Rhesus C Negatief .. Te laat prikken ??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Watchthethrone, 25 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Watchthethrone

18 jun 2012
    40
    0
    0
    Hallo,

Ik ben vandaag 28+6 en ik moet nog steeds bloedprikken voor rhesus C .. Ik heb dit steeds een beetje uitgesteld omdat ik bloedprikken HAAT..
    En ook deze morgen ben ik weer is te laat om te prikken ...
    Maakt het uit als je bijv pas deze week prikt? Of had het echt in week 27 gemoeten?!

En wat word er met de uitslag gedaan?

Hoor graag van jullie ...

Liefs

2. Zonnebloem25

Zonnebloem25 Actief lid

18 mei 2012
    431
    0
    0
    Geloof dat het voor de 30e week moet en met rhesus-c gebeurt er vaak weinig.
    Ze gaan kijken of je antistoffen aanmaakt en daar wordt dan tijdens de bevalling rekening mee gehouden.
    Alleen bij rhesus-d negatief krijg je eventueel een prik in je been.

Hoop dat ik t zo goed uit leg.

Je moet maar zo denken: je moet hoe dan ook prikken, dus voor je eigen bestwil stel het niet steeds uit, je kan er maar beter vanaf zijn.

3. Theertje

Theertje Bekend lid

26 jan 2012
    734
    0
    0
    huismama
    Geloof niet dat het echt wat uitmaakt.
    Ik was iets voor de 27 weken en heb gister de uitslag gehad.
    Ook ik heb een hekel aan bloedprikken maar uitstellen heeft in dit geval geen zin die prik moet gebeuren.
    Zou wel zorgen dat je hem snel gedaan hebt en vaak vinden ze niks bij rhesus- c.

4. Watchthethrone

18 jun 2012
    40
    0
    0
    Hoi dames !

Bedankt voor de reactie ! Maar het is dus geen probleem als ik het deze week doe?

Omdat op de brief echt staat de 27e week ...
    Morgen ben ik dus 29 weken en was wel van plan om hem
    Dan echt te halen ! Haha

Maar vroeg me af of het dan nog wel mogelijk is ?
    Als ik dus goed begrijp dan doen ze niet veel met de uitslag ?

Liefs

5. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Je MOET dan wel echt morgen gaan, je bent wel erg laat want mocht je antistoffen aanmaken moeten ze echt je kindje goed in de gaten houden. Daarom moet het op tijd.. Schop jezelf ajb onder de kont en regel t morgen.

6. Watchthethrone

18 jun 2012
    40
    0
    0
    Oeew..

Oke goed dat je het zegt !
    Dan ga ik morgen maar direct laten prikken!

7. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Doe maar!! Ik heb het ook en maak gelukkig geen antistoffen aan. Je zou (de kans is klein hoor, dat je ze aanmaakt) dus antistoffen tegen je kindje kunnen aanmaken waardoor het mogelijk is dat bloedarmoede ontstaat. T is allemaal vrij nieuw nog, zo konden mij alleen vertellen dat je meer echos bij een gyn. krijgt omdat ze dus het bloed van je kindje dan extra in de gaten hebben en mocht het echt mis zijn bloedtransfusies kunnen geven of je kindje eerder halen.

Maar het is echt ZELDEN, ik ben ook negatief maar maak dus geen antistoffen aan.

8. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ik kreeg met een week of 32-33 nog es te horen dat ik voor die rhesus-c moest prikken, dus ook een 5-6 weken te laat. Maar dus niet eens m'n eigen schuld, maar die van de gyn :p

Tja, ik maak me er niet zo druk om, bij dochter werd het nog niet eens gecontroleerd..

9. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Met 27+4 was ik voor het laatst bij de oude vk, vroeg aan haar nog of ik bloed moest prikken zei ze nee over 3 weken pas. (Ben rhesusc-nega) toen werd ik gebeld door de nieuwe vk en moest direct een labformulier halen want het moest van haar echt in de 27e week.

10. Tuttebell

Tuttebell Fanatiek lid

6 nov 2011
    3.108
    0
    36
    Ik ben ook Rhesus C Negatief en moet echt in week 27 bloed prikken.

Weet iemand wat er gebeurd met een 'negatieve' uitslag, als het niet in orde blijkt te zijn? Dat vraag ik me eigenlijk wel af....

