Waarom hangt de zwangerschapsduur online af van hoeveelheid dagen cyclus?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Divarg, 17 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Divarg

Divarg Bekend lid

12 okt 2014
    913
    21
    18
    Dat dus. Ik heb een cyclus van 23 dagen. 31 januari voor het laatst ongesteld geweest dus volgens internet ben ik 7 weken en 2 dagen zwanger. Volgens de vk, die puur uit gaat van de laatste menstruatie, is het 6 weken en 2 dagen (en moet ik dus nog wachten op een echo). Ik snap dat eigenlijk niet.. Wie weet dat? Eisprong was rond 12 februari trouwens en innesteling 22 februari (buikpijn en beetje bloedverlies).

2. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Online gaan ze uit van de standaard cyclus (28 dagen) maar de meeste dames hebben niet een standaard cyclus. In jou geval zou ik uit gaan van de eisprong + 2 weken.

Even snel gerekend volgens mij 6w5d 😁

3. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    bij sommige online kalenders kan je de lengte van de cyclus aanpassen. die is bij de een 25 dagen en bij de ander misschien 36 dagen geweest. Ik zeg maar wat.
    op internet is t maar een schatting natuurlijk!

4. zasu

zasu Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.486
    1
    36
    Echte termijn weetje pas na echo! Heeft natuurlijk ook te maken met eisprong bevruchting en innesteling!

Maar idd is het heel vervelend al die verschillende berekeningen!

5. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    De cyclus van je menstruatie heeft vooral te maken met hoe lang of kort de periode voor je eisprong is. Vanaf je eisprong tot menstruatie is eigenlijk altijd ongeveer 2 weken. Gemiddeld is de periode ervoor ook 2 weken, maar daar zit meer variatie in. Mijn cyclus is 31 dagen. De tijd tot mijn eisprong is dus ongeveer 17 dagen, bij jou ongeveer 9 dagen. Op internet kun je aangeven hoe lang je cyclus is en dan corrigeert deze dus jouw kortere voorperiode. Je vk gaat blijkbaar uit van laatste menstruatiedatum en corrigeert hier niet voor. Uiteindelijk zal de termijnecho uitsluitsel geven wie er gelijk had.
    Dat de vk het iets ruimer neemt is nu misschien vervelend, je hoopt natuurlijk zo snel mogelijk op uitsluitsel en een goede echo, maar te vroeg een echo geeft een grotere kans op teleurstelling (slecht zicht, nog geen hartje) dan een wat latere echo. Dat idee maakt het wachten misschien wat makkelijker.

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Standaard rekenen ze dat je je eisprong hebt op dag 14 van je cyclus, dus eerste dag laatste menstruatie + 14 dgn = eisprong. Maar sommige vrouwen hebben een kortere cyclus, anderen een langere.

Termijnecho zou hiervoor moeten corrigeren, maar dat is echt milimeterwerk. Hier werd de termijn zo gesteld dat ik zwanger zou zijn geworden in een periode waarin mijn man niet eens thuis was, dus we hadden toen absoluut geen seks gehad - en nee, ook de melkboer was niet geweest ;) Ik wist exact wanneer ik mijn eisprong had gehad, exact wanneer we die maand seks hadden gehad (1x, want het was rond kerst en we hadden logees in huis, haha!). Dus het feit dat ik volgens de termijnecho 2 weken langer zwanger was kon gewoon niet kloppen...

7. Knuff

Knuff Actief lid

24 sep 2015
    157
    1
    16
    Ik denk dat internet uit gaat van de eisprong die gemiddeld 14 dagen voor het einde van je cyclus is. Dan zou je eisprong al op 7 februari zijn geweest en ben je 7 weken een paar dagen zwanger. (dus gerekend met 7 februari als dag 14 van je zwangerschap)

De vk gaat uit van een gemiddelde cyclus van 28 dagen en de eerste dag van je laatste menstruatie. Gerekend vanaf 31 januari als dag 1 van je zwangerschap ben je dus 6 weken en een paar dagen.

Als je eisprong rond 12 februari was denk ik dat de verloskundige wel ongeveer goed zit!

Deel Deze Pagina