Moet even mijn verhaaltje kwijt! Even kort samengevat: Ik ben astmatisch en mijn ouders hebben nooit rekening met me gehouden. Ze weten dat ik niet goed over rook kan, maar ze roken ten aller tijden als ik in de buurt ben, in de auto etc. Goed, ik ben het gewend en moet extra inhaleren als ik daar ben. Voor mezelf heb ik daar vrede mee. De kans dat mijn meisje longklachten zal hebben is er natuurlijk wel. Ik probeer haar daarom zoveel mogelijk uit rokerige omgevingen te houden. Mijn ouders roken in huis. Toen ze net geboren was heb ik daar heel veel moeite mee gehad. Ook omdat beppe en oma zouden gaan oppassen. Ik heb mijn ouders nooit verboden om in huis te roken. Wel had ik er moeite mee haar daar achter te laten, en hier ook gesprekken over gehad met hun. Uiteindelijk besloot mijn vader te stoppen, hij wilde niet dat we weg bleven omdat ze rookten. Mijn moeder is buiten gaan roken dus het huis was rookvrij. Enkele maanden, toen is mijn moeder stiekem binnen gaan roken. Als wij dan onverwacht kwamen verstopte ze alles. Mijn vader is na 5 maanden stoppen ook weer begonnen. En nu roken ze weer gewoon in huis, net als voorheen. Ze zeggen dan wel, roken in het tussenhokje, heb je in huis geen last van. Nou ja, rook hangt overal! Ik vind het niet erg dat ze toch weer in huis roken, meer dat stiekeme vond ik het ergst. Wel roken, alles verstoppen voor mij, en zeggen dat ze buiten roken. Ik betrapte ze steeds daarop en rook het ook. Ik vind persoonlijk, het is hun eigen huis, ik kan hun niet verbieden om in hun eigen huis te roken. Dat doe ik ook absoluut niet. Daar zijn ze zelf vrij in. Toch vind ik het wel erg vervelend, dit weten ze ook. Ik breng haar daar eigenlijk ook niet zo heel vaak meer. Ze is vaker bij mijn schoonmoeder. Als we daar zijn, roken mijn ouders op dat moment niet in huis. Dus niet in het bijzijn van ons. Enigzins ruststellend . Maar vanmorgen haalde ik mijn dochter op, en ze stonk gewoon naar rook . Tsja, rooklucht ruik je altijd. Maar het is zo tegen mijn principes. Vidn het moeilijk te beslissen wat ik moet doen. Of mijn meisje daar niet brengen, maar wil mijn moeder ook niet voor het hoofd stoten. Ze zijn zo wijs met haar. Ze komt er nu 1 keer in de week een 1.5 uurtje. Aan de andere kant heb ik ook iets van, als ik haar altijd uit de rook probeer te houden kan ze natuurlijk ook ziek worden al ze er wel in zit. Dus zo nu en dan in rooklucht is dan misschien ook niet zo verkeerd!! Ik baal gewoon van rokende ouders !!!
moeilijk zeg, aan de ene kant wil je het beste voor je kindje maar aan de andere kant wil je niemand voor het hoofd stoten...als het een uurtje per week is zou ik zeggen: gewoon blijven brengen maar gaat het om een paar uur of een hele dag zou ik toch een andere oplossing zoeken...misschien kan ze in jou huis oppassen en dan natuurlijk niet roken he...moet ze maar over hebben voor je kleintje...lastig he...lijkt me moeilijk om uberhaupt over te beginnen! succes
Waat? Belachelijk! Ik ben geschokt door je verhaal! Wat denken ze wel niet! Het is jouw kindje en jij bepaalt. Ik vind het erg egoistisch, tegenover jouw en zeker tegenover je kindje! Als ik die situatie had, dan zou ik er wegblijven als ze toch weer roken bij mijn kind. Je zegt dat je ze niet voor het hoofd wilt stoten, maar dat doen ze toch ook bij jou?? Ik zou echt voor je kindje en voor jezelf kiezen! Schandalig dat ze er geen rekening mee houden! Misschien als je er weg blijft dat ze zich gaan bedenken? Of dan laat je ze alleen nog bij jullie thuis komen: waar dan niet gerookt mag worden! Altijd moeilijk die situaties, maar denk aan jullie zelf! Sterkte!
Ik kom niet bij mensen die roken als je tegen je moeder zegt dat je niet meer komt omdat er gerookt word dan zal ze er ook wel rekening mee gaan houden.
Het probleem is, met mijn moeder is niet echt te praten. Ze denkt alleen maar aan haar zelf, klinkt een beetje lullig zo . Om een gesprek aan te gaan met haar is ook moeilijk. De laatste keer heb ik wel benadrukt dat ik niet wil dat ze roken als zij er is. Dat deden ze ook niet. Maar goed, ik heb ze vaker ook kleine leugentjes betrapt. Het is hun huis, ze hoeven in hun eigen huis voor mij niet stiekem te doen. Daar krijg ik ook een naar gevoel van. Ik breng haar alleen voor 1.5 uurtje heen, voor langer vraag ik mijn schoonmoeder. Ik werk in de zorg, dus als ik 16.00 moet werken breng ik haar 15.00 daar en haalt mijn man haar 16.30 op. Maar dat is het, ik wil het beste voor mijn kindje. En omdat ik zelf astma heb wil ik haar juist extra beschermen. Misschien ook niet altijd goed.
