Hoi! Ik heb even 4 vraagjes : 1. komende donderdag gaan we verhuizen. Bijna alles in het huis is geschilderd (niet op waterbasis). Het was de bedoeling dat het al veel eerder klaar zou zijn, maar zoals het gaat met verbouwingen is het een stuk uitgelopen. Ze zijn nu nog steeds aan het schilderen! De bedoeling is dat ze daar morgen klaar mee zijn. Uiteraard staat wel alles in huis open wat open kan staan. Maar nu vraag ik me toch af of het voor de kleine geen kwaad kan om vanaf donderdag dan in het huis te zijn. Als het beter voor hem is, kan ik met hem nog wel eerst ergens gaan logeren. 2. We zijn rolgordijnen voor de babykamer aan het uitzoeken. Is het beter om wel of geen verduisterende gordijnen te nemen? 3. Mijn zoontje slaapt meestal overdag niet heel lang. Meestal maar 45 minuten. Ik probeer de vaste volgorde van slapen, voeden, knuffelen, spelen, slapen aan te houden, maar er is 1 ding wat ik niet snap. Tegen de tijd dat dit hele ritueel klaar is, zit het al zo dicht tegen de volgende voeding aan dat hij daardoor ook niet zo lang zal slapen omdat hij na een uur weer wakker wordt van de honger. Ik probeer dus ook wel eens de volgorde een beetje om te gooien zodat hij na het eten gaat slapen. Of is dat niet verstandig? 4. Daarnaast heb ik gemerkt dat als hij in het "grote bed" (het ouderlijk bed dus) slaapt ipv in zijn wieg, hij meestal veel langer slaapt. 's Ochtends mag hij altijd bij mij liggen (als mijn vriend naar zijn werk is) en soms valt hij dan daar in slaap. Ik heb hem daar maar een paar keer laten liggen omdat ik hem niet wakker wilde maken (hij ligt daar veilig). Daar wordt hij na 45 minuten wel even wakker, maar als ik dan ga kijken slaapt hij vrij snel weer verder. In de wieg wordt hij dan echt wakker. Wat kan ik hier aan doen? Sorry voor alle vragen hoor!
Hoi hoi, Het is niet fijn voor een baby om in de verflucht te liggen, maar omdat ze dan niet echt meer aan het verven zijn en de verf droog is, kun je best meteen daar slapen hoor. Hij is ook al vier maanden, ook dat scheelt. Een baby slaapt beter als het donker is, dus zou ik verduisteringsgordijnen nemen. Nee hoor, het is geen probleem om het schema om te gooien, hij is al vier maanden, dus dan kan dat best! In het grote bed bij mama en papa is altijd fijn voor een baby, maar het is veiliger om hem in zijn wieg te laten slapen. Heeft hij ook een eigen bedje? Dat zou ook wel fijn zijn voor hem. Groetjes Adrienne
Bedankt voor je reactie. Ik had al bedacht om in het nieuwe huis hem overdag in zijn ledikantje op zijn eigen kamer te laten slapen en dan 's nachts nog in zijn wiegje naast ons (hij komt 's nachts nog voor 2 voedingen...). Misschien dat hij in het ledikantje wel langer slaapt?
Hoi hoi, Dat is vermoeiend denk ik, dat hij nog twee keer komt 's nachts. Heb je een idee hoe dat komt? Hoe gaat het met de voedingen? Het zou goed kunnen dat hij beter slaapt in zijn bedje, maar ook andersom kan. Het is een kwestie van uitproberen. Ik denk wel dat het een goed moment is om op zijn ledikant over te stappen. Hij zal binnenkort toch ook wel uit zijn wiegje gegroeid zijn vermoed ik. Groetjes Adrienne
Heel vermoeiend... Het zal nog vermoeiender worden als ik over 2,5 week weer moet gaan werken ben ik bang! Maar bij borstvoeding is het toch niet heel raar dat hij 's nachts nog komt dacht ik? Overdag komt hij meestal om de 3/3,5 uur (hoewel er laatst weer een dag tussen zat van om de 2 uur), heel soms 4 uur. Hij drinkt altijd heel gulzig, maar niet heel lang. En aan het eind van de voeding wordt hij altijd heel onrustig. Happen, slok nemen, loslaten, happen, slok nemen, loslaten. En veel wurmen. En 's nachts drinkt hij helemaal kort, dat is geen volwaardige voeding te noemen. Maar hij zoekt dan wel echt en een speentje helpt niet. Hij hapt als een dolle aan en is dan vrij snel weer in slaap.
