Ziekenhuis of Verloskundigepraktijk?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door BellaLuna, 9 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BellaLuna

BellaLuna Niet meer actief

Ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar hier in onze stad kunnen we naar de
    1) Verloskundigepraktijk. Daar werken 3 verloskundigen die je dan om de beurt bij je afspraak krijgt.
    2) Ziekenhuis - Verloskundige

Bij de eerste liep ik bij de verloskundigepraktijk. Dat beviel me eigenlijk wel goed, omdat het erg persoonlijk is. Ik had nogal last van mijn rug, werd heel lief en behulpzaam geholpen en heb daar hele professionele hulp gehad.
    Mijn man ging naar iedere afspraak mee, heel erg prettig! Nadeel van de verloskundigepraktijk is dat de intake, en het wegen, 'heb je nog vragen', informatiegedeelte ín de wachtkamer is. Heb je geluk, dan zit je er alleen, heb je pech heb je mensen die kunnen horen hoeveel je bent aangekomen, en al je klachten kunnen meeluisteren.
    Daarnaast... Als ik een afspraak om half 11 had, werd ik pas om kwárt over 11 geholpen. De wachttijd daar is zóooo ontzettend lang!! Fijn: Want ze nemen de tijd voor je... Maar ik kan me die drie kwartier niet permitteren, zeker omdat ik inmiddels een peuter van 2 mee moet nemen. Mijn man baalde hier ook altijd van: Want die was wel ruim een uur van zijn werk weg. Vaak moest hij tussentijds ook weg om de parkeermeter bij te vullen..........

Nu bij de tweede ben ik aan het twijfelen geslagen. Ik wíl niet dat iedereen kan horen, hoe of wat. Dus sowieso ga ik daar niets meer bespreken, zeker niet als jan en alleman mee kan luisteren. Dat half uur wachten gaat niet meer aangezien ik een eigen bedrijf run, en ik mijn peuter mee moet nemen. Na lang wachten wordt die echt wel vervelend. Mijn man gaat ook niet meer mee (ander werk), en de praktijk is aan de andere kant van de stad. Dus; Altijd met de bus (ik heb geen rijbewijs).

Het ziekenhuis is voor mij makkelijker (dichterbij) te bereiken en ik heb het idee dat die ook sneller werken. Dat sommige afspraken iets uitlopen vind ik niet erg, maar bij de VKpraktijk was dat iedere afspraak zo. Ik ben alleen bang dat in het ziekenhuis het allemaal wat zakelijker is....

Moet snel beslissen want zal toch één deze dagen een VK op moeten bellen.

Waar zijn jullie naartoe gegaan en wat zijn jullie ervaringen?

2. Jalou

Jalou Bekend lid

5 feb 2010
    931
    0
    16
    Rotterdam
    Ik heb geen ervaring zoals jij.
    Ik heb bij mij in het dorp maar 1 vk praktijk. Een goede vriendin van mij is vk en vertelde mij voor mijn zwangerschap al geen leuke verhalen over die praktijk. Dus toen ik voor het eerste zwanger werd, voeld ehet voor mij niet goed om naar die praktijk te gaan, maar ik baalde dat ik geen keus had.
    Gelukkig was er een praktijk in een ander dorp die bereid waren om mij op te nemen in de praktijk.

Het belangrijkste is dat jij je op je gemak voelt. Het is een bijzondere maar ook persoonlijke situatie. Kies dus voor hetgeen waar jij je prettig bij voelt! Niemand die jou dat kwalijk neemt. Je betaalt immers genoeg voor je ziektekosten zodat je kan kiezen.

Veel succes met je keuze en veel plezier met je zwangerschap!!

3. MamavanDaan

MamavanDaan Bekend lid

27 sep 2009
    811
    141
    43
    Achterhoek
    Ik ga naar een verloskundige praktijk met 3 vk's. Hier zit bijna nooit iemand in de wachtruimte en lopen de afspraken bijna niet uit. Ze hebben nu ook radio aan op de achtergrond. Als ik jouw verhaal lees zou ik kiezen voor het ziekenhuis, alleen al omdat het dichterbij is.

4. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    :$ wegen in de wachtkamer? Ja, dat is hier ook, maar het is geen deel van het gesprek met de vk. Je mag gewoon zelf weten of je je daar weegt, het wordt niet bijgehouden. Ik denk wel dat ze het bijhouden als je te licht of te zwaar lijkt, in de gesprekskamers staat ook een weegschaal. Ik zou dit een behoorlijke inbreuk op mijn privacy vinden...

Ik ga zelf naar een praktijk die op het terrein van het UMCG zit (academisch ziekenhuis). Ik woon in een grotere stad dus heb de keuze. Deze is dicht bij mijn werk en heeft een dependance waar ik evt. tijdens mijn verlof heen kan, want we wonen niet in de buurt. Ze hebben hier twee teams van elk ongeveer 7 verloskundigen. Het is rustig, vriendelijk en je gesprekken zijn geheel vertrouwelijk. Ik moet af en toe wel iets van een kwartier of 20 minuten wachten als het uitloopt, maar dat betekent ook dat er de tijd voor je genomen wordt. Zo had ik een 20 weken echo waar een medische echo op moest volgen, en heb ik daarna wel wat langere consulten gehad omdat ik gewoon zorgen had.

