14 maanden en bijna niks eten

Discussie in 'Voeding' gestart door L S, 2 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. L S

L S Lid

2 jan 2016
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons zoontje is nu 14,5 maand oud en at op zich goed tot 1 jaar. Nu een hij zo goed als niks. Soms 2stukjes brood, paar hapjes bruine bonen. Voor de rest eet hij bijna niks. Hij drinkt wel veel en goed. Lust rozijntjes en soms soepstengel of stukje Liga. Maar altijd maar een paar hapjes. Kook elke dag maar doe het voor niks. Doet zijn mondje niet open en nu2,5 maand later kan ik er echt gefrustreerd van raken. Hij weegt nu 9,4 kilo en is 79 cm. Wat doe ik fout of wat kan ik doen want wil zo graag dat hij eet.

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Je doet niks fout. Op die leeftijd leven ze vaak van lucht en liefde ;)
    Ze hebben ook minder nodig op die leeftijd..

Juist als je teveel forceert gaan ze meer weerstand krijgen. We gingen gewoon aan tafel met de kinderen, aten ze wel prima, aten ze niet ook prima.

Ook gaven we nauwelijks iets buiten het schema behalve water. Dus ontbijt-fruit-lunch-tussendoortje(krentenbol/rijstewafel)-avondeten-hapje voor het eten(restje fruit, klein koekje).

Probeer het maar een beetje los te laten en vaak gaan ze vanzelf wel weer iets eten..

3. L S

L S Lid

2 jan 2016
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je snelle reactie. Ik ben bijna altijd alleen met mijn zoontje en kan het helaas niet overdragen als ik het even niet zie zitten. Dat zou het makkelijker maken denk ik. Hij is hartstikke lief en ik huil vaak als hij in bed ligt omdat ik soms lelijk kan doen als hij niet wilt eten. Voel me zo schuldig.

4. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Lieve meid, het is soms ook gewoon pittig. Mijn zoon heeft ook van die fases (want dat zijn het, fases, en ze gaan ook echt voorbij!) dat hij niet wil eten. Dat is frustrerend, maar als je dan bedenkt wat hij op een dag binnenkrijgt is dat echt wel genoeg. Hou het vooral gezellig aan tafel (anders hou je het niet vol) en geef het goede voorbeeld. Niet dwingen of boos worden, dat werkt averechts. Biedt eten aan: eet/proeft hij dan prijs je hem de hemel in, eet hij niet, maak er dan vooral geen toestand van. Wij geven wel altijd een toetje na.

5. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Je hoeft je echt niet schuldig te voelen hoor meid! Je doet niets verkeerd! Je moet het alleen wel loslaten. Je kunt het er nu eenmaal niet inproppen en hoe meer je forceert hoe meer weerstand hij er tegen kan hebben. Vertrouw erop dat het een fase is die overgaat, juist omdat hij daarvoor wel goed at. Hier heb ik een zoon wat echt een grote eter is. Die kan bij wijze van de hele dag wel eten. Maar ook hij heeft fases dat hij bijna niks wil. Zo'n fase heeft hij al meerdere keren gehad en is ook telkens weer vanzelf over gegaan. We maken er geen punt van, maar krijgt hij in zo'n fase even tijdelijk geen koekjes of limonade. Tussendoor alleen groente, fruit en water. Blijf op vaste momenten eten en eet samen. Meer kun je niet doen. Eet hij dan wel, mooi! Eet hij niet, ook goed. Succes ermee.

6. L S

L S Lid

2 jan 2016
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik hoop het echt want heb het gevoel dat ik faal als moeder. Ben altijd een perfectionist geweest. Heb het al veel laten varen voor mijn gevoel. Ik ben zo blij met hem want hij is echt zo lief en een clowntje. Heb lang last gehad van postnatale depressie en hij een afgeplat hoofdje. 6 maanden bij elk slaapje zijm hoofdje draaien. Erg beweeglijk geweest en veel gehuild de eerste 4 maanden. Moet helaas veel alleen doen. Klaag niet want zou niet zonder hem kunnen leven. Wil gewoon het beste voor hem. Maar ik zal je advies ten harte nemen. Fijn om even mijn hart te luchten.

Ben 36, zou je toch denken dat je het allemaal zou moeten kunnen.

7. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Het eerste wat in mij op komt is; los laten! Kindertjes gaan echt iet meer eten omdat mama het wil. Gewoon blijven aanbieden, als hij tekort komt, gaat hij vanzelf wel eten. Blijkbaar heeft hij het nu niet zo nodig.

Onze dochter at tot een paar maanden geleden ook amper, en toen opeens ging ze weer d'r groente opeten. Je kan het nou eenmaal niet opdringen, dat wordt het een groot 'ding' en gaat het averechts werken.