Hoi hoi, Omdat de voeding altijd goed loopt, wordt hij ongeduldig als het minder wordt aan het eind van een voeding. Daarom wurmt hij waarschijnlijk. Zit er dan nog genoeg voeding, of heb je het idee dat je borst dan leeg is, en hij niet genoeg heeft? Het is op zich niet erg dat hij 's nachts twee keer komt hoor, het lijkt me alleen wel zwaar. Groetjes Adrienne
Ik vind dat altijd lastig inschatten. Want vaak als hij dus dan een enkele slok neemt en dan weer loslaat, zie ik wel vaak melk in zijn mondje zitten. Dus er komt dan nog wel wat uit. Als hij echt onrustig is, bied ik hem vaak wel de 2e borst ook nog aan. Soms drinkt hij dan inderdaad nog verder, soms blijft hij onrustig en soms heeft hij gewoon genoeg (en zit hem een boertje o.i.d. dwars). Het blijft toch een beetje uitproberen! Het 's nachts komen vind ik ook best zwaar, maar ik zou niet weten wat ik er aan moest doen... Héél af en toe maakt hij wel eens een langere ruk van 5/6 uur ofzo, maar dat is zeldzaam en als het gebeurt is het meestal dan van 8 tot 2. Daar schiet ik dus ook niks mee op. Ik heb nog niet kunnen ontdekken wat er dan anders is aan die dagen/nachten. Misschien moet ik maar eens een soort dagboekje bijhouden en kom ik er achter wat de truc is.
Hoi hoi, Nog even een paar dingen. De slaapcyclus van een baby is maar 45 minuten. Als je hem dan even laat liggen, valt hij misschien wel weer in slaap. Het is inderdaad uit proberen! Groeit hij wel goed?? Heeft hij een speentje of zijn duim of zo? Hij wordt denk ik wakker door de zuigbehoefte, en niet van de honger. Groetjes Adrienne
Nou, dat is juist het probleem waar ik het over had in mijn eerste bericht: als hij overdag in het grote bed slaapt, pruttelt hij eventjes na 45 minuten en slaapt dan weer verder. Maar overdag in de wieg wordt hij ook wakker na 45 minuten, maar gaat dan steeds harder huilen. Ik laat hem altijd eventjes liggen als ik hem hoor. Maar in de wieg wordt het op een gegeven moment echt heel hard huilen... Weet jij misschien waarom dat verschilt? Hij moet volgende week weer naar het cb dus dan weet ik meer. Maar vorige maand was (in 1 maand tijd) hij 1 kg aangekomen en 3 cm gegroeid (hij was vorige maand 6,3 kg en 60 cm). En ik heb het idee dat hij sindsdien wel weer een stuk groter is geworden Hij heeft een speen en hij duimt ook, maar 's nachts wil hij daar niks van weten. Ik heb de speen een aantal keer geprobeerd, maar zonder succes. Overdag wel, dan duimt hij zichzelf in slaap of hij heeft z'n speentje. En eigenlijk als ik héél eerlijk ben: het kost me minder tijd om hem even aan te leggen en hem zo weer in slaap te laten vallen, dan dat ik heel lang bezig zou zijn met een speen En hij valt de borst wel echt aan. Maar elke tip is meegenomen, dus als ik wat anders kan doen, hoor ik het graag!
Hoi hoi, Het zou kunnen zijn dat het aan de tijd ligt. Vroeg in de ochtend slapen kinderen vaak beter dan in de middag en avond. Dat ligt saan de voeding, die is dan veel rijker aan voedingsstoffen. Het zou dus kunnen dat hij daarom in het grote bed beter slaapt. Hij is ook al vier maanden dus misschein wordt de wieg wel aan de kleine kant?? Hij is gewend om 's nachts aan de borst te mogen, en overdag de speen te krijgen. Het is natuurlijk een super mooi moeder/kind moment als je hem 's nachts even aan de borst hebt. Het is aan jou wat je er mee wil. Je kunt hem daar van afwennen, maar dat kost wel even tijd en energie. Groeien gaat prima zo te lezen! Groetjes Adrienne
Hi hi, Gisteren bij het cb geweest en hij weegt nu 7 kilo en is 62,5 cm. Hij is dus iets minder gegroeit dan vorige keer, maar het is volgens het cb nog steeds prima. Intussen zijn we verhuist en slaapt hij in zijn ledikantje. Maar daar slaapt hij helaas niet langer in dan in de wieg... Dus het ligt iig niet aan de grootte (of in dit geval "kleinte") van de wieg. Of zou hij moeten wennen aan het nieuwe huis/het ledikantje? Ik heb iig nog steeds geen idee hoe ik hem langer kan laten slapen helaas! Gister heeft hij zijn 3e prikjes gehad en gister en vandaag slaapt hij daardoor wel heel veel! Kan hij door de vaccinatie ook gaan spugen? Vanmorgen heeft hij in 2 hele grote golven al zijn melk uitgespuugd... dat heeft hij nog nooit gedaan.... Kan dat aan de prikjes liggen of is het toeval dat dit samen valt? Hij heeft vlak na het overgeven wel weer iets gegeten, maar niet veel. En net heeft hij ook maar een klein beetje gegeten. Hij is ook maar een uurtje wakker geweest en slaapt nu weer. Hij zal wel van slag zijn. Ik heb trouwens het idee dat hij niet zijn hoofd opzij doet als hij moet spugen (dat was me al eerder opgevallen)... Daar schrok ik wel van. Hij lag bij me in de buurt, dus toen ik hem hoorde spugen, heb ik hem meteen op zijn zij gelegd. Maar de eerste golf ging gewoon terwijl hij recht omhoog keek... Bestaat het dat een baby die reflex niet heeft?
