Hoi Ik ben 27 w + 2 dagen zwanger en met de pretecho kwam naar voren dat het kindje ongeveer 2 weken voorligt op groei? De baby was 33 cm en 1300 gram. Volgens de echoscopist was het niet zorgwekkend en kwamen we uit wrsch op ongeveer 8 pond.... Zelf heb ik fors overgewicht en in week 29 ga ik voor de GTT. Echoscopist heeft niets over mijn vruchtwater gezegd (veel of weinig) maar ik maakte me ineens zorgen over zw. suiker... Ik heb geen klachten maar toch? Maak ik me onnodig ongerust? Groetjes Donja
Hoi Donja, de kans bestaat dat je inderdaad een zwangerschapssuiker hebt ontwikkeld en dat zal er dan bij de test die je gaat krijgen uitkomen. Mocht dit niet zo zijn, is het wel goed het in de gaten te houden, maar dan is het op dit moment dus gewoon een genetisch groter kindje waarschijnlijk. Weet dat de echo ook een afwijking van het gewicht kan hebben van 10% he, dus pin je niet te hard vast op die 8 pond nu. Dat is koffiedik kijken en kindjes hebben soms ook gewoon een groeispurt. Wel is het verstandig de groei in de gaten te houden door rond 34 nog eens een groei- en liggingsecho te laten maken. Als je overgewicht hebt is de ligging en de grootte van het kindje vaker lastig te voelen. Groetjes Brigitte
Hallo Donja62. Suikerziekte is niet gevaarlijk voor jou, als je natuurlijk wel goed op in speelt, qua eten e.d. Voor de baby kan het in de zwangerschap geen kwaad, behalve natuurlijk dat die kleine erg flink kan worden. Na de bevalling is het belangrijk dat de baby goed in de gaten gehouden word qua suikers want krijgt de baby veel suikers binnen in de buik, is de insuline spiegel ook hoog van de baby. Dat breekt de suiker af. Na de bevalling valt de grote suiker toevoer weg maar de insuline spiegel is wel hoog, daarom is dan belangrijk dat de baby voeding krijgt zodat de insuline dit kan afbreken en niet de suiker die de baby al inzich heeft. Groetjes Ineke.
Wie moet er na de bevalling aandacht hebben voor de baby? Kraamzorg? En stuit dit vaak op complicaties? < Bedankt voor de vlotte reactie!
Hallo Donja62. De kans op complicaties is heel klein. Heb je suikerziekte in de zwangerschap en ben je daarvoor onder controle van de gyn, dat word er na de bevalling de suikers gecontroleerd bij de baby. Dit gebeurd ook bij te kleine of te zware kinderen. Word dit niet gedaan omdat het niet nodig is houd de kraamverzorgster en natuurlijk de verloskundige het in de gaten. Groetjes Ineke.