Baby vindt eten moeilijk - kokhalzen en overgeven

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Cobon, 23 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cobon

Cobon Niet meer actief

Goedemorgen,

Ons kleine meisje vindt eten maar knap ingewikkeld, het doorslikken en het in haar mond hebben. Ze snapt er niets van, en daardoor zit ze veel te kokhalzen en af en toe spuugt ze daardoor heel haar maag leeg :(

Heeft iemand tips? Het maakt niet uit of het brood is of pap of gepureerde zalvige pompoen.

2. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Ik zie dat je baby pas 6 maanden is. In principe is kokhalzen niet erg. Wenselijk zelfs, het voorkomt verstikking. Bij baby's zit het kokhalsreflex verder naar voren op de tong dan bij ons, dus ze kokhalzen vrij snel. Geef je alleen gepureerd eten? Misschien kun je echte vaste voeding geven, zodat ze ook moet gaan kauwen. Misschien raakt ze in de war van de dikke structuur itt melk. Maar als je denkt dat er echt iets mis is met haar mondmotoriek kun je misschien contact opnemen met een logopedist?

Chechi, nizzie86, Cobon en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ik geef alles door elkaar (vast, gepureerd, pap, brood korst enz), om een beetje te kijken naar wat nu werkt en wat niet. Maar het werkt allemaal niet. Het kokhalzen is tot daaraan toe maar dat er dan een hele sloot melk achteraan komt lijkt me niet de bedoeling :(

Ik weet niet of het echt motoriek is, weet ook niet hoe lang je moet aanmodderen en volhouden. Oudste dochter at de lepel erbij op zo'n beetje op deze leeftijd ;)

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.815
    5.951
    113
    Vrouw
    Je hebt echt nog alle tijd.
    Tot 1 jaar kan melk nog gewoon de hoofdvoeding zijn.
    Lukt het nu dan is dat mooi, zo niet ook geen probleem.
    Ik zou het nog zeker een maand aankijken

nizzie86 en Cobon vinden dit leuk.
  5. Rosy90

Rosy90 VIP lid

29 jul 2014
    9.546
    6.410
    113
    Vrouw
    Mijn jongste dochter deed dit ook.
    Duurde echt een maand of 2 voor ze niet meer kokhalsde.
    Wel is ze erg kieskeurig qua smaak.
    De groenten hapjes gingen beter toen ik het mengde met aardappel.
    Zou gewoon nog af en toe blijven aan bieden, maar als ze het echt heel erg blijft doen dan gewoon wat extra melk en even paar daagjes rust van de hapjes. Dat werkte hier het beste.
    Ze eet nu prima, (op het kieskeurige na dan:rolleyes:)

Cobon vindt dit leuk.
  6. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.029
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    In het verleden heeft mijn zoon pre-logopedie gehad en wat ik me zo herinner is dat je geen structuren moet mengen.

Dus melk prima, stukjes (afhankelijk leeftijd natuurlijk) prima, maar geen pap met stukjes, dat is erg verwarrend.

Jessi79 vindt dit leuk.
  7. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Bij mijn derde dochter had ik dit probleem ook. Ik heb het toen even enkele weken niet meer geprobeerd en toen na een week of drie weer opnieuw, toen ging het al stukken beter. Zes maanden is dan wel de ‘grens’, maar het ene kind is het andere niet en het is ook nog geen ‘must’. Als het zo’n naar gedoe wordt krijgt je kindje ook geen positief gevoel bij eten. Ik zou het dus weer enkele weken parkeren en dan opnieuw proberen.

Spectre en Cobon vinden dit leuk.
  8. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.762
    7.311
    113
    Vrouw
    Bij mijn oudste hadden we prelogopedie voor hem met 10 maanden, want die at bijna niets. Middelste pakte het vaste voedsel sneller op en jongste van 9 maanden eet ook nog bijzonder weinig. Van brood snapt hij sowieso niets.

