Welke voordelen heeft afgekolfde borstvoeding nu nog?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Weegschaal, 14 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Weegschaal

5 okt 2011
    38
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste lactatiekundige,

Mijn zoontje heeft de eerste 6 maanden volledige borstvoeding gehad. Helaas heb ik vanaf dat hij 8,5 week oud is fulltime moeten kolven. Zeker op het moment dat ik ging werken bij 4 maanden heeft het mij veel moeite gekost om alle voedingen bij elkaar te kolven. Ik kolfde naar mijn idee veel om zijn voedingen bij elkaar te kunnen kolven (minimaal 8 keer op een dag en heel vaak ook meer). Hierdoor, maar ook met het oog op het einde van mijn kolfrecht bij 9 maanden heb ik besloten dat mijn zoontje gedeeltelijk flesvoeding ging krijgen vanaf 6 maanden. Sindsdien krijgt mijn zoontje:
    6-7 maanden: 3X borstvoeding en 1X kunstvoeding
    7-8 maanden: 2X borstvoeding en 2X kunstvoeding
    8-9 maanden: 1X borstvoeding en 2X kunstvoeding

Nu ben ik op het punt gekomen waarbij ik me afvraag of ik helemaal wil stoppen met borstvoeding. Ik kolf nu 2X 's ochtends (in een tijdsbestek van 2 uur) en 2X 's avonds (in een tijdsbestek van 2 uur). Hiermee kolf ik slechts 1 voeding. In combinatie met mijn lange werkdagen nog best intensief voor mij, waarbij ik een lage opbrengst heb.

Nu vraag ik mij af wat nu nog de meerwaarde is van afgekolfde borstvoeding (hij drinkt dus uit de fles en niet uit de borst). Heeft mijn zoontje nu de meeste voordelen van borstvoeding meegekregen? Of doe ik echt mijn zoontje tekort als ik volledig stop.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Groet,

Weegschaal

2. Weegschaal

5 okt 2011
    38
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nog even ter informatie: mijn zoontje wordt aankomende maandag 9 maanden.

3. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

knap dat je nog zo vaak kolft voor een voeding zeg!
    Het is zo dat borstvoeding altijd een meerwaarde heeft boven kunstvoeding. Je geeft antistoffen mee aan je baby en die zitten nu eenmaal niet in kunstvoeding. Ook 1 voeding per dag, die gekolfd is in een fles, is waardevol.
    Maar het moet wel op te brengen zijn voor jou!
    Het is een afweging die je zelf moet maken. Je kunt echt heel trots zijn op jezelf dat je dit al 9 maanden volhoudt!
    Kijk wat haalbaar is voor je, of je dit nog langer wilt doen of niet.
    Er zijn ook nog wel trucjes om de productie te proberen te verhogen, zoals een oxytocine neusspray, borstvoedingsthee, fenegriek en evt domperidon.
    Maar maak eerst een keus of je nog verder wilt gaan of dat je het nu goed vindt na 9 mooie maanden!
    Succes en bij vragen hoor ik het wel.

Mirjam

Deel Deze Pagina