Ik zou mijn dochter niet wekelijks in de rook willen hebben. Wij hebben geluk niemand van de ouders roken, maar deden ze het wel en dan nog stiekem (dat zou ik helemaal erg vinden en niet kunnen waarderen) dan zou ik het hard spelen. Als ze mijn dochter willen zien komen ze maar hierheen. Wat dat betreft ben ik vrij makkelijk hoor!
Roken ze nou ook waar zij bij is? Dan zou ik d'r niet meer brengen!!! Mijn moeder rookt ook in haar eigen huis, heb daar geen probleem mee: als Iris komt rookt ze die dag buiten (ook als Iris er nog niet is) en als we onverwacht komen dan is even snel luchten voldoende. Ze rookt ook weinig, dus eigenlijk ruikt t daar verder niet naar rook.
Is juist heel goed, want omdat jij astma hebt heeft jouw kindje er ook een grotere kans op. Ik vind 1,5 uur al te lang om mijn kind in de rook te zetten.
Ik dacht juist dat ik moeilijk zat te doen in mijn hoofd en tegen mijn ouders! Maar nu ik jullie reacties zo lees, jullie denken precies zoals mij! Ik vind het zo moeilijk . Oma en beppe passen beide op, als mijn moeder weg valt word het voor mij wel lastig en moet ik een andere oppas zoeken. Maar goed, dit moet niet een reden zijn om tegen mijn principes in te gaan.
je kindje kan er nog niet voor kiezen om zichzelf te beschermen, daar ben jij voor, doen wat je gevoel je ingeeft en niet anders, je kindje heeft er recht op!
Ik vind ook dat 1,5 uur per week toch best veel is voor zo'n kleintje om in de rook te zitten. Echt zo bijzonder dat ze dan niet even 1,5 uur zonder sigaret kan, of desnoods buiten.. Ik vind zeker niet dat je raar denkt of moeilijk doet. Het gaat om de gezondheid van je kindje! Kun je niet een duidelijk (misschien hard) gesprek voeren met je moeder? Niet roken wara ze bij is, anders kom ik niet meer? Hopenlijk vind je een oplossing of andere oppas.
hier ook een rokende opa en oma (schoonouders). Ik heb het meteen van begin af aan aangegeven, maar ben dan ook wel een redelijk direct persoon, haha. Heb gevraagd of ze het erg vonden als zijn spullen (luiertas, maxi cosi, etc) wanneer niet gebruikt, in de hal ofzo konden staan, omdat anders alles naar rook ruikt, en ik het dan weer uit kan wassen, aangezien wijzelf niet roken en niet van de geur houden in zijn spullen. Vonden ze prima! Ze roken van begin af aan buiten (bij mooi weer) of in de keuken (aparte ruimte), en dat vind ik prima. Tuurlijk ruikt hij naar hun huis (en dus beetje naar rook, die geur zit na jaaaaaren roken nou eenmaal in alles..) maar dat neem ik op de koop toe. Zolang ze dus maar niet roken bij mijn kind!!!!!
Als je moeder het roken niet wil laten zou ik haar voor de keus stellen OF lekker verder gaan met roken en dan maar geen oppas (neem aan dat oma het leuk vindt? mooi chantagemiddel dus ) OF bij jou in huis en dan niet roken of buiten gaan staan. Als ze niet wil luisteren zou ik een andere oppas zoeken, dan maar wat moeilijker. Maar ik zou het niet willen dat ze steeds rookt. Kan schoonmoeder niet altijd?
Moeilijk hoor... Het is natuurlijk gemakkelijk gezegd, daar niet meer komen als er gerookt wordt. Het zijn je ouders en die spelen toch een (belangrijke) rol in het leven van je dochter. Ik begrijp uit je verhaal dat je er vooral moeite mee hebt dat ze erover liegen en stiekem doen. Misschien als je dat eens benoemt naar je moeder toe? Lees ook dat er eigenlijk niet met je moeder over dit onderwerp te praten is, dus lijkt me een lastige zaak hoor. Overigens is derdehands rook (dus de lucht die bijvoorbeeld uit de kleding komt) ook al schadelijk!! Een rookvrije omgeving is dan natuurlijk het beste, maar da's een mooie droom denk ik. Tsja, kan je alleen maar veel succes wensen eigenlijk. Je hebt al veel geprobeerd, maar zonder resultaat helaas.... Begrijp je standpunt helemaal hoor! Zou dit ook echt NIET fijn vinden!!