Hoi hoi, Het zal wel door de vaccinaties komen hoor, ze kunnen dan een paar dagen niet lekker zijn. Heb je er wel eens over gedacht om hem in te bakeren. Ze kunnen daar heerlijk rustig van worden. De puckababy vinden ze vaak ook heerlijk( youtube) Het kan natuurlijk er aan liggen dat hij nu in zijn ledikantje slaapt, en in een nieuw huis. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of kinderen die refles soms niet hebben. Ik denk dat het spugen zo snel komt dat hij het niet in de gaten heeft. groetjes Adrienne
Hi Adrienne, Hier ben ik weer Nou, hij lijkt al wat beter te gaan slapen in zijn ledikantje! Hij heeft al een best wel wat slaapjes van ca. 2 uur gemaakt. Niet elke dag, maar wel best vaak, dus dat lijkt de goede kant op te gaan! Aan de puckababy heb ik gedacht, maar hij duimt zo graag en dat vind ik dan zo zielig als hij dat niet kan Maar ik zal het zeker nog eens in overweging nemen (ook omdat we hem heel soms echt in slaap moeten helpen en dan werkt het als we zijn arm tegen houden). Maar nu heb ik het volgende probleem. De laatste tijd heeft mijn ukkie zo veel last van zijn ontlasting. Hij poepte altijd meerdere keren per dag, maar dat is een paar weken geleden ineens opgehouden. Nu poept hij soms een paar dagen niet. Het lijkt er ook op alsof hij meer last heeft van het (of juist het niet) poepen. Hij gaat heel vaak met zijn benen op en neer (brengt zn knietjes naar zijn borst en laat dan zijn benen weer heel hard op het matras vallen) en kreunt daar dan bij. Maar meestal poept hij dan niet. Ook is zijn ontlasting (als hij dat al heeft) ineens heel anders. Hij lag laatst 's avonds op bed en moest ineens heel erg huilen. Dus ik da bij hem kijken en probeer hem te troosten. Ineens denk ik: "wat ruik ik toch?" Blijkt hij echt een enorme poepbroek te hebben (hij huilt normaalgesproken nooit als hij een poepbroek heeft), maar het ruikt echt heel anders dan dat het deed toen hij nog een paar keer per dag poepte. Het ruikt nu heel raar zoet en weeïg. Ik heb het even aan een grondig onderzoek onderworpen en het was heel plakkerig. Als de de 2 stukken van de luier (voor- en achterkant) tegen elkaar aan deed en weer losmaakte, was het heel plakkerig en draderig. Beetje zoals kauwgom wat ergens op zit en warm geworden is (weten jullie dan wat ik bedoel?) wat je los trekt. Er is niks veranderd in zijn eten (volledig borstvoeding). Hij heeft nu al meer dan 3 dagen niet gepoept. Hij is vandaag voor het eerst op het kdv en daar zeiden ze ook dat hij duidelijk veel last heeft. Wat kan ik hieraan doen? Ik had de ha al een keer gebeld en die zei het aan te kijken. Moet ik nu toch maar weer aan de bel trekken? Zo lang poepen lijkt me toch niet echt fijn...
Hoi hoi, De puckababy is niet handig nee als hij duimt. Op zich is het geen probleem hoor, als hij maar één keer in de drie dagen poept. Met borstvoeding is eigenlijk alles toegestaan. Is er iets in je eigen voedingspatroon verandert? Dat kan natuurlijk invleod hebben op die kleine. Wat ook kan zijn, is dat de tanden er aan zitten te komen. Soms zijn ze daar vroeg mee, en dat geeft vaak wel rare en andere ontlasting. Wat extra water geven kan handig zijn. Hij heeft er echt last van, dus dan zou ik actie ondernemen hoor, en naar de huisarts gaan! Er zijn natuurlijk wel allerlei huis en tuin oplossingen, maar ik zou liever door een arts iets geadviseerd krijgen als ik jou was. Groetjes Adrienne