Hoi, ons zoontje van bijna 10 maanden is supersnel, dus hoog tijd voor een traphekje. Ons leek die van kiddy guard wel fijn (soort hor), omdat als hij niet uitgeklapt is, geen ruimte in neemt, maar ik las dat die maar tot 2 jaar geschikt zijn. Heb je daarna geen traphekje meer nodig dan? Bedankt!
Hoi, Wij hebben een traphekje van de prenatal, gewoon een simpele witte van het huismerk. Bevalt harstikke goed, maar ook daar staat op de doos tot 24 mnd. Ik vond dat ook al vreemd, want ik verwacht echt niet dat er hier dan geen hekje meer nodig is. Ik denk alleen dat ze dan niet meer kunnen garanderen dat een kindje slim genoeg is om zo'n ding te openen of misschien zelfs wel met grof geweld te slopen of er overheen te klimmen. Zal dus eerder zijn dat ze zichzelf indekken had ik bedacht... ik lees even mee wat anderen zeggen!
wij hebben gewoon een simpele versie van de praxis of zo. Lekker stevig en degelijk. Zo'n soort hor is misschien leuk voor onderaan de trap, maar bovenaan zou ik het toch eng vinden. Als ze groter zijn gaan ze er toch tegenaan leunen.
Ik heb hekjes van de ikea (3). stevig en degelijk. Ik denk dat ze verwachten dat kindjes dan zelf trap kunnen lopen, maar ik moet er niet aan denken dat uk in het donker van de trap valt, hier blijven ze zeker langer zitten.
Hier ook de Ikea. En die bevalt goed. Die 2 jaar is omdat er kindjes zijn zie er dan overeen gaan klimmen. Of er iets voorzetten en er over opklimmen. Dat geld dus vooral voor de vlugge dreumesen.
Op den duur gebruik je een traphekje boven ook nog vooral om te voorkomen, dat kinderen niet 's nachts met een 'slaperige kop' zo het trapgat in lopen. Wij hebben het traphekje straks wel weer nodig voor Noelle natuurlijk als ze gaat lopen, maar hebben hem er ook nog altijd zitten voor Anouk die al bijna 9 jaar is. We hebben hem nooit meer vastgeklemd zitten, maar ik draai hem toch meestal wel voor het trapgat, omdat ik toch altijd nog bang ben, dat ze zomaar 'slaapwandelend' het trapgat inloopt. Ze komt namelijk nog wel eens 's nachts naar ons toe als ze gedroomd heeft ofzo en moet dan wel vlak voor het trapgat langslopen en meestal doet ze het licht niet aan. Dus ik vind het toch ook bij kinderen op oudere leeftijd nog wel een veilig idee.
Dat van die 2 jaar is een europese regel, die eigenlijk nergens op slaat, juist op die leeftijd zijn kinderen zo ondernemend dat je ze helemaal in de gaten moet houden. (net of ze dan ineens snaooen dat je je niet zomaar 13 treden naar beneden moet laten vallen.. ) Maar omdat de landen er onderling niet uitkwamen wat nou de norm moet zijn, hebben ze er maar 2 jaar van gemaakt... Ik weet alleen niet meer waar ik dit gelezen heb, ik kan de link niet meer vinden. In elk geval: WIj zijn ook lang aan het zoeken geweest omdat we nogal een rare opening bij de trap hebben, die ook nog eens heel smal is. Er zit namelijk een gedeelte van onze kachelpijp voor. (Die komt daar door de vloer heen) Wij hebben een hekje van Ikea gekocht, die verstelbare en daar hebben we zelfs nog een kleine aanpassing aan moeten doen. Het enige nadeel is nu, omdat dus die kachelpijp in de weg zit, dat het hekje naar de trap toe open draait... Ik dubbelcheck dus altijd of hij goed dicht zit. Maar verder is hij makkelijk te openen en te sluiten met 1 hand. Je moet een schuifje terugschuiven en dan het hekje een klein stukje optillen. Dat schuifje gaat dusdanig zwaar dat Jelle dat voorlopig nog niet kan.
ik heb ook een kiddy guard zowel boven als beneden. boven omdat het schots en scheef loopt en een trap hekje zo los is te trekken en beneden ivm te weinig ruimte. ik vind het ideaal, en het rateld als hij open gaat zokan je altijd horen of iemand het hekje opend, nou zou het voor een kind wat moeilijker worden want je moet een paar handelingen doen om hem open tekrijgen
Wij hebben het ook van kiddy guard. Perfect ding. Neemt heel weinig ruimte in, veel handiger dan die lompe traphekken. En idd volgens mij zijn dat standaard normen hoor tot 2 jaar.
Ik wil nog even een tip geven. Blijkt dus dat niet alle traphekjes standaard passen. Wij gingen vol goede moed naar de Ikea waar we met de Family pas nog korting kregen. Maar beide traphekjes passen niet onder aan onze trap. Boven wel. Kijk goed naar de max. en min. breedte van het hekje en meet het trapgat ook op aan de onderkant en bovenkant. Wij zitten hier nu met 2 hekjes waar we niks mee kunnen.
Hier ook een kiddyguard. Hij kan tot 60 kilo leungewicht hebben. Moet een forse twee jarige zijn. Hij kan idd ook ratelen als je 'm laat oprollen, dit doet 'ie niet als je het knopje ingedrukt houdt. Voordeel is dat een leek 'm nooit zomaar open kan krijgen. oudere kinderen dus ook niet. (maar de spontane oppas ook niet ) Wij hebben alleen bovenaan de trap traphekje vanwege het valgevaar. Beneden hebben we gewoon de deurkruk naar de gang omhoog gezet. Wat ik wel een nadeel vind is dat als je bijvoorbeeld al een uk boven hebt liggen en je komt met een tweede op je arm boven, je 'm moeilijk met 1 hand open kan krijgen. Dat vereist echt een bepaalde handigheid. (en hij ratelt dan omdat je met je andere hand het knopje niet in kan drukken)