onze oudste, en toen bleek ze weliswaar geen ontstekingen te hebben, maar wel heel veel druk op de trommelvliezen. Buisjes gehad en toen ging ze ineens doorslapen. Helaas een paar maanden later tijdens het najaar en de winter steeds forse ontstekingen ondanks die buisjes en opnieuw dramatisch slecht slapen, maar het waren hier dus heel duidelijk steeds oorklachten die voor het slechte slapen zorgden.
Mijn jongste dochter slaapt overdag ook vaak niet meer dan 2x 45 minuten, maar hier houdt ze het dan wel redelijk goed op vol. Eind van de dag is ze wel vrij gaar, maar niet extreem. Qua slaapjes overdag kan het volgens mij dus heel goed. S Nachts slaapt mijn dochter echter wel meer. Ik denk eerlijk gezegd dat jouw kindje toch nog niet helemaal lekker in haar velletje zit. Het kan even iets psyschisch zijn of iets lichamelijks- het is altijd zo moeilijk te zeggen bij baby's, maar de kans is volgens mij best groot dat het vanzelf met de tijd beter gaat worden. Mijn oudste ging met 12+ maanden ineens heel goed/ veel slapen, terwijl ze het hele jaar daarvoor altijd minimaal sliep in verhouding met andere kinderen. Sindsdien is ze juist altijd een heel goede slaper geweest, die meer slaap dan gemiddeld nodig heeft. Ook was ze altijd een moeilijke en chagerijnige baby, terwijl ze na haar eerste jaar veel vrolijker en makkelijker werd. Ik zeg altijd dat het baby zijn sommige mensen gewoon niet zo goed lijkt te liggen. Het eerste jaar is bij sommige mensen gewoon een raar rommeltje. Maar dit is uiteraard gewoon mijn leken mening gebaseerd op twee kinderen.
Bedankt voor jullie reactie's..ik zag het gisteren echt niet meer zitten. Ze sliep om 21:00 uur pas, om vervolgens om 22:00, 00:00 en 4:30 wakker te worden. Om 00:00 en 4:30 heb ik d'r gevoed. Toen ging ze gelukkig wel weer slapen. Ze kon haast niet drinken door haar verstopte neus. Ze lag gisteren weer zo te huilen, terwijl ze eigenlijk na een dag met zo weinig slaap gewoon direct in slaap zou moeten vallen. Ik ga vandaag de KNO arts bellen, om te vragen of ik eerder terecht kan. Erg weinig slapen overdag is 1 ding, dat zou ik prima vinden als ze 's nachts eens doorsliep. Dan zou dat haar ritme zijn. Maar ze slaapt gewoon helemaal niet. Toch fijn om wat herkenning te lezen. Als ik haar dan weer zo hoor huilen denk ik, wat doe ik toch fout..
Ons zoontje slaapt sinds een week vanaf 8 uur in zijn eigen bedje. Daarvoor al voedend en doezelend op mijn arm tot 11 uur 's avonds. En oh wee als ik hem probeerde weg te leggen. Hij wordt standaard wakker om 3 uur 's nachts voor zijn speen. Slaapt overdag ongeveer 3 uur. Je doet denk weinig fout, het kan gewoon de aard van je kindje zijn. Niet alle kinderen slapen door. Sommige doen daar gewoon 4 jaar over (zoals onze oudste ), andere kinderen slapen door met 4 maanden. Ik vind het soms ook vermoeiend, maar zolang er niets medisch is, kun je het het beste proberen te accepteren, sorry
Ps: rond deze tijd komen veel kinderen ook in een ontwikkelingssprong terecht, waarin ze ook vaak slecht gaan slapen. Dit kan best een paar weken duren.
Jij doet niks fout, ze heeft duidelijk last van haar oortjes, als ik je verhalen zo lees. Zeer herkenbaar... Laat je niet aanpraten dat het aan jou ligt, en ook niet dat het nou eenmaal zo is bij je kind. Goed dat je gaat bellen, zet er echt even druk achter dat ze snel gezien wordt!
