Hoi, Ik heb gisteren bij de vk te horen gekregen dat ik nog geen kg ben aangekomen in die 30 weken. Ik word NL elke controle gewogen en er kwam amper wat bij elke keer. Ik heb een preek gekregen dat dit niet goed is voor de baby, wat ik ook wel snap. Ik heb trouwens wel een enorme buik voor mijn termijn, de meeste mensen reageren verbaasd als ze horen hoe lang ik nog moet. Ik merkte zelf ook al wel dat ik af lijk te vallen op andere plaatsen. Voordat ik zwanger werd had ik iets overgewicht (bmi van 27) en was ik al 6 kg afgevallen. Ik heb sinds ik zwanger ben niet meer op mijn gewicht gelet en ook gewoon lekker gegeten. Op het moment zit ik snel vol, meer dan twee boterhammen krijg ik er echt niet in op het moment. Het eten zakt ook heel langzaam. Nu ook, ontbeten met twee boterhammen (je hoort er als je zwanger bent 5-7 te eten per dag ) en nu met de lunch een appel omdat ik gewoon propvol zit! Ik eet ook minder bij het warme eten in de avond dan dat ik normaal deed ook omdat er minder in lijkt te passen. Heeft er iemand tips zodat ik toch wat aan kan komen want anders krijg ik de volgende keer weer een dikke preek van de Vk... Ik weet het wel, kleine beetjes verdeeld over de dag maar dat gaat niet altijd als ik aan het werk ben. Oh ja ontbijten is ook bijna niet te doen ik neem nu meestal een flesje drinkontbijt want eten krijg ik er niet in. En dan ontbijt ik vaak pas in de koffie pauze op het werk...
ik denk dat je baby je reserves aan het gebruiken is. ben nog niet zo ver als jij maar ben eigenlijk ook nog niet aangekomen en heb niet zoveel honger als voor ik zwanger was. mijn bmi was net iets boven het maximum voor gezond gewicht dus maar een klein beetje overgewicht maar als je verder gezond eet en je baby groeit goed dan valt er niks te preken toch? tegen je zin/honger in gaan eten is ook niet fijn. ik neem aan dat je vk wel kan zien dat je buik iig wel goed groeit en denk dat als je baby niet genoeg krijgt je dat wel zou merken..
Mijn gyn zegt juist dat et niet erg is, Ik ben 8 kilo kwijt door Hg en nog steeds elke dag spugen en nog steeds elke keer een beetje afvallen, de kleine pakt wel wat hij/zij nodig heeft was het antwoord van de gyn Als jij gewoon eet en drinkt wat je wil en je komt niet aan... Tja dan kun je er weinig aan doen denk ik ? Ik vertrouw maar op de gyn dat afvallen niet erg is en de kleine wel pakt wat het nodig heeft Bij mijn derde was ik op het einde ook -3 en die is geboren met 37 weken a 3300 gram ! Dus die heeft het wel goed gehad
Zoveel brood hoeft echt niet als je maar voldoende andere voedingsstoffen binnen krijgt. Ik vind het drinkontbijt een goed idee van je, zeker als je later bij de koffiepauze het nog kan aanvullen. Al zou het maar met één broodje of een cracker zijn. Een grotere hoeveelheid eten dan je gewend bent is ook lastig, je maag kan het niet zomaar aan en dan word je er alleen maar beroerd van. Het duurt even voordat je dat aangeleerd hebt. Je zou het stapsgewijs kunnen proberen. Eerst een week lang één broodje extra, of twee crackers. Dat kan bijvoorbeeld bij de koffiepauze, of om vier uur. Als dat goed gaat, voeg je de tweede week weer wat aan je dagmenu toe, bijvoorbeeld een schaaltje yoghurt/kwark, fruit, beschuitje, een 'gezond' koekje, wat rauwkost, handje noten etc... Dat is nog goed voor je verbranding ook, het kan best zijn dat je na verloop van tijd vanzelf meer honger/trek krijgt.
Ik ben ook nog niks aangekomen, alleen maar afgevallen, ben wel een beetje te zwaar. Maar naar mijn weten is de baby net een parasiet zeg maar, hij/zij pakt wel wat het nodig heeft. Zolang je baby gewoon goed groeit lijkt er mij niks aan de hand hoor. En zeker niet tegen je zin in gaan eten.
Ik ben door mijn vk doorverwezen naar een dietist. Ik viel ook af, maar kwam weinig bij. Mijn suiker bleek ook erg laag te zijn bij de controle. Dat was rond de 25 weken. Met de dietist een schema opgesteld die ik moest proberen aan te houden. In de ochtend iets van pap, muesli of cornflakes (vezelrijke varianten). Dan om 10 uur een stuk fruit. 2 boterhammen bij de lunch, om 3 uur een boterham en dan de warme maaltijd zo goed mogelijk. Liever iets meer groente dan vlees/pasta. En dan vooral het koekje bij de thee 's avonds niet vergeten. Zo kwam ik redelijk uit. Ik merkte dat ik ook minder last had van mijn suikerspiegel die laag werd. Ik ben tot die 25 weken zo'n 5 kg afgevallen. Daarna alsnog 12 erbij. Uiteindelijk +7. Dat was er in een week na de geboorte ook alweer af En dan een kind van bijna 4 kg. Die heeft niks gemist..
Ja nou mijn vk kegde uit dat als je afvalt dat er dan afvalstoffen vrijkomen die allemaal naar je baby gaan, niet heel goed dus! Maar de baby ligt qua groei mooi op schema dus dat is prima verder! Zal me er niet te druk om maken. Linky en deepfreeze bedankt voor de tips daar ga ik wat mee doen!
Ik zou me niet zo druk maken, zeker gezien je bmi. Ik ben nu met 22 weken nog geen kg aangekomen met bmi van 18. De alarm bellen bij de verloskundige gaan nog niet af. Lekker prima allemaal. Aankomen is gewoon vreselijk moeilijk (voor mij) wat kan helpen is noten eten en volle producten. Joghurt, melk, scheutje extra olie, ohja en ik gebruik alleen roomboter.
Ik zou in ieder geval zorgen dat je goede vetten binnenkrijgt. Lekker dik smeren met roomboter, bakken in kokosolie, paar keer per week een avocado'tje, dat soort dingen. En eiwitten eten zoals vlees en eieren. Wil je anders een paar kilo van mij hebben? Ik ben er nu ongeveer 4 aangekomen en ben nog niet eens op de helft Eerlijk delen, jij twee en ik twee? Succes!
Mijn vk had het over 0,5 kg per week die je veilig kunt afvallen zonder dat de kleine last heeft van de voedingsstoffen..
Ik had wat meer overgewicht maar gelijk blijven of heel langzaam afvallen was geen probleem volgens gynaecoloog mits ik maar gezond at. Ik denk dat het wel slim is om even te checken of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, dat is wel belangrijk (schijf van vijf, zie voedingscentrum).