Mijn oudste is een heel makkelijke eter geworden en mijn middelste totaal niet. Dus hoe het nu ook loopt, het maakt niet uit. Blijven aanbieden

En als ze zo spuugt door de melk, eventueel eerst wat hapjes en pas daarna de melk?

Cobon vindt dit leuk.
  9. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Heel herkenbaar! Hier begonnen met 5 maanden, ze kokte ook heel erg en later met stukjes brood spuugde ze ook haar halve maag inhoud leeg. Toch ben ik het elke dag blijven aanbieden (groente en fruit, brood nu pas af en toe weer) en nu met ruim 7 maanden begint het beter te worden. Fruit eet ze goed, zonder kokhalzen en groente gaat ook goed met stuk minder kokhalzen alleen dat eet ze wel echt minder.

Het kan opeens snel gaan. 2 weken geleden maakte ik me ook erg druk en op het CB overleg gehad. Die bood ook al pre logopedie aan, maar dat vond ik wat vroeg. Nu 2 weken later eet ze opeens eens stuk beter :thumup:

Cobon vindt dit leuk.
  10. Cobon

Cobon Niet meer actief

Dank allemaal! Fijn ook, wat herkenning en succesverhalen.

Gisteravond heb ik haar met stukjes avocado in de stoel gezet en die heeft ze uit haar handje gegeten zonder énig probleem. Het kan vriezen het kan dooien, zullen we maar zeggen, haha.

Jackie87, Athina, Spectre en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.762
    7.311
    113
    Vrouw
    Ga ik ook eens proberen! Jongste hier slaat z'n lepel weg, maar wil best wat knagen. Had nog niet aan avocado gedacht.

12. Cobon

Cobon Niet meer actief

Wel lekker glibberig in de hand :roflmao: ik doe vanavond hetzelfde met stukjes gekookte pompoen denk ik! Ze zat echt heel lekker te eten dus ze wil wel.

Hopelijk werkt het bij jullie ook!

JupitR vindt dit leuk.
  13. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.887
    18.681
    113
    Vrouw
    Zo was het bij mijn dochter ook. Ze wilde in het begin niks weten van geprakt, als er nog maar iets van een stukje in zat, ging ze vreselijk kokhalzen. Brood hebben we langzaam opgebouwd, eerst hele kleine kruimels, tot het steeds beter ging.
    We gaven ook regelmatig kant en klare groentehap, pas vanaf de 8+ maanden potjes, zitten er stukjes in.
    Nu eet ze steeds vaker met ons mee trouwens. Nog wel wat door elkaar geprakt, echt stukjes kip of vlees vind ik nog wat eng, maar binnenkort toch ook maar gaan proberen.
    Alles langzaam opbouwen, tot 1 jaar is melk de hoofdvoeding.

Rosy90 en Cobon vinden dit leuk.
  14. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Hier deed dochter dat ook. Die begon soms als te kokhalzen wanneer ze haar eten alleen maar aanraakte. Toch heb ik volgehouden en heel langzaam eet ze nu steeds meer, en beter.

Cobon vindt dit leuk.
  15. Cobon

Cobon Niet meer actief

Het was echt van de één op de andere dag over. Sinds donderdag snapt ze helemaal hoe het werkt en hapt ze keurig van haar lepeltje of uit haar handje :)

Brood gaat niet goed en krijgt ze niet goed weg (en dan kokhalzen en overgeven) dus daar wacht ik weer even mee.

Dank voor de tips allemaal!

16. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Wat voor brood geef je haar? Soms helpt het wat ouder brood te geven (of geroosterd), dat wordt niet zo'n plakkerige bal in de mond.

17. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    Onze oudste 2 jongens begonnen pas echt een beetje goed te eten bij 8 maanden. Daarvoor ook maar mondjesmaat en veel kokhalzen.
    De oudste van 5 eet nu als een bouwvakker dus helemaal goedgekomen!

Deel Deze Pagina