Vroege termijnecho: inwendig of uitwendig?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Timiris, 11 jul 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Timiris

Timiris Bekend lid

6 jul 2006
    739
    0
    0
    van alles met paarden
    Doetinchem
    Hallo...
    Ik weet pas sinds een week dat ik zwanger ben.
    Door pilgebruik weet ik alleen niet hoelang,daarom krijg ik donderdag een termijnecho.
    Mijn vraag is alleen...Hoe doen ze dat?
    Ik ben hier niet over ingelicht,maar zou het wel graag willen weten.

Mijn moeder zegt dat ze bij vroege zwangerschappen vaak een inwendig onderzoek doen.
    De volgende zegt weer dat ze alleen inwendig doen als ze denken dat er iets mis is...
    En wat maakt dan het verschil tussen inwendig en uitwendig?
    (uitwendig begrijp ik wel,maar inwendig kan ik me weinig bij voorstellen wat ze dan doen?)

De dokter schat me rond de 7 weken zwanger nu,maar wat als ik bijv. pas 4 weken zwanger ben,zien ze dan wel iets??
    En als je zo'n termijnecho ondergaat,kunnen ze dan ook zien of het kindje gezond is?
    Ohja...en als laatste: mag er iemand mee,of moet je alleen gaan?

Alvast bedankt :D

2. Japke

Japke Bekend lid

1 feb 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Tom en Bo,

Nog van harte gefeliciteerd! De termijnecho proberen ze meestal in eerste instantie uitwendig tenzij ze weten dat je nog niet zo ver zwanger bent. Dan doen ze dus een inwendige echo.
    Het verschil tussen inwendig en uitwendig, is alleen dat je met een inwendige echo vroeger een zwangerschap kan zien dan met een uitwendige echo.

Als je minder ver bent dan verwacht, hangt het mede af van de echoapparatuur of ze wat zien. Zien ze het niet goed, dan laten ze je na een poosje terug komen.
    Ze kunnen bij een termijnecho niet zien of je kindje gezond is.
    En ja, je mag iemand meenemen, dit is wel prettig, met z'n tweeën hoor je meer dan in je eentje. Ook kan hij/zij de vragen stellen waar je nog meezit.

Succes donderdag,
    groetjes,
    Japke

Deel Deze Pagina