Ik kan 3 juni terecht bij de KNO arts. Eerder kon niet, maar ik neem er nu even genoegen mee. Mocht het huilen nog meer worden, wil mijn huisarts altijd wel bellen. Dat is al vaker gebeurd. Niet doorslapen, voor een nachtvoeding komen vind ik niet zo'n ramp. Maar dat ALTIJD huilen in bed. En zowel 's nachts als overdag niet goed slapen..dat zit me dwars. En zou ze op m'n arm slapen, geen punt. Maar dat doet ze ook niet. Sorry voor mijn geklaag..voel me er soms zo alleen in staan. Mensen om me heen hebben toch de neiging gelijk te vertellen dat hun kindje dat echt nooit deed..
bij de kno zou kunnen blijken dat er vaak vocht achter het trommelvlies zit. Dan kan pijnlijk zijn en vooral slapen belemmeren. Mijn zoon had dat. Het slapen is daarna flink verbeterd, helaas niet zo goed als we zouden willen maar nu wel acceptabel.
Nou wie weet, ik hoop echt dat het snel beter gaat. Net weer anderhalf uur bezig geweest om haar in slaap te krijgen, terwijl ze vanmiddag amper had geslapen. Ik heb zelf de fase van verlatingsangst ook steeds in m'n achterhoofd, maar het duurt nu al dik 2 maanden. En voor die 2 maanden ging het ook niet echt soepel eigenlijk.
Die fase van verlatingsangst maakt het alleen nog maar erger, maar dat is duidelijk niet de oorzaak als het al zo lang duurt. Heel herkenbaar Heb je ook een draagdoek? Dat kan voor overdag mogelijk nog wat uitkomst geven?
Ik heb haar altijd veel gedragen, de eerste 4 maanden zeker zo'n 12 uur per dag. Anders huilde ze alleen maar en sliep niet. Nu doe ik het alleen buitenshuis, in de kinderwagen huilt ze wanneer ze moe wordt. Binnenshuis blijft ze wakker in de doek, ze vindt haar zus erg interessant Vannacht was het een drama, van 1:45 tot 4:00 wakker geweest. Ik wilde d'r een zetpil geven maar ze hield zich als een plank, kreeg 'm er niet in.
Het is echt niet erg om eens even te spuien hoor. Onze oudste huilde ook altijd in bed. Zij had dan wel geen last van haar oren, maar een allergie en reflux. Maar ze huilde eigenlijk heel vaak. En wat hierboven werd gezegd, het hield ook pas op toen ze wat meer kon. Onze meid was altijd boos; ze was gefrustreeds dat ze nog niet kon zitten, nog niet kon kruipen, nog niet kon lopen, wilde ze ergens heen en het ging niet; bleren, gillen, krijsen. Ze rende alle kanten op vanaf 13 maanden, zat overal bovenop, was haar constant kwijt. En nog, als zij iets in haar kop heeft Vandaar dat ik hierboven ook zei dat het best in haar aard kan liggen. Je hebt er tantes tussen, hoor Als ze stik moe was, drama en tranen met tuiten in bed, want ja ze wilde spelen. We zijn echt 4 jaar bezig geweest voordat ze normaar sliep in de nacht, sorry Ik sluit echt niet uit dat er iets medisch kan zijn, laat daar eerst goed naar kijken. Maar om antwoord te geven op je vraag; ja er zijn echt kinderen die zoveel huilen. Is een speen misschien een optie? Bv geven voor het slapen gaan? Dit doe ik bij mijn jongste nu, hij valt half in slaap aan de borst en dan leg ik hem in zijn bedje. Heeft ze al tanden, of zijn die misschien door aan het komen? Mijn zoontje krijgt nu nr 5 en 6 en stopt tijdens het voeden zijn duim in zijn oortje, dus hij heeft daar wel last van.
Kon je niet samen met je partner even dan? Een van jullie haar even goed vasthouden, de ander de zetpil erin?
Ze is wel een pittige hoor, heel bijdehand. En snel gefrustreerd inderdaad. Een speen heb ik geprobeerd, en die leek ze soms te willen. En op een dag bleef ze 'm uitspugen. Net als de fles, opeens pertinent weigeren. Ze weet goed wat ze wil Er zijn nog geen tanden in zicht.