Wel vertrouwen in jezelf hebben hoor! Het is hartstikke moeilijk, maar om een falende moeder te zijn, moet je echt flinke steken laten vallen. Een afgeplat hoofdje valt daar niet onder! Een fase slecht eten ook niet! Je doet het verschrikkelijk goed!! Echt super dat je zoveel doet voor je zoontje en ook nog veel alleen - ik klaag bijna elke dag tegen mijn man dat het zo zwaar is :)

8. L S

L S Lid

2 jan 2016
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lief berichtje, van jullie allemaal.
    Ik kijk al tijden op deze site maar durfde zelf er niks op te zetten. Maar zo fijn dat ik zulke steunende berichtjes krijg. Ik hoop dat ik over een paar maanden ook deze tips aan een ander kan geven. Dat het goed komt...

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik herken het wel een beetje. De eerste maanden waren hier ook heftig. begon al in het ziekenhuis na de geboorte dat mijn oudste weinig wilde drinken. Dus de eerst weken bovenop de hoeveelheid cc's voeding gezeten. Lijstjes heb ik nog liggen. Ik ondertussen zelf een PND. En ook een afgeplat hoofdje wat we goed in de gaten moesten houden. Ik had gelukkig mijn man mee, dat scheelde een hoop om er vlot uit te komen, maar toch spookte mijn hoofd flink. Bij mijn oudste doken we rond de 4 maanden opeens richting teveel eten. Maar dat hielden we binnen de perken en ik kon even ademhalen, toch bleef de focus op de voeding, alleen nu andersom..

Ik heb in die fase na zijn 1e verjaardag echt even een knop moeten omzetten. Hij is een jaar, hij kan zelf aangeven als hij honger heeft, hij eet prima ergens anders (mijn ouders, later ook kdv), na een poosje kon ik het laten rusten. Toen ik eenmaal zover was werd het meer ontspannen en at mijn zoontje eigenlijk ook beter. Nooit weer zoveel als in zijn eerste jaar (gelukkig). Maar wel normaal voor zijn leeftijd..

10. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Als je een beetje in elkaar zit zoals ik (perfectionist helaas), dan denk je misschien bij iedere keuze die je maakt dat je daarmee dingen in gang kan zetten waar je voor eeuwig mee moet leven. Ik heb de neiging als ik iets achteraf niet goed heb gedaan, of als ik ergens in 'toegeef', dat ik daar dan nog heel lang de consequenties van moet dragen. Dat werkt natuurlijk helemaal niet zo. Je kindje heeft echt een eigen willetje en zo lang je uit liefde handelt en je je eigen tekortkomingen kent zal je je kindje echt niet zomaar verpesten.

Ons zoontje eet momenteel ook niet goed en ik sta natuurlijk wagenwijd open voor tips, maar ik ga er wel vanuit dat hij niets tekort komt en dat het uiteindelijk wel goed komt. Daar mag jij ook van uit gaan hoor!

11. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik ken je gevoel hoor, het duurt heel lang voordat je vertrouwen in je kind zover is dat je erop kunt vertrouwen dat hij instinctief goed voor zijn lichaam kan zorgen.
    Jouw taak is om eten aan te bieden, meer kun en moet je niet doen (zolang het in fases voorkomt en hij gewoon blijft groeien)

Ik weet niet hoe je hem eten geeft, maar een goede stap is om te stoppen met voeren (als je dat nog doet) en hem zijn gang laten gaan met het ontdekken en voelen/proeven.

12. tuc

tuc Niet meer actief

ik snap wel dat je er niet zo'n prettig gevoel bij hebt...je bent snel bang dat je kind te weinig voedingsstoffen binnen krijgt.
    Probeer daar overheen te stappen, een kind hongert zichzelf niet uit en ze kunnen gelukkig wat hebben.

Ik weet niet wat jullie eetgewoonten met hem zijn, hoe jullie dat aanpakken, maar ik zou iig de sfeer gezellig houden aan tafel. Gezellig met zn allen, stukken op zijn bordje neerleggen en verder geen aandacht aan het niet eten besteden. Als hij wel wat eet, kun je zeggen: goh lekker he worteltjes.

Mochten er groenten zijn die hij wel graag eet, die wat vaker koken, dan is er ws minder afwisseling dan je zou willen, maar als hij dan eet is dat ook wel fijn.
    En s middags lekker een bordje rauwkost neerzetten?

Mocht hij wel graag pasta met saus eten, dan kun je al veel groenten door de saus pureren. Of soep, is dat wat?

13. L S

L S Lid

2 jan 2016
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jullie hebben ook gelijk. Hij moet woensdag voor zijn 14 maanden prikjes en dan gaan weer wegen. Ik hoop dat hij voldoende is aangekomen, hij wordt al tussendoor gewogen om het in de gaten te houden. Hij heeft idd een eigen willetje en een goede temperament.

Deel Deze Pagina