ik vind wel degelijk dat je daar wat van kan zeggen! Vind t belachelijk zeg!!!! Ik ga nergens maar dan ook echt nergens heen met mn zoontje waar gerookt word! En mochten 1 van de oma's ergens heen gaan met mn zoon waar gerookt word dan verbied ik ze het echt wel!!!!! ik rook zelf en mn ouders etc ook maar ze zulllen nooit roken waar Roan bij is, ze roken al nooit binnen gelukkig!
hier in huis is het verboden te roken, ik kan er slecht tegen, mijn hond ook, en ik wil het voor mijn meisje niet. Mijn vader heeft jaren gerookt, nu gelukkig al ruim 6 jaar niet meer, dat merk je ook in huis bij hun. maar goed ook ik ben daar elke dag met mijn dochter(werk daar) mijn schoonmoeder heeft ook gerookt, nu niet meer, alleen mijn schoonvader, die rookt gelukkig nooit in huis, ook niet bij hun thuis. daar hoef ik me gelukkig geen zorgen over te maken. ik zou toch tegen je moeder zeggen dat je niet wil dat er bij je dochter in de burt wordt gerookt, kunnen ze die 1,5 uur niet zonder of even buiten roken, kleine moeite en anders idd, dan maar niet oppassen, of bij jou opassen
Mijn moeder rookt ook. En Tess gaat 1 dag in de week structureel naar oma. Ik dacht dat ze uit zichzelf al niet zou roken bij een baby.....FOUT! Eerste oppasdag (Tess was 3 maanden) haalde ik haar op en alles stonk naar rook, zelfs haar inbakerdoek, terwijl mijn moeder echt niet op de slaapkamer rookt..... Heel gesprek gehad met als inhoud dat mijn moeder nu eenmaal uit een generatie komt, waarin het heel normaal in dat je overal mag en kan roken. En mijn wensen en zorgen. Uiteindelijk vond zij dat het moest kunnen en ik had de keus of niet laten oppassen of het roken voor lief nemen. Ze zou dan roken in de keuken,terwijl Tess in de kamer was/is. Maar het is een open keuken, dus vond het nog niets. Dus gekozen voor een andere optie, mijn vriend nam die dagen vrij, terwijl we naar een andere oplossing zouden zoeken. Een paar dagen later belde mijn vader om te zeggen dat dit een belachelijke situatie was en nodigde ons uit om hier samen uit te komen. In dit gesprek afgesproken dat mijn moeder ten tijde van het slaapje van Tess onder afzuigkap in de keuken rookt en als Tess eruit is niet of buiten (zolang het veilig is voor Tess). Dit ging in werking en toen Tess een jaar was liepen we bij de ka i.v.m. terugkerende luchtweginfecties. Constant was ze aan het hoesten en dan ga je spastisch om met rook en rokers. Ging zelfs met een bocht om iemand op straat heen als ik een sigaret zag. Inmiddels had ik mijn moeder al 2 keer betrapt op roken bij Tess. Ze stond dan in de keuken te roken, terwijl Tess al kon lopen en dus in de keuken naast haar stond.... Dat was 2 keer toen ik eerder uit mijn werk weg ging en ze mij dus niet verwachte. Helemaal rood moffelde ze dan snel de asbak in de wasbak en spoot dan snel met een parfum. Ze loog voluit, want als ik ernaar vroeg ontkende ze en de parfum spoot ze omdat Tess gepoept had en het stonk zo. Dat was een erg moeilijke situatie, want bij confrontatie ontkende ze alles, dus dan kun je niets meer. Toen Tess 15 maanden was, was de maat vol bij ons. Tess had inmiddels de 4e ab-kuur tegen de luchtweginfectie en het was voor mij onverteerbaar om een hoestend kind naar een rokerige omgeving te brengen. Samen met mijn vriend zijn we in gesprek gegaan, ook hadden we de brief van de KA mee, waarin ze had gesteld dat rook niet toelaatbaar zou zijn. Hiermee hebben we haar weten te overtuigen, want nu rookt ze alleen nog maar in de garage of buiten. Inmiddels gaat het al een half jaar goed met Tess, was echt het albekende "overheen groeien", maar dan nog ben ik tegen rook bij kinderen. Goed, wat wil ik met dit hele verhaal.....geen idee. Misschien zie je er herkenning in en kun je iets van onze gang van zaken eruit pikken.... Heel veel succes! Ik weet hoe moeilijk het is verstandelijk/emotioneel.
Mijn ouders roken ook, maar nooit waar Iris bij is. Als Iris bij hun thuis is roken ze in de keuken (waar Iris niet komt) en als ze bij mij komen, dan roken ze buiten. Dit doen ze uit zichzelf, ik heb er nooit om hoeven vragen. Toch zit de rooklucht in hun huis, want ook al roken ze niet als Iris er is, haar kleren en haren ruiken altijd een beetje naar de rook.
Helemaal gelijk in. Kreeg tranen in mijn ogen toen ik deze zin las! Ik ben het aan mijn dochter verplicht haar te beschermen.