Zoals de titel al zegt vraag ik me af wat ik moet kiezen: begeleiding door de huisarts of door de verkundige. De huisartsen praktijk waar ik bij ben heeft veel ervaringen in bevallingen. In principe dekken zij samen met nog wat huisartsenpraktijken een hele regio. Nu weet ik nog niet zo goed wat ik wil. Aan de ene kant is de huisarts ervaren genoeg en wil hij die ervaring houden moeten er ook vrouwen blijven die hij kan begeleiden. Aan de andere kant besteed een verloskundige 100% van haar tijd aan zwangere vrouwen, dus die heeft meer ervaring / kennis. Ben benieuwd of er zwangere zijn die ook voor deze keus stonden en wat ze besloten hebben (en waarom). Groetjes, Mariëtte
Ik weet dat mijn zusje bij de 1e voor de huisarts heeft gekozen. Omdat ze dat een prettige man vond. Ze is uiteindelijk toch in het ziekenhuis bevallen. En omdat ook andere zwangeren bij die huisarts naar het ziekenhuis moesten is hij toch zijn verloskunde-certificaat kwijt geraakt. Hij zat net onder het minimum. Nu zit ze dus voor nr2 bij de verloskundige. Dat bevalt ook prima, kunnen even makkelijker een echo doen. Maar ook zij hadden nr1 niet thuis kunnen halen, dus dat had niet uitgemaakt.
hier heeft de huisarts de 1e zwangerschap begeleidt, geweldig gewoon! Toen de 2e onderweg was, was de huisarts inmiddels gestopt met het verlenen van verloskundige zorg, heel erg jammer. Vanaf nummer 2 hier dus naar de vlos gegaan. Wel moet ik zeggen dat ik het toch echt bij de huisarts leuker vond, de band die je dan krijgt is toch anders, nu zie ik elke keer een andere vlos, die weet niet wat je gezegd hebt, kent je niet, en ja, mijn huisarts kent me goed! Dus gevoelsmatig zeg ik ga voor de huisarts, ze sturen je ook door als er iets niet goed is. Heb je de keuze trouwens wel? Ik sprak mijn huisarts laatst en heb hem dit ook gezegd, hij glunderde helemaal, hij vertelde ook dat hij de verloskunde absoluut mist, maar ja, zijn leeftijd speelt ook parten, haha. En ik was bij hem voor iets heel anders en hij heeft zijn doptone nog dus ik mocht ook nog naar het hartje van de 3e gup luisteren, super toch. De doptone is een van de dingen die hij niet weg wil doen, komt soms nog van pas! Mijn advies, doe waar je je het prettigst bij voelt. Heb je een goede band met je huisarts dan wordt deze alleen maar beter!
Ik zou kiezen voor de verloskundige. Vind ik gewoon een prettiger idee, meer ervaring e.d. Moet wel zeggen dat ik een verschikkelijke huisarts heb
In friesland en bijv. in de regio zuidhorn is het heel normaal dat de huisartsen nog bevallingen doen. Persoonlijk zou ik maar wat graag mijn HA de bevalling laten doen. Ik ken hem ondertussen al éen tijd, vertrouw hem volledig. Hier doet de HA echter geen bevallingen. Ik werk in de kraamzorg als planner (en krijg dus alle bevallingen binnen) en het is absoluut niet zo dat bevalling onder leiding van een HA vaker medisch worden oid. Ik zou dus echt doen waar je je zelf het meest fijn bij voelt.
Ik zou onmiddelijk voor mijn huisarts kiezen, als hij nog zwangerschappen zou begeleiden. Ik heb veel meer vertrouwen in hem dan in de vk-praktijk.
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik toch ga kiezen voor de huisarts. Ben pas 1 keer bij hem geweest (wonen nog maar een jaar waar we nu wonen) maar echt een hele fijne man. Heb alleen nog geen kennis gemaakt met de vrouwelijke huisarts, maar dat komt nog wel. Eerst over twee weken een eerste afspraak en als dat niet goed voelt kan ik altijd nog kiezen voor de verloskundige.