11. Behappy

Behappy Niet meer actief

mijn vk heeft helemaal groot op t formulier gezet dat ik ECHT met 27 weken MOET

12. Zonnebloem25

Zonnebloem25 Actief lid

18 mei 2012
    431
    0
    0
    Geloof dat bij rhesus-c negatief EN bij de aanmaak van antistoffen je extra in de gaten wordt gehouden. Van wat ik heb begrepen kunnen ze bij C-negatief weinig van tevoren uithalen.
    Bij D-negatief krijg je een spuit in je been in de 30e week van je zwangerschap en net na de bevalling.

13. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Dat prikken met 27 weken is toch om te kijken of je kindje ook negatief is? Als dat zo is hoef je zelf met 30 weken zelf geen prik anders wel (meestal het geval).

14. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Naar mijn weten, weten ze pas de bloedgroep van het kindje als het geboren is, via het bloed wat ze dan uit de navelstreng halen.

Blijkt je kindje negatief te zijn, dan krijg je binnen 24u na de bevalling een prik.

Ikzelf ben Resus D negatief, heb bloedgroep o negatief.

Bij mijn oudste heb ik een prik met 30 weken gehad en na de bevalling. Bij de middelste ook een prik met 30 weken en na de bevalling. En met de jongste alleen een prik na de bevalling.

15. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.518
    14.020
    113
    Vrouw
    Je moet in de 27e week bloed laten prikken omdat de boel maar in 1 lab in Nederland ondezocht kan worden, dus het duurt langer dan normaal bloed prikken eer je de uitslag hebt.
    In dit lab kunnen ze namelijk al wel de bloedgroep van je kindje bepalen via jouw bloed.
    Mocht het zijn dat jullie elkaar aan het afstoten zijn dan zul je verwezen worden naar de reshus poli in het LUMC, daar houden ze goed in de gaten of de kleine geen groeiachterstand krijgt en geen bloedarmoede. Krijgt de kleine wel bloedarmoede dan zal er via de navelstreng een bloedtransfusie gegeven worden. Blijkt dit niet (goed) te helpen dan zal je vervroegd moeten bevallen.

Waarom dan precies in week 27 prikken? Geen idee misschien kunnen ze vanaf dat moment pas goed de bloedgroep bepalen. Weet ook dat kindjes in week 27 vaak een groeispurt hebben dus wie weet willen ze daar ook iets mee?

Als ik jou was zou ik dus contact opnemen metde vk en vandaag nog gaan prikken! Is dan maar jammer voor je werk, maar je kindje gaat toch echt voor lijkt mij.

16. VeraM

VeraM Actief lid

22 apr 2010
    463
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Gelderland
    Ik MOET het ook echt in week 27 doen. De vk hamert er echt op.

17. Erica82

Erica82 Actief lid

28 aug 2011
    431
    0
    0
    Fotograaf
    Zwolle
    Ik ben gewoon door mijn vk geprikt voor mijn rhesus C - bij mijn 30 weken controle. De keer daarop kreeg ik de uitslag, alles was in orde dus geen extra onderzoeken nodig gehad. Kan wel zijn dat ze na de bevalling nog iets gaan doen, maar dat ben ik even kwijt. De kans dat er iets mis is, is ook maar heel klein. Het is ook sinds dit jaar dat ze het extra onderzoeken.

18. Jalou

Jalou Bekend lid

5 feb 2010
    931
    0
    16
    Rotterdam
    Als jij negatief bent en je kindje positief dan moet je in week 30 ingeënt worden.

Kan me voorstellen dat je bloedprikken niet leuk vindt, maar het is echt voor een goed doel dus doe het nu maar!

19. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Dat is volgens mij bij rhesus-D negatief. Bij rhesus-c negatief volgen er alleen extra controles... Als ik het goed heb, maar over 2 weken zal ik het wel horen, want dan moet ik ook nog een keertje geprikt worden voor rhesus-c.

20. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Of je kindjje negatief is of positief, komen ze pas achter na de bevalling, met bloed afnemen van de navelstreng. Deze wordt dan opgestuurd, en zonodig krijg je dan binnen 24u een prik.

Dat je in week 30 geprikt wordt, is alleen dat je dan antistoffen aanmaakt tegen het kindje.

Al mijn 3 kids zijn positief, en ik heb alleen bij de jongste geen prik gehad met 30 weken, omdat ik geen antistoffen aanmaakte. Maar heb wel na de bevalling de prik gehad, omdat hij positief is.

Deel Deze Pagina