Ik ging met de draagzak op de fiets en ga dat nu weer doen, alleen dan met een draagdoek omdat de beentjes/heupjes beter zitten en dat makkelijker fietst. Ook voor mij geldt dat ik al jaren niet ben gevallen met de fiets en dat ik wel voorzichtiger rijd als ik met een draagdoek fiets, ik sjees dan niet de dijk af en hobbel niet zomaar over stoepranden, bochten neem ik ook voorzichtiger. Ik heb ouders wel gekkere dingen met hun kind zien doen. (Zonder gordel in de auto, bijvoorbeeld.)
Ik zou voor de maxi-cosi drager voor op de fiets gaan.. Draagdoek/zak lijkt mij echt niet veilig, moet er niet aan denken als je ineens toch valt ofzo.. Als je kindje in de maxi-cosi zit, zit ze vast, is ze beschermd door de maxi-cosi en het handsvat dat is een soort rolbeugel dus lijkt mij 10x veiliger ook al ziet het er miss wat onstabiel uit.
Zo'n fietskar is helemaal niet onveilig hoor... zet een spiegeltje op je stuur en je kan zo naar je kindje kijken... Je bent al 5 jaar niet gevallen met de fiets, maar wat als je bvb word aangereden en dan op je kindje valt? dat heb je niet in de hand hé!!! Ik vond zelf de maxi cosi op de fiets ook geen fijn idee, het is koud voor zo'n kleintje en ze zijn nog behoorlijk kwetsbaar. Wij hebben bewust voor een fietskar gekozen met babyschaal... hij is inmiddels 11 maanden en ik breng hem nog elke werkdag naar de oppas met de kar
Heel erg bedankt voor al jullie adviezen! dat helpt iig met het kiezen van een oplossing. Een bakfiets zou ik zelf een hele goede optie vinden maar vind ze VEEEEEEEl te duur, ook tweede hands. En we wonen op een flat met een mini fietsenhokje waar de kinderwagen ook al staat dus dat gaat niet lukken.
een draagdoek/zak is niet alleen sterk af te raden ivm vallen/ongelukken, maar vooral vanwege de hobbels en bobbels icm de nekwervels en speien die nog lang niet sterk genoeg zijn!!!
Ik heb zelf een draagzak en ik gebruik hem af en toe op de fiets. Bij mijn dochtertje was dat ook helemaal geen probleem, zij vond het heerlijk om zo tegen mij aan te "hangen". Maar nu met mijn zoontje vind ik het helemaal niks. Hij zit de hele tijd te wringen en hij vind er niks aan in dat ding. Dus buiten het feit dat het misschien onveilig is om je kindje in de draagzak te vervoeren, kan het dus ook zijn dat je kindje niet eens in een draagzak wil Een draagdoek is dan misschien weer anders maar daar heb ik geen ervaring mee... Als ik jou was zou ik gewoon voor zo'n maxicosi drager achter op de fiets gaan, is relatief goedkoop en zeker veiliger dan een draagzak/doek. Je zou eventueel ook kunnen kijken naar een fiets met de bagage drager aan de voorkant. Als je weet wat ik bedoel succes ermee!
Ik zou een auto kopen voor het eerste jaar sowieso, een goede tweedehands en dan weer verkopen als je de auto niet kan/wil houden. In elk geval niet in een draagdoek/zak vervoeren! Je denkt natuurlijk "mij overkomt niets" maar je zult maar net zien...je vergeeft het jezelf nooit. De veiligheid van mijn kindjes gaat voor alles. Ik kan ook niet goed opmaken of je het geld niet kunt uitgeven of het er gewoon niet voor over hebt? Ik weet, ik heb makkelijk praten met twee prachtig nieuwe auto's voor de deur. Kan je dan niet ergens anders op bezuinigen en zoals ik al zei en toch voor een jaartje of zo een auto aanschaffen? Dan is je kindje toch al weer iets minder kwetsbaar.
Ik fiets ook met een draagdoek. Ik weet het; wordt overal afgeraden... Ik heb een doek van 5 meter en daar zit hij heel strak in, het lijkt nog het meest op toen ik hoogzwanger was. Hij beweegt niet, bungelt niet heen en weer zoals in een baby bjorn en zijn nekje wordt ook goed ondersteund. Bij erge hobbels veer ik zelf wat mee, zodat dat nog wat extra de schok opvangt. Uiteraard kies ik de rustigste routes waar ik de minste auto's tegenkom en fiets ik niet met mijn gebruikelijke 25 km per uur Ik heb wel een mamafiets; met veel ruimte tussen stuur en zadel. Ik pas er met mijn zoontje nog makkelijk tussen. Als het erg regent loop ik met de fiets en een paraplu of met de wagen, dan maar wat eerder van huis
Precies! Als ik op de fiets zat met mijn draagzak, fietste ik inderdaad alleen de "asfaltroutes". Ik was me er heel erg van bewust dat je extra kwetsbaar bent. Fietsen was trouwens ook meer een noodzakelijk kwaad: ik woonde echt te ver van het centrum om iedere keer lopend de boodschappen te doen en ik had geen auto. Voor de stevigheid kies ik deze keer voor een draagdoek. Ben al hard aan het oefenen met een knuffelaap.
Ik heb hetzelfde probleem en wij zorgen nu dat hij gehaald wordt dat is het voordeel nu nog van oppas ipv kdv...hij staat nog op de wachtlijst namelijk. Ik zou noooooooit met een draagzak gaan fietsen...niet omdat ik zelf niet kan fietsen maar omdat er ook nog andere mensen in het verkeer deelnemen. In de beschrijving van onze Baby Bjorn staat ook echt dat het NIET mag. Ik wilde zo'n BabyMee...maar mijn man vind dat eng... We zitten nu nog te twijfelen over een bakfiets voor ons samen of een mamafiets voor dalijk voor mij en een nieuwe fiets voor hem...
Ik rijd met de babymee ook alleen over rustige asfaltroutes. Ik denk dat 80% van wat ik fiets, fietspaden zijn waar geen auto's kunnen komen. Het ziet er misschien wiebelig uit, maar dat valt wel mee hoor, het ding zit echt goed vast. Met de draagzak wel uitkijken dat ze het niet te warm krijgen!
Met een baby bjorn is dat ook niet zo'n goed idee; daar zit je kindje 'los' tegen je aan en schudt alle kanten op. Ik gebruik zelf een draagdoek die je moet knopen. Daarin zit ie net zo vast als aan het einde van de zwangerschap.
Maar ja, aan het einde van de zwangerschap hooeft 'ie nog niet zelf adem te halen en zit er ook nog een stootkussen van water om de baby heen. Ik zou nooit en dan ook echt nooit met een draagzak, doek of whatever gaan fietsen, het is echt heel gevaarlijk.
Towser: ik denk dat je moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Iedereen wil het beste voor zijn kindje, tenminste; daar ga ik vanuit. Ik vind zelf niet dat ik gevaarlijk bezig ben, maar als je je op die manier onveilig voelt, moet je het zeker niet doen.