8 maanden, ik wil stoppen maar ik weet niet hoe.

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Lisszy, Apr 16, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

May 27, 2008
    2,602
    6
    38
    Female
    Hallo Linda,

Na ruim 8 maanden bv te hebben gegeven, wil ik graag stoppen. Het was een heerlijke periode waarop ik ook erg trots ben, maar het is voor mij niet meer op te brengen. Ik heb nu 4 ontstekingen gehad (waarvan 3 in 2010) en door aanhoudende spruw zijn pijn beide tepels tot bloedens toe stuk. Voeden (en kolven) doet nu dus ook heel veel pijn.
    Zoë krijgt nog 2 keer er dag BV; 's morgens en de laatste voor de nacht. Nou wil ik deze 2 voedingen afbouwen, maar hoe kan ik dat het beste doen?
    Ik ben gevoelig voor ontstekingen, de laatste was deze week.
    Zoë drinkt overigens ook steeds minder. Ik las al op het forum dat dat ook een fase is waar ze in zit, maar daardoor staan mijn borsten constant op spanning. Mijn melkproductie neemt moeilijk af, zeg maar.

Dus hoe kan ik nu het beste te werk gaan om mijn meisje, het liefst ontstekingsvrij, volledig op de fles te krijgen?

Alvast bedankt,

Groetjes Lisszy

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

Mar 3, 2010
    860
    0
    0
    Hoi Lisszy,

Ja dat is wel een lastige, hoe pak je dat aan. Een hele voeding weglaten zal te veel van het goed zijn voor je borsten. Misschien kun je er op overgaan om de avondvoeding inplaats van te voeden te kolven. Je kolft dan net tot het soepel is en dan stop je. Probeer iedere avond wat eerder te stoppen, maar blijf goed allert op harde plekken in je borsten.
    Pas als je voor de nacht niet meer het gvoel hebt dat je borsten op spanning staan sla je deze hele voeding een keer over.
    De weg der geleidelijkheid dus.

Succes!
    Linda

3. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

May 27, 2008
    2,602
    6
    38
    Female
    Hoi Linda,

Dank je wel voor je antwoord.
    Ik heb besloten om eerst de spruw te gaan bestrijden met Gentiaan Violet. De pijn is bijna ondraaglijk op het moment en ik heb nu ook steken in mijn borsten (ipv alleen maar pijn rond tepels bij voeden/kolven). Als de spruw onder controle heb, ga ik zeker jouw advies opvolgen!
    Ik had nog wel een kleine vraag; ik bied Zoë nog altijd 2 borsten aan. Voornamelijk bij de ochtendvoeding wil ze de tweede niet meer. De geweigerde borst staat de hele dag op spanning. Is het dan raadzaam om bij die borst wat af te kolven?

Groetjes Lisszy

4. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

Mar 3, 2010
    860
    0
    0
    Hoi Lisszy,

Die borst kolven kan in principe nooit kwaad. Bij zo'n borst op spanning ligt een ontsteking immers op de loer.
    Je zult de balans moeten zoeken tussen
    wel kolven = verminderde kans op ontsteking
    niet kolven = afbouwen van de productie

succes
    Linda

Share This Page