Kies waar je je het prettigst voelt en wat makkelijk is qua bereikbaarheid. Ik ga zelf liever voor de gesprekken net voor ik na werk ga en zonder mijn dochter, dus daarom dicht bij werk gekozen ;)

5. Anoniem1211

Anoniem1211 Bekend lid

14 jun 2011
    587
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb tot nu toe alleen ervaring met het ziekenhuis en bij ons loopt het daar juist ontzettend uit! Als je om 10 uur een afspraak hebt, moet je niet raar kijken als je iets voor 11 uur pas geholpen wordt.

Zelf vond ik dit niet erg, omdat er voor mij ook veel tijd genomen werd, maar kan me voorstellen dat mensen dit als nadeel beschouwen. Bij ons in het ziekenhuis vond ik het ook niet zakelijk, maar voelde ik me juist heel prettig!

Vandaag voor het eerst naar de vk, dus ben benieuwd wat ik ervan ga vinden!

6. topper12

topper12 Niet meer actief

Mag je wel naar het ziekenhuis zonder een verwijzing of heb je al een medische indicatie? Hier kun je namelijk niet zomaar naar het ziekenhuis en ben je in eerste instantie aangewezen op de verloskundigenpraktijk...

7. kwekkie4u

kwekkie4u Bekend lid

18 okt 2011
    649
    0
    16
    Fulltime Mama
    Heemskerk
    Ik ben onder behandeling in het zkh. In het begin heb ik de begeleiding en informatie erg gemist. Het was puur een echo, meting, gewicht en dat was het. En men o men... als ik een afspraak had vroeg in de ochtend dan moet ik er toch wel rekening mee houden dat ik de hele ochtend in het zkh ben... pfffff

8. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Hier alleen in het ziekenhuis bij doorverwijzing. Verder loopt het hier in het ziekenhuis echt nooit op tijd, wachttijden van meer dan een uur zijn gewoon (wat het niet is natuurlijk).

9. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

hier bij de gyn loopt het ook altijd flink uit hoor. en tis veel zakelijker. mij boeit het niet want tis de derde en ik weet onderhand alles al wel maar als je de eerste keer zwanger bent ging ik liever naar de vk

10. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Ik was graag weer naar mijn verloskundigen gegaan maar nu met een tweeling op komst moet ik naar het ziekenhuis. Het is daar verder prima, vriendelijk en relaxed,aardig personeel etc. Maar: het kost allemaal veel meer tijd omdat het er erg druk is (en er door vk's doorverwezen'spoedjes' tussengepland moeten worden soms), heb nog maar 1x meegemaakt dat het niet 20 minuten of meer uitliep. Gisteren voor een simpele 10 minuten controle zeker een uur op die poli geweest omdat alles weer enorm uitliep. Gelukkig is m'n dochter redelijk goed te vermaken, zelfs als het zo lang duurt, maar niet elke peuter trekt dat even goed natuurlijk (en de paarkeermeter tikt maar door) Bij m'n vk's stond ik altijd binnen een half uur weer buiten, zelfs als het uitliep.

Voor 'vlotter' hoef je dus zeker niet bij het ziekenhuis te zijn ;)

11. BellaLuna

BellaLuna Niet meer actief

Pff... Twijfel slaat toe nu ik jullie berichten lees.

De enige dag dat ik naar een VK/ZH kan gaan is op een dinsdag omdat zoonlief dan naar een kdv gaat. Ik zie het écht niet zitten om met bolle buik én peuterpuber in een volle bus , en te gaan w88 in een wachtkamer.

Ik kán het me gewoon niet permitteren om láng te wachten. Alles erop en eraan (reistijd, blabla) kost me al een hoop, en ik heb gewoon mijn werk en m'n klanten! Ik ben dan in staat weg te lopen als het me te lang duurt.. Anders kan ik géén afspraken maken die dag.......... Lekker dan!!!

Volgende week maar is ff rondbellen.

12. mamajess1982

mamajess1982 Actief lid

13 jan 2012
    457
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb bij de zwangerschap van mijn dochter ook in het ziekenhuis gelopen, ik had geen andere keuze maar het beviel mij prima. Afspraken gingen redelijk vlot, op 1x na geloof ik. En de bloeddruk meten en het wegen ging in een aparte ruimte met een assistente ofzo. Gelukkig had ik steeds dezelfde gyneacoloog en niet steeds een ander wat wel vaak het geval kan zijn in het ziekenhuis. Ik kreeg als bijkomend voordeel elke keer een echo en hij nam ook altijd de tijd om naar me te luisteren. Voor mij al met en wel een prettige ervaring.

13. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Denk dat jij er al uit bent voor jezelf. De verloskundigepraktijk werkt niet op een manier waar jij je prettig bij voelt.

Alleen in een ziekenhuis loopt het altijd uit. En idd, vaak wel ruim een uur, of langer.

Zelf ben ik na jaren mmm bij een verloskundigepraktijk met 3 verloskundigen. En het is een verademing. LIeve leuke meiden waar ik altijd terecht kan met mijn ongerustheid en alle vragen . Zij vinden niets gek. Ik heb in een ziekenhuis vaak het idee dat je lastig bent als je een vraag stelt.

En ik bouw nu met die meiden een band op, zij gaan de bevalling doen, in het ziekenhuis.

14. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ik zit ook bij vk in het ziekenhuis.
    Ik heb ervoor gekozen omdat het en dichtbij is en mocht er weer wat mis gaan dan kennen ze me al in het ziekenhuis. Ik wil daar ook bevallen dus heb ik kans dat ik een bekend gezicht zie.

Uitlopen gebeurt ook wel eens maar bij de vk minder dan bij de gyn.
    Bij onze vk kom je dan ook alleen voor vragen, bloeddruk, hartje luisteren en buik voelen. Gyn en/of echoscopiste maken de echo's.
    Ik voel me ook prettig bij de vk's (heb vaak wel dezelfde). Dus hier geen slechte ervaring of gevoel van zakelijk etc. De meeste vrouwen die hier reageren hebben het ook over een gyn en medische indicatie voor t ziekenhuis.
    Dus ja dan is het allemaal zakelijker.
    Ik praat echt over de ervaring VK in het ziekenhuis.

15. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Hier in het ziekenhuis gaat het altijd vrij vlot. Hoef nooit lang te wachten en ze nemen ook de tijd voor je.

16. esje1981

esje1981 Fanatiek lid

28 sep 2011
    1.490
    0
    0
    ik vind het echt belachelijk dat ze in vk praktijk alles in de wachtruimte bespreken kennen ze daar geen privacy.en 3 kwartier wachten is helemaal raar dan moeten ze een andere planning maken.ik zou als ik jouw was idd voor iets anders kiezen

17. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

Nou ja zeg, wegen en vragen stellen in de wachtkamer :$ Stel je nou voor dat je minder makkelijke dingen wilt bespreken. Dat kán toch gewoon niet.

Maar goed, mijn ervaring in het ziekenhuis (gyn) is dat het ook altijd uitloopt. Er komen natuurlijk spoedgevallen en bevallingen tussendoor en die zal je overal hebben. Ook bij de VK.
    In het ZH hebben ze vaak meer apparatuur en kunnen ze sneller ingrijpen bij noodgevallen. Ik loop dus bij de gyn en ook bij de gewone controle afspraken waar ik eigenlijk geen echo zou krijgen kijkt ze toch altijd even snel, dat is dan weer erg fijn.
    Het nadeel van de gyn vind ik dat de drempel om te bellen wat hoger ligt dan bij een vk. Dus bij kleine klachten / vragen of gewoon wat emotionele ondersteuning vond ik het jammer dat ik niet even snel kon bellen.

Mag je zonder doorverwijzing zelf kiezen voor het ZH ? Dan zou ik het in jouw geval sowieso doen. Zo te lezen ben je daar makkelijker af.

18. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Halloo ts heeft het toch duidelijk over de VK in het ziekenhuis en niet over een gyn.

Er zijn genoeg ziekenhuizen die ook apart een VK hebben. Zelfde als vk praktijk maar dan in het ziekenhuis. Dus nee ze heeft geen door verwijzing van haar arts npdig aangezien we het hebben over VK en niet over Gyn.

19. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Als ik het zo lees had ik zelf denk ik voor het ziekenhuis gekozen. Alleen die privacy issue al vind ik onacceptabel! Alsof ik in een volle wachtkamer zou bespreken dat bijv mijn vaginale afscheiding zo'n gekke geur heeft of dat mijn man en ik op zoek zijn naar een nieuw standje omdat de buik zo in de weg zit. Alsjeblieft zeg.

Zelf zit ik bij 1 van de verloskundige praktijken in mijn stad. Er zijn er geloof ik 6, excl. ziekenhuis. Bevalt tot nu toe wel prima, ze nemen de tijd voor me.

20. Mama322

Mama322 Actief lid

29 aug 2011
    384
    0
    0
    Vervelend dat je ervaringen niet zo positief zijn. Qua wachttijd denk ik dat het niet zo heel veel uitmaakt waar je zit. Helemaal aan het eind van de dag loopt het vaak toch wel uit.

Je moet gewoon kiezen wat voor jou het gemakkelijkst is en ook kan.

Hier kan je alleen op vewijzing of mi naar de verloskundige in het zkh. Maar goed er zijn dan ook 4 verlos praktijken hier in de stad.

Deel Deze Pagina